מגזין

"גן החלומות"

מגזין15 ביולי 2021    7 דקות
0

רעות קינן מבאר שבע, אימה של תאיר בת השנה וחצי המחלימה מסרטן, מספרת ל"שבע" כיצד "גן החלומות" של עמותת "גדולים מהחיים" שנחנך בעיר לפני כשבועיים, ישפר את איכות החיים של תאיר ויאפשר לאימה לשוב לעבודה

"גן החלומות"
צילום: פרטי

חנוכת "גן החלומות", לפני כשבועיים בבאר שבע, עבור ילדים ופעוטות המחלימים ממחלת הסרטן, הייתה בשורה חשובה מאוד לא רק למחלימים הקטנים, אלא גם להוריהם. לא מעט מההורים נאלצו להפסיק את עבודתם, כדי לטפל בילדיהם המתאוששים מהמחלה הקשה.

רעות קינן, אימה של תאיר בת השנה וחצי, שהגיעה לחנוכת הגן החדש של עמותת "גדולים מהחיים", סיפרה לעיתון "שבע": "קצת אחרי גיל שנה, אבחנו לתאיר את המחלה. בגיל חצי שנה, הכנסנו אותה למטפלת פרטית, ואני שבתי לעבודה; היא מעולם לא הספיקה להיות בגן, לצערי. מתחילת ינואר, היא עברה ועוברת טיפולים אגרסיביים ומאוד קשים, שכללו כימו-תרפיה, בידודים רבים, זריקות ופעולות פולשניות וכירורגיות. לצערי, אנחנו עדיין  בשלב של הטיפולים, וצפוי לה כנראה עוד ניתוח שהוא מאוד מאוד גדול. אני כאימא של תאיר, נרתמתי לטיפול בה; מן הסתם, בטיפולים כל כך אינטנסיביים, אי אפשר באמת לעבוד. אז אני איתה, מה שנקרא. עד כה, הייתי בטוחה שבשנה הבאה אינני חוזרת, עד להודעה חדשה, כי איני יודעת מה יהיה עם הילדה. אני גם יודעת שלצורך העניין בע"ה כשהיא תסיים את הטיפולים הכימו-תרפיים, היא צריכה שיקום, של מערכת החיסון, שיקום פיזיולוגי ופיזיו-תרפיה אולי. אז אני לא אוכל לחזור לעבוד".

ועכשיו, את יכולה לשוב לעבודה.

"נכון. מבחינה אישית, הגן הזה נותן לי הזדמנות כן לחזור לעצמאות שלי, כן לחזור לעצמאות הכלכלית וגם המקצועית ולהתפתחות שלי, ולשוב לעבוד. 'גן החלומות' חשוב ובראש ובראשונה לה, לתאיר; היא ילדה מאוד חברותית, מאוד חייכנית, מאוד 'צמאה' לחברה. יש לה שני אחים שהם גדולים ממנה בפערים גדולים, ולפני שהיא חלתה הייתי מרבה להפגיש אותה עם ילדים של חברות ואחיינים שלי שהם בני גילה, והיא פשוט הייתה פורחת. מאז המחלה, היא בבידוד חברתי; אף אחד לא נכנס הביתה. אני לא לוקחת אותה לפארקים. אנחנו לא הולכים לבקר אנשים שיש להם ילדים בגילאי 0 – 6, כדי לא לסכן אותה. אז ההזדמנות הזאת, שיש מקום כזה שנותן את המענה לכל הצרכים שלה, לצרכים החברתיים, לצרכים הרפואיים כמובן בראש ובראשונה, שרק תישאר לנו בריאה, זה מדהים בעיניי. יש כזה מענה מקיף במקום שהוא באמת מעל לציפיות, וחשב על כל הפרטים הקטנים. וזה באמת נותן לנו שקט נפשי, ואני ממש שמחה בשבילה".

וקינן מסכמת: "לראות אותה ככה בשעתיים האלה שהיינו בפתיחה של הגן, כל כך פורחת, כל כך 'צמאה' ליחסים החברתיים האלה, וניגשת לילדים שאפילו שהם קצת גדולים ממנה, אבל יוצרת איתם את האינטר-אקציות האלה ופורחת שם, זה היה מהמם בעיניי, ופשוט הרגשתי שהיא נפתחה שוב. אני מאמינה שיהיו בגן חופשות בכפוף להנחיות משרד התמ"ת, שהוא הגוף שלקח עליו את הגן. ואני מאמינה שברגע שהיא תרגיש לא טוב ויעלה לה החום, מן הסתם היא לא תוכל להגיע לגן, אבל עצם זה שיש את המענה הזה ויש רשת מקצועית כזאת של פסיכולוגים שנמצאים שם גם לתת מענה וצוות שהוא מאוד מאוד גדול על קבוצה כל כך קטנה, גננת מוסמכת שתהיה איתה בכיתה (שאגב, אני גם מכירה אותה), אז זה ככה, אתה יודע, נותן לי ביטחון ושקט נפשי שאני יודעת שהבת שלי במקום הכי טוב שיכול להיות; ממש כמו להיות בבית עם אימא, פלוס כל המשאבים החברתיים והרפואיים שמושקעים שם"

"בית שולמית – גן החלומות" ע"ש ד"ר שולמית כצמן ז"ל, מרכז חינוכי שיקומי וסטרילי לילדים המחלימים מסרטן, הוקם (בשיתוף העירייה ובפיקוח משרדי החינוך והרווחה והשירותים החברתיים) בהשקעה של כ-10 מיליון שקלים, ומצטרף ל"גן החלומות" בכפר אז"ר שנפתח ב-2014. הגן החדש, הדו לשוני הראשון מסוגו בעולם, מותאם לצרכיהם הרפואיים, שיקומיים, חינוכיים, חברתיים ורגשיים של הילדים, וייתן מענה מלא לילדים מכל אזור הדרום, ללא הבדל דת ומין, ונגישות מלאה לבית החולים "סורוקה".
חנוכת הגן נערכה בטקס שהנחה צביקה הדר, במעמד מכובדים רבים ובני משפחות, ביניהם ראש העירייה רוביק דנילוביץ', נשיא "גדולים מהחיים" ומייסד חברת "גזית גלוב" חיים כצמן, יו"ר העמותה וקבוצת "תדהר" אריה בכר, יו"ר הוועד המנהל של "גדולים מהחיים ד"ר נאדיר גאנם, מנכ"ל העמותה ליאור שמואלי, מנהל "סורוקה" ד"ר שלומי קודש, יו"ר קק"ל לשעבר אפי שטנצלר ורעייתו דליה החברה בחבר הנאמנים של "גדולים מהחיים" ואיש העסקים אילן קרני שגם הוא חבר בחבר הנאמנים של העמותה.

המרכז שהוקם במבנה מאופס אנרגיה (הבניין ה"ירוק" בארץ ברמת ארבעה כוכבים לפי תקן 5281 לבנייה "ירוקה" של מכון התקנים), מאפשר לילדים רמת סטריליות גבוהה, בשל בנייתו עם מאפיינים של חדר בידוד ענק בבית חולים: מערכות מיזוג וסינון אוויר ייחודיות בלחץ גבוה, הצללה מלאה ומיוחדת בחלונות הכיתות ובחצרות המשחקים, היעדר צמחים וחול, ניקיון והיגיינה גבוהה, צבעים מחומרים טבעיים בלבד ואנטי בקטריאליים, חדרי טיפולים פרטניים ולמנוחה לילדים והנגשה מלאה לילדים עם נכויות. "גן החלומות" שואף לחולל שינוי בעולמם של ילדים המחלימים מסרטן, באמצעות שיפור באיכות חייהם ומתן שירותים חינוכיים טיפוליים. מטרת העל החינוכית של המקום היא לאפשר לכל ילד וילדה לעבור חוויית ילדות מגוונת ושמחה, תוך צמצום הפערים בינם לבין בני גילם.

צילום: סנאפ, המרכז החברתי לצילום

דנילוביץ' הודה "לכל השותפים והשותפות למסע להקמת המרכז החינוכי 'בית שולמית – גן החלומות' בבאר שבע, המיועד לילדים המחלימים מסרטן מבאר שבע והנגב. תודה מיוחדת לחיים כצמן ולאנשי ונשות 'גדולים מהחיים', על השותפות, התרומה וההובלה של הפרויקט החשוב. כולנו צריכים להתרגש מהזכות להעניק לאותם ילדים וילדות מסגרת חינוכית שיקומית, שתאפשר להם להבריא, לצמצם פערים, להתפתח, לגדול ולהגשים חלומות".

נשיא עמותת "גדולים מהחיים" ומייסד חברת "גזית גלוב", חיים כצמן:  "זהו יום מרגש עבורי ועבור משפחתי; אני גאה לחנוך מרכז שיקומי חינוכי נוסף של העמותה ע"ש של שולמית ז"ל. חנוכת הגן בבאר שבע היא סמלית, במיוחד בתקופה זו. המרכז היה אמור להיפתח לפני כחודש, אך מבצע 'שומר החומות' שיבש את התוכניות. חנוכת המרכז החינוכי היום היא דוגמה לכך שהרצון לחיים משותפים חזק יותר מכל. גן שמהווה לא רק מרכז חינוכי, אלא סמל ודוגמה לדו לקיום: התגשמות חזונה של שולמית שלא הפסיקה לעזור ולהרעיף אהבה על הילדים והמשפחות ללא כל הבדל גזע, מין או לאום".

בכר: "'גדולים מהחיים' מחבקת את הגיבורים הקטנים גם בדרום, ופותחים את 'גן החלומות' גם בבאר שבע. עבורי פתיחת הגן היום הוא סגירת מעגל; לפני כעשור, נרתמתי לסיוע להקמת 'גן החלומות' הראשון בכפר אז"ר, ומאז נשאבתי עמוק פנימה, גם אני באופן אישי וגם כל עובדי 'תדהר', שנרתמים לכל פעילויות העמותה לאורך השנה. היום, אני נרגש לעמוד פה יחד עם כל חבריי, ולחנוך את הגן השני עבור ילדי העמותה ומשפחותיהם מכל אזור הדרום. אני רוצה להודות באופן אישי, בשמי ובשם כל חבר הנאמנים והמשפחות, למר כצמן, שנרתם באופן אישי להקמת הגן לזכרה של שולמית ז"ל, אישה מופלאה, שהייתה ממקימות העמותה, התעקשה גם בימים הקשים של מחלתה להשתתף בפעילויות, ארגנה ערבי תרומה, ולקחה חלק פעיל במסעות החלומות בארה"ב. נמשיך להגשים את חזונה, ולהקים גני חלומות נוספים בכל הארץ".

שמואלי: "זוהי תוכנית הדגל של העמותה, שאנו עמלים עליה מספר שנים, יחד עם משרד החינוך והעירייה. הגן יהיה זרקור של דו קיום, ובתוכו יהיו ילדים מכל אזור הדרום, הפזורה ומושבי האזור וכמובן מהעיר באר שבע עצמה. עבור הילדים, יהווה 'גן החלומות' מקור חברתי משמעותי, ויתרום רבות לרווחת המשפחות".

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה