בריאות

קנאביס נגד סרטן

בריאות6 במרץ 2018    2 דקות
1

מחקר ב"סורוקה" מצא, שיותר מ-95 אחוזים מחולי סרטן, שטופלו בקנאביס רפואי, דיווחו על שיפור במצבם הכללי

קנאביס נגד סרטן
קנאביס | צילום אילוסטרציה: ראובן קסטרו

קנאביס רפואי הוא טיפול פליאטיבי יעיל ובטוח להפחתת סימפטומים בקרב חולי סרטן, כך עולה ממחקר, שבוצע באחרונה, בבית החולים "סורוקה". ל"שבע" נמסר, שבמחקר שבדק את השפעת הקנאביס הרפואי בחולי סרטן, נמצא ש-95.5 אחוזים מהמטופלים בקנאביס דיווחו על שיפור במצבם הכללי. כידוע, סרטן הוא גורם מוות עיקרי ובעיה בריאותית מרכזית, וטיפול פליאטיבי הוא חלק בלתי נפרד מההליכים הטיפוליים הנעשים בחולי סרטן, כאשר הטיפול ניתן במטרה להקל ולמנוע סימפטומים שונים, כמו כאב ובחילות. ב-2007, החל משרד הבריאות להנפיק רישיונות לקנאביס רפואי, לצורך התמודדות עם סימפטומים הנלווים לסרטן.

המחקר התצפיתי, שביצעו חוקרים מ"סורוקה" ואוניברסיטת בן גוריון, בשיתוף חברת "תיקון עולם", והתפרסם בימים אלה בכתב העת הרפואי European Journal of Internal Medicine, נועד לאפיין את חולי הסרטן, המקבלים טיפול בקנאביס רפואי, ולתאר את הבטיחות והיעילות של טיפול זה. הוא כלל מעקב אחר 2,970 מטופלים בני 16.3 עד 59.5 שנה, מתחילת 2015 עד 2017. כחצי שנה לאחר תחילת הטיפול, הפסיקו כ-18.8 אחוזים מהמשתתפים במחקר את הטיפול בקנאביס רפואי, בעוד 24.9 אחוזים ממשתתפי המחקר נפטרו במהלכו.

המטופלים שנותרו דיווחו לאחר חצי שנת טיפול על שיפור במצבם וברמת הכאב שהם חשים, מרמה חציונית של 8 לרמה חציונית של 4 בסולם, המדרג את מידת הכאב מאפס עד 10. לפני הטיפול, דיווחו המשתתפים על איכות חיים רעה או רעה מאוד; הסימפטומים העיקריים שמהם סבלו היו בעיות שינה (78.4 אחוזים), כאב (77.7 אחוזים, חציון עוצמת כאב 10/8), חולשה (72.7 אחוזים), בחילות (64.6 אחוזים) וחוסר תיאבון (48.9 אחוזים).

מתוך 1,211 המטופלים שנשארו במחקר, דיווחו כאמור 95.5 אחוזים על שיפור במצבם, 45 חולים (3.7 אחוזים מהנותרים) דיווחו שאין שינוי במצבם הרפואי, וארבעה מטופלים (0.3 אחוזים) דיווחו על הידרדרות במצבם. 46 אחוזים מהמטופלים דיווחו, שהם הפחיתו או הפסיקו לחלוטין שימוש בתרופות אופיאטיות לשיכוך כאבים.

מנהל המרכז למחקרים קליניים בבית החולים, פרופ' ויקטור נובק: "55.2 אחוזים מהמטופלים, שהחלו בטיפול בקנאביס רפואי, המשיכו איתו אחרי חצי שנה. מצאנו שמטופלים בקנאביס מדווחים, שהטיפול היטיב לא רק עם מידת הכאב שהם חשים, אלא גם עם תופעות מזיקות אחרות, ושהמטופלים מפחיתים נטילת תרופות אופיאטיות בעלות תופעות לוואי קשות מאוד".

ליהי בר לב שליידר, דוקטורנטית במרכז ומנהלת המחקרים של "תיקון עולם", שערכה את המחקר, ציינה, שהוא התבסס "על שאלונים, שמילאו המטופלים בקנאביס רפואי בתחילת הטיפול וחצי שנה לאחר מכן. מדובר במטופלים, הנוטלים בדרך כלל הרבה תרופות, וסובלים מתחלואה מגוונת, ושהשיפור מבחינת רמת הכאב, איכות החיים וצריכת תרופות היה מאוד דרמטי אצלם".

פרופ' ויקטור נובק. המטופלים הפחיתו נטילת תרופות אופיאטיות | צילום רחל דוד, "סורוקה"

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה