ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

נקודת אור

ספורט20 בנובמבר 2021    9 דקות
1

רגע לפני חידוש משחקי ליגת העל ובעקבות הזימון המחודש של איאד אבו עביד לסגל הנבחרת, עולה שוב לסדר היום שאלת המגן הימני בהפועל באר שבע. שמעון ביטון וגדי חזות, מגני העבר המיתולוגיים של האדומים, מאמינים שצריך לשים את המפתחות בידיו של אור דדיה, מה שיעזור לרוני לוי להפוך את הקבוצה מבירת הנגב לאטרקטיבית ומודרנית הרבה יותר

נקודת אור
מגן ראוי. אור דדיה | צילום: דני מרון

לפני שבוע הודיעה ענקית הכדורגל ברצלונה, כי המגן דני אלבס חוזר למועדון. עבור מאמנה החדש של הקבוצה, צ'אבי הרננדס, הייתה זו ההחתמה הראשונה מאז מונה, וכנראה גם הכי חשובה שלו, מבין כל אלה שיגיעו בהמשך. אלבס, בן 38 כבר לא ילד, וככול הנראה מעבר לשיאו, אבל גם ביכולת הנוכחית, כפי שהציג לאחרונה בנבחרת ברזיל, יש לו מה לתרום, ולא סתם בחר צ'אבי, שנחשב למאמן מודרני, בעמדת המגן כראשונה שהוא מחזק. רבים מהמאמנים מהדור החדש סבורים שקבוצה אירופית חזקה, מתחילה מהמגינים שלה.

מאמן מסוג זה הוא ז'וזה מוריניו למשל, שבעבר נשאל איזה תפקיד במגרש מביא איתו סיכוי גבוה יותר להצלחה, והתשובה שלו הפתיעה את כולם: "מגן". המאמן הפורטוגלי היה בין הראשונים ששדרג את העמדה הזו באנגליה, ולאורך הקריירה שלו, המגינים תמיד היו מהבולטים בקבוצות שלו. כיום, מוריניו כבר לא לבד. הכדורגל האירופי המודרני מתחיל מהמגנים ולקבוצת על באירופה, אמור להיות לפחות אחד כזה בכל צד, כשהדוגמא הכי טובה היא ליברפול, עם טרנט אלכסנדר ארנולד ואנדרו רוברטסון, שלא מפסיקים לבשל, להבקיע, לתמוך בהתקפה, אבל גם לא להזניח את הגנה.

כך זה בכדורגל המודרני, אבל בארץ הקודש עסקינן, ובישראל כמו בישראל, אנחנו משתרכים מאחור, לפחות שני עשורים, בכל מה שקשור למגנים. מבט חטוף לסגל הנבחרת, משקף את כל מה שלא טוב בכדורגל שלנו, שלא מצליח לייצר אפילו מגן מחליף ראוי אחד.

חלוץ העבר האיטלקי ג'אנלוקה ויאלי אמר פעם שהמגן הימני הוא השחקן הגרוע בקבוצה: "אם יש לו יכולות הגנה טובות וגובה ממוצע, הוא ישחק כבלם. אם יש לו שליטה טובה בכדור, הוא ישחק בקישור. למגנים ימניים אין יכולות הגנתיות או טכניות יוצאות דופן". דני אלבס, אשרף חכימי, ארנולד, קאפו, מאיקון ואפילו אלי דסה הישראלי, מוכיחים שגישה זו חלפה מהעולם לפני שנים רבות. אבל נדמה שלישראל בכלל ולהפועל באר שבע בפרט, הכדורגל המודרני עדיין לא הגיע, ותקוע איפשהו בין הגישה של ויאלי למוריניו, בין ברק בכר לרוני לוי, בין אור דדיה לאיאד אבו עביד.

 

הרכש הראשון של לוי.. איאד אבו עביד | צילום: דני מרון

 

רוב המאמנים הישראלים אף גאים בכך, מנסים לחזק קודם כל את ההגנה. עבור רוני לוי, הרכש הראשון העונה היה אבו עביד, שהוא יותר בלם ממגן, אבל זה לא הפריע לו להעדיף אותו על פני אור דדיה, לפחות בתחילת העונה. בהמשך, גם כשמעמדו של אבו עביד התערער בקבוצה, זה לא מנע ממאמנה האוסטרי של הנבחרת לזמנו לסגל, למרות שהוא שחקן ספסל בבאר שבע. הזימון בכלל הגיע אחרי שכבש שני פנדלים מול מכבי חיפה ובלי קשר ליכולות ההגנתיות שלו.

גם רוני לוי הסביר במהלך העונה שכשהוא משחק מול קבוצות התקפיות כמו מכבי פתח תקווה למשל, הוא יעדיף את אבו עביד.

נשאלת השאלה, האם להמשיך ברוטציה, או להתחיל לשחק כדורגל מודרני? להמשיך לתת לבלם לפתוח כמגן ימני כשרוצים לחזק את ההגנה, או לחזק את המגן הימני התוקף, שחקן בית ומגן טבעי בהגנה?

הפתרון: הכלאה – אבו דדיה

"אני חושב שאם עושים הכלאה בין השניים, אפשר לייצר מגן אחד מצוין. אבו עביד טוב בהגנה, דדיה בהתקפה", אומר מגן העבר של המועדון שמעון ביטון. "רוני לוי מאמן מצוין, ואני לא נכנס לשיקולים שלו, אבל לדעתי לדדיה יש ליקויים שאפשר לתקן, והוא יכול להשתפר וללמוד, כי הרבה יותר קל לעשות הגנה מהתקפה. ההתקדמות שלו היא מטאורית, ואני ממש אוהב אותו, הוא גם היה שחקן שלי והתקדם משחקן שלא היה ב-18 לשחקן הרכב קבוע", מוסיף ביטון שאימן את דדיה במחלקת הנוער. "ההתקדמות שלו היא גדולה וחשובה, לו ולהפועל באר שבע".

גם גדי חזות, מגן עבר נוסף, אגדת הפועל באר שבע, מבין את ההתלבטות של המאמן. "רוני לוי משחק כרגע עם שני שחקנים בעמדה הזאת, ולדעתי לדדיה יש עדיפות על אבו עביד", טוען חזות. "אבו עביד חזק ואגרסיבי ודדיה יותר התקפי. שניהם באותה רמה פחות או יותר, אבל דדיה בעדיפות כי זה התפקיד הטבעי שלו. יחד עם זאת, הם צריכים להילחם על העמדה ומי שטוב יותר, ישחק".

 

"מי שטוב יותר, ישחק". גדי חזות | צילום: מתוך הפייסבוק

 

לדברי חזות, הרוטציה היא הזדמנות לשחקן כדורגל. "צריך להצדיק את הצ'אנס שאתה מקבל באימונים", הוא אומר. "אני קיבלתי הזדמנות ושמתי שער בכורה ובישלתי שניים, ככה אתה קונה לעצמך כמה שנים קדימה ומוכיח שאפשר לסמוך עליך. הצוות המקצועי מחכה לזה שיהיה שחקן בית בולט ודומיננטי, במיוחד כשיש במערכת אנשים כמו אליניב ברדה ומאור מליקסון, שרק יתנו לו לשחק. הם אנשים שכל הזמן דוחפים לשחקני בית, ואני יודע את זה. אני מאמין שתוך שלוש-ארבע שנים, יהיו כמה שחקנים בולטים, שחקני בית בבוגרים".

חזות רואה בדדיה מגן לגיטימי בליגת העל של היום, אך "אור צריך להראות למאמן שהוא המגן מספר אחת". אני 12 שנה לא נתתי צ'אנס לאף אחד. כשהייתי שחקן, הייתי אומר למחליפים שלי תחפשו תפקיד אחר. לא אפשרתי לאף אחד לתפוס את המשבצת שלי, כי היינו 'רעים' במגרש. בכל משחק רציתי להוכיח שזה שלי. כשהיית אומר מגן ימני בהפועל באר שבע, היית אומר גדי חזות. היינו מגיעים לכל אימון ומשחק ולא מוותרים, 'נותנים את התחת' בשביל הסמל, וזה מה שדדיה צריך לעשות. אם אני הייתי אור דדיה, הייתי קם בבוקר ושואל את עצמי מה אני צריך לעשות בשביל לעלות עוד רמה".

נקודה למחשבה

"כמו שאני רואה את התמונה, במשחקים שמשחק ההתקפה של היריב הוא טוב, רוני לוי יעדיף את אבו עביד שישחקן כמגן, שהוא מעין בלם שלישי בצד ימין", אומר ביטון. "במשחקים אחרים, בהם ירצה לתקוף יותר, יעדיף את דדיה".

לדעתו של ביטון, יש לדדיה "קצת ליקויים בהגנה, אבל עם הניסיון וריבוי דקות המשחק שיקבל, אפשר לתקן אותם. אלה דברים שנרכשים, ועם הזמן הוא ישפר אותם ויהיה אחד המגנים הטובים בארץ. מגן, מכורח התפקיד שלו, זה קודם כל להגן וכל מה שהוא מביא בהתקפה זה בונוס. מגן צריך גם לתקוף ולצאת קדימה, אבל בטיימינג הנכון ושבסוף המהלך ייצא משהו חיובי כמו פס נכון או הגבהה טובה. אני תמיד אומר למגנים שלי שמספיק שיעלו פעמיים במחצית ויעשו משהו חיובי, במקום שכל הזמן יהיו בהתקפה ויפקירו את ההגנה, מבלי לעשות כלום בהתקפה. צריך להיות יעיל בהתקפה וטוב בהגנה", הוא קובע.

 

"יכולת ששמורה רק למגנים הטובים". שמעון ביטון | צילום: ארכיון eyoya

 

ביטון מוסיף: "לדדיה יש הגבהה תוך כדי ריצה, יכולת ששמורה רק למגנים הטובים, כמו גדי חזות ואלון חזן. לא ראיתי בשנים האחרונות מגן שיש לו את הכישורים האלה כמו לאור דדיה. הוא שם את הגוף נכון, העוצמה בהגבהה נכונה וזה שלו. דדיה הוא ילד מדהים, עם יכולת מנטאלית גבוהה שמתאמן חזק ובחור חיובי. הוא עוד יגיע לרמות הכי גבוהות, ללא ספק".

חזות: "מגנים זה תפקיד מאוד חשוב בכדורגל. מגן חייב לדעת להגן וגם לתת את אקסטרה שבהתקפה. רוב הגולים מגיעים מהצדדים, ומגן חייב לדעת לתת את הפס, את ההגבהה הנכונה. צריך לעבוד על זה.

"בצד ימין יש להפועל באר שבע מלחמה על ההרכב. דדיה הוא שחקן שצבר כבר ניסיון ושיחק מול קבוצות אירופאיות. הוא מספיק חזק בשביל להתחרות על העמדה. תמיד יש תחרות וכולם רוצים לשחק, אבל מי שטוב, ישחק. כמובן שלא צריך לשכוח את שחקני הבית, ותומר יוספי ואור דדיה הוכיחו שמגיע להם קרדיט, ושהם משחקים בזכות ולא בגלל שהם שחקני בית".

אוהדי הפועל באר שבע של היום, זאת שנמצאת במקום הראשון (בינתיים לפחות), מחפשים לראות כדורגל טוב יותר, אך יסתפקו בכדורגל מודרני. זה ברור שאור דדיה לא יהפוך פתאום לדני אלבס הישראלי, ואולי אפילו לא לאלי דסה הבא, אבל אין סיבה שזה לא ייראה יותר טוב, או איך שדוד פיזנטי, מגדולי הבלמים שלנו בעבר צוטט: "אלו דברים שיכולים להתבצע והכל עניין של מחשבה. השאלה היא כמה זמן מאמן מוכן להקדיש לשחקנים וגם כמה זמן שחקנים מוכנים להשקיע מחוץ לשעות האימונים. הבעיה היא שלא כל המאמנים בליגה מנסים להביא את הקבוצות שלהם לשחק כדורגל מודרני".

 

מעדיף את אבו עביד מול יריבות התקפיות. רוני לוי | צילום: דני מרון

 

אם רוני לוי יעבוד עם הקבוצה שלו בדיוק על הנושא הזה, אם שחקני האגף יתחילו להיכנס לאמצע ולפנות מקום למגנים, אם נראה תבניות התקפה מהאגפים, ואם יעבדו עם דדיה על ההגנה, הרי שזאת יכולה להיות נקודת האור של הקבוצה להמשך העונה.

כתבות נוספות

0

לא מוותרת על החלום

ליגה ב': כשנותרו 4 מחזורים לסיום משחקי הבית העליון, מכבי נתיבות שומרת על המקום השני, אחרי 1:4 על שגב שלום. במחזור הבא יארחו חניכיו של מוטי עטר את השלישית, מ.כ שדרות. ירוחם הפסידה 2:1 ליבנה של שמעון אלקבץ

ספורט29 במרץ 2024    2 דקות
0

צעירים ושערים | שישה, מי יודע?

תיקו לנוער של מ.ס ב"ש שהשוותה שלוש פעמים. 0:10 לנערים א' של חורה עם שישייה של מחמד עטאונה. נערות א' של הפועל ב"ש חגגו עם שישייה. 3:3 בין נערים ג' של ערד ומכבי ב"ש

ספורט26 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה

  • מישהו
    אור דדיה חלש

    אור דדיה חלש