בריאות

הוקם מאגר דגימות ביולוגיות למחקר בנגב

בריאות12 בנובמבר 2018    2 דקות
0

בידי בית החולים "סורוקה" ואוניברסיטת בן גוריון, לצורך שיפור הבריאות של אוכלוסיית האזור

הוקם מאגר דגימות ביולוגיות למחקר בנגב
מאגר מחקרי. אניקה ג'ין טומה, עוזרת מחקר ביחידה למחקרים קליניים ב"סורוקה" | צילום: דוברות "סורוקה"

בית החולים "סורוקה" ואוניברסיטת בן גוריון, הקימו בימי אלה, את "נגב ביו בנק", מאגר דגימות ביולוגיות למחקר, המוקדש לשיפור הבריאות של אוכלוסיית הנגב. ל"שבע" נמסר, שבכך הצטרף "סורוקה" באופן רשמי כחבר למידג"ם (המאגר הישראלי לדגימות ביולוגיות למחקר במרכז לרפואה מותאמת אישית שבמכון ויצמן), "ביו בנק" (BioBank), שמטרתו להבטיח לחוקרים מבתי חולים, מהאקדמיה ומהתעשייה גישה זמינה למידע ולדגימות. מידג"ם מסייע למחקרים, המובילים לפיתוח דרכים לאבחון חדשות, טיפולים, תרופות וטכנולוגיות חדשניות לטובת הציבור ולהעשרת הידע המדעי.

מקור הדגימות שבמאגר הוא דגימות דם, שתן ורקמה, המוסרות במהלך ניתוחים בבתי החולים. הדגימות נאספות רק אחרי שהמטופל מסכים מראש לתרום אותן, ולאחר שהובהר שהן אינן נחוצות לטיפול ולאבחנה. המידע הקליני הנדרש למחקר נמסר ללא פרטים מזהים של התורם. מדובר במיזם משותף של בית החולים עם אב"ג, הפועל בראשות ובניהול פרופ' ויקטור נובק, ראש רשות המחקר והמרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", ועליו אמונים גם פרופ' קובי מורן-גלעד (האחראי על הניהול המדעי של ה"ביו בנק") ונועה חזות (מנהלת פרויקט ה"ביו בנק").

"נגב ביו בנק" הוא מאגר דגימות ייחודי באזור, המהווה תשתית מחקר, שמשלבת דגימות ביולוגיות, מידע גנטי וקליני ונתונים סביבתיים. בנוסף למחקר בתחום הרפואה המותאמת אישית, שם המאגר דגש עיקרי על מחקר מבוסס אוכלוסייה, ובכך הוא צפוי לאפשר לחקור היבטים של בריאות וחולי בקרב האוכלוסיות הייחודיות המתגוררות בנגב, ולקדם שיתוף פעולה מחקרי נוסף בין רופאי בית החולים לסגל החוקרים באוניברסיטת בן גוריון.

כיום, פועלים במסגרת ה"נגב ביו בנק" כמה מאגרים: בנק גידולי מוח בניהולה של ד"ר תהילה קייסמן-אלבז (מתמחה במחלקה לנוירו-כירורגיה), בנק גידולי ראש צוואר (בניהולו של ד"ר יהושע בן ציון (מומחה במחלקה לאף אוזן גרון ראש וצוואר) ובנק דגימות ביולוגיות בתחום הגינקולוגיה (בניהולה של פרופ' אסנת ולפיש, מנהלת יולדות ה'). בעתיד הקרוב, יופעלו 4 מאגרים במחלקות נוספות: גידולים גינקולוגיים בניהולם של ד"ר מיחאי מאירוביץ' (מנהל היחידה לגינקולוגיה אונוקולוגית) וד"ר אלכס רבינוביץ' (מומחה במחלקת נשים ב'), בנק  נוירולוגיה (בניהולו של פרופ' גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה), בנק להמטלוגיה (בניהולו של ד"ר אורי גרינבאום, מומחה במחלקה ההמטולוגית) ובנק לגידולי עור (בניהולו של ד"ר יובל קריגר, מומחה במחלקה לכירורגיה פלסטית ומנהל היחידה לכירורגיית כף יד ב"סורוקה").

פרופ' נובק מדגיש, שהצטרפות בית החולים "למכון הלאומי לדגימות ביולוגיות, מקנה לו את ההכרה של מדינת ישראל ושל משרד הבריאות לאסוף ולשמור רקמות לצורך מחקר עתידי רפואי בתחומים שונים. מטרת 'נגב ביו בנק' היא ליצור מאגר דגימות ומידע קליני גדול, שיאפשר לחקור אוכלוסיות חולים, ולמצוא סממנים ביולוגיים להיתכנות מחלות, ובכך לפעול למען מניעתן בעתיד".

כתבות נוספות בבריאות

0

דנילוביץ' סייר באתר הבנייה של בית החולים...

הנהלת אסותא אירחה את ראש עיריית ב"ש כשנה לפני פתיחתו הצפויה של המרכז הרפואי החדש

בריאות29 באוגוסט 2023    3 דקות
0

אירוע מיוחד לשמירה על בריאות הקהילה האתיופית...

יחד עם קופת החולים 'כללית' התקיים ערב הסברה בנושא מניעת מחלות כליה בקרב חולי סכרת ויתר לחץ דם בשפה האמהרית

בריאות13 באוגוסט 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה