חדשות

דוח מבקר העירייה: מזנונים בתיכונים ללא רישיון עסק ותעודת כשרות

חדשות27 באוקטובר 2019    4 דקות
0

התופעה לפיה עיריית באר שבע כרשות רישוי היא עצמה אינה מקפידה על אכיפת החוק בנכסים שבבעלותה הינה חמורה, קובע המבקר אבי פוגל

דוח מבקר העירייה: מזנונים בתיכונים ללא רישיון עסק ותעודת כשרות
מקיף ג' באר שבע | צילום: "שבע"

חלק ממפעילי המזנונים בתיכונים בבאר שבע מנהלים את עסקיהם ללא רישיון עסק וכל המפעילים לא מחזיקים בתעודת כשרות. כך גילה מבקר העירייה אבי פוגל, בדוח הביקורת האחרון שלו, בפרק בנושא "מכירת מזון ושתייה בבתי ספר על יסודיים".

הביקורת ציינה, שהחוסר ברישיון עסק הוא גם עבירה על חוק רישוי עסקים וגם מנוגד לקבוע בהסכמים שחתמה הרשות עם המפעילים, בהם נקבע שעליהם להציג רישיון עסק בתוך 100 יום ממועד חתימת ההסכמים, כאשר אם הדבר לא נעשה הם אמורים לשלם 250 שקלים לכל יום ומקרה של הפרה. גם חוזרי מנכ"ל משרד החינוך מחייבים רישיון עסק בתוקף לכל מזנון במוסד חינוכי.

נמצא שעל אגף רישוי עסקים ויתר הגורמים הרלוונטיים האחראים על קיום תנאי ההסכמים לפעול בנושא חשוב זה. העירייה כרשות מקומית מופקדת על אכיפת חוק רישוי עסקים ברחבי העיר. המקיפים הם כידוע בבעלות הרשות, ולכן התופעה לפיה העירייה כרשות רישוי היא עצמה אינה מקפידה על אכיפת החוק בנכסים שבבעלותה הינה חמורה. לא ייתכן גם שאלפי תלמידים ירכשו דברי מזון ומשקאות במזנונים, שאינם נמצאים תחת פיקוח תברואתי ראוי.

הביקורת הדגישה שהליך המכרז לבחירת מפעיל המזנון במקיף ג' כשל, מאחר שלא נמצאו הצעות ראויות, ולכן המזנונים במקיפים ג' וטוביהו הושכרו באמצעות הליך של הצעות מחיר. כמו כן התברר, שבניגוד להסכמים מפעילי המזנונים לא מחויבים ואינם נושאים בתשלומי החשמל והמים שלהם, הנגבים מהתיכונים בהם מצויים אותם מזנונים.

סגנית גזבר העירייה הגיבה, שנוהל השכרת נכסים עירוניים גובש רק באחרונה, ושהעניין ייבדק מול הגורמים האחראים על תחום חשמל ומים בעירייה. הביקורת הוסיפה, שעל אגף הנכסים לדאוג שהמפעילים ישאו בתשלומים המדוברים, וחשבונות החשמל והמים יועברו ע"ש השוכרים כפי שנקבע בהסכמים.

קיים קושי גדול באכיפת ההגבלות בתפריט בתיכונים

לפי בדיקת הביקורת, מפעילי המזנונים לא הציגו תעודות כשרות, כמתחייב מחוזר מנכ"ל משרד החינוך והסכמי ההתקשרויות עם הרשות, והעירייה מצידה לא הטילה קנסות בגין הפרות ההסכם. המבקר קבע, שעל מינהל החינוך לחזור ולהנחות את אחראי מכירת מזון בכל אחד ממוסדות החינוך לדאוג שהמפעיל יהיה מצויד בתעודת כשרות. על הגורמים ברשות האחראים על יישום הקבוע בהסכמים לנקוט בהליכים נגד מפעילי המזנונים, כולל הטלת קנסות.

מביקורים שערך נציג הביקורת במזנונים בתיכונים עלה, שמוצעים בהם למכירה דברי מזון ומשקאות שאינם מופיעים במחירון או ברשימה הנמצאים בהסכמים שנחתמו עם מפעילי המזנונים, ושמחירי המוצרים לא תואמים את המחירים הקבועים במחירון שבהסכמי ההפעלה. יתרה מכך, במזנונים מוצעים למכירה דברי מזון שאינם עומדים בהוראות חוזר מנכ"ל ואף בתקנות לפיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות חינוך, שהותקנו בידי שר החינוך ב-2018.

ראש מינהל החינוך הגיבה, שהמינהל הכניס שינויים במחירון או בתפריט של המזון המוצע במזנונים, לאור האמור בחוזר מנכ"ל. לדבריה, קיים קושי גדול באכיפת ההגבלות בתפריט בתיכונים, ולכן תיעשה בדיקה מול יישובים אחרים המפעילים מזנונים בריאים בבתי הספר שלהם. בנוסף, זימן מינהל החינוך ישיבה לאפריל השנה עם נציגי משרד החינוך, לצורך הצגת הקשיים ומציאת פיתרונות מעשיים לאכיפת ההגבלות המדוברות. המינהל יוציא חידוד הנחיות למנהלי המוסדות, לצורך מעקב אחר המחירים.

הביקורת מצאה, שעל מינהל החינוך לשלוח מכתב למנהלי התיכונים, לפיו באחריותם לוודא שבמזנונים נמכרים מוצרי מזון בהתאם להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך מ-2016 ולתקנות לפיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות החינוך 2018 ולפי מחירון או רשימה של דברי המזון והמשקאות שיוצעו למכירה כפי שמופיע בהסכם עם המפעילים. יש לשוב ולהדגיש באותו מכתב שחוזר המנכ"ל המדובר קבע שאחריות מנהל המוסד החינוכי כוללת גם קבלת הצהרה ממפעיל המזנון שהמזון הנמכר עומד בדרישות החוק לפיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות חינוך, מינוי "אחראי מכירת מזון" ומילוי כל יתר הדרישות המופיעות בחוזר מנכ"ל המשרד.

תגובת ראש העירייה: "כפי שעולה מהדוח, כלל הסוגיות בתחום התקשרויות וביטוח הוסדרו. בהתאם להמלצות הביקורת, הופקו חיובי מים וחשמל ע"ש השוכרים, כפי שנקבע בהסכמים. ממינהל החינוך נמסר, שהם רואים חשיבות רבה בשמירה על תזונה נכונה ובריאה במוסדות החינוך. מאז הוצאת הדוח, יצאו תקנות חדשות מטעם משרד החינוך, המבטלות את חוזר מנכ"ל בנושא תמהיל המזון ותמחורו. תקנות אלה הופצו לכלל הגורמים הרלוונטיים, והוטמעו בהסכמים ובמכרזים החדשים מול המפעילים. בכל הקשור להסדרת רישיון עסק למזנונים, מדיווח של מנהלת אגף רישוי עסקים עולה, שהאגף מטפל בנושא יחד עם אגף הנכסים ומינהל החינוך, לנקיטת צעדים נגד המפעילים לצורך השלמת הטיפול. ככל שהמפעילים לא יסדירו את הנושא, תופסק ההתקשרות עימם. אני מורה לראש מינהל החינוך, למנהל אגף רישוי עסקים ולכלל גורמי המקצוע הרלוונטיים להמשיך לפעול לשמירה על בריאות תזונתם של כלל התלמידים במוסדות החינוך, ולפעול ליישום כלל המלצות הביקורת תוך הקפדה על הטמעה מלאה של תקנות משרד החינוך בנושא".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה