ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

"אני מראה לרפי משחקי כדורגל והוא לא מגיב"

ספורט28 באפריל 2019    9 דקות
4

בעקבות מותו של רפי אליהו ז"ל, אנו מפרסמים כאן שוב ראיון שערך אריאל גולד לפני כשלוש שנים וחצי עם ברוריה אשתו, שנה לאחר התאונה הקשה, כשהוא מונשם וללא הכרה. ברוריה מספרת לראשונה ובדמעות ל"שבע" על הרגע בו שמעה על התאונה ("נהגי מוניות אמרו שהוא נפטר"), הסיכויים לקבל את בעלה בחזרה ("הרופאים לא נותנים לנו הרבה תקווה)

"אני מראה לרפי משחקי כדורגל והוא לא מגיב"
התאונה הקשה. רפי אליהו (בתמונה הקטנה) | צילום: יוסי איטח ויניב סול

"הלוואי שיהיה נס ורפי יתעורר", אמרה ברוריה אליהו, אשתו של רפי אליהו, שהתראיינה בראשונה ל"שבע", לאחר שחלפה שנה, מאז שקשר העבר האגדי של הפועל באר שבע ואחד מהשחקנים הכי גדולים בכל הזמנים של המועדון, עבר תאונת דרכים קשה. אליהו היה מאושפז כשהוא במצב קשה אך יציב, במוסד הרפואי שיקומי "רעות" שבתל אביב.

 

ברוריה אליהו. "רפי חסר לי בהכל" | צילום: באדיבות המשפחה

 

כזכור, התאונה ארעה בשבת בבוקר של ה-28 באפריל 2018, 10 ימים לפני יום הולדתו ה-68, היה בדרך חזרה לביתו שבלהבים, עם רכבו מסוג יונדאי, לאחר ששיחק כהרגלו בשבתות קט רגל בשכונה ג' (בסמוך למגרש "טאובל", א.ג). על פי המשטרה, בצומת הרחובות רגר – דרך מצדה, התנגש בעוצמה ברכבו של אליהו, אמבולנס שפינה פצועים לבית החולים, שעבר ככל הנראה באור אדום, ושהיה נהוג בידי נהגת.

לאחר התאונה, רפי אליהו הועבר במצב קשה מאוד ל"סורוקה", כשהוא עם פגיעה מוחית קשה ביותר, מורדם ומונשם ואושפז ביחידה לטיפול נמרץ כללי, שם הוא נאבק על חייו. בהמשך עבר רפי אליהו למחלקת פנימית ג' כשהוא נושם בכוחות עצמו, ולשיקום במוסד שיקומי בנס ציונה. בכל מקרה, החקירה וההליך המשפטי בין המעורבים בתאונה נמשכים גם בימים אלה.

אליהו שהיה קשר התקפי באגף שמאל, עם החולצה מספר 11, שיחק בהפועל באר שבע 17 שנים, משנת 1967 ועד שנת 1984 וזכה במדיה בשתי אליפויות באמצע שנות ה-70. הוא רשם בכל המסגרות 482 הופעות (שלישי בכל הזמנים במספר ההופעות והעונות, א.ג) וכבש 85 שערים (חמישי בטבלת הכובשים בכל הזמנים של הקבוצה, א.ג).

"התאונה באה לנו בבום"

השיחה עם ברוריה אליהו (62), שגרה בלהבים, הייתה מלווה בהמון רגש ולא מעט דמעות. ברוריה ורפי הכירו לפני 45 שנים, בשנת 1974, והתחתנו כעבור כשנתיים. בעברה, ברוריה הייתה שחקנית כדוריד ושיחקה בקבוצות אליצור באר שבע. "רפי היה מגיע לאימונים והמשחקים שלי בכדוריד, ואני הייתי נוסעת לכל המשחקים שלו בהפועל באר שבע", היא משחזרת. התאונה הקשה בדיוק לפני שנה, שינתה לחלוטין את סדר היום של המשפחה הספורטיבית.

רפי אליהו. "פגיעה מוחית קשה" | צילום: ארכיון "שבע"

"בכל שבת היה לנו מפגש קבוע של אחיות", מספרת ברוריה. "הייתי באותו הזמן בבאר שבע ונסעתי לאסוף את אחותי. הייתי ממש בקרבת מקום של התאונה. היו המון אמבולנסים, אבל לא ראיתי את האוטו של רפי. השוטר סגר את שדרות 'רגר' ואמר לי לפנות ימינה. המשכתי בדרכי לעומר, לבית של אחותי רינה, שנשואה לשחקן העבר אליהו עופר. הגעתי לבית שלה,  וסיפרתי לה שהייתה תאונה ממש קשה, אבל בכלל לא קישרתי שמדובר ברפי. פתאום אחותי מקבלת טלפון מאחד האחים שלנו, שסיפר לה שרפי נהרג בתאונה הזאת. אח שלי וגם אח של רפי הם נהגי מוניות. זה מה שהעבירו במכשירי הקשר של נהגי המוניות בבאר שבע, שרפי נהרג. זה היה מזעזע. באותו הרגע נתתי צרחה, התמוטטתי ונפלתי על הרצפה והביאו לי מים. נהיה בלגאן, צרחות, ורצנו מיד לבית החולים, שם אמרו לנו שרפי לא נהרג אלא נפצע אנושות. ואז שבוע לא זזנו משם".

ברוריה מספרת על השנה שעברה על משפחת אליהו מאז התאונה: "בחלומות הכי גרועים שלי לא האמנתי שנגיע למצב הזה, ועוד על הכביש, הוא היה נהג ממש טוב. רפי חסר לי בהכול. היינו גרים לבד כי כל הילדים שלנו התחתנו (ארבעה ילדים, בת עדי ושלושה בנים רמי, עידו ורן, שהיו גם כדורגלנים, א.ג). יש לנו גם שמונה נכדים. הנכדים לא מאמינים שזה המצב. רפי אהב את הנכדים ותמיד שיחק איתם. רפי היה חוזר מהעבודה והיינו יושבים ביחד. גם בילינו הרבה. אבל הוא הכי הרבה חסר לילדים והנכדים".

עם הבן רמי. ברוריה אליהו | צילום: באדיבות המשפחה

"הייתה לנו במהלך השנה הזאת בר מצווה, של הבן של רמי בכותל בירושלים, ורפי היה ממש חסר. רפי היה אמור לפרוש מהעבודה (בעיריית באר שבע, א.ג) וגם תכנן לעשות מסיבת פרישה 'בבית החייל'". במקביל, הוא כבר חיפש עבודה אחרת לכמה שעות. רפי זה לא אחד שהיה אוהב לשבת בבית. הוא כל הזמן היה רץ בלהבים. הפעמים היחידות שהוא ישב, זה בערב כשהיה רואה כדורגל בטלוויזיה. התאונה הזאת באה לנו בבום. זו לא מחלה שהיינו יכולים להתרגל או להסתגל למצב ולחכות למשהו. רפי היה בן אדם בריא, שכל חייו עסק בספורט עד ליום האחרון. המקרה הזה קרה לו בדיוק כשהוא חזר ממשחק כדורגל. רפי היה משחק באופן קבוע כדורגל במשך 30 שנה עם חברים. זה לא פשוט. החיים שלנו ממש נעצרו, והכל עכשיו סביבו. זאת השגרה החדשה. כל יום אני והילדים שלנו נוסעים אליו לבית החולים. אנחנו לא עושים כלום חוץ מזה. לצערי, לפני חודשיים נפטרה אחת האחיות של רפי. סיפרתי לו את זה, אבל אני לא יודעת אם הוא הבין. כעת, ביחד עם רפי, הם נותרו תשעה אחים".

"אני שרה לו שירים ובוכה"

ברוריה מעדכנת על מצבו הרפואי של בעלה ופורצת בבכי; "אין שום שינוי. הוא עם פגיעה מוחית קשה", היא מספרת. "אני משמיעה לרפי הרבה מוזיקה ומגוונת בין השירים, אולי זה יעזור. בין היתר השמעתי לו שירים של יהורם גאון ועומר אדם, ושמתי לו אותם באוזנייה, ביחד איתי. אפילו אני בעצמי שרה לו שירים, והוא עם עיניים פקוחות מסתכל עליי ולא מגיב. אני שרה לו שירים ובוכה. רפי אהב מאוד את השירים של יהורם גאון. אני מראה לו משחקי כדורגל, של הפועל באר שבע וגם

"אני מראה לו משחקי כדורגל, של הפועל באר שבע". רפי אליהו | צילום: ארכיון "שבע"

של נבחרת ישראל והמונדיאל, כי מדובר בדברים שרפי אהב. הוא מסתכל ולא מגיב. הוא מתבונן בנו בעיניים פקוחות. הוא מזיז את העיניים ולא מגיב. אני מבקשת ממנו שידבר איתי ואין תגובה ממנו. הדבר היחיד שאני יכולה להגיד, זה כשאני מרימה לו את המיטה הוא נבהל. הלוואי ומישהו היה יודע מה עובר לו בראש, אפילו הרופאים לא יודעים. אני אומרת לרפי להחזיק לי את היד, אבל יש לו פגיעה מוחית והוא כבר לא מזיז את הידיים והרגליים, כמו שהיה מאושפז ב"סורוקה". השרירים שלו הרבה יותר חלשים ממה שהיו. הוא מונשם ולא מורדם".

לדבריה, "הרופאים לא נותנים לנו הרבה תקווה, אבל אנחנו אופטימיים. אני מקווה לנס. מה שמחזיק אותי בתקווה זה שהלב של רפי ממש חזק. הוא היה בריא. אף פעם לא היה לו כלום. לא בלב והוא לא עישן ולא שתה, רק ספורט כל הזמן. הפחד הוא רק מסיבוכים. פעם אחת הוא הסתבך רפואית אבל ברוך השם יצא מזה. מישהו אחר, לא חזק כמו רפי, כבר מזמן היה גומר. אין לרופאים הגדרה רפואית. זה לא צמח או קומה. הוא פשוט מחוסר הכרה. נשאר לנו רק לחכות. הראש שלי הולך עם הרופאים, אבל הלב חושב אחרת. כבר היו דברים מעולם. אני מקווה שרפי יתעורר. אנחנו מטפלים בו בנוסף עם רופאים פרטיים, הכול על מנת לשפר את המצב. רפי נמצא בחדר בקומה השנייה בבית חולים "רעות", ביחד עם עוד 30 אנשים שמאושפזים באותו המצב. בחיים לא חשבתי שיש דבר כזה ומקום כזה. כל מי שמגיע איתי למקום הזה, מזדעזע מהמראות הקשים וחוזר לא מתפקד. זה לא ייאמן, אנשים שוכבים שם 26 שנים ו-17 שנים ברציפות".

"מאז המעבר לבית החולים במרכז הארץ, אף נציג של הפועל ב"ש לא הגיע לבקר"

ברוריה אליהו מציינת, "שמאז המעבר לבית החולים במרכז הארץ, אף נציג של הפועל באר שבע לא הגיע לבקר את רפי. אלונה ברקת ביקרה פעמיים כאשר רפי היה מאושפז ב"סורוקה", וגם שלום אביטן. זה לא שיש לי טענות למישהו. בהתחלה כולם עוטפים אותך ואחר כך אתה נשאר לבד עם המשפחה הקרובה. מי שמגיע הרבה לבקר אותו, הוא שחקן העבר אהוד בן טובים (חלוץ העבר, הסמל האגדי ומלך השערים בכל הזמנים של בני יהודה תל אביב, א.ג). בן טובים ראה את רפי, עמד לידו ובכה עם דמעות ליד המיטה. הוא ניסה לדבר איתו ונישק אותו. פעם אחת אפילו בן טובים הביא איתו את יואל מסוארי, חלוץ העבר של שמשון תל אביב . כשרפי היה מאושפז בנס ציונה, הגיע אפרים צבי (שחקן העבר של הפועל באר שבע ומלך השערים של קבוצת האליפות הראשונה בשנות ה-70, א.ג) לבקר אותו. חוץ מזה, אפילו שיחה לא קיבלתי משום שחקן עבר של הפועל באר שבע".

אלונה ברקת מבקרת את רפי אליהו ב"סורוקה". עם מיכל זגורי, קרובת משפחתו של אליהו

ברוריה אליהו מסכמת, "אני רוצה להודות לכל אנשי המקצוע של בית חולים 'רעות'. הטיפול שם הוא מעל ומעבר. הם מטפלים בו ממש יפה. איזה יחס מדהים ואנשים מדהימים. אני מגיעה כל יום והם מטפלים ברפי בצורה הכי טובה שיש. הוא תמיד נקי ומצוחצח".

***

כאמור, אתמול (24.11.22) הלך רפי אליהו לעולמו, והוא בן 71.

יהי זכרו ברוך

כתבות נוספות

0

4 מדליות וקריטריון לאליפות אירופה

הישגים נעים לקדטיות והקדטים של אתלטי הנגב באליפות ישראל בקרב רב. נצנט אבייה ייצג את ישראל ב-100 מ' משוכות בסלובקיה

ספורט28 באפריל 2024    דקה אחת
0

משהו שם לא עובד

18 הפסדים מול 5 ניצחונות - זה מאזנה של הפועל 'אלטשולר שחם' ב"ש/דימונה שנועלת את טבלת ליגת העל, מחזור אחד לפני פתיחת הפלייאוף. הסגולים מחולון (79:94) נקמו על ההפסד ברבע גמר הגביע, והבטיחו השתתפותם בבית העליון. האם קריס בנקסטון שצפוי לחזור לקבוצה, יציל אותה מירידה?

ספורט26 באפריל 2024    2 דקות

כתיבת תגובה

  • דיאב אלאפיניש
    עידוד למשפחת אליהו

    מחזיקים לך אצבעות רפי הגדול

  • שלום אסרף
    רפי אליהו תעורר

    רפואה שלמה לרפי האחד והיחיד שאנחנו מכירים ומכבדים, שחקן עבר שזכה בשתי אליפויות בשנות ה-70 , היינו נוסעים לכל משחק של הקבוצה וזה בכדי לראות את השחקנים האגדיים מאיר ברד וכמובן רפי אליהו , אז נאחל לרפי רפואה שלמה , רפי חזק והוא התעורר בהקדם ויחזור אלינו בע"ה . רפי , מחכים לך תעורר בבקשה.

  • אבנר

    שיתעורר אמן הפרסי הקטן היה שחקן דינמו

  • צרנוחה
    הפרסי הזה אנרגייזר ובעזרת השם יקום ויחזור לשחק כדורגל בשכונה ג

    הפרסי הקטן הזה אנרגגיזר והוא יחזור לשחק כדורגל בעה