חדשות

באר שבע: כמעט שליש מבני הנוער הודו שנהגו ללא רישיון

חדשות16 בספטמבר 2019    3 דקות
0

מחקר רחב היקף של עמותת "אור ירוק" חושף ש-31 אחוזים מהנערים בבירת הנגב הודו שנהגו בלי רישיון

באר שבע: כמעט שליש מבני הנוער הודו שנהגו ללא רישיון
"אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים". נהג חדש | צילום: באדיבות "אור ירוק"

31 אחוזים מבני הנוער בבאר שבע הודו שנהגו ללא רישיון. כך מתברר ממחקר חדש ורחב היקף של עמותת "אור ירוק". ל"שבע" נמסר, ש-54 אחוזים מהנשאלים ציינו שקיים סיכוי שינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול, ו-35 אחוזים חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.

המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א (יהודים וערבים) שהשתתפו בתוכנית "סינמה דרייב" בהפעלת "אור ירוק" בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ בשנת הלימודים התשע"ט. התוכנית החדשנית העוסקת בנושאים הנוגעים לבני הנוער (אלכוהול וסמים, לחץ חברתי בנהיגה והיסח הדעת) מועברת באמצעות משקפי תלת מימד, ומותאמת לכל המגזרים בחברה הישראלית. 54 אחוזים מהחניכים היו בנות ו-46 אחוזים בנים. 20 אחוזים מהנשאלים היו בעלי רישיונות נהיגה, ו-41 אחוזים למדו במהלך התוכנית נהיגה, כאשר 70 אחוזים מהתלמידים צפויים לקבל רישיון בשנה הקרובה. הנתונים נאספו ממאות בתי ספר במדינה מה-1 בספטמבר 2018 עד ה-30 ביוני השנה. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", נהרגו בתאונות דרכים מתחילת 2019 לא פחות מ-25 נהגים צעירים, לעומת 24 נהגים צעירים שנהרגו בתקופה המקבילה אשתקד.

צילום: באדיבות אור ירוק

עוד עולה מהמחקר בבירת הנגב, ש-28 אחוזים מבני הנוער קובעים שלא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה בכל רכיבה על אופניים חשמליים, 32 אחוזים מהנערים חושבים שלא תמיד חשוב לחגור במושב האחורי, וכשנשאלו מה צריך לעשות כדי שצעירים ינהגו אחרת השיבו 41 אחוזים שצריך לתת להם יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה, ו-29 אחוזים טענו שיש להסביר לצעירים את העונשים הקבועים בחוק לעבירות.

ואילו 55 אחוזים מבני הנוער בדימונה הודו שנהגו ללא רישיון, 66 אחוזים ציינו שקיים סיכוי שינהגו לאחר ששתו מנת אלכוהול, ו-33 אחוזים חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה. בנוסף, 38 אחוזים מהנערים קובעים שלא חשוב לחבוש קסדה ולציית לחוקי התנועה בכל רכיבה על אופניים חשמליים, 52 אחוזים מבני הנוער חושבים שלא תמיד חשוב לחגור במושב האחורי, וכשנשאלו מה צריך לעשות כדי שצעירים ינהגו אחרת ענו 46 אחוזים שצריך לתת להם יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה, ו-25 אחוזים טענו שיש להסביר להם את העונשים הקבועים בחוק לעבירות.

מנתוני המחקר מתברר שבני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, במהירות מופרזת או ברכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה, מעשה מסוכן. הוא בדק את השפעת התוכנית על דעותיהם של הנערים בכל הנוגע לתפישת הסכנות בכביש; התלמידים נשאלו שאלה זהה לגבי השקפותיהם בנושאים שונים הקשורים לבטיחות בדרכים לפני ההשתתפות בתוכנית ובסיומה, זאת במטרה לראות האם מסרי הבטיחות שינו את עמודותיהם והשקפתם.

ארז קיטה (מנכ"ל עמותת "אור ירוק"): "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים. זיהינו את ההיפגעות המוגברת של הקבוצה הזאת, עם המאפיינים הייחודוים שלה, וביחד עם משרד החינוך שנרתם לנושא אנחנו פועלים כדי להגביר את המודעות וההבנה, במטרה לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. הטמעת מסרי הבטיחות בגיל צעיר והבנה ששתיית אלכוהול בנהיגה, רכיבה על אופניים חשמליים ללא קסדה, נהיגה ללא רישיון ועוד עבירות הן פעולות מסוכנות העלולות לעלות בחיי אדם, יכולות להניב פרי מיד עם קבלת הרישיון. במקביל, כדי להציל את הנהגים הצעירים מתאונות דרכים, חייבת המדינה למקד הסברה נרחבת בעיקר באמצעי המדיה בהם הצעירים נמצאים, כמו רשתות חברתיות ו'יו-טיוב'".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה