חדשות

נשק בחדר הילדים

חדשות25 בפברואר 2019    4 דקות
0

בית משפט השלום בבאר שבע גזר השבוע עונשי מאסר וקנסות כספיים על שני תושבי רהט, שהודו באחזקת נשק ותחמושת, והורשעו במסגרת הסדר טיעון. חלק נכבד מהנשק, נמצא בחדר הילדים בבית אחד הנאשמים, והתגלה כלא תקין

נשק בחדר הילדים
צילום ארכיון: דוברות המשטרה

"בית המשפט אינו מייחס משקל משמעותי לעובדה שחלק מכלי הנשק ותת המקלע שנתפסו, לא הכילו פין אחורי ומשכך לא היה תקינים לירי", כך קבע שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין בפסיקתו כשגזר עונשי מאסר בפועל על שני תושבי רהט, בגין ארבע עבירות של החזקת נשק ותחמושת שלא כדין. עוד הוסיף השופט כי: "אחזקת נשק ותחמושת על ידי מי שלא נבדק ולא הוכשר לכך, בתנאים שאינם מבטיחים בידודו של הנשק מהסביבה, עלולה להביא לסיכון שלום הציבור, גם אם אין ראיות שהוחזק לצורך פעילות שלילית".

הנאשם סאלם אבו מד'עם (19), המתגורר ברהט, נתפס מחזיק בביתו באקדח חצי אוטומטי מסוג FN, נוסף לכ-55 כדורים בקוטר 9 מ"מ ושלוש מחסניות טעונות. תחילה, הנאשם התוודה בפני שירות המבחן כי החל להשתמש בסמים מסוכנים, כשלושה חודשים טרם מעצרו. כמו כן, מהתרשמות שירות המבחן עלה, שנטייתו הייתה להציג אינפורמציה מגמתית ומטושטשת, ביחס לנסיבות שהובילו אותו לעבור את העבירות המיוחסות לו.

עוד הוסיף שירות המבחן, כי קיימת הקלה תודעתית ביחסו של הנאשם עצמו לחומרת של העבירות שעבר כשלעצמן. למרות זאת, טענות ההגנה התבססו על גילו הצעיר של סאלם, אשר לו הייתה חשיבות רבה בגזר העונש, ונסבו סביב העובדה שזוהי הסתבכותו הראשונה. יתרה מכך, לטענת ההגנה, נטל הנאשם אחריות מלאה למעשיו, וכן הוא מבין היטב את חומרתם. בסופו של יום, נידון סאלם לכ-18 חודשי מאסר בפועל, וקנס כספי בגובה 10,000 שקלים.

לעיתים נדירות, נוכל להיווכח לשורת הנסיבות יוצאות הדופן, שנחשפו במיוחס לנאשם הבא, קפאח אבו מד'עם (29), גם הוא תושב רהט, שהחזיק בביתו שני אקדחים חצי אוטומטיים שאינם תקינים ותת מקלע מאולתר, אשר לא ניתן לבצע באמצעותו ירי בשל חוסר ברכיב הפין האחורי ובנוסף, החזיק הנאשם במחסנית טעונה בתחמושת 9 מ"מ.

למרבה הפלא, האקדחים האמורים נמצאו חבויים דווקא בחדר הילדים, ואילו תת המקלע נתפס בחדר השינה בבית הנאשם. הרשעה אחת קודמת, בגינה ריצה בעבר עונש עבודות שירות של כחצי שנה, עמדה לנגד עיניו של השופט בפסיקתו, והדבר די השפיע על גזירת עונשו של קפאח לחומרה. שירות המבחן הוסיף שהנאשם התקשה לשתף ולחשוף את הקשיים שהובילו לביצוע העבירות. בדבריו האחרונים שנשמעו במשפט, הביע הנאשם חרטה גמורה על מעשיו, וברצונו להמשיך בחייו ולדאוג לפרנסת משפחתו. תוך שקלול סבירות מתחם הענישה, וראיית נסיבות העבירות ופרופיל הנאשם, כ-30 חודשי מאסר בפועל נגזרו על קפאח, נוסף לקנס כספי על סך 25,000 שקלים.

בפוסקו את העונש שנגזר על השניים, עמד השופט סולקין על כמה עקרונות מרכזיים שבהתאם למשקלם, קבע את הענישה: "הצורך בהחמרת הענישה נומק במספר הרב של העבירות, אם פליליות ואם כאלה נגד בטחון המדינה, שנעברו לאחרונה באמצעות כלי נשק, ואף הביאו לעיתים מזומנות, לפגיעה באזרחים בלתי מעורבים".

עוד העלה השופט, כי כמויות הנשק והתחמושת שהוחזקו, מדברות בעד עצמן. ההליך השיקומי, אותו גרסה ההגנה שיש להביא בחשבון תוך מתן הזדמנות נאותה לנאשמים, שהביעו נכונות לשקם את עצמם, לא היווה פתרון חלופי לעונש, שכן על פי הפסיקה, הרי אין הוא בבחינת "מילת קסם" המצדיקה חריגה ממתחם הענישה הסביר.

באשר להשפעת אי תקינות רוב האמצעים שנמצאו על חומרת המעשים, הפסיקה לא הותירה מקום לספק והבהירה נחרצות: "האפשרות לשים היד על אותו חלק חסר – הפין האחורי, או אף להרכיב תחליף לחלק זה, ובכך להפוך את הנשק לכלי תקין בעל פוטנציאל קטלני, אינה כזו הכרוכה במאמצים מיוחדים".

עורך דין  סמיר אבו עאבד

על רקע העלייה בשימוש בכלי נשק במרחב הציבורי, ולאור התופעה שהופכת נפוצה בייחוד בקרב הישובים הבדואים המכתרים את באר שבע, משטרת מרחב הנגב שמה לעצמה למטרה – מיגור אחזקת הנשק שלא כדין. הדבר קיבל ביטוי גם בהחלטה הנוכחית: "אין צורך להכביר מילים על פוטנציאל הסיכון הנובע מאחזקת נשק חם קטלני, שלא כדין. כלי הנשק עלולים למצוא דרכם לפעילות שלילית, אם פלילית ואם נגד בטחון המדינה". כך חתם השופט סולקין ושלח את צמד הנאשמים לעונשי מאסר, יחד עם קנסות כספיים נכבדים שהשית על כל אחד מהם.

עו"ד סמיר אבו עאבד, שייצג את הנאשמים מסר בתגובה: "מדובר בגזר דין המקשה יתר על המידה עם נאשמים ממשפחה נורמטיבית וטובה. בבית המשפט קיימת מדיניות והשקפה גורפת, שדוגלת בויסות התיקים וניתובם לשופטים מסוימים, שבסופו של יום מחמירים את העונשים בהתאם לזהות הנאשם ותרומתו הביטחונית למדינה, מה שבא לידי ביטוי במיוחד בעבירות אחזקת הנשק. יש להמיר את השיטה לכזאת המשבצת שופטים באופן אקראי, כראוי להליך משפטי במדינה מתוקנת".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה