בריאות

לראשונה ב"סורוקה": ריסוק בלייזר של אבנים בכיס המרה

בריאות15 באוגוסט 2019    2 דקות
0

שיתוף פעולה בין הצוותים הכירורגיים והאורולוגיים תרם לביצוע פרוצדורה של ריסוק מלעורי של אבני דרכי מרה באמצעות לייזר

לראשונה ב"סורוקה": ריסוק בלייזר של אבנים בכיס המרה
"הפרוצדורה שהצליחה". מימין לשמאל, ד"ר עוז, רומן מייזליש (אח בחדר הניתוח), סרור, ד"ר מבג'יש וד"ר יקטרינה שגינוב (מרדימה ב"סורוקה") | צילום: רחל דוד "סורוקה"

הליך של ריסוק אבן גדולה בדרכי המרה באמצעות אנרגיית לייזר בוצע בימים אלה לראשונה בבית החולים "סורוקה". ל"שבע" נמסר, שאצל המטופלת מרים סרור (79) מבאר שבע, שעברה לפני יותר מ-25 שנה ניתוח להסרת כיס המרה, נוצרה בדרכי המרה אבן מרה גדולה שחסמה את זרימת המרה מהכבד למעי. לא ניתן היה לחלץ את האבן, ולפתור את החסימה באמצעים אנדו-סקופיים, על רקע ניתוח עבר ושחזור מערכת העיכול שעברה סרור.

בניתוח השתתף צוות רב מקצועי: ד"ר יקיר עוז (אחראי על השירות לניתוחי כבד ולבלב ב"סורוקה"), ד"ר ניקולא מבג'יש (מנהל המחלקה לאורולוגיה במוסד), צוות מרדימים ואחיות חדר ניתוח. הוא עבר בהצלחה, והמנותחת חשה בטוב, ושוחררה לביתה.

אבנים בכיס מרה הן תופעה שממנה סובלת כ-10 אחוזים מהאוכלוסייה. כיס המרה שוכן בצמוד לכבד, ומשמש לאגירת נוזלי המרה המיוצרים בכבד, ומופרשים ממנו למעי בזמן הארוחות. מיצי המרה עוזרים בפירוק מוצרי המזון השונים ובעיקר שומנים. במקרים בהם נוצר חוסר איזון בהרכב המיצים, נוצרים בכיס המרה משקעים שהופכים בהמשך לאבני מרה. רובם המוחלט של האנשים הסובלים מאבנים בכיס המרה לא יסבלו מסימפטומים כלשהם במהלך חייהם. אולם, אצל חלקם מופיעים סימפטומים הקשורים לבעיה, כמו כאבים כרוניים בבטן העליונה, דלקת חריפה בלבלב ודלקת חריפה של כיס המרה, ולהם מוצע ניתוח לכריתת כיס המרה.

הניתוח פותר לרוב את הבעיה של אבני המרה, אך במקרים נדירים נוצרות לאחריו אבני מרה בדרכי המרה עצמן. במקרים כאלה, ניתן בדרך כלל לחלץ את האבנים שנוצרו באופן אנדו-סקופי בהליך המבוצע דרך הפה (ERCP).

ד"ר מבג'יש: "הניסיון שלנו בשימוש בטכנולוגיות זעיר פולשניות לרסק אבנים בכליות בגישה אנדו-סקופית ו/או מלעורית בעזרת לייזר איפשר לנו ליישם שיטה דומה. היכולת הזעיר פולשנית לרסק את האבן בגישה מלעורית מנעה מהמטופלת ניתוח גדול ומורכב בד בבד עם מתן פיתרון מלא לבעייתה. בשיטה זו בוצע הליך הריסוק בשימוש בקרני לייזר ובמכשור אורולוגי כשהסיכון לפגיעה ברקמה קטן מאשר בקרני לייזר רגילות. השימוש בטכנולוגיית קרני הלייזר והאופן השמרני בו הפרוצדורה נעשתה איפשרו למרים החלמה בזמן קצר".

ד"ר עוז: "בשנים האחרונות משנה הכירורגיה ההפטו-ביליארית (כבד ולבלב) ב'סורוקה' את פניה, והשירות הוא אחד ממרכזי המצוינות בבית החולים, עם היקף ניתוחים מהגדולים בארץ. אני גאה על הכנסת טכנולוגיות חדשות בחטיבה הכירורגית" במוסד "בשנתיים האחרונות בתחום ניתוחי הכבד והלבלב, המאפשרות ביצוע פעולות מתקדמות, מדויקות וזעירות שמסייעות בפרוצדורות מורכבות. שיתוף הפעולה המוצלח בין הצוות הכירורגי והצוות האורולוגי (בראשותו של ד"ר מבג'יש, איפשר לעשות את הפרוצדורה על הצד הטוב ביותר והחלמה מהירה ביותר וללא סיבוכים למטופלת".

וסרור סיכמה: "אני מודה לצוות הרפואי והסיעודי על הטיפול המסור שקיבלתי ועל תשומת הלב המיוחדת, שגרמו לי להרגשה טובה לאורך כל האשפוז. אני אדם מאמין, וקיבלתי את הליווי ואת ברכתו של הרב ניר בן ארצי לבצע את הפרוצדורה שהצליחה לשמחתי הרבה".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה