חדשות

צל"ש לספר של איש אב"ג

חדשות27 במרץ 2019    דקה אחת
0

ציון לשבח לספרו החדש של פרופ' גיא ביינר, מטעם הוועידה האמריקאית ללימודים איריים

צל"ש לספר של איש אב"ג
פרופ' גיא ביינר. לא רק מחקר היסטורי מעמיק | צילום: דני מכליס, אב"ג

ספרו החדש של פרופ' גיא ביינר מהמחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בן גוריון, שיצא לאור באחרונה, Forgetful Remembrance, זכה בימים אלה, בעיטור ציון לשבח בקטגוריית ספר השנה בהיסטוריה ומדעי החברה מטעם הוועידה האמריקאית ללימודים איריים.

ל"שבע" נמסר, שהספר על אף היותו מחקר היסטורי מעמיק, מעורר עניין ציבורי מעבר לחוגים אקדמיים בצפון אירלנד (משני צידי המתרס) וברפובליקה של אירלנד (לקט של מאמרי עיתונות וגם קישור לבלוג הפוליטי המרכזי לדיונים בענייני צפון אירלנד). הוא בוחן מה קורה כאשר קהילות מקומיות מנסות להשכיח אירועים מביכים מעברן ההיסטורי, ומראה כיצד הן בכל זאת משמרות מסורות זיכרון מוסתרות למחצה.

השאלה כיצד חברה מנסה להשכיח פרקים היסטוריים בעייתיים נחקרת לעומק באמצעות מקרה בוחן, הממוקם בנפה הצפונית של אירלנד, אלסטר, שבה קהילות פרוטסטנטיות לויליאליסטיות יוניוניסטיות, הנאמנות לאיחוד בין אירלנד ובריטניה הגדולה, ניסו במשך 200 שנה להדחיק את זיכרון מעורבותן לצד קתולים במרד רפובליקני בדלני נגד הכתר האנגלי ב-1798.

חשיפת מגוון עשיר של מקורות, שברובם הגדול טרם נחקרו, איפשרה לעקוב מקרוב אחר התפתחות הדינמיקה של "שכחה חברתית" (social forgetting), מסוף המאה ה-18 ועד היום. המקרה של צפון אירלנד מציע הקבלות למקרים אחרים של אזורי ספר, הממוקמים בשולי אימפריות, שבהם זיכרונות הנחשבים לבעייתיים, הוסתרו בתנאים של קונפליקטים אתניים ודתיים.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה