חדשות

דרמה, מינהל בלתי תקין ועימותים חריפים בדיוני הוועדה לתכנון שדה התעופה המשלים לנתב"ג

חדשות28 במרץ 2019    4 דקות
1

חברי מטה המאבק להקמת שדה תעופה משלים בנבטים הצליחו לבטל הצבעה מעוררת מחלוקת להסרת אופציית נבטים מסדר היום

דרמה, מינהל בלתי תקין ועימותים חריפים בדיוני הוועדה לתכנון שדה התעופה המשלים לנתב"ג
טל אל על. "לעשות סדר" | צילום: ארכיון "שבע"

הישג נוסף במאבק רב השנים להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנגב, ולא בצפון, נרשם השבוע, במסגרת דיוני ועדת העורכים לתכנון שדות התעופה מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

ל"שבע" נמסר, שישיבתה ה-6 של הוועדה שבמינהל התכנון עסקה בתכנון 2 החלופות לשדה המשלים לנתב"ג ברמת דוד (שבצפון) ובנבטים (שבדרום). בוועדת העורכים חברים מטעם השלטון המקומי יו"ר מועצת הנגב ומ"מ ראש עיריית באר שבע ומחזיק תיק ההנדסה טל אל על ראש מועצת קריית טבעון הצפונית עידו גרינבלום. הוועדה הוקמה בידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאחר שהמועצה לא הצליחה להגיע להסכמה על מיקומו של השדה הבינלאומי השני בישראל.

במהלך ישיבתה של ועדת העורכים, הוצגו לטענת אל על וגרינבלום, נתונים חלקיים בלבד לגבי תכנון שדות התעופה, והורגש שישנה נטייה מובהקת מצד גורמים בוועדה לקדם בעיקר את שדה התעופה ברמת דוד. אחרי דיון ארוך, בו הופיעו גם נציגי מטה מאבק תושבי עמק יזרעאל, ולאחר שהתגלעה אי הסכמה בקרב חברי ועדת העורכים, הועלו 2 הצעות נגדיות להצבעה: האחת, של יו"ר הוועדה אילנה שפרן, בדבר בחירת חלופה אחת בכל אחד משדות התעופה, והשנייה של נציג השר להגנת הסביבה ונציגי השלטון המקומי בדבר המשך בחינת כלל החלופות.

מתוך פרוטוקול דיוני ועדת העורכים עולה, שהצעתה של שפרן עוררה את זעמו של אל על, שהתבטא בחריפות נגד התנהלות הוועדה, בהתייחסו למתן הנתונים החלקיים, כפי שמצוטט מתוך דיוניה: "זו החלטה משמעותית מאוד, עם השלכות תקציביות וסביבתיות מרחיקות לכת, שלא נבדקו. לא ניתן לקבל החלטה כזו, אם הצוות המקצועי לא יספק את הנתונים ואת משמעותם".

עוד הוסיף: "אנחנו מייצגים את הציבור, הנלחם על איכות החיים, ומביעים את הדעה שלו בצורה ברורה. החשש התכנוני המרכזי הוא מיצירת תקדים; יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזור אחורה, אחרי קבלת ההחלטה. כמתכנן, אין ספק שצריך 2 מסלולים. האינטרס בדרום הוא להתקדם בתכנון, אבל לא ניתן להצטמצם כרגע לחלופה אחת".

חרף התנגדותם הנחרצת של ראש מועצת קריית טבעון ויו"ר מועצת הנגב לקיום הצבעה, בטרם מוצה הדיון, החליטה יו"ר ועדת העורכים, בכוחניות, לכפות בכל זאת הצבעה. המחדל המשיך בכך שבתחילת ההצבעה הסתבר, שלפחות 2 אנשים שנכחו בחדר אך אינם חברי הוועדה ואין להם זכות הצבעה, הצביעו בכל זאת, ושפרן אף ספרה את קולותיהם. רק לאחר שאל על דרש לברר את זהותם ואיזה ארגון הם מייצגים, התברר כאמור, שה-2 כלל אינם חברי ועדת העורכים, ושאסור היה להם להצביע כלל (אירוע, שלא צוין בפרוטוקול סיכום הישיבה).

אולם, בכך לא הסתיימה הסאגה; בהצבעה החוזרת, הצביעו חברי הוועדה באופן שקול, ובעצם נוצר שוויון קולות. בשלב זה, החליטה שפרן, על דעת עצמה וללא התייעצות משפטית נדרשת, שבסמכותה קול כפול, ובהחלטה בלתי חוקית, הצביעה פעם נוספת בעד הצעתה שלה, וכך הכריעה את שוויון ההצבעה, לטובת האופציה הצפונית של רמת דוד.

יו"ר מועצת הנגב לא נותר חייב, וציין בפניה, שלהערכתו אין לה סמכות להצביע פעמיים, ושיש לבצע דיון והצבעה חוזרים. יו"ר ועדת העורכים לא שמעה בקולו, וחתמה את הדיון (גם אירוע זה הועלם מפרוטוקול סיכום הוועדה).

לאור זאת, הגישו (באמצעות עו"ד אודי ערב) אל על וגרינבלום, בגיבוי מועצת הנגב ומטה המאבק, מכתב התראה לפני הגשת בקשה למתן צו מניעה מבית המשפט לשפרן. בעקבות זאת, עם הפצת סיכום הישיבה אמש (רביעי), הודיעה שירה ליכטנבאום מצוות התחבורה של מינהל התכנון, שאחרי "הישיבה, נערך בירור עם הלשכה המשפטית. מהבירור עלה, שהיות שאין מדובר במוסד תכנון, אין קול כפול ליו"ר, ולכן במצב של קולות שקולים, אין הכרעה". כעת, חוזרת ההחלטה לסבב נוסף של דיונים בוועדת העורכים.

גרינבלום: "נוצרה כאן הזדמנות היסטורית לקבל את ההחלטה הנכונה עבור מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בין רשויות הצפון הדרום והמרכז נועד לוודא, שנמל התעופה החדש של ישראל יוקם בנבטים שבנגב. נמשיך לפעול בעקביות למניעת פגיעה בעמק יזרעאל, ולחיזוקו של הדרום".

אל על: "זהו הישג נוסף למאבק; זאת לא הוועדה הראשונה ולא האחרונה, בה אנו נאלצים להילחם על קבלת ההחלטה הנכונה ביותר לתכנון שדות התעופה. נמשיך להיות ערניים ומעורבים בכל מעגלי ההשפעה, ולהילחם עד שיוקם שדה התעופה בנבטים, כאינטרס לאומי של כלל תושבי המדינה".

ממינהל התכנון נמסר: "בוועדות התכנון, במקרים בהם יש שיוויון בהצבעה, קולו של יו"ר הוועדה הוא הקובע. לכן, יו"ר ועדת העורכים סברה, שגם במקרה המדובר, בו היה שיוויון בהצבעה, חל חוק זה. בדיעבד, הסתבר שכלל זה אינו תקף בוועדת העורכים, מאחר שאינה מהווה מוסד תכנון. בהתאם לכך, בשלב זה אין הכרעה בין 2 העמדות, כפי שגם בא לידי ביטוי בפרוטוקול שהופץ. חשוב להדגיש, בניגוד לנטען, שזכות ההצבעה בדיון ניתנה לחברי ועדה בלבד. בכל מקרה, ועדת העורכים הינה ועדה ממליצה בלבד, ו-2 התוכניות יובאו בפני המועצה הארצית לדיון והכרעה".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • צחיק פרוכטר

    אילנה שפרן..שנכשלה בנובמבר 17..להעביר את המלצתה לאישור המועצה הארצית..ביח היתר עקב חשש כבד לדו"ח מוטה..ולא מקצועי בעליל..היתה חייבת להיות מודחת מתפקידה..ולמנות אדם ראוי לבדיקת חלופות נבטים ורמת דוד!!!
    נקווה שאחרי הבחירות..ממילא תתקבל ההחלטה הראוייה- נבטים!!!