בריאות

השתלה "כפולה"

בריאות13 בדצמבר 2018    3 דקות
0

לאחר שהחמיצה השתלת כליה עקב ביקור משפחתי בארה"ב, קיבלה באחרונה מרינה ניימרק מבאר שבע כליה אחרת ב"סורוקה", וזכתה בחיים חדשים

השתלה "כפולה"
הצוות המובחר. מימין לשמאל, ד"ר יקיר, ד"ר רוגצ'וב, ניימרק, ד"ר אבו גנים, ד"ר רומניוק וולדימיר ורנובסקי, סגן אחות אחראית במחלקה הנפרולוגית ב"סורוקה" | צילום: רחל דוד, "סורוקה"

מרינה ניימרק מבאר שבע (64 ואם לשניים), עברה בשבוע שעבר, השתלת כליה בבית החולים "סורוקה", זאת לאחר שסבלה מאי ספיקת כליות, וב-10 השנים האחרונות נאלצה לעבור טיפולי דיאליזה ולאחריהם המו-דיאליזה כמה פעמים בשבוע. ל"שבע" נמסר, שמצב רפואי זה הצריך השתלה, וניימרק המתינה שנים לכליה מתאימה.

בינואר האחרון, היא שהתה בחופשה אצל בתה בארה"ב והחמיצה השתלה של כליה שנמצאה מתאימה. לשמחתה, כאמור בשבוע שעבר, קיבלה ניימרק שוב שיחה טלפונית מרופאיה, שבישרו לה על כליה, שעשויה להתאים. תוך זמן קצר, היא הגיעה ל"סורוקה", לבדיקות ולהכנה הנדרשת לפני ניתוח ההשתלה.

הצוות במחלקה הנפרולוגית, שמכיר את ניימרק ומטפל בה בשנים האחרונות, וצוות הכירורגים המשתילים, העניקו לה מעטפת מקצועית וליוו אישי. הצוות כולל את פרופ' יוסף חביב (מנהל המחלקה הנפרולוגית), ד"ר בוריס רוגצ'וב וד"ר אלבירה רומניוק (מומחים בנפרולוגיה) וד"ר עבד אבו גנים וד"ר עוז יקיר (מומחים בכירורגיה כללית והשתלות איברים במחלקה לכירורגית א'). בהשתלה נטלו חלק צוותים נוספים: אורולוגים, מרדימים, אחיות חדר הניתוח והמחלקות ועובדים סוציאליים. ההשתלה בוצעה בהצלחה, וניימרק שוחררה לביתה זמן קצר לאחריה.

פרופ' חביב: "המטופלים שלנו מקבלים את המעטפת המקצועית והאישית, שלה הם זקוקים. ההשתלה תשפר משמעותית את בריאותה ואיכות חייה של מרינה, וזה הסיפוק הגדול ביותר בעבורנו. בישראל, 1 מכל 1,000 איש נזקק לדיאליזה, ו-1 מכל 2,000 עבר השתלת כליה. הטיפול בדיאליזה קשה, ותוחלת החיים הממוצעת בדיאליזה נמוכה מהישרדות ברוב מחלות הסרטן. לכן, יש חשיבות רבה לעודד תרומת איברים והשתלות כליה".

והוא הוסיף: "לביצוע השתלה קרוב לאזור המגורים של המטופל יש חשיבות רבה; הקירבה מקלה על המושתלים ועל בני משפחותיהם, ומשפרת את הזמינות, את המעקב הרפואי, את איכות החיים ואת התפקוד שלאחר ההשתלה".

ד"ר אבו גנים: "השתלת כליה היא פרוצדורה, הדורשת מיומנות רבה, במיוחד במקרה של מרינה, שכן הכליה שקיבלה הייתה בעלת אנטומיה מורכבת של כלי דם. ההשתלה דורשת התאמה מרבית בין הכליה הנתרמת לחולה הדיאליזה המקבל את הכליה, וזו נקבעת לאחר ביצוע בדיקות מרובות, כמ: סוג הדם ונוגדנים. הכליה מושתלת באזור האגן, והכליות המקוריות שחדלו לתפקד נשארות במקומן. כלי הדם של הכליה המושתלת מחוברים לכלי הדם העיקריים באגן, והשופכן (מוביל השתן) מחובר לשלפוחית השתן. למרינה היה מזל רב, שבשנה אחת הוצעו לה פעמיים כליות, ועל אף שהחמיצה את ההצעה בפעם הראשונה, קיבלה באותה שנה את הכליה המיוחלת".

וניימרק הודתה בהתרגשות: "אחותי עברה לפני כמה שנים השתלה בחו"ל. אני זכיתי להשתלה מוצלחת בארץ וקרוב לביתי. אני מודה למשפחת התורם על ההחלטה האמיצה ומצילת החיים שקיבלו, ולצוות הסיעודי והרפואי המסור והמקצועי ב'סורוקה', במחלקות הכירורגית והנפרולוגית ולצוות חדר ניתוח. חשוב לי להודות באופן מיוחד למשתיל, ד"ר עבד אבו גנים, שמעבר למקצועיות שלו, התגלה לי כרופא בעל לב רחב, מלא בסבלנות ובאמפתיה, ולנפרולוג ד"ר בוריס רוגצ'וב, שימשיך ללוות אותי גם לאחר ההשתלה. קיבלתי יחס אישי והסברים מפורטים על כל שלב בתהליך. אני מרגישה שאירע לי נס אמיתי, ושמחה על ההחלטה לעבור את ההשתלה ב'סורוקה'" .

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה