חדשות

דוח מבקר העירייה: מצב היגייני ירוד בצהרונים של "כיוונים"?

חדשות28 באוקטובר 2019    11 דקות
0

בבדיקת מעבדה נמצאו חריגות וערכים גבוהים בספירה הכללית ובקוליפורמים של סלטי הירקות הקרים. "כיוונים": "דוח המבקר מבוסס על נתונים שנאספו מלפני כשנתיים. כל הליקויים שאותרו על ידי המבקר טופלו"

דוח מבקר העירייה: מצב היגייני ירוד בצהרונים של "כיוונים"?
צילום אילוסטרציה: ingimage

אחד העניינים החשובים בדוח מבקר עיריית באר שבע האחרון ל-2018 נושא את הכותרת "אספקת ארוחות חמות בצהרונים" של חברת "כיוונים".

ממצאי הביקורת העלו, בין היתר, ש"כיוונים" וה-וטרינר העירוני לא פעלו בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, ולא ביצעו כל פיקוח על מערך ההזנה בצהרונים. בנוסף, ב-2012 נערך סקר סיכונים בעירייה, והסיכון של "אי קיום פיקוח על מערך ההזנה במוסדות החינוך בידי וטרינר הרשות" דורג בדרגת סיכון גבוהה, אלא שהתברר שהמלצות הסקר לא הובאו כלל לידיעת החברה, והביקורת העלתה שלאורך כל תקופת ההתקשרות עם הקבלן (יותר מ-4 שנים!), לא ביצעה "כיוונים" כל בדיקה סניטרית או דגימת מזון באופן יזום ועצמאי.

ה-וטרינר העירוני הגיב, שהשירות ה-וטרינרי ברשות מעולם לא היה מעורב בהנפקת רישיון עסק או יצרן למפעלים לייצור מזון למוסדות, וגם לא נדרש ממחלקתו לקיים ביקורים בעסקים אלה. המחלקה יכולה לבצע את הנדרש, אך קיום מערך בקרה דורש תוספת כוח אדם ושיתוף פעולה בינה למינהל החינוך בעירייה.

החברה הגיבה, שהאחריות לפיקוח ובקרה הינה של וטרינר הרשות, ואלה צריכים להיעשות בשיתוף מינהל החינוך. ממצאי סקר הסיכונים לא הועברו ל"כיוונים", ולכן היא לא יכלה ליישם את מסקנותיו. החברה תפעל לדיווח תקין ועקבי ל-וטרינר העירייה, לקיום מערך פיקוח ובקרה מלא ותקני בהתאם להוראות חוזר המנכ"ל, ולשיפור הנושא, ותגבש נוהל בקרה ופיקוח מוסדר, בו ייקבעו ביצוע ביקורות ולקיחת דגימות כל זמן קצוב וידוע מראש.

לעמדת הביקורת, על "כיוונים" וה-וטרינר הרשותי לפעול בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, ולפקח על מערך ההזנה בצהרונים. הביקורת הדגישה שקיימת חשיבות גדולה שהגורמים האמונים על יישום ההוראות וההנחיות המפורטות בחוזרי מנכ"ל השונים יקפידו על עיון מעמיק ויישום המפורט בהם הלכה למעשה. היא גורסת שעל החברה לפעול בהתאם להסכם ההתקשרות עם הקבלן, ולבצע בדיקות סניטריות, דגימות מזון וכו' באופן יזום, כך שיתקיימו פיקוח נאות על מערך ההזנה ויישום סעיפי חוזה ההתקשרות. על העירייה לשתף את החברות העירוניות בממצאי והמלצות סקר הסיכונים שביצעה, כל אחת בתחומי פעילותה, כך שיידעו לפעול כנדרש.

סלטי הירקות מגיעים ללא קירור

ממצאי הביקורת העלו שהמזון החם המגיע לצהרונים שוהה זמן רב עד לצניחת הטמפרטורה מתחת ל-65 מעלות צלזיוס, כאשר מזון חם צריך להיות בטמפרטורה מינימלית של 70 מעלות ולא פחות מ-65. סלטי הירקות מגיעים ללא קירור, ועד הגשתם נמצאים מחוץ למקרר בטמפרטורה של 12 מעלות, זאת בבדיקה בימי החורף הקרים בלבד. במדידות טמפרטורה שבוצעו בנוכחות נציגי הביקורת בצהרונים, תועדו טמפרטורות הנעות בין 46.5 ל-63 מעלות במזון החם ומ-12.4 ל-13.2 מעלות בסלטים הקרים, שלא בהתאם לטמפרטורות המומלצות בידי משרד הבריאות. אין גם תמימות דעים בין הצוותים בצהרונים באשר לגובה הטמפרטורה התקין במזון, והנושא לא מעוגן בנהלי העבודה.

"כיוונים" הגיבה, שהיא תחדד את נוהל השימוש במדי החום, דרכי המדידה וטמפרטורות תקניות למזון החם והקר, ותבצע רענון מסוג זה מדי תקופה.

לעמדת הביקורת, יש לעגן את ההנחיות למדידות הטמפרטורה ב-2 סוגי המזון בנהלי העבודה של הצוותים, ולוודא שהם יודעים מהי הטמפרטורה הרצויה בכל סוג מזון, ופועלים בהתאם. היא המליצה לספק את הארוחות לצהרונים בסמוך למועד הארוחה עד כמה שניתן, ולהקפיד שפרק זמן המתנת הארוחות עד לפתיחתן לא יעלה על שעתיים. יש גם לאחסן את סלטי הירקות בקירור עם קבלתם, ולא להותירם בטמפרטורת החדר עד תחילת הארוחה. במקרים בהם אין מקרר במוסדות החינוך, יש לבקש מספק המזון להעביר את הסלטים בקרח בטרמו-פורטים.

ואכן, בבדיקות מעבדה של 5 מנות נמצאו חריגות וערכים גבוהים בספירה הכללית ובקוליפורמים של סלטי הירקות הקרים שנדגמו. מנהל המעבדה הסביר, שבמקרים בהם סלט ירקות נמצא מחוץ לקירור, ונחשף לטמפרטורה גבוהה בשילוב הערכים הגבוהים שנמדדו, עלול להתרחש בו זיהום, והמליץ להקפיד יותר בעת חיטוי הירקות המסופקים לצהרונים.

החברה הגיבה, שבעת יציאתה למכרז הזנה חדש, היא ציינה והדגישה שעל המזון הקר והחם כאחד להיות מסופק בכלים שומרים טמפרטורה (טרמו-פורטים) שיחולקו למוסדות בצורה זו, וייאספו ביום שלמחרת.

לעמדת הביקורת, באשר לתוצאות בדיקות המעבדה בהן נמצאו חריגות, יש לערוך בירור מול הספק, ולאחר מכן לבצע בדיקות מעבדה נוספות, כדי לוודא שהממצאים לא יישנו.

זאת ועוד, ממצאי הביקורת העלו שהארוחות מסופקות לצהרונים מ-10:45, למרות שבהסכם ההתקשרות עם הקבלן נקבע שהן יסופקו בין 12:00 ל-13:00.

"כיוונים" הגיבה, שהיא חידדה את נהליה ואת שנקבע במכרז ההזנה העדכני, שעל משאיות המזון של הספק לצאת לחלוקה מ-11:00 ואילך.

לעמדת הביקורת ובהמשך להמלצות טכנולוג המזון שדגם מהארוחות המוגשות בצהרונים, יש לוודא שהארוחות יסופקו למוסדות החינוך בסמוך למועד שעת הארוחה עד כמה שניתן, כדי למנוע שהייה ממושכת שלהן עד לפתיחתן.

קבלת אישורים על קיום ביטוחים בדיעבד

ויש גם עניינים מנהלתיים חמורים לא פחות: ממצאי הביקורת העלו שטופס האישור התקציבי למכרז ההזנה הוכן לאחר מועד פרסום המכרז וחתימתו של הקבלן הזוכה על מסמכיו, בניגוד לנוהל ההתקשרויות של החברה. הסעיפים התקציביים לפיהם מאושרות ההוצאות הכרוכות ביציאה למכרז לא צוינו בטופס האישור. יתרה מכך, "כיוונים" פרסמה מכרז כאשר להוצאה הכספית הכרוכה בו לא ניתנה הקצבה מתאימה בתקציב המאושר לביצועו לפי דין ובניגוד לנוהל ההתקשרויות שלה עצמה. גם התחשיב שלפיו קבעה החברה את היקף העבודות במכרז אינו ברור.

"כיוונים" הגיבה שהיא מגבשת כיום נהלים חדשים, ופועלת ליישום ההערות שהועלו בדוח. קיים שוני בין ניהול התקציב בעירייה לניהול התקציב בחברה, ולכן תקציב ההוצאות מתנהל בהתאם לתקציב ההכנסות לבקשה כספית הנעשית בסוף כל חודש, ולא באמצעות חתימת דירקטוריון לכל אישור תקציבי באשר הוא.

הביקורת העירה לחברה על אי עמידתה בהוראות החוק בעת היציאה למכרז ואי יישום סעיפי נוהל ההתקשרויות שלה עצמה. על "כיוונים" להקפיד על יישום הוראות החוק ונוהל ההתקשרויות, ולוודא שבעת פרסום מכרז תינתן הקצבה מתאימה לכך בתקציב להוצאה הכספית הכרוכה בה. מומלץ גם שבטופס האישור התקציבי יצוינו הסעיפים התקציביים לפיהם מאושרות ההוצאות הכרוכות ביציאה למכרז.

ממצאי הביקורת העלו גם שהקבלן הזוכה לא הגיש לחברה בכל שנה את האישורים בדבר קיום ביטוחים, ו"כיוונים" לא הקפידה לדרוש העתקים של הביטוחים הנדרשים, ולא וידאה שהקבלן רכש אותם מדי שנה בכפוף להסכם ההתקשרות עימו.

הביקורת קיבלה לידיה אישורים על קיום ביטוחים של הקבלן לתקופת ההתקשרות עימו, שנחתמו בידי המבטחים בדיעבד בדצמבר 2018.

החברה הגיבה, שהיא מגבשת כיום נהלים חדשים, ופועלת ליישום ההערות שהועלו בדוח.

הביקורת העירה ל"כיוונים" על אי קיום הוראות החוזה עליו היא חתומה ומנגנוני פיקוח ובקרה, שנועדו להבטיח שמירה על האינטרסים של החברה וטובת הציבור, בניגוד לכללי המינהל התקין.

הגדלת היקף ההתקשרות במיליונים ללא תקציב מאושר

ממצאי הביקורת העלו שהיקף ההתקשרות המקורי של החברה עם הקבלן גדל תוך מספר חודשים ב-3 מיליון שקלים מעבר לסכום הזכייה, מבלי שהיה ברשות "כיוונים" מלכתחילה תקציב מאושר לפי דין להגדלת ההוצאה הכספית. המכתב שנשלח לחברה השנייה שזכתה במכרז והפרה אותו אודות הפסקת ההתקשרות עימה וחוות הדעת המשפטית בעניין התוספת להסכם לא נמצאו ברשות "כיוונים", ולא אותרו בידה כי הנושא נוהל בידי משרד עו"ד חיצוני שהעבודה עימו הופסקה.

החברה הגיבה שהגדלת ההתקשרות למול הספק הזוכה הייתה בהתאם לתקנות ומשום שהמכרז המקורי עמד על אומדן של 10 מיליון שקלים, ו"כיוונים" לא חרגה מאומדן זה. החברה תפעל לגיבוש מדיניות מפורטת להגדלת מכרזים שתוגדר ותופץ בה, בדרך של קיום ועדת מכרזים שתכלול את מנכ"ל "כיוונים", סמנכ"לה ויועצה המשפטי. חוות הדעת והמכתב לא נמצאו בידי החברה בתום לב, ולא מכוונת זדון.

הביקורת העירה ל"כיוונים" על הגדלת סכום ההתקשרות בחוזה בלי שהיה ברשותה מלכתחילה תקציב מאושר לפי דין להגדלת ההוצאה הכספית. לעמדת המבקר, לפני ביצוע הגדלת סכום ההתקשרות בחוזה יש לוודא שקיים תקציב מאושר לכך. הביקורת גורסת שלפי כללי מינהל תקין על החברה להקפיד לשמור במשרדיה מסמכים חשובים כאלה, גם כאשר משתמשים בשירותי משרד עו"ד חיצוני.

התקשרות ללא מכרז וחוזה תקף ב-17 מיליון שקלים

ולסיום, ממצאי הביקורת העלו שמאוגוסט 2017, המועד בו הסתיימו תקופת החוזה המקורי וההארכות לפי הסכם עם הקבלן, ועד למועד ביצוע הביקורת בדצמבר 2018 (במשך יותר משנה ו-4 חודשים!), המשיכה "כיוונים" בהתקשרות עם הקבלן ללא מכרז וללא חוזה תקף ביניהן שלא כדין. שווי ההתקשרות ללא מכרז וללא חוזה תקף הסתכם בכ-17 מיליון שקלים. שווי העבודות במכרז החדש שפרסמה החברה עומד גם הפעם על 10 מיליון שקלים, כפי שהיה במכרז הקודם שפרסמה ב-2013, למרות שמספר המשתתפים בפעילות גדל משנת הלימודים התשע"ג מ-2,107 תלמידים ל-5,092 בשנת הלימודים התשע"ט, נכון לינואר השנה.

"כיוונים" הגיבה, שהיא עברה רפורמה בתחום הצהרונים, בשל תוכנית "ניצנים" שנכנסה לתוקפה ב-2017, ובעקבותיה נבדקו ונעשו מספר מגעים עם ספק המזון הרשמי של התוכנית, כדי לבחון האם הוא יכול לענות על דרישות החברה לאספקת המזון לכלל ילדי הצהרונים, הליך שנמשך כמספר חודשים. לאחר שיצאה הנחיה שאין חובה להתקשרות בלעדית למול ספק המזון של התוכנית, ושניתן לצאת במכרז עצמאי לספק מזון נוסף, נערכה החברה במהירות האפשרית לעריכת מכרז חדש, ויצאה בהליך מכרזי באוקטובר 2018.

הביקורת לא הניחה את דעתה נוכח התקשרות "כיוונים" עם הקבלן ללא מכרז כדין וללא חוזה תקף ביניהן לתקופה של יותר משנה ו-4 חודשים, בשווי של כ-17 מיליון שקלים. הובהר שעל החברה להקפיד על קיום הוראות הדין, במטרה להבטיח את קיום מטרת המכרז הציבורי: השגת ההצעה המיטבית מבחינת השירות והמחיר, תוך הקפדה על הליך הוגן, שוויוני ושקוף. יתרה מכך, מאחר שמחזור פעילויות "כיוונים" תוקצב ב-2019 בכ-205 מיליון שקלים ולנוכח הממצאים החמורים שעלו בדוח, מוצאת הביקורת שראוי שדירקטוריון החברה יבחן מינוי ועדת מכרזים מקרבו עד תיקון חוק חובת המכרזים שייכנס לתוקף עם התקנת התקנות, בדומה לקיים בחברה הכלכלית לפיתוח באר שבע בע"מ.

תגובת ראש העירייה רוביק דנילוביץ' לדוח הארוחות החמות: "מדיווח של חברת 'כיוונים' עולה, שמרבית הליקויים תוקנו. על אף האמור, ובהתאם לנסיבות, אני מנחה את מנכ"ל 'כיוונים' וצוותו לעקוב ולוודא שהליקויים אינם חוזרים. כמו כן, אני מנחה את מנכ"ל החברה, סמנכ"ל הכספים ויועמ"ש החברה לגבש נהלי עבודה להתקשרויות שימנעו תקלות דומות לאלה שפורטו בדוח".

מחברת כיוונים נמסר: "מדובר בממצאים אשר נמצאו בביקורת שהתקיימה בשנת 2018. אין בממצאים אלה כדי להצביע על איכות המזון בצהרונים, המסופק כיום לילדינו. אנו מספקים לילדי הצהרונים ארוחה מזינה, לא מתועשת, הכוללת מנת פחמימות, מנת חלבונים, ירקנית מבושלת, פרי וירקות טריים, העומדים בדרישות התקן. התפריט מפוקח על ידי תזונאית. חברת המזון, המספקת מדי יום עשרות אלפי מנות לאתרים שונים, זכתה במכרז כדין ומקיימת בדיקות איכות באופן תדיר. ממצאי הבדיקות מועברים אלינו. כמו כן, חברת כיוונים מקיימת פיקוח יומיומי על המזון הנשלח לצהרונים.

בנוסף, מעסיקה כיוונים חברה חיצונית המלווה אותנו בתחום אבטחת והערכת סיכוני מזון. אנו רואים בהבטחת שלומם של הילדים משימה ראשונה במעלה ואנו פועלים בכל דרך לשמור על בריאותם ולהבטיח תזונה בריאה ואיכותית".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה