חדשות

הרמטכ"ל נגד מעבר צה"ל דרומה?

חדשות20 בפברואר 2019    3 דקות
0

האם ייענה נתניהו לכוכבי, ולא יעתיק את בסיס המודיעין לנגב? לפי אתר "וואלה!" הרמטכ"ל אביב כוכבי, ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו, לבחון מחדש את פרויקט הדגל של התוכנית הלאומית למעבר צה"ל דרומה. עיריית באר שבע: ראש הממשלה קובע, לא הרמטכ"ל

הרמטכ"ל נגד מעבר צה"ל דרומה?
אביב כוכבי ובנימין נתניהו. התנגדות עקבית מול חוסר החלטיות | צילום: חיים צח לע"מ

זה לא מתחיל עד שזה לא מתחיל. למרות שבמאי אשתקד, פרסם משרד הביטחון את מכרז ההקמה של קריית המודיעין בליקית, סמוך לצומת שוקת, הצליח בינתיים הרמטכ"ל החדש אביב כוכבי, לעצור את מהלך פרויקט הדגל של התוכנית הלאומית למעבר צה"ל דרומה.

אתר "וואלה!" פרסם אתמול (שלישי), שכשבוע בלבד לאחר שנכנס לתפקידו, ביקש הרמטכ"ל כוכבי, מראש הממשלה בנימין נתניהו, לבחון מחדש את העברת הקריה של אגף המודיעין (אמ"ן) לנגב. בעקבות בקשה זו של כוכבי, מתעכב תהליך העברת האגף דרומה. המהלך עורר ביקורת רבה במערכת הביטחון, שכן הנושא נדון לעומק בעבר, ועיכב במשך שנים את הפרויקט. גורמים במערכת התריעו, שדיונים נוספים בעניין יעכבו בעוד שנים את הקמת הקריה, ו"לא יכול להיות שצה"ל מתנגד ללא סיבה חדשה להחלטת שר הביטחון לשעבר, שנבחנה לאורך ולרוחב".

במשך כעשור, התנהלו דיונים סביב מעבר אמ"ן לנגב, ומשרד הביטחון אף הכשיר לכך את הקרקע בצומת ליקית. אולם, כוכבי ששימש כראש אמ"ן בין 2010 ל-2014, התנגד למעבר ללא הקמת תחנת רכבת עד לקריית המודיעין החדשה. החשש באמ"ן היה, שמיטב המוחות ומוקדי הידע, המהווים את הליבה של יחידות העילית באגף, יסרבו לעבור לגור בדרום, ואף לנסוע מדי יום לקריה החדשה, ולכן יש לסייע להם להגיע ביום ולחזור בערב לבתיהם באזור המרכז. משרד התחבורה שלל את הרעיון על הסף, בשל חוסר כדאיות כלכלית ובטענה שסמוך לקריה המתוכננת נסלל כביש 6, המקצר באופן משמעותי את הדרך מאזור המרכז לנגב וחזרה.

הדיונים ובדיקת החלופות השונות הובילו לעיכוב הפרויקט, וגורמים במשרד הביטחון התריעו שהדבר יפגע בתהליכים עתירי משאבים אחרים של הצבא, כולל התפתחות אמ"ן, האמור לקלוט טכנולוגיות חדשות. למרות זאת, לא קיבלה הממשלה החלטות בנושא. בזמן שחלף, הציג צה"ל לדרג המדיני סקר על מוטיבציה נמוכה של משרתי הקבע לעבור דרומה, במסגרת התוכנית להקמת קריית המודיעין בצומת ליקית. גם בשל כך, חל עיכוב נוסף בלוחות הזמנים, והפרויקט שוב לא יצא לדרך.

באחרונה, נשמעה טענה בצבא, שההבטחות למימוש רכבת מהירה לקריה ומעטפת סיוע במענקים ואיתור מקור עבודה לבני ובנות הזוג של המשרתים, לא התקדמו כפי שתואם מול משרדי האוצר והביטחון, ולא נראה שבלוחות הזמנים הנוכחיים, הם יהיו ישימים. דיונים נוספים בעניין נערכו בתקופת כוכבי כסגן הרמטכ"ל, במהלכה הביע התנגדות למהלך. אולם, הפעם הציע צה"ל להקים את קריית המודיעין בצפון באר שבע, וכך לאפשר תחבורה באמצעות רכבות. ראשי הרשויות בנגב יצאו נגד הקמתה של קריית אמ"ן על קרקע יקרה בצפון בירת הנגב, ופנו בנושא לשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, ולראש הממשלה נתניהו.

לבסוף, הבין מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, את הצורך בקידום פרויקט המיליארדים, העשוי להוות מהלך משמעותי להפיכת הנגב לאזור מוביל בתחום הסייבר הלאומי, כולל חשיבות התרומה לדרום באזור שנבחר מלכתחילה, והוכשר בהשקעה של מיליוני שקלים. בהתאם לכך, קידם אדם בכל כוחו את הרעיון להקים את קריית אמ"ן בצומת ליקית, עד לסיכום העניין בידי הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט, ושר הביטחון לשעבר ליברמן, כולל חתימה של האחרון על מסמך. כאמור, במאי 2018 אף יצא מכרז להקמת הקריה בליקית.

במשרד ראש הממשלה הגיבו, ש"הפרויקט נמשך. ראש הממשלה קיבל את המלצת גורמי הצבא לבחון כמה סוגיות, הקשורות לנושא".

ליברמן ציין, ש"דעתי לא השתנתה; העברת קריית המודיעין לנגב תיטיב עם אגף המודיעין, צה"ל, תושבי הנגב וכלל אזרחי ישראל".

ואילו מעיריית באר שבע נמסר, בתגובה לדברים: "מעבר קריית המודיעין לנגב מעוגן בהחלטת ממשלת ישראל. את המדיניות קובע ראש הממשלה, ולא הרמטכ"ל. לאחר השקעה של יותר מ-300 מיליון שקלים ומכרז שכבר נמצא באוויר, צריך להיות הסבר משכנע למה לפגוע בנגב. ראש העירייה רוביק דנילוביץ', יזמן בימים הקרובים, התייעצות עם ראשי הרשויות בנגב, וכבר ביקש להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו, בסוגיה זו".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה