חדשות

ישיבה רועשת?

חדשות16 באוקטובר 2019    4 דקות
1

2 תושבים המתגוררים סמוך לישיבה בבאר שבע התלוננו על רעשים והטרדות. תושב שלישי שלל את הטענות, והדגיש שקיום הישיבה אפילו מבורך

ישיבה רועשת?
צילום אילוסטרציה: INGIMAGE

ברכה או מפגע? 2 תושבים המתגוררים ליד ישיבה ברחוב נגבה בבאר שבע התלוננו על רעש והטרדות מצד תלמידי הישיבה, בעוד תושב אחר שלל בתוקף את הטענות, ואפילו בירך על קיומה באותו אתר. הדיון בהתנגדות להקצאת מבנה להפעלת הישיבה לבנים של עמותת "מרכז רוחני מנחם ציון" לאחר פרסום שני בעניין התקיים באחרונה ב-ועדת ההקצאות העירונית.

תחילה, אמרה חגית סבג ישראל המתגוררת זה 15 שנה בדירה מול הישיבה, שהיא מתנגדת לאופי המוסד (פנימייה לבנים, הדורשת תנאים מיוחדים בתוך האוכלוסייה). לדבריה, כשהיא ומשפחתה עברו לאזור, המקום היה פנוי וריק, ולאט לאט הוא שינה את אופיו, והפך לפנימייה. הישיבה גדלה, ונמצאים בה המון נערים אנרגטיים, שעושים רעש רב בשעות לא שגרתיות, של רמקולים ומשחקי כדורגל. זה איננו מוסד חינוכי רגיל, המסיים את יום הלימודים ב-16:00, אלא ישיבה שפועלת בכל שעות היום, עם רעש גם בשבתות, כאשר מתנהלות בה שבתות חתן. בחופשות מופעלים בה מחנות קיץ הגורמים לרעש נורא, וקיים גם רעש מטורף של רמקולים. אין למתלוננת רגע מנוחה, ולמרות שחלונות דירתה סגורים ואטומים יש עדיין רעש מאוד חזק. אין כיבוד של צרכים הדדיים. משפחתה היא של אנשים חברתיים ודתיים, ואין לה בעיה עם הפעילות החברתית; ההתנגדות היא לאופי המוסד שלא יכול להתקיים באזור. המתלוננת ביקשה התחשבות מהישיבה, והיא מכבדת את צרכיה, אבל הפוך זה אינו מתקיים.

טענות דומות העלה פרופ' חיים היימס, המתגורר באזור מ-2007. לדבריו, הישיבה נמצאת במקום עוד לפני שעבר לרחוב, אך בזמנו המבנה היה ריק. בהמשך, החלה פעילות של כולל שלא הפריעה, ולאט לאט שינה המקום את פניו, והפך לפנימייה. כמי שגדל בעולם הישיבות, פרופ' היימס מכבד מאוד ומקבל את העולם הזה, גם בעקבות עיסוקו כהיסטוריון. אין לו שום בעיה שתהיה ישיבה, אך לא במיקומה הנוכחי. היא פועלת 24 שעות ביממה, גם בשבתות חתן ואירועים שלא מתאימים לאופי האזור. יש המון רעש, והוא צופה שהמצב רק ילך ויחמיר. התנהלות הישיבה כיום והשתלטותה על המרחב הציבורי (תליית פוסטרים ודגלים של "משיח עכשיו") תוך שימוש בבתים פרטיים ברחוב מראה שהתוכנית של חב"ד היא לגדול באזור, דבר שישנה את אופיו כפנינה בלב העיר.

לעומת 2 קודמיו, שלל עו"ד מרדכי קמינצקי מכל וכל את טענות המתלוננים; כתושב המתגורר ליד הישיבה זה כ-45 שנה וכמי שהולך הרבה ברגל באזור הישיבה, ומכיר את כל התושבים, לא שמע עו"ד קמינצקי מעולם מהשכנים שיש רעש או שהם מתנגדים להמשך קיום הישיבה. קמינצקי נמצא באזור מספר שעות בבקרים, כמה שעות בצהריים וגם בערב, והוא איננו שומע שום רעש, למעט בחג פורים ובל"ג בעומר. כאשר עו"ד קמינצקי רואה ושומע צעירים ברחוב הנוקם השומם (הקרוב לאזור הישיבה), הדבר מקנה לו שמחת חיים. הילדים כלל לא מפריעים, ולהיפך שמיעת התפילות והשירה מאוד יפה בעיניו. כאשר המקום היה שומם בעבר, הוא ביקש מחב"ד לאכלסו. גם בחצר של בניין מגורים יש רעש, כשילדים משחקים.

ראש המוסד הרב ניצן חלק, הביע את חוסר הנעימות שלו לשבת בדיון. לטענתו, דיירים באזור התייעצו עם אנשי חב"ד לפני שרכשו דירות ברחוב, והם גם נעזרים בבעלה הרופא של סבג ישראל. בני משפחה זו רכשו את דירתם לאחר הקמת הישיבה, והפכו את ביתם למבנה פתוח עם חלונות רבים. זה שקר מוחלט להגיד שהילדים בישיבה עושים רעש, משום שהם מחונכים. כאשר התלוננה סבג ישראל על רעש ממשחקי הכדורגל, העבירו נציגי הישיבה את הילדים לשחק בתלמוד תורה בשכונת נווה זאב, כדי שלא יפריעו. הישיבה נאלצה גם להפסיק את הפעלתם של רמקולים לצלצולים שהתקינה העירייה משום שהרעש הפריע למשפחה. מאז מעברה לאזור, יש רק תלונות מצידה על קיום הישיבה, והם אף הזמינו למקום משטרה כמה פעמים. הרב חלק ציין, שאנשי הישיבה משתדלים לכבד ולעשות את המקסימום. לדבריו, ישנם משת"פים והוסטלים באזור עם המון ילדים ורעש, ועליהם אין תלונות.

הרב הוסיף, שתלמידי הישיבה הולכים לישון מדי יום ב-22:00. בימי קייטנות הקיץ הם רוב הזמן לא נמצאים במקום, אלא מטיילים, ומלבד המדריכים אין מי שישן בישיבה. שבתות חתן מתקיימים כ-4 פעמים בשנה בלבד, משום שהרב חלק אינו אוהב להשכיר את המקום, אלא רק למשפחות של תלמידים בישיבה, המונה כ-60 תלמידים, 60 אחוזים מהם לא מבאר שבע.

למרות זאת, התעקשה סבג ישראל לבדוק את טענותיה בשטח, ואמרה שיש בידיה סרטונים וצילומים. ה-ועדה החליטה לבדוק את טענות המתנגדים להקצאת המבנה לישיבה, גם באמצעות סיורים פיזיים במקום בשעות שונות ביממה, ולאחר בדיקת מספר הפניות למוקד העירוני בעניין בשנתיים האחרונות, נתוני התלמידים בישיבה בהתאם לתבחינים וטענות המתנגדים, יובא הנושא לדיון חוזר.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • דוד כהן

    להקים מסעדות פאבים ומבנה לעמותת להטבים ליד בית כנסת ובית חב"ד זה בסדר,"צריך לקבל את האחר" מוזיקה ורעש לכלוך וזוהמה במהלך כול היום והלילה,"כן זה בסדר" העלמת עיין על זה לא דנים העירייה.
    צאו מהצבעות שלכם.תגידו תודה ששם יש בית חב"ד ולא מקום נטוש של סמים וזנות.
    הם לא מפריעים לכם,אתם מפריעם להם