מגזין

"אומרים לי שביבי קוסם. הוא קוסם בזה שהעלים את ההרתעה שלנו"

מגזין27 בפברואר 2019    17 דקות
0

6 שנים לאחר שנכנס לפוליטיקה הארצית, ולמרות התהפוכות של השבועות האחרונים, ממשיך שר הרווחה וראש עיריית דימונה לשעבר, מאיר כהן, לדבוק במשנת "יש עתיד" > בראיון ל"שבע", מביע ח"כ כהן אופטימיות גדולה באשר להיתכנות מעבר צה"ל דרומה והקמת שדה תעופה בינלאומי שני בנבטים, ובין היתר מדגיש, ש"הנגב מעל לכל ויכוח פוליטי", למרות ש"יש המון ציניות בממשלת ישראל" > באשר לבחירות: "מי האמין ש'הליכוד' יוריד את 'המערך'"?...

"אומרים לי שביבי קוסם. הוא קוסם בזה שהעלים את ההרתעה שלנו"
מאיר כהן | צילום: יח"צ יש עתיד

אחד משגרירי הנגב הבולטים בכנסת, היה, ללא ספק, ראש עיריית דימונה ושר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן. כמו רבים מהח"כים, גם על ח"כ כהן עברו שבועיים וחצי די מטורללים, כאשר במשך כיומיים וחצי הוא שימש כמספר 2 ב"יש עתיד", בראשות ח"כ יאיר לפיד, ואז הוצב במקום ה-6 ברשימת "כחול לבן", בראשות בני גנץ, לאחר האיחוד עם "חוסן לישראל".

בראיון מיוחד ל"שבע", קצת יותר מחודש לפני הבחירות לכנסת, מתייחס כהן, בין היתר, לעבודתו למען הנגב, האתגר הכמעט בלתי אפשרי (לא מבחינתו…) לשכנע תומכי "ליכוד" לא לבחור "מחל" ותחושת חוסר הביטחון של רבים בנגב מול מדינת "החמאס" דה פקטו בעזה.

מאיר, אתה כבר 6 שנים ח"כ, קצת פחות משנתיים מהן שר הרווחה. באופן אישי, לא מפלגתי, איך אתה מסכם את התקופה הזאת, בהיבט של טיפול בענייני הנגב, מבחינתך?

"הדבר החשוב ביותר הוא, שכל השנים האלה, שמתי דגש על 2 נושאים, שמבחינתי היו נושאי הליבה; אחד, צמצום פערי הבריאות. ולטובת העניין הקמתי ועדת משנה בוועדת הבריאות, שאני עומד בראשה. ואני חושב שאם אתה תרים טלפונים למנכ"לי הקופות, לרבות מנכ"לי 'סורוקה' למיניהם, אז אולי הם יספרו לך על הפעילות חסרת הפשרות שלי מול שרי הבריאות, במיוחד מול ליצמן. אני הפכתי להיות לשגריר של נושא הרפואה בנגב; הפערים לצערי, הם עצומים, אבל גם מתוך האופוזיציה, קיימתי סיור עם שר הבריאות ב'סורוקה', שבסופו אנחנו משאירים תקציב מכובד מאוד למחלקות כאלה ואחרות, התחלה של תוכניות הכשרה במכללת 'אחווה', הפתיחה של לימודי קלינאות תקשורת, פגישות כמעט מדי שבוע עם הורים; הפכתי להיות לאוזן של ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים; אני חייב לציין, שהאנשים האלה הם אנשים, שהמגורים בנגב הם בשבילם אתגר גדול מאוד. וגם בוועדות החינוך והבריאות והעבודה ידעו שהנוכחות שלי בוועדות האלה, זאת נוכחות של הנגב, חד וחלק! בכל נושא פערי החינוך, הייתי השגריר (אני אומר בענווה גדולה), הטוב ביותר של מערכת החינוך בנגב, גם הבדואית וגם היהודית. עכשיו תראה, הבנתי מהר מאוד, שלמרות שהבחירות אינן אזוריות, הנוכחות שלי ושל אלי אלאלוף שגר בבאר שבע, חיים ילין שגר ב'עוטף'"…

"הייתי השגריר, הטוב ביותר של מערכת החינוך בנגב" | צילום: אלי דסה

מיקי זוהר גם.

"מיקי זוהר, אלחרומי, טלב אבו עראר; אתה יודע, בלי משים, בכנסת האחרונה, היו 6 חבר'ה שקשורים לנגב, כאשר בליבה זה אני ואלאלוף. ולכן, בכל הוועדות ידעו, שנושאים 'בוערים' בנגב קיבלו עדיפות. ואני תמיד אומר, לא משנה מאיזו מפלגה אתה, כל נציג מכל מפלגה מהנגב מבין שהוא לא עושה את זה כדי לשרת את הסקטור שלו; הוא בא גם לשרת את האזור שלו. ולא משנה אם הקושי הוא אצל הבדואים או במגזר היהודי; אותם 4,000 ילדים בדואים, שלא נמצאים בתוך מערכת החינוך, עשינו דיונים רבים מאוד בעניינם, והתחילו למפות אותם. והתוספת של הגנים במגזר הבדואי הייתה מאוד חשובה. והתוספת של הגנים במגזר היהודי, עבדנו על זה קשה מאוד, עבדתי על זה קשה מאוד. כל שאלות הבינוי במערכת החינוך, עבדנו על זה קשה מאוד. ואני מרגיש, באמת, אני מרגיש מאוד מסופק. ואני אומר, הלוואי שגם בפעם הבאה נמשיך בטיפול הזה בנגב. ורוב ראשי הרשויות ידעו שבכל דבר ועניין שהיו צריכים אותי, לא משנה איזו עיר ומפלגה הוא, כשיש בעיה, אני מתייצב שם. אני, איך אומרים, עליתי ממרוקו לנגב, ונשארתי בנגב, גדלתי בנגב, וזו המהות שלי. ולפעמים, אתה צריך להביא את הדברים הפחות טובים מהבית שלך, ולנסות לפתור אותם. והכנסת זאת הזדמנות טובה; להיות ח"כ גם בתוך האופוזיציה, זאת הזדמנות יוצאת מן הכלל".

האם היה שווה לעזוב, בשביל זה, את ראשות עיריית דימונה?

"תראה, אני מאלה שאומרים שאחרי 10 שנים או לכל היותר 3 קדנציות, ראשי רשויות ועיריות צריכים לעזוב; זאת תפישת עולמי. ביום שנבחרתי, אמרתי שאהיה 2 קדנציות. אני חושב, שזה מצוין שראשי עיריות מתחלפים; למרות שתהיה המבריק ביותר והטוב ביותר, אני חושב שיש משהו בתוך האטמוספרה הפוליטית, שעשית 10 שנים, 15 שנה, לך הביתה. תן למישהו אחר ללכת קדימה. אני מאחל לנו שרוביק ייכנס לחיים הפוליטיים הארציים, כי הוא יהיה תוספת משמעותית מאוד; הוא בחור מוכשר".

"למרות השבטיות"

איך אתה מסביר את ההצבעה המסורתית של עשרות אחוזים מתושבי הנגב ל"ליכוד", כאשר יש באזור גם כמה ראשי רשויות מהמפלגה, למרות כל מה שקורה, עם כתבי אישום והתנהלות כלכלית חברתית? ההצבעה פה ל"ליכוד" היא כמעט שבטית.

"כן, התופעה הזאת לא נעלמת מעיניי, בוודאי בדיוק כמוך. היות שאני בא מתוך האוכלוסייה הזאת, יש לי הרבה מאוד ניתוחים סוציולוגיים לאיך הדבר הזה התפתח, אבל היות שאני לא באקדמיה, אלא בעולם הפוליטי, אז אני לא מתעסק בלמה זה".

בנימין נתניהו. העידן שלו יחלוף, לפי ח"כ כהן, לכל היותר בעוד כשנתיים | צילום: מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

"עכשיו אנחנו מתחילים לעבוד, להסביר לאנשים. אני מסביר לאנשים, גם גדולי ה'ליכודניקים', כשאני נמצא בבית החולים, והם פוגשים אותי האנשים ומתלוננים, אז אני מסביר להם; אני אומר להם: 'חבריה, רק לא מזמן, הועברו מיליארדי שקלים לכספים קואליציוניים; עכשיו, תעזבו רגע פוליטיקה, בואו אני אספר לכם את העובדות. אם מיליארד שקלים מתוכם, היה עובר למקום הנפלא הזה שנקרא 'סורוקה', אז אף אחד לא היה במסדרון, והיו מספיק תקנים לרופאים'. זה תפקידנו, לשכנע ולשכנע. בסוף, תאמין לי, בסוף אנשים, הראש נפתח. כל מי שבא ואומר לי: 'הפריפריה זה מקום שלא יעזור, הם תמיד 'ליכוד', לא נכון! תזכרו את הפריפריה ב-2003. אני נכנסתי והתמודדתי בעיריית דימונה. לא הייתי נציג 'הליכוד'. 'הליכוד' ירד; בחירות לפניי, 'הליכוד' קיבל 9 מנדטים. איתי בדימונה, 'הליכוד' קיבל מנדט. 'הליכודניקים' זה אנשים ציוניים, אנשים טובים. בסופו של דבר, למרות השבטיות, כשהם רואים את המציאות, אז חלקם מתחילים לפקפק. ואני לא מתייאש; הם אנשים טובים, הם החברים שלי, הם הבית שלי, צמחתי מתוכם, אני מתווכח איתם, לא מתייאש, ממשיך עד הסוף".

רוביק דנילוביץ'. אחד משני ראשי ערים שכהן מעריך במיוחד | צילום: נדב מיטלברג

"אנשים מתים"

מה קורה עם בית חולים שני בבאר שבע, שיש איתו עיכובים, גם מהתקופה האחרונה?

"אני תומך גדול בפתיחת בית החולים. והפעם הראשונה שבאמת תקצבנו את הפרויקט הייתה כשיעל גרמן הייתה שרת הבריאות, ואני הייתי בממשלה כשר הרווחה. יש ויכוחים עם האוצר, האם זה יהיה בית חולים ממשלתי או של הקופות"…

האם זה יהיה בכלל, לא? כי באוצר לא רוצים את זה ממש…

"לא, לא, אין ויכוח על זה. יש עיכוב בגלל ההחלטה איזה צביון יהיה לבית החולים. ואני חייב להגיד לך, באוצר מבינים שאם בית החולים הזה נמצא בשלב של הכנת מכרזים לתכנון (בדקתי את זה מול האוצר וסגן השר ליצמן), יהיה בית חולים, אבל עוד פעם, צריך להבין שבמקרה הטוב, בית החולים ייפתח בעוד 8 שנים; בינתיים, אנשים מתים".

ומה עם שדה התעופה בנבטים, שמדברים עליו הרבה?

"אני עוד בהיותי יו"ר הרשות לפיתוח הנגב, התחלתי לטפל בזה. אני תומך נלהב. ניהלתי מאבקים עם ראשי יישובים בצפון, שכל אחד משך. אני חושב, שבסופו של דבר, שדה התעופה הזה אין ברירה אלא שיהיה בנגב; הוא לא יכול להיות במקום צפוף, בשמיים צפופים. יש הסכמה של משרד התחבורה. לצערי הגדול, יש כל הזמן התנגדות של משרד הביטחון בכל מיני טענות"…

הדמיית שדה התעופה המשני של ישראל בנבטים | הדמיה: לשכת דובר עיריית דימונה

שאפשר להפריך אותן, כמובן…

"כן בוודאי. אני רוצה להגיד לך, שאני גם פגשתי קציני חיל האוויר, שכשהם היו עם מדים, הם אמרו שהטענות של משרד הביטחון הן הדבר החשוב ביותר, וברגע שהם פשטו את המדים, ופגשתי אותם, אז הם אמרו: 'נכון, אבל'. אפשר לפתוח שדה תעופה אזרחי בנבטים! ואני מלא הערכה לכל ראשי הערים, שבאמת בנושא הזה יש התלכדות מוחלטת; אני שומע את זה מביטון, שמוביל את העניין, מרוביק דנילוביץ'. אנחנו בכנסת תומכים תמיכה מלאה. זה דבר שלוקח זמן, אבל זה ישנה את פני הנגב, וזה יהיה; אני בטוח שזה יהיה".

"הלב הפועם"

הקצינים והחיילים של בסיסי התקשוב והמודיעין לא רוצים לעבור לנגב, ומעלים דרישות כמעט בלתי אפשריות. מה עושים?

"אני זוכר את ההתלבטויות ב-2006, 2007, כשישבנו, שוב בכובעי כיו"ר הרשות לפיתוח הנגב, וכבר אז העלו את הדילמות האלה, שיהיו לצה"ל לגבי החיילים הטובים האלה. אני מאמין גדול, אמרתי את זה לאנשי צה"ל בזמנו, ואני אומר את זה בישיבות שבהן אני משתתף עד היום, וכשאני נדרש: אם יצליחו לייצר 'ארגז כלים', שנותן מענה לכל המשפחה… הרי, ממה נפשנו? לקצין הזה או לחייל ביחידות התקשוב האלה, אומרים לו: 'בוא תעבור לנגב'. הוא אומר: 'או קיי. אתם נתתם לי שכר, אתם נתתם לי תנאים, אבל אני רוצה לדעת האם אשתי תוכל למצוא עבודה? האם הילדים שלי יכולים לקבל מערכת חינוך טובה? האם מערכת הבריאות ומערכת שעות הפנאי והחוגים יהיו טובות, אתה יודע עולם שלם. אני אומר, שאם תצרו סל שיש בו אפשרות לרכוש בית או לבנות בית והתחייבות של כל המוסדות האזרחיים ביחד עם משרד הביטחון לעשות השמות עבודה לבנות הזוג, עם הנחישות של הצבא, בסופו של דבר הם יעברו! אם מאפשרים למשל, לחבר'ה האלה ללמוד באוניברסיטה לתואר ראשון ושני, והאוניברסיטה מקימה את המחלקות הייעודיות, בסוף הם יעברו. אני חושב שלא צריך להתקפל, צריך להפעיל את הנחישות של הצבא מול מעטפת אזרחית, שתגרום לאנשים האלה לבוא. צריך להבין שאנחנו מאוד מאוד צריכים אותם; הם לעתים הלב הפועם של מערכת הביטחון. אז, כן צריך לתת להם שכר גבוה וכן צריך 'לרפד' את ההגעה שלהם לכאן".

כנציג הנגב הבכיר בכנסת כבר 6 שנים, למה בעצם שמפלגות "יספרו" את תושבי הנגב המעטים?

"אני חייב להגיד לך שזאת שאלה מצוינת, אבל אני לא רואה מנהיג… אקח למשל את יאיר (לפיד); הוא מנהיג שהציונות מפעמת בו, ותאמין לי אני יודע מה אני אומר; הוא אחד הציונים הגדולים שפגשתי. הוא ממש לא עושה את החישוב הזה, ממש! הוא אומר: 'צריך שיהיו נציגים במפלגה שלי מהפריפריה', כי מעבר לספירה האלקטורלית, אם זה 1,000 או 2,000, יש לזה משמעות; בכל תוכנית שיצאה, המקומות הראשונים שבהם טיפלתי כשר הרווחה, וקיבלו עדיפות, בהוראתו של יאיר, היו בפריפריה. לא אשכח את זה; הוא בא ואמר לי: 'מאיר, תקשיב, אני רוצה שהכסף התוספתי ילך לפריפריה'. ואני מאמין שעוד מנהיגים עושים את זה. הרי, יעלה על הדעת שמישהו יחשוב שלנגב, לגליל, ל'עוטף', לא תהיה נציגות, בגלל שיש שמה פחות כוח אלקטורלי? אין היום מפלגה ציונית, שחושבת ככה. ואם מישהו חושב את זה, הוא לא ראוי, הוא לא ראוי להיות בפוליטיקה! אם מישהו חושב שהוא יעשה מפלגה שאין בה נציגות לפריפריה, הוא לא צריך להיות בפוליטיקה. ואני אומר לך, שאת זה מצאתי ברוחב לב אצל יאיר. זה מדהים; כשיאיר הקים את 'יש עתיד', הוא בא אליי הביתה ואמר לי: 'מאיר, אתה תבוא ותהיה בנבחרת של המפלגה הזאת, אתה תבוא מדימונה'. ואני שמח שבאמת באתי, והתמניתי לשר רווחה, ועשיתי הכל, הכל, לעשות אפליה מתקנת לפריפריה; לא התביישתי להגיד את זה בקול רם. לבוא ולהגיד לכל ראש עיר, אם יש בעיות ברווחה, אני נמצא כאן, כדי לפתור אותן. וכשכעסו עליי ערים חזקות, אז אמרתי: 'חבריה, אתן חזקות, יש לכן ארנונה, יש לכן אזורי תעשייה. אני בכסף שיש לי, אני בראש ובראשונה אתן עדיפות לפריפריה. ועשיתי את זה בלי להתבייש, בקול רם, וכך צריך להיות"!

יאיר לפיד. הורה לשר כהן להעדיף את הפריפריה | צילום: מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

"הפקרה מוחלטת"

קיימת תחושה מתמשכת של חוסר ביטחון בקרב תושבי הנגב המערבי ובאר שבע מול החמאס. מה עושים?

"בנוסף לציוניות של ראש הממשלה ולהעברת 11 מיליארד שקלים לכספים קואליציוניים, במקום לטפל בבריאות, יש דבר אחד שמכעיס אותי; וכשאני מתווכח עם החברים שלי, והם אומרים לי שביבי קוסם, אני אומר להם כן, הוא קוסם בזה שהוא העלים את ההרתעה שלנו. הבן שלי בחר לגור בשדרות, ואומר לי: 'אבא, יש לילות שאף אחד לא ישן כאן'. כשהם יורים 500 טילים על אשקלון ושדרות, וראש הממשלה לא מגיב באיזו טענה מגוחכת שאין לה אחיזה במציאות, שאני עכשיו עסוק בצפון. יזכור ראש הממשלה הזה, 'מר ביטחון', שהוא מזמן הפסיק לי להיות 'מר ביטחון', אלא בעיניי הוא רופס, והוא מתנהג בצורה שמסכנת את ההרתעה הישראלית. גם מעביר 15 מיליון דולר כל חודש, שזה פרוטקשן של עבריינים, למי שיורים בקצין צה"ל, צלף, ובנס הקצין לא נהרג; בשבוע שבו 'החמאס' יורה בראשו של קצין כדי להרוג אותו, מעבירים 15 מיליון דולר; זה אותי מוציא מהכלים. ואני לא מתלהם, ובדרך כלל לא תשמע אותי צורח, אבל זה פה אצלי בנשמה! יש פה הפקרה מוחלטת של היישובים שלנו בנגב"!

ועדיין הוא נחשב כ"מר ביטחון", ועדיין בסקרים "הליכוד" מוביל. איך אתה מסביר את זה?

"בסופו של דבר, זה יחזור לו לפנים, תאמין לי. בסופו של דבר, זה מחלחל. הרי, 'הליכודניקים' מה הם אמרו? הוא טוב בביטחון. הם מתחילים להבין, שהוא לא טוב בביטחון"…

אתה מרגיש את זה? אני לא מרגיש את זה. אנשים אומרים שאין מי שיחליף אותו, אפילו לא גדעון סער ב"ליכוד"…

"תקשיב, מול דברים כאלה מתמודדים אך ורק בלהסביר ולהסביר ולהסביר, ולשקף את המציאות. חבריה, אני זוכר (אני לא צעיר), אני זוכר את הימים של שלטון 'המערך'. אני זוכר ב-1975 ו-1976, מי האמין ש'הליכוד' יוריד את 'המערך'? מי האמין".

אתה משווה את "הליכוד" של היום ל"מערך" של שנות ה-70?…

"יתרה מכך, אני מדבר על ראש הממשלה; אני רוצה לעשות הפרדה ברורה, 'הליכוד' זאת מפלגה ציונית טובה".

כן, אבל יש שם עוד כמה כאלה, שהם בחקירות, ביטן וכאלו?…

"אני שמח שקצת דחקו אותם למקומם הראוי. יש לי ביקורת על ההתנהלות של 'הליכוד' בכנסת האחרונה, על זה שנכנסו לשורותיו אנשים שנהגו בכנסת ובאזרחים בזלזול מוחלט. יש לי ביקורת קשה מאוד על 'הליכוד' ועל הח"כים, על זה שהם רואים, והם כואבים, אבל לא מעזים לדבר. על זה שהם רואים שמעבירים 11 מיליארד שקלים (אני חוזר למספר הזה), כספים קואליציוניים, בשעה שאנשים מתים. הדבר המצחיק ביותר, ש'הליכוד' ש'דואג לפריפריה', הצביע נגד הצעת חוק שלי. אתה יודע מה הצעת החוק הייתה? אתה לא תאמין! בנות טובות ממוצא מרוקאי, טוניסאי, צפון אפריקאי, תימנים, הבנות שהלכו ללמוד בסמינרים חרדים, לא קיבלו אותם. בלי להתבלבל, המנהלים אמרו להם: 'אתם ממוצא מזרחי, לא תלמדו פה'. שמתי הצעת חוק, שדבר כזה, תשללו את התקצוב למנהל הזה. אתה יודע מי הצביע נגד הצעת החוק? אתה לא תאמין! ש"ס ו'הליכוד'. הם התביישו, הורידו את העיניים. לכן, אני די כועס על 'הליכוד', אבל אני לא כועס על 'הליכוד' כתנועה. רק על פרטים בתוך 'הליכוד', על ח"כים. ביבי נתניהו (ואני אומר לו את זה. ואני אומר את דבריי בלי כחל ושרק, בלי לפחד, מעל דוכן הכנסת), אתה גמרת את ההרתעה של הביטחון הישראלי. אחרי הטיל שנפל בבאר שבע, אף מנהיג של 'החמאס' לא היה צריך להרים את הראש שלו; אם בבאר שבע לא ישנים, גם בעזה לא ישנים. אני לא מבין את המשוואה הזאת, שהוא חותר אליה, והוא מכסה את זה בכל מיני הסברים: 'אני שר הביטחון, יש דברים שאני לא אגלה לכם'. קשקוש בלבוש! הוא לא 'מר ביטחון', הוא נכשל כישלון טוטאלי. אם 'החמאס' הוא זה שמכתיב את פעימות הלב שלנו, של כלל היישובים היהודיים בנגב, שיתבייש לו! הוא נכשל! ואני אומר את זה ל'ליכודניקים' בתוך 'הפרלמנטים' שלהם. ואתה יודע, לא מזמן אמרו לי 'ליכודניקים': 'אתה יודע מה, אתה צודק. אנחנו גם מאוכזבים ממנו".

"ש"ס ו'הליכוד'. הם התביישו, הורידו את העיניים" | צילום: מרק ישראל סלם ג'רוזלם פוסט

אז, זה סוף דרכה של "יש עתיד"?…

"לא, לא, יש איחוד של 2 המפלגות. בהסכם, ההתחייבות שלנו היא שאנחנו נצביע כסיעה, עם הנהגה שגנץ הוא ראש הממשלה (ואני אעשה הכל, כדי שהוא ייבחר), יאיר המשנה לראש הממשלה ושר החוץ, בוגי יהיה שר הביטחון, והשאר ואני בתוכם נשתבץ בתפקידים אחרים".

הראיון המלא בגיליון סוף השבוע של עיתון "שבע"

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה