חדשות

בלעדי: אתר "גני הדס" אשם במפגע הסביבתי

חדשות7 בפברואר 2019    3 דקות
1

שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא, דחה באחרונה, בקשת רשות ערעור של החברה המפעילה את אתר האשפה, על פסק דין מרשיע של המחוזי, בעקבות שריפת מערום צמיגים באתר

בלעדי: אתר "גני הדס" אשם במפגע הסביבתי
אתר "גני הדס" | צילום סמדר בן ברוך, המשרד להגנת הסביבה

החברה המפעילה את אתר האשפה "גני הדס", סמוך לבירת הנגב, לא הצליחה לבטל פסק דין מרשיע נגדה, בעקבות שריפת מערום צמיגים ענק באתר, לפני כמה שנים. שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא, דחה באחרונה, בקשת רשות ערעור של חברת "מ.מ.מ. מפעלי מטמנות מאוחדים (1998) בע"מ" על פסקי דינם בעניין של שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע עמית כהן ואלון אינפלד, מיוני 2017 ומיוני אשתקד.

בשריפה באתר סילוק הפסולת, עלה באש מערום של כ-500 טון צמיגים, שלא הוטמנו בקרקע. האש בערה במשך כ-7 שעות, וכתוצאה מכך התפשט באזור עשן שחור וסמיך, שכיסה שכונת מגורים וגרם, לפי הנטען בכתב האישום המתוקן, לזיהום אוויר ולריח בלתי סבירים. בשל כך, יוחסו לחברה ולמנכ"ל שלה באותה עת עבירות על החוק למניעת מפגעים, התשכ"א 1961 בנוסחו הקודם, ועל התקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת), התש"ן 1990.

בתחילה, זוכו הנאשמים (החברה והמנכ"ל) בנובמבר 2015, מהמיוחס להם בבית המשפט השלום בבירת הנגב (לאחר שנקבע, שמקור השריפה היה בהצתה של גורם בלתי ידוע, ושהנאשמים פעלו כדין כדי למנוע שריפות באתר: גדר גבוהה, הפעלת סיורים רכובים סביבה ונוכחות מאבטחים קבועה; בנוסף, אחסון הצמיגים נעשה במסגרת מרכז מיחזור, שאיננו מחייב את כיסויים), אך ערעור המדינה למחוזי התקבל, והחברה הורשעה (לאחר שההליכים נגד מנכ"לה הופסקו, בשל פטירתו).

אחרי ההרשעה, הוחזר התיק לבית המשפט השלום למתן גזר דין, אבל השלום הורה על ביטול ההרשעה (בטענות התמוהות משהו, יש להודות, שמידת הפליליות שניתן לייחס לחברה נמוכה, וכן משיקולי שיקום: פגיעה פוטנציאלית ממשית ביכולת החברה להתמודד במכרזים עתידיים?!). בית המשפט חייב את החברה (שהפסיקה לעסוק במיחזור צמיגים) לחתום על התחייבות של 100 אלף שקלים למשך שנה שלא תעבור את העבירות בהן הורשעה, ולשלם לעיריית באר שבע פיצוי בסך 50 אלף שקלים.

ערעור המדינה על גזר הדין הזה התקבל גם הוא, ובית המשפט המחוזי העמיד את ההרשעה על מכונה, וקבע שלא ניתן היה להימנע מהרשעת החברה, ושהשלום שגה כשלא הביא בחשבון בגזר דינו מסמכים שהגישה המדינה (שהוכיחו שלחברה לא היה רישיון תקף לעסוק במיחזור צמיגים, ושהיא התעלמה זמן רב מהתראות המשרד להגנת הסביבה לגבי הסכנה לשריפה). זלזול זה בהתראות איננו מאפשר את סיום ההליך ללא הרשעה. כמו כן, לא הוכיחה החברה כל פגיעה קונקרטית, שתיגרם לה עקב הרשעתה, והמחוזי הטיל עליה קנס של 75 אלף שקלים, וחייב אותה לחתום על התחייבות של 100 אלף שקלים שלא תעבור את העבירות בהן הורשעה או עבירות על חוק אוויר נקי, התשס"ח 2008 למשך 3 שנים מיום מתן גזר הדין בבית המשפט השלום. עם זאת, בוטל הפיצוי לעירייה.

בעקבות ההרשעה וגזר הדין, הגישה החברה בקשת רשות ערעור על 2 פסקי הדין של המחוזי. השופט קרא החליט, כאמור, לדחות את הבקשה, משום שזו אינה "עומדת באמות המידה המצומצמות, שנקבעו למתן רשות ערעור". לטעמו, הרשעת החברה במחוזי "מוצדקת בנסיבות העבירה, ביחס לחומרת האירוע ולהיקפו וכן להיעדר הרישיון, אף מבלי להידרש לקביעות בית המשפט המחוזי בעניין הזלזול בדרישות הרגולטור (המשרד להגנת הסביבה – י.ס.ד)".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • אחד שמכיר

    בגלל הצתה מכוונת של עבריינים ואוזלת יד של המשטרה במלחמה בפרוטקשיין בעלי עסקים משלמים מחיר . כתבה מוגזמת כמות הצמיגים הייתה קטנה בהרבה ורק בגלל השקעה אדירה בתר שלקח בחשבון גם ארוע לא סביר זה כובתה השריפה תוך שעות ספורות ולא כפי שכתוב..