חדשות

דוח מבקר העירייה: המטפלות במעונות הילדים של "כיוונים" לא נדרשות להמציא אישורים רפואיים

חדשות28 באוקטובר 2019    10 דקות
0

החברה איננה פועלת בהתאם לתקנות הפיקוח על המעונות ועבודת נשים, ולא שלחה עובדים הנחשפים לגורמי סיכון לפי תוכנית הבטיחות שלה עצמה לביצוע בדיקות רפואיות נדרשות. "כיוונים": דוח המבקר מבוסס על נתונים שנאספו מלפני שנתיים. כל הליקויים שאותרו, טופלו"

דוח מבקר העירייה: המטפלות במעונות הילדים של "כיוונים" לא נדרשות להמציא אישורים רפואיים
צילום אילוסטרציה: ingimage

המטפלות במעונות הילדים של חברת "כיוונים" בבאר שבע אינן נדרשות להמציא אישורים רפואיים לביצוע תפקידן, והחברה איננה פועלת בהתאם לתקנות הפיקוח על המעונות ועבודת נשים.

דוח מבקר העירייה אבי פוגל מצא (לגבי "ניהול הבטיחות בחברת 'כיוונים'", תוך ציון לחיוב של פועלו של ממונה הבטיחות ב"כיוונים" בהעלאת המודעות לבטיחות בקרב עובדי החברה, הטמעת ערכיה בתוך התרבות הארגונית והרחבת מידת מעורבות העובדים והמנהלים בכל דרגי הניהול בנושא), שטרם העסקת מטפלות במעונות הילדים של "כיוונים" הן אינן נדרשות בהמצאת האישורים הרפואיים, והחברה אינה פועלת בכפוף לסעיף 22 בתקנות הפיקוח על המעונות (אחזקת ילדים במעון רגיל), התשכ"ו – 1965 (לא יתקבל עובד לעבודה במעון אלא לאחר שנבדק בידי מוסד רפואי מוכר והציג אישור שאינו חולה, לא בשחפת פעילה ולא במחלה מידבקת אחרת ושהוא אינו נושא טפילים של מחלקה מידבקת כלשהי, לא יועסק במעון עובד החולה במחלת נפש או החולה באחת המחלות המדוברות, כל עובד חייב להמציא אחת לשנה אישור ממוסד רפואי מוכר שהוא אינו חולה בשחפת פעילה או במחלת עור מידבקת, ונוסף על הבדיקות האחרות ייבדק כל עובד מטבח אחת לשנה בדיקות תרבית וצואה) ולתקנות עבודת נשים, תשס"א – 2001, כאשר אף גורם ב"כיוונים" לא יידע עובדות במוסד חינוכי עד גיל 45 שקיים סיכון מוגבר להידבק באדמת, ומיותר לציין שהן לא התבקשו להתחסן או לחילופין לחתום שהן מסרבות לקבל את החיסון. אי עמידה בתקנות אלה עלול לפגוע בבריאות העובדות ובחברה עצמה, אם עובדת תיפגע ותגיש תביעה נגד "כיוונים".

בתגובה נמסר, שבמסגרת הדרכות הבטיחות של כל עובדות יום לימודים ארוך (יול"א) והמעונות שהתקיימו במהלך אוגוסט 2018 הודרכו העובדות, וקיבלו אגרת בעניין, ואף נדרשו לחתום עליה. באשר לדרישת אישורים רפואיים מעובדות המטבח נמסר, שבפנייה למנהלת תחום מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה עלתה הטענה שאין בהסכם המשרד עם הארגון המפעיל מעונות סעיף המחייב זאת, ולדעתה הנושא צריך להתנהל מול הרשת המפעילה.

לדעת הביקורת, על החברה לפעול בהתאם לתקנות הפיקוח על המעונות, ולוודא שכל מטפלת ועובדת מטבח במעון תמציא עוד בטרם העסקתה את כל האישורים הרפואיים הנדרשים לביצוע תפקידה, ושהן מבצעות את הבדיקות הרפואיות הנדרשות בכל שנה לפי חוק.

העובדים הנחשפים לגורמי הסיכון לא נבדקים רפואית

ממצאי המבקר העלו עוד, שהעובדים הנחשפים לגורמי הסיכון לפי תוכנית הבטיחות שגיבש ממונה הבטיחות ב"כיוונים" ל-2017 ו-2018 (עובדי הדשא באצטדיון "טרנר", הגן הזואולוגי ואנשי האחזקה) אינם נשלחים לביצוע בדיקות רפואיות כפי שנקבע בתוכנית. בנוסף, שמות העובדים הנדרשים לבצע בדיקות רפואיות או לקבל חיסונים לא מוזנים לטבלאות שבתוכנית הבטיחות.

בתגובה נמסר, שהחברה נמצאת בתהליך התקשרות עם שר"מ (שירותי רפואה מונעת – י.ס.ד) ורופא תעסוקתי. עובדי וסביבת העבודה באצטדיון נבדקו בידי גהותן ב-2018 במסגרת סקר מקדים שאישר שאין צורך בבדיקות או טיפול כלשהו מול החומרים הקיימים באצטדיון. הטבלאות השמיות בתוכנית הבטיחות יעודכנו בהתאם.

לדעת הביקורת, יש לפעול בהתאם לחוק ולתוכנית הבטיחות, ולהקפיד על ביצוע בדיקות רפואיות תעסוקתיות של עובדים עם חשיפה לגורמי סיכון טרם העסקתם ועל ביצוע בדיקות רפואיות תקופתיות לאותם עובדים בהתאם לתדירות שנקבעה בידי רופא תעסוקתי. יש גם להקפיד על הזנת שמות העובדים הרלוונטיים החייבים להחזיק באישורים רפואיים מתאימים לצורך מילוי תפקידם בטבלאות בתוכנית הבטיחות.

בדיקת המבקר העלתה שהאישורים הרפואיים של עובדי הגן הזואולוגי נמצאים ברשות מנהל הגן בלבד, ושלא מתבצע מעקב אחר העניין בידי ממונה הבטיחות או מנהלת מחלקת משאבי אנוש.

בתגובה נמסר, שהאישורים הרפואיים הועברו, ונמצאים ברשות משאבי אנוש וממונה הבטיחות, ואף יוכנסו לטבלאות תוכנית הבטיחות ל-2019.

הביקורת גורסת שיש לנהל מעקב ובקרה אחר הבדיקות הרפואיות שבוצעו, ולוודא שהאישורים הרפואיים יהיו בהישג יד של ממונה הבטיחות ומנהלת מחלקת משאבי אנוש, ולא רק בקרב המנהלים הישירים של העובדים.

בדיקתה מצאה שנוהל בריאות המטפל בגן הזואולוגי אינו משקף את המציאות בשטח, והמליצה לבצע בו שינויים ועדכונים בהתאם להליכי העבודה המקובלים כיום בגן.

בתגובה נמסר, שנוהל העבודה יעודכן בהתאם.

לאורך שנים לא פעלה ב"כיוונים" ועדת בטיחות

הביקורת גילתה שקיימים נהלי בטיחות לא מעודכנים ב"כיוונים", שלא משקפים את תהליכי העבודה המתבצעים בפועל (כמו נוהל דיווח ועדכון תאונות עבודה ואירועים מסוכנים ונוהל בריאות המטפל) בכ-300 מוקדי הפעילות של החברה.

בתגובה נמסר שמרבית הנהלים נכתבו עם העובדים והמנהלים, ושיבוצע תיקוף של הנהלים.

לעמדת הביקורת, יש להקפיד שנוהלי הבטיחות וההוראות יהיו נגישים וידועים לכל העובדים, ולעדכן את הנהלים כך שישקפו נכונה את תהליכי העבודה ב"כיוונים", ולדאוג שכל העובדים יעודכנו בכך.

בדיקת המבקר העלתה, ש-4 מ-24 נאמני הבטיחות בחברה אינם מחזיקים כלל בתעודת הכשרה מתאימה.

בתגובה נמסר, שבתוכנית הבטיחות ל-2017 שהוכנה בסוף 2016 צורפה רשימה של כל הנאמנים בהתאם ובסנכרון מלא עם תעודות ההכשרה שהועברו לידי הביקורת. אולם, חלק מהנאמנים עזבו או שובצו לתפקידים שאינם רלוונטיים לנושא נאמני הבטיחות. לפי החוק, נאמן בטיחות לא יכול להיות מנהל, אלא עובד. מנהלות המעון הוכנסו לכל פעילות צוות הנאמנים, למרות שבכל גן שלהן משובצת נאמנה. המנהלות הוכנסו לקבוצת הנאמנים, כדי לחשוף אותן לכל פעולות הבטיחות, בשל רגישות התחום במעונות.

לעמדת הביקורת, יש לוודא שכל העובדים הנמנים בהרכב נאמני הבטיחות יעברו הכשרה לתפקיד. נכון גם שרשימת שמות נאמני בטיחות המפורטת בתוכנית הבטיחות של החברה תכלול רק את הנאמנים שעברו הסמכה לתפקיד, ומחזיקים באישור הסכמה בתוקף.

הביקורת העירה שלאורך שנים לא פעלה ב"כיוונים" ועדת בטיחות, שלא בהתאם לדרישת החוק.

בתגובה נמסר, שמערך הבטיחות בחברה לפני הגעת הממונה אליה היה באחריות מחלקת הבטיחות של העירייה, ולכן ה-ועדות שהתקיימו ברשות כללו באופן טבעי גם את "כיוונים" שהייתה שותפה פעילה. עם בניית ומיסוד מערך בטיחות חזק בחברה, הוקמה בימים אלה ועדת בטיחות עצמאית, כולל דיווח למשרד העבודה.

הביקורת גורסת, שיש להקפיד לכנס את ועדת הבטיחות 8 פעמים בשנה כנדרש לפי חוק, תוך שמירה על עיקרון הפריטטיות בהרכבה, שיכלול לפחות 2 נציגי הנהלה ו-2 נציגי עובדים. יש גם להקפיד על תיעוד תוכן הישיבות בפרוטוקולים, ולוודא שהממצאים וההמלצות ייושמו בהתאם.

אין למחלקת משאבי אנוש מערכת ממוחשבת לניהול כוח האדם ב"כיוונים

מעיון בטבלאות המעקב אחר תאונות עבודה ב"כיוונים" התברר, שב-2017 לא היה תיעוד מלא לתאונות והיה חסר פירוט על הפעולות המתקנות שבוצעו וסטאטוס הטיפול בהתאם לכל מקרה. המעקב אחר תאונות עבודה וכמעט תאונות מנוהל בידי ממונה הבטיחות בלבד, ומנהלת המחלקה למשאבי אנוש לא מבצעת מעקב בעניין, אלא מקבלת את הפרטים הרלוונטיים ממחלקת השכר או ממונה הבטיחות בהתאם לצורך. גם נוהל העבודה בנושא אינו משקף את תהליכי העבודה בפועל.

בתגובה נמסר, שכל התאונות והאירועים המסוכנים מדווחים ומרוכזים מדי חודש, כולל ניתוח והפקת לקחים, ונשלחים לכל מנהלי החברה ונאמני הבטיחות, המעבירים אותם לידיעת העובדים, כולל הצגתם בהדרכות הבטיחות. ב-2017 לא הוכנסו כל הפרטים לטבלה המרכזית, ונדרשת הקפדה על גזירת כל הפרטים והכנסתם לטבלה.

הביקורת גורסת, שקיימת חשיבות גבוהה בקיום מאגר מידע מלא ומעודכן באשר לפרטים הנוגעים לתאונות או כמעט תאונות, לצרכי ניתוח, מעקב ובקרה יעילים ובעיקר הטיפול בהן והפקת הלקחים מכל מקרה. לדעתה, חשוב שהנתונים יהיו תחת מעקב ובקרה גם של מנהלת מחלקת משאבי אנוש מבלי שתהיה תלויה בקבלת המידע ממחלקות אחרות. יש גם לבצע שינויים בנוהל העבודה, כך שסעיפיו ישקפו נכונה את תהליכי העבודה המתקיימים בחברה עם התרחשות תאונת עבודה או אירוע מסוכן.

ממצאי הביקורת העלו עוד, שאין ברשות מחלקת משאבי אנוש מערכת ממוחשבת לניהול כוח האדם ב"כיוונים", ושהניהול מתבצע באמצעות קבצי "אקסל" בלבד ומסמכים ידניים. המחלקה גם לא יכולה להפיק דוח ייעודי מפורט על עובדים בדבר תאונות עבודה, הימצאות בדיקות ואישורים רפואיים, הדרכות וכדומה. חלק מהמסמכים הרפואיים נמצאים ברשות ממונה הבטיחות, במחלקת השכר או אצל מנהלי מוקדי הפעילות השונים, אך אין מערכת אחת המנהלת תיק עובד מסודר ואחיד אודות פרטיו המלאים של כל עובד, באמצעותה ניתן לבצע מעקב ובקרה, ולהפיק דוחות לפי תחומים שונים.

למבקר נמסר, שבשנה וחצי האחרונות התקיימו מגעים עם חברת תוכנה, שניסתה לאפיין ולהגדיר מערכת ייעודית לפעילות המחלקה, אך לבסוף התהליך לא צלח, עקב חוסר שביעות רצון המחלקה מהמערכת, ו"כיוונים" החליטה שלא לרכוש אותה.

הביקורת העירה שמדובר בפרק זמן ממושך מדיי לצורך בחינה של מערכת ממוחשבת, ורצוי היה לקצרו. היא התרשמה שכמות המשימות במחלקה המוטלות על עובדת אחת בלבד רבה, והמליצה לבחון את מצבת כוח האדם במחלקה.

בתגובה נמסר, שהחברה נמצאת בשלב של אפיון המערכת, ושסוגיית מצבת כוח האדם תיבחן בנובמבר 2018.

הביקורת לא הניחה את דעתה באשר להיעדר מערכת ממוחשבת מתקדמת לניהול כוח האדם ב"כיוונים", ולדעתה על החברה לפעול ללא דיחוי לרכישת מערכת ממוחשבת המותאמת לניהול המשאב האנושי ב"כיוונים", לטובת קיום הליכי מעקב ובקרה יעילים אחר פרטיהם האישיים והמקצועיים של עובדי החברה.

לא נמצא תיעוד לתקציב הבטיחות הכולל בספר התקציב של "כיוונים"

המבקר לא מצא תיעוד לתקציב הבטיחות הכולל בספר התקציב של "כיוונים" ל-2018. הוא גילה, שעבודות הבטיחות שמקורן בתב"ר (תקציב בלתי רגיל לפיתוח – י.ס.ד) בסך 1.8 מיליון שקלים נכללו בתוכנית הפיתוח של העירייה לשנים 2018 – 2020, ואילו עבודות הבטיחות של 2 חברות עירוניות אחרות נכללו באותה תוכנית פיתוח.

בתגובה נמסר, שהעניין מטופל במסגרת סעיפי תב"ר המועברים מהרשות, התקציבים נמצאים בספר התקציב, והפריסה ל-3 שנים נקבעה בידי גזברות העירייה.

לעמדת הביקורת, על החברה לוודא שהעבודות בתחום הבטיחות שמקור מימונן בתקציב הפיתוח ייכללו במסגרת תוכנית הפיתוח של הרשות, כפי שעושות 2 החברות העירוניות האחרות.

תגובת ראש העירייה: "נושא בטיחות בעבודה הינו חשוב ביותר, ומחייב את כולנו. באחריות חברת 'כיוונים' כ-300 מוקדי פעילות, והיא אמונה על ייצור ושמירת סביבת עבודה בטוחה. באחרונה, גויס ממונה בטיחות בחברה הפועל ללא לאות להעלאת המודעות לבטיחות בקרב עובדי החברה ולהטמעת הנהלים וההנחיות כחלק מהתרבות הארגונית. הנני מנחה את מנכ"ל חברת 'כיוונים' והממונה על הבטיחות לפעול בכל הכלים העומדים לרשותם, כדי להבטיח ניהול ומעקב מיטבי בכל נושא הבטיחות ושלומם של העובדים ושל התושבים הלוקחים יחלק בכלל הפעילויות. אני מייחס חשיבות עליונה לטיפול בנושא הבטיחות, ומורה לחברת 'כיוונים' להקפיד הקפדה יתרה בנושאים אלה, ולפעול לתיקון כלל הליקויים המועלים בדוח הביקורת".

תגובת חברת "כיוונים": דוח המבקר מבוסס על נתונים שנאספו מלפני שנתיים. כל הליקויים שאותרו, טופלו".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה