מגזין

מנהיגות העתיד

מגזין16 בדצמבר 2022    13 דקות
0

תכירו חמש נערות צעירות מבאר שבע כל אחת מובילה בתחומה, שמסומנות להיות הדבר הבא ומוכיחות שלגיל ולמגדר אין שום משמעות

מנהיגות העתיד

 

אבישג קמחי – לתקן את החברה

אבישג קמחי, תלמידת כיתה י"ב באולפנת אמי"ת, היא נציגת מרכז מצוינות במעורבות חברתית. קמחי משתתפת בפרויקטים לשימוח חולים בבית החולים "סורוקה" ("המלאכים של אביטל" ו"מהפכה של שמחה"), מדריכה בתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", שגרירת lead (פרויקט לקידום מנהיגות), ומקימה בימים אלה צוות בית מדרש בסניף "בני עקיבא". באחרונה, זכתה על כל פעילותה הענפה בפרס הנוער המתנדב של אולפנת אמי"ת.

כמי שמגבירה בלימודי תקשורת ואוהבת מאוד לכתוב בביקורתיות על נושאים שלדעתה אינם מנוהלים נכון, החליטה קמחי, לתקן את החברה בארץ: "בנסיבות אישיות, הבנתי כמה החברה הזו לא טובה ולא מתוקנת, והבנתי שכדי שהעולם הזה ייראה כמו שאני רוצה שהוא ייראה, אני צריכה לקום ולעשות דברים ולהתנדב. אני לא יכולה לעשות יותר מדיי לשיפור המצב הרפואי של חולים, אבל יש לי יכולת לבוא ולתת להם את החיוך הקטן הזה, ולהראות שיש דברים טובים בעולם. נכון שנוער עם מוגבלויות חיים בעולם שטיפה לא מקבל אותם, אבל אני יכולה להכניס אותם לאיזו בועה של שעתיים. ב-lead אני מקימה פרויקט שהוא די מסובך, אני חייבת לציין: טיפול בבעיות דימוי גוף בעזרת הומור. כל אחד באיזשהו שלב בחיים האלה מתמודד עם דימוי גוף, והחלטתי שזה הנושא שמדבר אליי. אני משלבת את העניין עם הומור, ומנסה לפתח מסלול מ'אני לא בטוחה בעצמי, מסתכלת במראה ולא אוהבת את מה שאני רואה', ל'אני יכולה לקום ולדבר על זה בצורה פשוטה'. בסוף הפרויקט, יהיה מופע סטנד-אפ על כל הדבר הזה, בהומור שחור קצת. עד המופע, יהיו לחניכות כמה מפגשים, כדי שיוכלו לבוא ממקום ש'אני לא שלמה עם עצמי' למקום ש'אני מספיק שלמה עם עצמי, כדי לעלות על במה ולדבר על זה. צוות בית המדרש עוסק יותר בהדרכה תורנית בסניף 'בני עקיבא' שליד הבית שלי. אני בקשר בנושא עם הקומונרית, לקראת פגישה ראשונית עם החניכים בשבת הבאה. הרעיון הוא לבוא כל שבוע ו'להרים' הדרכות של דברים תורניים, כמו תורת הרב נחמן או תורת החסידות".

איך את מצליחה לשלב בין כל זה ללימודים וחברים וחברות?

"תכל'ס, הכל עניין של סדר עדיפויות. נולדתי כדי להגשים את עצמי. ולכן, את מה שחשוב לי אעשה כרגע, ויש דברים שיכולים להידחות לאחר כך. יכול להיות, שאקום ביום מסוים מצוברחת, וארצה להיות יותר עם חברות, אז סדר היום שלי ישתנה, ושנייה אקח לי את ההפסקה הזאת. אלם, ברוב המקרים, הדברים לא מעיקים עליי, כי בחרתי אותם. אלה דברים שאני נורא נהנית לעשות. בבית הספר תמיד יעריכו את הפעילות ההתנדבותית שלי ויתחשבו בי בלימודים. אני עושה בלימודים הכי טוב את השיעורים שאני טובה בהם, ובמקביל מביאה את עצמי לידי ביטוי בדברים אחרים".

טליה פרץ – לייצג את הנוער

טליה פרץ, תלמידת כיתה י"א במקיף ו', היא נציגת מרכז מצוינות במנהיגות. בשלושת תפקידיה המחייבים, אחראית פרץ לטיפול בבעיות שונות של בני ובנות נוער וקידומם, מהמישור הבית ספרי הקטן יחסית, דרך הפאזה העירונית ועד למישור הארצי.

היא מדגישה: "אני מגיעה מתחום המנהיגות, ונמצאת בעולם מועצות התלמידים: אני מכהנת כיו"ר מועצת התלמידים בבית הספר שלי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער העירונית של באר שבע וגם יו"ר ועדת נוער וקהילה במועצת התלמידים והנוער הארצית. בכל התפקידים שלי, אני מייצגת את בני הנוער בדרך שונה; במועצה של המקיף, זה נעשה בצורה בית ספרית מצומצמת יחסית. במועצה העירונית של באר שבע, אני נפגשת עם ראש העירייה (רוביק דנילוביץ'), נכנסת לוועדות בעירייה, פעילה בארגון אירועי הקיץ בתכנים ועוד, בהיקף יותר גדול כמובן מאשר במועצה המקיפית. ואילו במועצה הארצית ההיקף הוא קצת יותר גדול, ואני נמצאת בקשר במסגרת זו עם משרד החינוך, מגיעה לכנסים ונוסעת לישיבות בכנסת וגם מגבשת פרויקטים ברמה הארצית שיגיעו לכל התלמידים בבתי הספר".

כל זה מצריך הרבה זמן ובטח גם המון נסיעות…

"נכון, רוב המפגשים במועצה הארצית מתקיימים בפתח תקווה או בתל אביב. אז זה דורש ממני כמובן, גם את הנסיעות לשם וחזרה. לכן, צריך לתמרן את זה עם הלימודים, התפקידים האחרים שלי והחברים והחברות. ואני מוכיחה שאפשר לעשות את זה".

האם את מרגישה שמתייחסים אלייך טוב בתפקיד שלך במועצה הארצית, כנציגה מעיר בפריפריה?

"אני לגמרי מצליחה לבטא את עצמי שם, כי בעולם המועצות לא משנה אם אתה מגיע מבית ספר פחות או יותר טוב או ממקום שנחשב פריפריאלי או מהמרכז, אין יחס שונה למי שמגיע מהפריפריה. כולם אותו דבר, ויש להם אפשרות להתבטא. אין יחס מפלה, מה שנקרא. וזה כמובן שונה ממה שמתקיים מחוץ למועצות התלמידים והנוער. אחד הערכים החשובים שלנו הוא שכל בן אדם יקבל יחס שווה, לא משנה מאיפה הוא ומה הגזע שלו, כולם זוכים באותו יחס. וככה אנחנו פועלים במועצה הארצית, גם מול משרד החינוך, במטרה לקדם את כולם באופן שווה".

ואיך את מצליחה לעשות הכל, וגם לשמור על קשר עם חברים ולמלא את מטלות הלימודים במקיף?

"קודם כל, אני מאמינה שביכולת ניהול נכונה ועם רצון מספיק גדול, כל אדם יכול לעשות הכל, גם בלי קשר למה שאני אישית עושה. אז אני באמת מנהלת את הזמן שלי בצורה נכונה, ויכולה לסדר את כל הדברים שאני צריכה לעשות. בית הספר גם מאוד תומך בי, ויש לי סיוע מהמוסד בכל עניין שקשור בלימודים".

נועה מיה אלי – כל העולם במה

נועה מיה אלי היא תלמידת כיתה י"ב במקיף א' ונציגת מרכז המצוינות בתיאטרון. היא כבר שש שנים במרכז המצוינות והשתתפה כבר בהצגות, מחזות זמר ובמסגרת "הפופרה" בתפקידים ראשיים. בקרוב, תראו אותה בתפקיד הראשי ב"פופרה" "לא רק בלונדינית", שם תשלב בין שתי האהבות שלה: שירה ותיאטרון.

עבורה, עולם הבמה קרץ לה מגיל קטן: "אני מה שנקרא 'ילדת פסטיבלים'", היא מספרת. "הלכתי ל'פסטיגל' בשנת 2011, ונורא התלהבתי מזה. ראיתי את השחקנים על הבמה, את הקהל איך שהוא מגיב, וגם אני ממש נכנסתי לתוך ההצגה. הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות, ושאני רוצה לעסוק בזה. איך זה משפיע על קהל ואיך הוא נהנה מזה, שאני רוצה שאנשים יבואו להצגה שאני משתתפת, שרה או משחקת בה, ושזה ייגע בו. מאז, אני מנסה כל הזמן".

מה זה מרכז המצוינות עבורך?

"זה יישמע קלישאתי אבל מרכז המצוינות הוא כמו בית שני. רוב הזמן, אני נמצאת שם. אתה רואה את האנשים שם כל יום. הם גם הפרטנרים על הבמה וגם החברים שלך ביומיום. זה הפך למשפחה. גם מבחינה מקצועית, אתה עושה משהו למען החלום שלך, ויש צוות מאחוריך שנותן לך את כל הכלים להצליח. זה נותן לך ניסיון, ואני לומדת כל הזמן איך שחקן מתנהל. אתה לומד מה סדר העדיפויות, ואתה מתבגר לתוך זה".

אפרופו סדר עדיפויות, איך משלבים את זה ואת הלימודים?

"ניהול זמן. זה מושג המפתח. כל זמן קטן שיש לי, אני מנצלת אותו למען עשייה, כדי שאני אצליח לשלב. אם אני יודעת שיש לי חזרה משעה מסוימת, אז אני יודעת שאני בבוקר בבית ספר, ובהפסקות אני אלמד למבחן כזה או אחר. בנסיעה באוטובוס אני אלמד, וגם אם זה אומר לישון קצת פחות אני אשב ואלמד. כשאני מגיעה לחזרה, אני כל כולי בחזרה, וגם בתוך זה אני יודעת שאני צריכה לתת זמן לעצמי להתאפס. אני יודעת שאני יכולה לקחת את ההפסקה הזו, ולא לעשות משהו. זה לנהל את הזמן. אני יודעת כל יום מה אני אעשה למחרת. אני גם מוותרת על דברים. יש יציאות שאני לא יוצאת או מוותרת על מפגשים מסוימים. אין בי חרטה. לכל דבר יהיה את הזמן שלו. זה למען מטרה שאני אתחרט, ואני אוהבת את זה. לצאת עם חברות תמיד יהיה אפשר".

ומה החלום?

"החלום שלי זה להיות שחקנית וזמרת, לעסוק בשני התחומים ולהגיע כמה שיותר רחוק. ההשראה שלי היא אריאנה גרנדה, שאומנם היא זמרת אבל התחילה בתיאטרון, איך שהיא מתנהלת בתוך התעשייה. גם זמרת וגם שחקנית, וזו ההשראה, להגיע כמה שיותר רחוק, ובתוך זה ליהנות. להישאר נאמנה לעצמי".

בלטו בלאו – למען הספורט

בלטו בלאו, תלמידת כיתה י"ב בבית הספר מקיף רבין, עלתה לארץ בגיל 7. יד הגורל הביאה אותה למצוינות בספורט בבית הספר "גבים", ומשם הפכה לאתלטית מובילה ב"אתלטי הנגב" של המאמן עידן שפירא. היא אלופת ישראל לקדטיות בהטלת כידון וזריקת דיסקוס, סגנית אלופת  ישראל לקדטיות בקרב 7 ואלופת ישראל לנשים בהטלת כידון.

"כשהגעתי לבאר שבע, הייתי בבית הספר 'גבים', והייתה שם כיתת מצוינות בספורט. הייתה חסרה להם ילדה, ואחת התלמידות זרקה שיש תלמידה חדשה בבית הספר, ואולי שווה לצרף אותה. לקחו אותי, וראו שאני טובה, אז המשכתי במצוינות עד כיתה ט'. שם החלטתי לקחת את זה ביותר רצינות, ומאז ועד היום אני מתאמנת בנבחרת האתלטיקה. אני מתאמנת חמש פעמים ביום".

זה לא קשה להתאמן חמש פעמים ביום?

"זה מאוד קשה. גם הייתי על סף נקודת שבירה. נפצעתי, ואחרי הפציעה היה לי יותר קשה לחזור לעצמי. גם התחלתי לרדת קצת בלימודים, ואמרתי למאמן שאולי אני אפרוש. הוא זה שהרים אותי. הוא הזכיר לי את הדרך שעברתי ומה הבטחתי לעצמי, לאיזה רמה אני רוצה להגיע ואיזו מטרה הצבתי לעצמי. המאמן שלי הוא גם הפסיכולוג שלי והחבר הכי טוב שלי. הוא היה שם להרים אותי במשבר. כל הזמן, אני צריכה לוותר על דברים. לשמחתי, יש לי חברים שמבינים אותי ויודעים שאני רוצה להצליח ומעודדים אותי להמשיך, אבל אני צריכה לוותר על יציאות עם חברים. אני פחות עם המשפחה, אבל זה שווה את זה. זו גאווה למשפחה שגם מעודדים איתי".

מה זה הספורט בשבילך?

"זה משפחה. זה מקום בריחה מכל הדברים האחרים. כשאני מגיעה לפה, זה עולם שונה. אני שוכחת הכל. זה בונה אותך כבן אדם, ונותן לך משמעת".

מה החלום שלך?

"להגיע לאולימפיאדה ולשבור את שיא ישראל".

מאיה סנדלר – מנהיגה מדעית

מאיה סנדלר, תלמידת כיתה י"א בכיתת המחוננים במקיף א' בבאר שבע, זכתה לא מכבר, בתחרות "הנואם הצעיר" במחוז דרום ונחשפה לתחומי המדעים בחטיבת הביניים, ומאז התאהבה בתחום ומקדישה לא מעט שעות ביממה בלימודים ובתוכניות שונות: "אני לומדת בתוכנית 'מארי קירי' באוניברסיטת בן גוריון", אומרת סנדלר. "אנחנו לומדים שם קורסים בכימיה. בנוסף, אני גם מדריכה בארגון הנוער 'מנהיגות מדעית' ששם הפעילות עד עכשיו הייתה להדריך בחוגים, ועכשיו אני מרכזת את החוג שזה מרגיש לי הרבה יותר משמעותי. בזמני הפנוי, אני בעיקר קוראת' כותבת ומציירת כשיש לי זמן, אבל הציור נהיה נדיר יותר, כי אין לי זמן".

מהי תוכנית "מנהיגות מדעית"?

"זו תוכנית שמאפשרת לנוער מכיתות ט' עד י"ב להדריך בנושאים מדעיים. אנחנו מדיריכם ימי שיא ופסטיבל מדע ובעיקר מקנים ידע לתלמידי תיכון שרוצים לקבל הזדמנות להיחשף לתחומי המדעים".

מדוע דווקא מדעים?

"אני חושבת שזה התחיל בחטיבת הביניים, בכיתה ט', כשנכנסתי ל'מנהיגות מדעית', וזה פתח לי את הראש לכיוון הזה. לא חשבתי שיש לי קשר לזה אבל אז גיליתי עניין ולקחתי את זה למקום יותר מקצועי. התחלתי להתעניין, ונכנסתי לתוכנית 'מארי קירי'. היום כבר הייתי קוראת לזה תחום עניין, ואם אני מוצאת עניין במשהו אקדיש לזה הרבה זמן".

ואת כבר יודעת מה תרצי לעשות בעתיד?

"ארצה ללמוד חינוך, תקשורת, מדעי המוח, פסיכולוגיה. כרגע, אני נוטה להרבה תחומים. יש לי הרבה חלומות. ללמוד מדעי המוח באחרונה נורא מעניין אותי. להבין את התודעה האנושית זה מרתק אותי. גם אסטרונומיה מרתקת בעיניי וגם מדעי ההתנהגות".

 

שבוע הנערה

השבוע, ציינו בבאר שבע את "שבוע הנערה" הארצי של "עמותת שוות". כחלק מ"שבוע הנערה", מינהל החינוך של עיריית באר שבע ומחלקת הנוער ב"כיוונים" איתרו חמש נערות מובילות בתחומן מחמשת מרכזי המצוינות של העיר: תיאטרון, ספורט, מדעים, מנהיגות ומעורבות חברתית.

הנערות הנבחרות רכשו במהלך החודש, כלים להגשת תוכן ברשתות החברתיות ועמידה מול מצלמה, ולקחו חלק ביום צילומי תדמית מאתגר וחווייתי במיוחד. בתום שלב ההכשרה, עברו הבנות ליישום וקיבלו את הבמה של עמוד ה'אינסטגרם' הרשותי של עיריית באר שבע. בכל יום, משתלטת חדשה עולה לאוויר ומעלה את התכנים מעולמה.

הבנות העלו סדרת תכנים שנוצרו כדי לקדם את החשיפה להזדמנויות הטמונות במרכזי המצוינות בעיר. נערות ונערים בעיר באר שבע נחשפים לכל שיכולים להתמקצע ולהעמיק בכל תחום בו הם יבחרו, ולהגיע רחוק. את אירועי השבוע ליוו מור דרורי, מנהלת תחום מנהיגות נוער בחברת כיוונים, ורד ששון, יועצת לקידום מעמד האישה, חגית ים מנהלת מרכזי המצוינות, עירית פררה מנהלת מחלקת העל יסודי, עפרה בהרב מנהלת ודפני לפידות מנהלת ה-STEM אקוסיסטם.

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה