מגזין

מחכים לסרט הבא

מגזין18 בנובמבר 2020    8 דקות
0

8 חודשים שהסינמה סיטי בבאר שבע סגור. הסרטים כבר התיישנו וההפסדים גדולים. אבי אדרי, מנכ"ל הסינמה סיטי מספר על הקשיים אבל גם שומר על אופטימיות

מחכים לסרט הבא
אולם הסינמה הסיטי. צילום: דוד חיון

נובמבר 2019 והעיר באר שבע כמרקחה. מתחם הסינמה סיטי בעיר נפתח בהשקעה חסרת תקדים של יותר מ-500 מיליון שקלים. הבעלים, משפחת אדרי ודמרי מספרים על המתחם הגדול ביותר בישראל, על בתי הקולנוע המשוכללים ואינספור סרטים. המתחם הספיק לעבוד כשלושה חודשים ואז נגיף הקורונה הגיע והמתחם סגר את שעריו. מאז, במשך שמונה חודשים האולמות נותרו מיותמים, הסרטים החדשים הפכו לישנים ומכונות הפופקורן לא עובדות כלל.

אבי אדרי, מנכ"ל הסינמה סיטי לא תיאר לעצמו שכך יחנכו את המתחם הגדול ביותר בישראל, "אני לא חושב שיש מישהו בעולם שחשב שזה ייקח כל כך הרבה זמן ובטח לא אנחנו.  אנחנו אנשים אופטימיים, חשבנו שזה ייקח חודש, חודשיים ונתקדם, חשבנו שהיכולת שלנו ושל האוכלוסייה תהיה יותר פשוטה ומסתבר שלא" מספר אדרי, "אנחנו מוצאים את עצמנו עדיין סגורים ומבינים שאנחנו בקצה שרשרת המזון של הפתיחות, שלמעשה אף פעם לא מגיע תורנו. כולם מסתכלים על קולנוע וחושבים שזה לא תרבות אבל כשמדברים על אולמות התרבות מדברים עלינו. היינו צריכים להיפתח ביוני, אחרי זה בתחילת יולי אבל כמו שלא פתחו את התיאטראות לא פתחו את בתי הקולנוע, פשוט לא הספקנו. הכל היה נקי, הכל היה מוכן, הסרטים היו באולמות וארבעה ימים לפני החל גל שני ועצרו הכל וחזרו אחורה".

ניתן רק לחשוב כיצד מרגישים אנשים שהשקיעו מאות מיליוני שקלים, שנים של עבודה ותכנונים ורואים את המתחם שלהם סגור, "אנחנו אנשים רציונאליים ולמרות שמעורב פה הרבה רגש אנחנו מבינים את המצב. בסוף אני לא יכול להאשים אף אחד, זה הבריאות ועם כל הכבוד לפופקורן יש בריאות וצריך להמתין. כמובן שזה מתסכל. ביולי הכל היה מוכן כבר לעליה. עלה לנו הרבה כסף להכין לפתיחה חדשה. אבל  זה קשה משתי סיבות.  קודם כל זו ההשקעה הכי גדולה שהשקענו בארץ. לבנות פרויקט כזה דורש המון כסף והמון אנרגיה. אתה צריך ליזום, להמציא את עצמך, להילחם. כשזה מוכן אתה אומר יאללה בוא נתחיל לראות שאנשים נהנים. זה תסכול פנימי, אין מה לעשות אנחנו כובשים את היצר".

כמה המכה הכלכלית היא גדולה?

"עסק בקנה מידה של סינמה סיטי שיהיה סגור שנה רצוף זה מכה גדולה. אני לא מדבר רק על הפסד ההכנסה. בסוף יש עסק, יש הוצאות שצריך להוציא, יש חובות וריביות שצריך לשלם. זה מתקנים ענקיים, עשרות אלפי מטרים שצריך לתחזק, ההוצאות והמערכות זה המון כסף. אי אפשר לכבות את המערכות ולהגיד בוא נדליק עוד שנתיים. מכונת הקרנה יש בה שעון אטומי שבנוי לעבוד 24/7  אם אתה מכבה הולך השעון ורק זה שווה ערך ל- 20 אלף יורו. עכשיו תכפיל את זה בכמות האולמות ואפשר להבין. וזה רכיב אחד, יש פה מערכות אלקטרוניות שאם אתה לא מפעיל הכל הולך לפח. מערכות מחשב שצריך לעדכן, תחזוקה. דברים בנאליים כמו שירותים שאם אתה לא לוחץ עליהם פעם בשבוע זה נסתם. אני עוזב את הרווח. יש לי הפסד שנובע מתוצאה ישירה של תחזוקה, אגרות שילוט שממשיכים לקחת בחלק מהמקומות. ארנונה שעם ההנחה עדיין עולה הרבה כסף".

אבל אדרי מסביר שלבתי הקולנוע יש אלמנט נוסף ששונה מכל עסק אחר. בתי הקולנוע בנויים על דבר אחד מרכזי, סרטים. כשאין סרטים אין משמעות לבתי קולנוע. רק לאחרונה חזרו בהוליווד לצלם סרטים אבל תעשיית הסרטים האמריקאית תקועה. סרטים כמו ג'ימס בונד, וונדר וומן מולאן ועוד, שוברי קופות שהיו צריכים לצאת נדחו עד לשנה הבאה. אדרי מסביר כי גם אם מחר בבוקר הוא יכול לפתוח את בתי הקולנוע, לא יהיו לו סרטים להקרין, "אנחנו תלויים בשוק האמריקאי, אני לא יכול לפתוח עד שהשוק האמריקאי ייפתח. זה כמו ירקניה שלא יכולה לפתוח כי החקלאי בשביתה. אין לו ירקות למכור. אצלי הירקות הם הסרטים. כל עוד באמריקה התעשייה לא עובדת אין לי מה להקרין. אם תגיד לי מחר אפשר לפתוח בישראל התשובה שלי תהיה אני לא פותח כי אין לי סרטים. בסינמה סיטי בבאר שבע יש לי 20 אולמות זה אומר שאני צריך כ-30 סרטים ואין לי. כל הסרטים נדחו למתישהו בשנה הבאה. אין תחזית למועד פתיחה. אני סגור שנה. מה העובדים יעשו, יחכו לי? אני צריך לגייס את כל העובדים מחדש".

היו הרבה דיבורים על דרייב אין ובסוף זה לא צלח. למה?

"איך נפתח דרייב אין אם אין מה להקרין. זה רעיון נחמד לעשות דרייב אין בחוץ אבל אין מה לקרין זה לא יעזור. כל מי שהיה לו איזה רעיון התקשר אליי בחודשים האחרונים ואמר בוא נעשה דרייב אין, אמרתי להם שאני יודע לעשות דרייב אין מצוין אבל מה יקרינו שם"

ומה לגבי שירותי הסטרימינג. אנשים התרגלו לנטפליקס ודומיהם. זה גורם לכם לחשוש לתעשייה?

"קודם כל צריך לחשוש מהכל. אין ספק שהסטרימינג עשה משהו לקולנוע אבל בסוף אנשים רוצים לצאת החוצה אם יש משהו שלמדתי מהקורונה שאנשים צריכים אנשים. בסוף, אנשים יושבים לבד בבית וצופים. אנחנו יצורים חברתיים, צריכים לפגוש, לראות אנשים אחרים. זה מה שהופך אותנו לבני אדם. עם כל הכבוד לנטפליקס, אנשים צריכים לצאת החוצה, כמה אפשר לראות סדרות או סרטים בבית. ללכת לקולנוע זה להתלבש יפה, להתגנדר ולצאת מהבית כדי לראות ולהיראות. חלק מהעולם הזה זה הבילוי. זה לפני שאני מדבר על הקפה לפני או אחרי הסרט, הפופקורן וכמובן הקסם שיש רק לקולנוע. הנטפליקס לא יכול להתחרות בזה. אתה יכול להכין אחלה קפה בבית, אבל הוא לא ישתווה לקפה בבית הקפה. יש פחות בתי קפה בגלל מכונות הקפה הביתיות? ממש לא, ההפך".

המקרה של סינמה סיטי שונה כמעט מכל עסק אחר. מצד אחד הם שייכים לאולמות התרבות, אבל אדרי בעצמו מזכיר שרוב אולמות התרבות מקבלות סבסוד מהמדינה, וסינמה סיטי הוא עסק פרטי לכל דבר. 200 מיליון השקלים שהוקצו לתרבות בישראל לא הגיעו לסינמה סיטי בגלל שאינם זכאים. בנוסף, מבחינת הגודל, מתחם הסינמה סיטי בבאר שבע כאמור הוא המתחם הגדול בארץ וההשקעה כאמור היא כחצי מיליארד שקל, "אנחנו עסק חריג. אנחנו גדולים מידי וסגורים מידי. אנחנו העסק היחיד בארץ שסגור 8 חודשים רצוף ואנחנו עסק גדול של מאות מיליוני שקלים. למשוואה הזו אין פתרון במשרד האוצר. לחברת התעופה מצאו פתרון, לתיירות נותנים מענקים גבוהים כמו באילת ואנחנו נכנסים תחת הקטגוריה של ענפי תרבות כשרוב ענפי התרבות מסובסדים. שר התרבות הצהיר שנתנו לתיאטראות 200 מיליון שקל אבל אני עסק פרטי, לא נתמך, לא זכאי לקבל כי אני מעל 100 מיליון שקלים. הפתרונות מתאימים לעסקים של עד 100 מיליון. אני ועסק של מחזור 20 מיליון שקל זה אותו פתרון וזה לא הגיוני. פנינו למשרד האוצר למצוא גם לנו פתרון. אנחנו נחמדים, אנחנו יושבים בשקט אבל הפתרונות לא מגיעים. כשמישהו קונה כרטיס לסרט, חלק מהכרטיס זה מה שמפיק את הסרט הבא. אם לא תהיה תמיכה לא יהיו סרטים. אתמול אמרתי לחבר שלי שאם הוא יבוא ביום העצמאות לקולנוע וירצה לראות סרט ישראלי לא יהיה כי אין מי שיפיק לו את הסרט. זו שרשרת של תרבות. קולנוע ישראלי ובתי קולנוע זה תרבות ישראלית".

אבי אדרי. צילום: רועי בר

אדרי מזכיר שמלבד בתי הקולנוע המתחם מספק אלמנט בילוי שמתווסף לחוויה, אלמנט שגם הוא לא קיים כבר זמן רב. מסעדות, בתי קפה בר וכמובן גם מתחם הזאפה באר שבע החדש שנפתח לזמן קצר וסגר את שעריו. אדרי מזכיר כי הם שותפים גם במתחם הזאפה כך שהוא כמובן מבין לליבו של רן שקד הבעלים וגם שם חווה הפסדים.

לסיום, למרות שאתה כבר לא רוצה להתנבא, מה יש לך להגיד לתושבי באר שבע?

"אני יכול להגיד שלושה דברים. מאז שפתחנו את המתחם הוא אוכלס ביותר חנויות, שודרג ושופר. זה מתחם קולנוע, תיאטרון, מוזיקה, הופעות, קרח, ילדים, אוכל, בר. יש המון סרטים שברגע שהעסק ייפתח יהיו סרטים מדהימים, גם הוליוודים וגם ישראלים. אם זה ג'יימס בונד, מהיר ועצבני,  סרט של שלישיית מה קשור, סרט עם בראבא וסרט עם ליאור אשכנזי. לגבי תאריך אין לי מושג כי זה תלוי בכל כך הרבה דברים. עד לפני חודש הייתי מהמר מתי זה ייפתח, לפני חודש הפסקתי. הבנתי שאני לא יכול להגיד מתי זה יקרה. אנחנו אופטימיים ורוצים לשמור על אופטימיות כדי שכולנו נוכל לחזור ולבלות".

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה