מגזין

חסרי ביטחון

מגזין27 בנובמבר 2019    9 דקות
0

נתוני משטרת ישראל מלמדים על אלפי תיקים בעבירות פליליות שנפתחו מתחילת השנה בבאר שבע, עומר והאזור > תושבים בנגב מספרים על תחושות קשות של חוסר ביטחון בבתיהם > המשטרה: "צר לנו שבחרתם לקושש כותרות שליליות במקום להביא לידי ביטוי את הפעילות המשטרתית המאומצת"

חסרי ביטחון
צילום: דיפנס מערכות אבטחה ומיגון

תושבים רבים בבאר שבע, עומר ויישובים נוספים באזור הנגב מספרים בתקופה האחרונה על חוסר ביטחון אישי בעת שהם נמצאים בבתיהם, לעתים אפילו בשעות היום, ולא רק בלילות החשוכים.

לפי נתוני המשטרה, ב-9 החודשים הראשונים של השנה נפתחו בבאר שבע לא פחות מ-1,813 תיקי חקירה בעבירות פליליות: 721 על גניבות מתוך רכב, 590 על גניבת רכב, 288 על פריצות לדירות ו-224 על פריצות לבתי עסק ומוסדות. באותה תקופה נפתחו בעומר 91 תיקי חקירה משטרתיים: 30 מתוכם על גניבת רכב, 22 על פריצות לדירות, 6 על גניבות מתוך רכב ו-5 על פריצות לבתי עסק ומוסדות. ואילו במושב גילת נפתחו ב-9 החודשים הראשונים של השנה 83 תיקי חקירה: 38 על פריצות לדירות, 24 על גניבת רכב, 12 על פריצות לבתי עסק ומוסדות ו-9 על גניבה מתוך רכב.

אלא שהנתונים לבדם אינם מתחילים אפילו להמחיש את תחושותיהם של תושבים לא מעטים בנגב, שרבים מהם קרובים לסף ייאוש מהמצב הלא פשוט.

מ', תושב באר שבע, חזר באחרונה מיום עבודה, החנה את הרכב שלו, והלך לישון. ב-2 לפנות בוקר, הוא מקבל שיחת טלפון מהמשטרה, בה הוא מתבקש לרדת למטה, כי פרצו לו לרכב. שום דבר משמעותי לא נגנב, אך השמשות נופצו, ועוגמת הנפש בלהתעסק עם הביורוקרטיה של חברת הביטוח מספיקה לכשעצמה. "מה אני אמור לעשות עכשיו, לישון ברכב עד הבוקר"? שאל את עצמו מ', שנמנע מלהחנות את רכבו מתחת לביתו ימים רבים לאחר המקרה.

מאות תיקי חקירה על פריצות לרכב | צילום: יניב סול

 

אלא שכשמ' סיפר לשכניו על האירוע, התברר שהוא לא לבד; שכנו שהעדיף להישאר בעילום שם סיפר לעיתון "שבע", שלא מכבר הוא התפלל בבית הכנסת וקיבל את השבת, החנה את הרכב ליד ביתו, כפי שהוא עושה תמיד, והלך לישון. בבוקר, בדרכו לבית הכנסת, הוא הבחין ברכב דומה לשלו, אלא שלרכב הזה היה חסר מכסה מנוע. "המשכתי קצת ללכת, ואז נפל לי האסימון שהרכב שלי", הוא שיתף. "חשבתי לעצמי, מי כבר גונב מכסה מנוע"? המשיך.

"הגשתי תלונה למשטרה, וכשהגעתי לשם צחקו עליי. 'מה גנבו לך? שאלו השוטרים, ולא הפסיקו לצחוק". כעבור זמן מה, הגיע הבחור לעשות טסט לרכב. "החלפת גלגלים", אמר לו הבחור במכון. "עניתי לו שכן, ושגם שמתי מצלמות בבית מעל הרכב. אני מפחד, כי היום אי אפשר לדעת מאיפה זה יבוא לך".

הגלגלים נגנבו | צילום ארכיון: דוברות המשטרה

 

מרטה, תושבת אחרת מבירת הנגב, בעלת רכב ישן ולא מבוקש במיוחד ב"שוק סוחרי כלי הרכב", הייתה בטוחה שלה זה לא יקרה. יום אחד, היא מיהרה להקפיץ את נכדה לעבודה, ונכנסה לרכבה כפי שהיא עושה תמיד. יש לציין שבמקרה של מרטה מכסה המנוע היה במקום, אך משום מה היא לא הצליחה להתניע את הרכב. לאחר בדיקות מעמיקות, גילתה מרטה שפרצו לה לרכב, הרימו את מכסה המנוע, גנבו לה את המצבר, וסגרו את המכסה. "היום, הגנבים האלה כבר לא הולכים לקנות חלקי רכב בחנות חדשה; אם מתקלקל למישהו משהו, הגנבים האלה פשוט 'משיגים' לו אותו 'בחינם', ומוכרים אותו בחצי מחיר", אמר ל"שבע" קרוב משפחתה. "כמו רשימת קניות של סופר, רק שהמצרכים של השכן מגיעים מהכיס שלנו".

"שערורייה מה שקורה בעומר בעניין הפריצות"

גם ביישוב עומר מדווחים בשבועות האחרונים על יותר ויותר פריצות. גם שם, מעדיפים המתלוננים לשמור בקנאות על עילום שמם. תושבת שעברה לפני כשבועיים אירוע פריצה טראומטי בביתה סיפרה: "ביום שישי ב 12 וחצי בלילה, שעה הזויה, שבה עוד היו מסיבות בחוץ של השכנים, חבר'ה צעירים, מוזיקה ועניינים, פתחתי פתאום את העיניים, והתעוררתי. ואז אני רואה מול העיניים גנב בחדר השינה שלנו, עומד מעל בעלי שישן. אם לא הייתי צורחת וצועקת, הוא היה לוקח מה שהוא רוצה. התברר ש2 הגנבים נכנסו דרך הממ"ד לחדר של הילדה בת ה-8, שלמזלי לא התעוררה; מראים את זה במצלמות, שהם פרצו את החלון של הממ"ד. לא שמענו כלום, והם הסתובבו בבית, לקחו לילדה הגדולה 1,500 שקלים מהמגירה בחדר שלה (היא לא הייתה בבית), עשו סיבוב, פתחו לי את כל הארונות בבית ואת המגירות, גנבו מצלמות וניידים, לקחו את המפתח של האוטו, יצאו לאוטו, ולא הצליחו לגנוב אותו, אבל הם הפכו לי את כל האוטו, ובסוף הגניבה מסתבר, נכנסו לחדר השינה שלנו".

והיא המשיכה: "צרחתי לבעלי שיש גנב, והוא רץ וניסה לרדוף אחריו, וכמובן לא הצליח. הגנב ישר ברח מהדלת, כי היא הייתה פתוחה. אני לא יודעת איפה החבר שלו היה, אבל בשלב הזה החבר כבר לא היה בבית. הגנב טיפס על הגדר שלנו מאחורה ישר לגדר של היישוב, שגם אותה הוא קפץ. הגנבים היו מכוסים עם מעיל וכובע קסקט על הראש וכובע גרב. שערורייה מה שקורה בעומר בעניין הפריצות. ראש המועצה לא עושה פשוט שום דבר, ואין פה ביטחון בכלל. מאז הפריצה אני בחששות, ונועלת את כל הבית".

התושבת סיכמה: "אני מרגישה חוסר ביטחון מוחלט, ממש מפחיד. הילדה הקטנה בחרדות, ישנה איתנו בלילה, ולא מוכנה להתקלח לבד. כולנו ממש בפחדים. בעלי שלח הודעה לפיני בדש (ראש המועצה), והוא אמר שזה יטופל. יש יותר פריצות בזמן האחרון, וכמעט כל יום נפרץ ביישוב בית. הגנבים נכנסים ועושים מה שרוצים. במהלך היום, הכל פתוח פה, והם עושים מעקבים, ובלילה באים, ולפעמים פורצים גם במהלך היום. צריך שיעשו פה גדרות תיל, כדי שהפורצים לא יוכלו לברוח. אפילו על הגדר של היישוב ליד הבית שלי יש פירצה, ככה שהפורצים אפילו לא היו צריכים לחתוך אותה. הסיורים של המוקד לא שווים הרבה, כי כמות הפריצות מזעזעת, משהו לא נורמלי".

"לפני שאנחנו מדברים, אנחנו צריכים לעשות"

וזעקת התושבים הגיעה גם למועצת היישוב. יו"ר האופוזיציה במועצה סימה כחלון, אמרה ל"שבע": "אני חושבת, ממה שאני שומעת בעומר, כי אני בעיקר חשופה לעומר, שאנשים מרגישים פחות בטוח, קודם כל ברמת הפריצות לבתים. זה נכון שלפי נתוני המשטרה אין עלייה דרמטית משנה לשנה, אבל התחושה היא שהביטחון האישי הוא פחות חזק. אני יכולה להגיד שלילדים פחות נוח להסתובב ברחוב. יש גם אנשים שישנים בלילה ודואגים שיפרצו להם, כי גם התעוזה עלתה. הם מסתובבים לך בבית באמצע הלילה, והתחושה מאוד הורעה. אנחנו כחברי מועצה מדברים על זה הרבה זמן, והסוגיה הזו של הביטחון הייתה חלק ממצע הבחירות שלי, לא ברמה הפופוליסטית, אלא כדי שהילדים שלנו ירגישו בטוחים להסתובב חופשי, ושנלך לישון בטוחים בלילה, ולא נפחד מכל רעש שאנו שומעים. רצינו שהתחושה תהיה שעושים בשבילנו את המקסימום, במטרה שיהיה פה ביטחון ופחות פריצות".

"אנשים מרגישים פחות בטוח בעומר". סימה כחלון | צילום: עידן הצילום

 

 

וכחלון הוסיפה: "גם בהצעות לסדר, אנחנו כל הזמן נלחמים על זה, ובמהלך הקדנציה הזאת העלינו את הנושא הזה כבר פעמיים לסדר. כנראה שראש המועצה חושב שהמצב מעולה; הוא חשב שזה לא ראוי לדיון. אני חושבת שהגברת המשילות בנגב חשובה. שיתוף הפעולה של כל הרשויות בנגב קריטי, הבאת הסוגיה למשרדי הממשלה ויצירת תוכנית עבודה זה נכון, אבל כשאני מסתכלת על עומר יש הרבה מה לעשות פה, שאנו לא עושים, והדבר הכי משמעותי זה הגדר; צריך לסגור את הגדר, ואין שום סיבה שהגדר של עומר תהיה פרוצה. יש אזורים שלמים שהם פתוחים, וזו פירצה שקוראת לגנב. לפני שאנחנו מדברים, אנחנו צריכים לעשות. העלינו את זה במועצה, ואין מישהו שמרים את הכפפה. הגדר תרתיע ותוריד משמעותית את כמות הפריצות".

היא ציינה עוד כי "אני לא יודעת מה עושים במשטרה, אבל כשאני רואה שוטרים אני מרגישה יותר בטוחה, ואולי צריך להגביר את הנוכחות. אני לא יודעת אם צריך או לא, ולא רוצה להיכנס לרזולוציות האלה. אני חושבת שקודם כל זה השלמת הגדר, מצלמות ומוקד שרואה את המצלמות 24/7. בעיניי, אלה הדברים המשמעותיים. אולי צריך גם לסגור את השער הצפוני והדרומי משעות מסוימות ואפילו להקדים אותן".

יש לציין שלפני כחודש, פתחו תושבים בעומר עצומה להקמת גדר היקפית סביב היישוב, ונכון לעכשיו נאספו כ-850 חתימות.

ממשטרת מרחב הנגב נמסר בתגובה: "נתוני האכיפה מלמדים על עלייה משמעותית ביותר בסיכויי העבריין להיתפס וכפועל יוצא גם בהגשת כתבי האישום נגד חשודים בביצוע עבירות פליליות. משטרת ישראל ממשיכה במיקוד האכיפה שלה תוך קשב לציבור. צר לנו שבחרתם לקושש כותרות שליליות במקום להביא לידי ביטוי את הפעילות המשטרתית המאומצת לילות כימים שמביאה לידי מעצר חשודים שהחל נגדם הליך פלילי. אנו שבים ופונים לדווח למוקד 100 על כל אירוע מעורר חשד"

הכתבה המלאה בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה