מגזין

מגויס למען העיר

מגזין28 ביוני 2021    9 דקות
0

סגן ראש עיריית באר שבע ומחזיק תיק איכות הסביבה החדש, הרב שמעון טובול, לא מוצא שום בעיה בניהול אורח חיים חרדי במקביל לביצוע עשרות ימי מילואים קרביים בשנה. "כשאני נמצא על מדים במילואים בגבול, ואני עטוף בטלית ותפילין וקורא בסידור, זו התחושה שהכי מחברת אותי לקב"ה, ואז הדמעות זולגות מעצמן. אז אני מבין שהקב"ה רוצה אותי דווקא במקום הזה". הסביבה לפי טובול

מגויס למען העיר
שמעון טובול. | צילום פרטי

אם תחפשו בימים אלה את לשכתו של סגן ראש עיריית באר שבע ומחזיק תיק איכות הסביבה החדש, הרב שמעון טובול (ראש סיעת "גשר" במועצה), לא תצליחו למצוא אותו, מהסיבה הפשוטה שעדיין לא נתלה בדלת הלשכה לוחית שמו של הסגן החדש. כשאני שואל את טובול על כך, הוא משיב במאמר חז"ל הידוע: "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין"…

סגן ראש העירייה הטרי מתקשה עדיין לקלוט את השינוי במעמדו, מחבר מועצת עיר מן המניין לאחד מחמשת מקבלי השכר הבכירים במועצה, הלא הם ראש הרשות רוביק דנילוביץ' וארבעת סגניו בשכר. לפני שאנחנו מתחילים את הריאיון, טובול מביע בפניי את פליאתו על כך שבניגוד לעבר הלא רחוק אנשים קמים לכבודו כשהוא נכנס לחדר.

מי שתמה על כך, צריך להכיר מעט יותר את קורות חייו של הסגן הצעיר (38): טובול נולד וגדל בבירת הנגב, ולמד בישיבות "באר יצחק", "אלעד", ו"חברון". בגיל 19, הוא עבר לישיבת ההסדר שבראשון לציון, והתגייס לחטיבה 7, שם עשה שירות כלוחם ומפקד. כיום, נוהג הרב טובול לבצע שירות מילואים פעיל, כאשר בשנים האחרונות הוא עושה יותר מ-35 ימי מילואים בשנה. המנכ"ל היוצא של מוסדות "בית יוסף" בראשות הרב יוסף חיים בצרי (במשך כ-16 שנה!) הוא בעל תואר ראשון ביהדות, וסיים לימודי תואר שני בניהול מערכות חינוך. ב-7.5 השנים האחרונות, היה טובול חבר בכיר בוועדות רשות שונות, כמו ועדת הכספים, ועדת ההנחות בארנונה, ועדת החינוך, הוועדה לקליטה ועלייה וועדת הביטחון, בראשה הוא עומד מתחילת הקדנציה הנוכחית. הרב טובול הוא זוכה פרס החינוך של משרד החינוך להתשע"ב, פרס החינוך לפרויקט קידום נוער חרדי להתשע"ח, מקים פרויקט "איחוד הצלה" בבאר שבע, מייסד הפרויקט לקידום נוער חרדי מתמודד ומנהל פרויקט "הסליחות באצטדיון" ופרויקטים נוספים בעיר.

"מי שהכניס אותי לפוליטיקה היה הרב בנימין בצרי זצ"ל", פותח טובול בהסבר איך בחור כמוהו מגיע דווקא לפוליטיקה המקומית. "אישית, אני לא מתחבר ולא אוהב את הפוליטיקה, אבל הרב מאוד לחץ שאכנס לעולם הזה, כי הוא טען תמיד שיש עניין שלפוליטיקה ייכנסו אנשים ישרים, שלא יעשו קומבינות על גב הציבור. זו גם הסיבה שהרב תמך ברוביק דנילוביץ' לראשות העירייה מול טרנר (ב-2008), נגד כל המגזר החרדי שהיה אז באותו זמן".

הקריירה הפוליטית של הרב טובול הייתה אמורה להתחיל כבר לפני כ-12.5 שנה: "הייתי אמור להיות חבר מועצת עיר מטעם ש"ס כבר לפני שלוש קדנציות. ואז, ברגע האחרון, זה בוטל מטעמים פוליטיים כאלה ואחרים. בקדנציה שאחרי זה, יו"ר ש"ס אריה דרעי כבר הבטיח לרב בצרי בתקיעת כף שהנציג של הרב יהיה במקום הראשון ברשימת ש"ס למועצה, אבל ממש לפני הבחירות, שוב מטעמים פוליטיים כאלה ואחרים, ההסכם שונה, וקיבלתי רק את המקום השני ברשימה, שהכניס אותי למועצת העיר. באותה קדנציה התמקדתי בעיקר בנושא הכי חשוב לדעתי בעירייה: הנחות בארנונה למשפחות ברוכות ילדים. הייתי חמש שנים חבר בוועדת ההנחות העירונית, שמתכנסת בכל שבוע בימי רביעי. אני חושב שעזרנו ביחד עם חברי המועצה יוסי דדוש ומשה ינאי לאלפי משפחות. אחרי שאתה יושב במשך ארבע שעות בכל ישיבה, ונותן את ההנחות, אתה מרגיש שהילדים של הבית שקיבל את ההנחה מברכים אותך על כך שיש להם אוכל לבית בזכות ההנחה הזאת שהחלטת לתת".

ובקדנציה הנוכחית נפרדו דרכיכם?

"כן, בקדנציה הזאת, כל אחד רץ בדרכו, והציבור נתן בנו אמון; הבאנו כ-6,000 קולות. זו הייתה סייעתא דשמיא, ממש דבר בלתי נתפש. המרוץ של תנועת 'גשר' בתמיכה כספית של מפלגת 'דגל התורה' הייתה סיכון מאוד גדול. הסיכון הכי גדול היה של הרב יוסף חיים בצרי מבחינה רבנית, כי אני מקסימום הייתי מתרסק פוליטית, אבל מבחינה רבנית הסיכון של הרב בצרי היה הרבה יותר משמעותי. אולם, זכות אבא שבשמיים עמדה לו בצורה הכי גלויה. גם הרב יצחק אבוחצירא, הבן של ה'באבא ברוך' מנתיבות, תמך בנו ויצא בעצם נגד אבא שלו, שפרסם מכתב בו קרא לתמוך בש"ס".

בשלב הראשון של הקדנציה שימש טובול כאמור, כ"חבר מועצה רגיל, והצלחנו להכניס למועצת העיר גם את הרב משה בן זקן, עוד נציג של סיעת 'גשר'. הרב בן זקן הוא דמות מאוד מוערכת בציבור החרדי, ומעבר לו. הוא מפעיל ביוזמתו של הרב בצרי גמ"ח המחלק כל שבוע סלי מזון בשווי של 150 עד 200 שקלים ל-450 משפחות נזקקות, ובחגים הסל הרבה יותר גבוה כמובן. הרב גם דואג לסייע למשפחות ברוכות ילדים בטיפולי שיניים, רכישת משקפיים וכו'. בקיצור, איש חסד".

האם לא היו לך חששות, לנוכח ניסיון העבר הפוליטי שלך, שהרוטציה לא תתממש עבורך?

"זה טיפה מורכב; ברגע שסיכמתי עם רוביק על הרוטציה, הייתי בטוח שהיא תיתפס ותתקיים. למרות זאת, הייתה לי התלבטות מאוד גדולה בבחירות הראשונות לכנסת בסדרה של ארבע מערכות הבחירות האחרונות במי לתמוך, זאת משום שהרב בצרי תמך בש"ס, והצהיר על כך בריש גלי. אני לעומת זאת הרגשתי צורך לעזור דווקא ל'יהדות התורה' (סיעת האם של 'דגל התורה' בכנסת), בתור הכרת הטוב שהם תמכו בנו בבחירות למועצה. מובן שלא עשיתי שום מהלך לבד, והכל היה על דעת הרב בצרי ובשיתוף פעולה מלא איתו".

על המניעים שלו לבחור דווקא בתיק איכות הסביבה, הוא מסביר: "ביקשתי להחזיק בתיק הזה משתי סיבות: הראשונה, שאני חושב שבאר שבע עוברת תהליך מאוד חזק בנושא איכות הסביבה; למרות שתיק איכות הסביבה הוא מאוד גדול, קשה ומורכב, אני חושב שזו הדרך שבה אני יכול למצות את עצמי, כי ברגע שאדם מותח את היכולת שלו למקסימום, אז הוא יכול לבוא לידי ביטוי מלא. ודבר שני, מאוד כאב לי שהשכונות הוותיקות בבאר שבע והקריה החרדית סובלות מהיעדר ניקיון. וזה לא בגלל בעיה של הרשות המקומית, אלא בגלל הסברה לא טובה וחשיבה לא נכונה, בעיקר של התושבים עצמם. לכן לדעתי, זאת הדרך לבוא ולשנות גם במגזר החרדי וגם בשכונות הוותיקות. זה היעד שאני מכוון אליו, כי בשכונות החדשות יש ניקיון, והן יודעות לשמור על עצמן. נשמח אם הציבור היקר יעזור לנו בתהליך הניקיון של באר שבע"

מה הספקת בינתיים לעשות בתיק?

"אני לומד כרגע את התיק עצמו, שהוא כמו שאמרתי קודם מאוד גדול, עם הרבה מחלקות וענפים. אין אדם בבאר שבע שלא קשור לתיק הזה, הנוגע לכולם: בניקיון, בגינון, בטיפול בבעלי חיים וכו'. החשיבה שלי היא ליצור כמה פרויקטים מאוד חזקים שיקדמו גם את העיר וגם את התדמית שלה. מובן שכל מה שנעשה וייעשה בתיק הזה מבוצע ויבוצע בגיבוי ובתמיכה ובעידוד של ראש העירייה היקר רוביק דנילוביץ'".

מכריו של הרב טובול לא ממש מבינים כיצד יכול אדם שלא תשמעו אותו מרים את הקול בשום מקרה, להשתלב בתפקיד ביצועי תובעני ומשמעותי כל כך ברשות המקומית. אולם, לא הוא עצמו: "תראה, אני תלמיד של הרב בצרי זצ"ל. והוא לימד אותנו כלל אחד: כל שדרכיו קודמות למעשיו, חוכמתו מתקיימת'. זאת אומרת, ברגע שדרך הארץ של האדם קודמת למה שהוא עושה, אז המעשה שלו נחשב. ואם לא, המעשה לא נחשב. וידועה האימרה המפורסמת ממסכת 'בבא בתרא' דף ט': 'אמר רבי יצחק, כל הנותן פרוטה לעני, מתברך בשש ברכות, והמפייסו בדברים מתברך ב-י"א ברכות'. תראה, גם בפוליטיקה אתה לא תמיד יכול לעזור לאנשים שפונים אליך בבקשות לסיוע, אבל אתה מתייחס, שומע ומנסה לעזור לכל מי שפונה אליך, וגם חוזר אליהם עם תשובה מדויקת. ואז, הרגעת לו את המצפון, והוא כבר לא מרגיש שעובדים עליו או משהו כזה, והאיש גם יותר מבין אותך. זו הדרך ארץ שאתה משתדל לשמור עליה ולהתנהג לפיה".

איך אדם חרדי כמוך עושה כל כך הרבה ימי מילואים קרביים?

"אני מאמין שכל בן אדם חייב לתרום את התרומה שלו, גם לחברה וגם למשפחה וגם לעצמו. אני מאמין שכל מי שלומד תורה במשך כל היום מגן על עם ישראל בכלליות. אולם, כאשר בן אדם לא זוכה ללמוד תורה באופן מלא, אז הוא מחויב לתרום למדינה, כמו כל אדם אחר. כשאני הבנתי שאני לא הולך לשבת וללמוד תורה באופן רציף, החלטתי שזה הזמן לקום ולתרום למדינה את החלק שלי. זו הסיבה שעד היום כשאני רואה בחורים חרדים שנושרים מישיבות, אני לא רק משכנע אותם להתגייס לצה"ל, אלא גם מגייס אותם פיזית, ודואג להם במהלך כל השירות הצבאי, שייתנו את ה-100 אחוזים שלהם, ואני בעזרת ה' עושה את זה בהצלחה גדולה מאוד".

ולסיום, בימים קשים אלה של קיטוב ופילוג לאומיים קיצוניים, לטובול יש נקודת מבט מאחדת ומעוררת תקווה: "אם כולנו נסתכל האחד על השני, ונבין את ציפור הנפש של כל אחד (הדברים הכי חשובים לכל אחד מאיתנו), יהיה איחוד בעם. האחדות חייבת להיות, כי בסופו של דבר כולנו 'מתכסים באותה שמיכה'. הרי, 'החמאס' נלחם בכולנו באותה צורה, ולא אכפת לו את מי הוא הורג: חרדי, קיבוצניק או ערבי. אם נבין שהפוליטיקה היא לא מה שמנהל לנו את החיים, אלא שאנחנו חיים אחד עם השני, לא יהיו בינינו מחלוקות. כשאני נמצא על מדים במילואים בגבול, ואני עטוף בטלית ותפילין וקורא בסידור, זו התחושה שהכי מחברת אותי לקב"ה, ואז הדמעות זולגות מעצמן. אז אני מבין שהקב"ה רוצה אותי דווקא במקום הזה".

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה