חדשות

משאיות קטלניות

חדשות13 בפברואר 2019    3 דקות
0

דריסתה למוות של אימו של ח"כ רועי פולקמן העלתה מחדש למודעות את תאונות המשאיות, שבעשור האחרון התרחשו 6 מהן בבאר שבע

משאיות קטלניות
"כפצצה מתקתקת". משאיות בדרכים | צילום אילוסטרציה: עמותת "אור ירוק"

6 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) במעורבות משאיות התרחשו בבאר שבע בעשור האחרון (2009 – נובמבר 2018). ל"שבע" נמסר, שעל רקע דריסתה הטראגית למוות, באחרונה, של נעמי פולקמן ז"ל, אימו של ח"כ רועי פולקמן מסיעת "כולנו", בידי משאית, בעת שהמנוחה חצתה מעבר חצייה בתל אביב (תאונה שהעלתה מחדש למודעות את תאונות המשאיות הקטלניות), מתברר שבבירת הנגב אירעו בעשור המדובר לא פחות מ-577 תאונות במעורבות משאיות, כשהמספר הגבוה ביותר היה 110 ב-2009.

בנוסף, ב-2016 וב-2018 התרחשו בבאר שבע 2 תאונות דרכים קטלניות בכל שנה. 29 תאונות קשות אירעו בעיר בעשור האחרון, 4 מהן אשתקד ו-5 בכל אחת מהשנים 2015 ו-2017. כן התרחשו בבירת הנגב 542 תאונות דרכים קלות בהן היו מעורבות משאיות, כאשר המספר הגבוה ביותר שלהן נרשם ב-2009 (109), ו-20 תאונות אירעו בשנה שעברה. בסך הכך, אירעו בבאר שבע ב-2018 לא פחות מ-26 תאונות דרכים במעורבות משאיות.

פולקמן היא אחת מ-6 בני אדם, שנהרגו בתאונות דרכים בהן היו מעורבות משאיות ברחבי הארץ מתחילת 2019. מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה, שבשנה שעברה עד נובמבר האחרון אירעו במדינה 1,577 תאונות במעורבות של רכב כבד (טנדר, טרנזיט ומשאית במשקל 3.5 טון ויותר), 77 מתוכן תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד).

לפי הנתונים, בתחום העירוני התרחשו 770 תאונות במעורבות רכב כבד ב-2018, כמחצית מכלל תאונות הדרכים באותה שנה. 27 מהתאונות בתחום העירוני היו קטלניות ו-103 קשות. בעשור האחרון, אירעו בערים וביישובים בישראל קרוב ל-14 אלף תאונות דרכים במעורבות רכבי משא, יותר מ-300 מהן היו קטלניות.

מאפייני המשאיות (המשקל הרב, הנקודות המתות שמקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך), מגבירות את הסיכון למעורבות שלהן בתאונות. אחת הבעיות של נסיעת משאיות בתוך היישובים היא שאין להן מקום חנייה מסודר בתוכם. כך, נוצר מצב שבו נהגי כלי הרכב הכבדים נאלצים לחנות במקומות מסוכנים, בסביבת האוכלוסייה, בין היתר בקרבת ילדים.

בנוסף, להערכת אנשי מקצוע, חסרים אלפי נהגים של כלי רכב כבדים בישראל. התוצאה של מחסור קשה זה היא שעות עבודה ארוכות במיוחד של נהגי המשאיות. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה, ולכן ישנם כאלו הנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות ביממה. אחד הכלים האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטלי, המתעד את פעולות הנהג, כגון מהירות הנסיעה ומרחק הנסיעה. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש ברשות הנהג.

מנכ"ל "אור ירוק", ארז קיטה: "תאונה עם כלי רכב כבד היא בעלת פוטנציאל קטלני ביותר. נהגי המשאיות והרכב הכבד, הנדרשים לעבוד על הכביש במשך שעות ארוכות בניגוד לחוק, הם כפצצה מתקתקת, ובכל רגע עלולים לגרום לתאונת דרכים רבת נפגעים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים היה חייב כבר מזמן להכניס לתוקף את הטכוגרף הדיגיטלי, שימנע מנהגים מקצועיים לעבוד שעות רבות מעל המותר, ולסכן את החיים של כולנו בכביש. באירופה כבר יותר מעשור מחייבים לעשות שימוש במכשיר הפשוט והחשוב הזה, אבל בארץ מתנהגים כמו מדינת עולם שלישי, וממשיכים לגרום לאלפי נהגים לעבוד שעות רבות מעל למותר בחוק".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה