ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

הכל בראש!?

ספורט15 באוגוסט 2019    10 דקות
0

"אנחנו מאמינים שלפחות 25 אחוז מההצלחה של ספורטאי, נובעת מהיכולות המנטליות שלו", אומרים אנשי מקצוע שלא מבינים איך הפועל באר שבע מוותרת על 25 אחוז מההצלחה שלה. בינתיים זה עובד לה

הכל בראש!?
איתן עזריה עם נייג'ל האסלביינק | צילום ארכיון: אודי ציטיאט

עם השנים, הולכת וגוברת התאוריה, כי בספורט מקצועני, כישרון לבד אינו מספיק. בכל ראיון טלוויזיוני, בכל כישלון מהדהד או הצלחה כנגד כל הסיכויים, כולם מדברים על אופי, נחישות, ווינריות או במילה אחת – מנטליות.

בעוד שהקהל רואה משחק אחד על כר הדשא, זה שמשוחק עם הרגליים, בראש של השחקנים מתנהל משחק אחר, כפי שהיועץ המנטלי לשעבר של הפועל באר שבע אוהב לספר, ישנו גם משחק המתנהל בראש.

המשחק הזה בראש לפני כארבע שנים, התחיל בהפועל באר שבע שושלת של שלוש אליפויות ברציפות. לבאר שבע לא היה את התקציב הכי גדול, לא את השחקנים היותר טובים בטח כשמדברים על ניצחונות מול סלטיק, אינטר, אולימפיאקוס וגם מכבי תל אביב. מה כן היה לה? את איתן עזריה, אופי יוצא דופן והתעלות של הקבוצה הזו, בכל פעם שחשבנו, הנה זה נגמר.

ואז הגיעה העונה שעברה.

שחקני באר שבע. אכזבה בעונה שעברה | צילום דני מרון

 

משבר אחרי משבר, קריסה מקצועית ומנטלית פעם אחרי פעם, חוסר ביטחון, חדר הלבשה ממורמר, שחקנים שיודעים לשחק כדורגל, אך מתקשים להביא את היכולת שלהם לידי ביטוי במגרש. בן שהר, נייג'ל האסלביינק, אריק סאבו, קווין טאפוקו, חנן ממן, עדן בן בסט ואחרים, כולם ידעו עונות מצוינות רק לפני שנה, ובבאר שבע זה לא עבד. 34 נקודות הפרש ממכבי תל אביב, שלא בטוח שהיה לה סגל שחקנים טוב יותר.

איתן עזריה. כבר לא בהפועל באר שבע | צילום: ליאור מוסקוביץ'

העונה נגמרה והפקת הלקחים התחילה. קבוצת שחקנים חדשה, צוות מקצועי חדש ברובו ו"איתן עזריה שעשה פה עבודה נפלאה, החליט ללכת לדרך אחרת", הסביר ברק בכר במסיבת העיתונאים בתחילת העונה. הבעיה, מה שעבד כל כך טוב שלוש שנים, התפקיד הזה שבבאר שבע שכל כך נתנו לו קרדיט באליפויות, כבר לא כל כך חשוב לבאר שבע, עושה רושם. היועץ המנטלי עזב, ודווקא אחרי עונה כזאת, משבר כזה, מחליף כרגע, לא פסיכולוג ספורט ולא יועץ מנטלי, לא נראה באופק.

"כשבן אדם בא ומבקש לעזוב, לא מחזיקים אותו בכוח. עדיין יש לנו צוות איכותי, אולי צמצמנו אותו, אבל הוא נשאר מספיק טוב", הסביר המאמן. אך גם הוא לא יצליח להסתיר, עם כל החמצה חסרת ביטחון של שהר, כל דריבל בלי משמעות של האסלביינק, כל כרטיס אדום שטותי של שחקן צעיר שנובע מעודף מוטיבציה – שחסר שם מישהו, שיעבוד על הראש כדי שהרגל תבקיע.

פסיכולוג או יועץ מנטלי?

"רוב הקבוצות בארץ אין להם, לא פסיכולוגים ולא יועצים מנטליים ואני חושבת שזה שגוי", אומרת מנכ"לית "לעוף", פסיכולוגית הספורט מיכל יערון, שעבדה במועדון בימי אלישע לוי. "כמו שיש היום גם רופא וגם מעסה בקבוצה, יבוא יום שגם בנושא הזה יבינו שאי אפשר לעשות בלי. מערכות גדולות צריכות את זה מאוד. גם המנכ"ל, הבעלים והמאמן, צריכים שתהיה פונקציה כזאת שתעזור להם".

לדבריה, קודם כל צריך להבין את ההבדל בין פסיכולוג ספורט ליועץ מנטלי. "פסיכולוג זה בעל תואר שני, עם רישיון ממשרד הבריאות, שהוא בעצם אמון הרבה מעבר לחלק המנטלי של הספורטאים", מסבירה יערון. "הוא אמון על כל המערכת, ההבנה האסטרטגית, הפילוסופית, היחסים בין המאמן לשחקנים והשחקנים לבין עצמם. זה מישהו שהוא הרבה יותר מאחורי הקלעים, הרבה יותר מלווה, מנתח ונותן כלים. יועץ מנטלי זה מישהו שיותר נמצא על המגרש ועובד. מערכת בריאה, תיאורתית צריכה להחזיק את שתי הפונקציות שיעבדו בשיתוף פעולה, הן לא מנוגדות ואפילו משלימות. אני חושבת שהגיע הזמן שכל קבוצה בארץ יהיה לה את הפונקציה הזאת, שילמדו את ההבחנה בין המקצועות ויעבדו נכון".

מיכל יערון | צילום: פרטי

 

גם פסיכולוג הספורט רפי סרברו שעבד בבאר שבע בשנות ה-90, סבור שבכל מועדון חייבת להיות פונקציה כזאת, אם כי הוא לא "מחובבי" ז'אנר היועצים המנטליים. "קודם כל אני חושב שזה חיוני לעבוד עם פסיכולוג ספורט ולא יועץ מנטלי", אומר סרברו. "כל אחד יכול להיות יועץ מנטלי. בשביל לקרוא לעצמך פסיכולוג, אתה צריך תואר שני בפסיכולוגיה, בשביל לקרוא לעצמך יועץ, אתה לא צריך כלום".

לטענתו, "העבודה המדעית שנעשית היום במועדונים בעולם כוללת מבחני אישיות לפני שחותמים עם שחקן, כי הפסיכולוגיה בספורט רק הולכת ונעשית יותר מרכזית. לכן זה משונה, שבאר שבע החליטה לעבוד בלי פסיכולוג".

סרברו מציין כי החשיבות אף גדולה ביותר, "במיוחד כשמביאים כמות גדולה של שחקנים חדשים וצריכים לבנות את הקבוצה מחדש. כאן התפקיד של הפסיכולוג הופך למרכזי. כמו שאני כותב בספר שלי, כוכבים יש רק בשמיים, אבל גם בשמיים הם מסודרים בקבוצות. התפקיד של הפסיכולוג הוא לעזור למאמן לחבר אותם לקבוצה".

רפי סרברו | צילום: פרטי

 

עוד מישהו שמכיר מצוין את הפועל באר שבע, הוא שחקן העבר אביבי זוהר ששיחק במועדון וכיום משמש כיועץ מנטלי בהפועל ניר רמת השרון, ושבאופן טבעי יש לומר, לא פוסל את תפקיד הפסיכולוג מצד אחד, אך טוען שיועץ מנטלי ששיחק כדורגל בעברו הוא חובה לכל קבוצה.

"קודם כל אפשר גם וגם", אומר זוהר. "אבל אני ברמה שלי, שיחקתי כדורגל הרבה שנים ברמות הגבוהות ואני מכיר ויודע בדיוק איך נפש של שחקן עובדת גם בהצלחות וגם בכישלונות. אני חושב שזה יותר נכון שיבוא מישהו מתחום הכדורגל, מישהו ששיחק הרגיש וחווה, וכשהוא מדבר עם שחקן כדורגל יותר קל לו להתחבר לתחושות ולחוויות שלו, מאשר מישהו שלא שיחק. אבל כל אחד יש לו את הדרך שלו ואת ההבנה שלו".

לא מותרות

"זה נכון שבארץ, ברמת הדיבור מודעים לצורך עצמו, אבל בשטח זה עדיין נחשב קצת מותרות בקבוצת כדורגל", מספר זוהר. "כל מאמן כדורגל חייב את זה לידו, אבל לצערי לוקחים את זה עדיין רק כשיש בעיה, סוג של משבר או משהו. כמו שיש מאמן כושר, רופא, עוזר מאמן, כך גם חייב להיות יועץ מנטלי, איש מקצוע ברמה המתאימה. מוזר לי ואני לא יודע למה אין איש כזה בבאר שבע, כי בכל זאת, זה עזר להם והם הצליחו עם שלוש אליפויות", אומר שחקן העבר.

"אני הגעתי לבאר שבע כשהיא הייתה במשבר", מספרת יערון. "אף אחד לא הביא אותי כי הוא חשב שזה נכון לעשות אידאולוגית. היא כמעט ירדה ליגה והביאו אותי לעזור. לשמחתי, הצלחנו והשאירו אותי עוד שנים במערכת, אבל כשאלישע עזב, באופן טבעי, המאמן שהגיע הביא את מי שעבד איתו".

לדבריה, "אם הייתה הבנה, אז לא היו מחליפים פסיכולוג ספורט ביועץ מנטלי, ואני לא אומרת את זה לגנאי. אבל לא מבינים את ההבדלים עדיין בארץ".

בן שהר | צילום: אודי ציטיאט

"החשיבות של יועץ מנטלי היא מאוד גדולה וזה משהו שידוע לכולם, אפשר לשמוע בכל פאנל ספורט, אחרי ולפני משחקים ובכל תכנית טלוויזיה כמה המילה 'מנטלית' מוזכרת ואפילו בפי המאמנים. זה תמיד היה, אבל המודעות לדבר הזה גדלה אצלנו בארץ רק בשנים האחרונות. הצד המקצועי-פיזי ומה שמתלווה לזה מסביב, החשיבות של הצד המנטלי לא פחותה ואולי אף יותר חשובה", אומר זוהר וממשיך: "אני מתחיל עונה רביעית ברמת השרון ובשלוש השנים האחרונות אני עובד בצמוד לנוער. זכינו בגביע המדינה וסיימנו במקום השלישי, כך שיש לנו הצלחות. אני לא לוקח את כל הקרדיט אליי, יש את המאמנים, הצוות המקצועי והמערכת, אבל זה רק מראה עד כמה הצד המנטלי חשוב ומוסיף. אני ממש חלק מהצוות המקצועי. מנטלי זו רק מילה, אבל היא כל כך מורכבת".

סרברו: "אם משהו משתבש להפועל באר שבע והם עפים מאירופה, הם בבעיה קשה, בדיוק כמו בשנה שעברה. גם בשנה שעברה – לא יודע אם היועץ המנטלי היה מעורב בהחלטות כמו מי יעמוד בשער למשל, אבל זה היה כישלון אדיר שהרס להם את כל העונה. עכשיו, כשהם הביאו כל כך הרבה שחקנים, הפסיכולוג – גם בהיבט האישי של לעבוד עם כל שחקן וגם בהיבט הקבוצתי לחבר את השחקנים, התפקיד שלו חיוני ומרכזי", הוא חוזר ומדגיש.

השוער היווני. יאניס אנסטיס | צילום: אודי ציטיאט

 

זוהר: "מי שהיה שם בעונה שעברה זה איתן עזריה, שיש לו את המקום שלו ואת הכבוד שלו עם זכייה שלוש שנים רצופות באליפות. מה שלי קצת חרה, זו הנפילה החזקה מהאליפות למה שקרה שם בעונה שעברה. כמובן שיש גם את הצד המקצועי ואי אפשר הכל לשייך למנטלית, אבל בהחלט הייתה נפילה די גדולה. זה טבעי שלא ייקחו אליפות 20 שנה רצופות, אבל הנפילה הייתה די חזקה וזו הייתה קבוצה שאפילו לא התמודדה. הייתה נפילה בקטע המנטלי וגם במקצועי, זה הולך ביחד, אבל אי אפשר לגרוע ממה שאיתן עזריה עשה והיה חלק בלתי נפרד מהאליפויות".

מוותרים על הצלחה?

"לפחות בחוויה שלי, אני חושבת שבאר שבע זאת מערכת עם שליחות חברתית הכי גדולה שיש בארץ", אומרת יערון. "בחוויה שלי, כשעבדתי בבאר שבע, זה היה הרבה מעבר לכדורגל, זאת הייתה שליחות לעיר, זה עשה לעיר טוב. חבל שהם לא ממלאים את הפונקציה הזאת שיכולה לשדרג את החוויה שלהם, גם הקהילתית".

זוהר: "זה מפתיע אותי, שבקבוצה כמו הפועל באר שבע אין את הפונקציה הזאת היום. ככל שהמועדון גדול יותר, רמת הלחצים על שחקן היא גבוהה הרבה יותר אז על אחת כמה וכמה צריך להיות שם איש מקצוע שמכיר את נפש השחקן ויעבוד איתם נכון.

הפועל באר שבע - קאיירט | צילום: דני מרון

מבחן אופי אמיתי | צילום: דני מרון

סרברו מסכם ואומר: "חייבים תפקיד כזה בכל קבוצה, אבל כמובן שבאופן טבעי, ככל שהציפיות והמטרות יותר גבוהות, הלחץ יותר גבוה והצד המנטלי הופך ליותר מרכזי. כל קבוצת ספורט שרואה את עצמה מקצוענית חייבת לעבוד על ההיבט המנטלי של המשחק ולא משנה איזה משחק זה, אחרת הקבוצה או הספורטאי לא יכולים להפגין את היכולת המקסימלית שלהם. אנחנו הולכים אחורה וחבל. אנחנו מאמינים שבמינימום של המינימום, לפחות 25 אחוז מההצלחה של ספורטאי נובעת מהיכולות המנטליות שלו", אומר סרברו, שלא מבין איך הפועל באר שבע מוותרת על 25 אחוז מההצלחה שלה.

היום, הפועל באר שבע תיבחן במבחן האופי האמיתי הראשון שלה העונה. כישלון, וכנראה ששוב יתחילו לדבר שם על יועץ מנטאלי או על פסיכולוג ספורט.

כתבות נוספות

0

ירוחם ושגב שלום סיימו את העונה

ליגה ב': מ.כ שדרות תארח את מכבי נתיבות במבחן העלייה הראשון לליגה א'. הפועל ירוחם סיימה את הפלייאוף העליון במקום האחרון, שגב שלום מקום אחד מעליה. מכבי ב"ש מצטרפת

ספורט26 באפריל 2024    דקה אחת
0

לזכרו של דוד רדהאי

טורניר קט רגל על שמו של מגן העבר, שהלך לעולמו לפני כחצי שנה, נערך בחול המועד בב"ש בהשתתפות 8 קבוצות

ספורט25 באפריל 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה