ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

"לא כיבדתי את המקצוע"

ספורט6 ביולי 2019    12 דקות
0

לעאטף אבו בילאל היה הכל - כישרון, נתונים פיזיים והזדמנות להצליח, אבל הכדורגלן הכי מפורסם במגזר הבדואי, ייזכר לנצח כשחקן שהורחק ל-99 שנים וחזר מוקדם יותר רק כדי למצוא עצמו בכלא. ראיון שחרור

"לא כיבדתי את המקצוע"
מתקרב לפסגה עם שגב שלום.. עאטף אבובילאל | צילום ארכיון: יניב סול

עאטף אבו בילאל מסתכל על שנות הזהב של הפועל באר שבע ויודע שהוא היה אמור להיות במקום אחר בקריירה שלו היום. לילד שהתחיל לשחק במועדון בגיל 18, היה הכל – כישרון, נתונים פיזיים, הזדמנות להצליח. היה לו הכל, מלבד דבר אחד: רצון לעבוד קשה. "הכל בא לי בקלות מדי", מספר אבו בילאל.

"היה לי כדורגל מטורף, כישרון מטורף. אבל הכל היה סבבה בשבילי ותמיד אמרתי – יאללה בשנה הבאה". בגיל 35, גם הכדורגלן המפורסם ביותר במגזר הבדואי, מתחיל להפנים שהשנים, שנות כדורגל כמובן, מתחילות להיגמר לו. "אני לא כיבדתי את המקצוע", הוא אומר.

לא אוהב להשקיע יותר מידי

כמו כל כוכב כדורגל, סיפורו של אבו בילאל התחיל בשכונות. הוא גדל בשגב שלום ו"מרוב שאהבתי כדורגל, עד גיל 16 הייתי מגיע לאימונים שלהם, סתם לראות ולגעת, לשחק בכדור. חבר שלי יזם שיחה עם המאמן, איציק קסבי ואמר לו שאני שחקן. קסבי אמר שאני אבוא להתאמן והתרגשתי". הוא נזכר.

"בפעם ראשונה שעליתי על הדשא, רצתי סתם, לא ידעתי מה זה מסירה, הכל היה סתם. עד שהבנתי, השתלבתי ושיחקתי בפעם הראשונה, זה היה בגיל 17, בבוגרים של שגב שלום".

התחיל לשחק בגיל 17. אבו בילאל | צילום ארכיון: עבדאללה אזברגה

קסבי עבר לנוער של הפועל וגם לאבו בילאל הציעו ללכת להיבחן שם. "זו הייתה השנה האחרונה שבה הייתי יכול לשחק בנוער. אז לא היו חריגי גיל ובשביל להגיע לנוער, הייתי צריך לשחק מול שחקנים שמשחקים מגיל 10 ואני, זו הייתה שנה ראשונה שלי. באתי למבחנים ואמרתי לעצמי שלא ייקחו אותי. הרי בזמנו קבוצת הנוער הייתה מורכבת משמעון סיבוני, זוהר חוגג, ינון ברדה – כוכבים. זוהר חוגג היה השחקן הכי טוב בארץ בנוער, אין דברים כאלה. אמרתי מה שיהיה, יהיה". אבו בילאל כמובן התקבל, להפתעתו.

"התחילה הליגה ואני לא משחק, כי זוהר שיחק באמצע, בתפקיד שלי. שניים או שלושה משחקים לא שיחקתי ורציתי לעזוב לבית"ר באר שבע". כזה הוא אבו בילאל, כשקצת היה קשה, בחר בדרך הקלה.

"אמרו לי תישאר ושינו לי תפקיד והתחלתי לשחק. הצליחו לשכנע אותי", הוא אומר. "הייתי טוב, הבקעתי גולים ובסיום העונה יש טקס ואני קיבלתי גביע – שחקן המופת. זה היה ב-2003 ובכל פעם שאני רואה אותו בבית זה עושה לי צמרמורות בגוף". עד היום, בכל פעם שאבו בילאל מסתכל עליו, הוא רואה את עאטף שהיה אמור להיות כוכב והתפספס.

"כשמסיימים גיל נוער, עולים לבוגרים ואלי גוטמן שהיה המאמן של באר שבע ניפה אותי. הוא לקח את סיבוני וחוגג ואני חזרתי לשגב שלום. במקום להגיד לעצמי שמפה אני יכול להצליח, זלזלתי שם. אני אוהב להתאמן, אבל לא אוהב להשקיע יותר מידי. עם הכישרון שלי הרגשתי שאני יכול לעשות מה שאני רוצה". הכוכב הצעיר העדיף להיות כוכב בליגות הנמוכות, מאשר להילחם על המקום שלו ברמות הגבוהות. "תמיד ויתרתי לעצמי, אני תמיד רוצה את הקל", הוא מודה.

התחיל את הקריירה המקצוענית ב'וסרמיל', אבל תמיד היה אורח שם. אבו בילאל | צילום: יניב סול

"חזרתי להפועל בגיל 21, הייתי במבחנים והתקבלתי". זה היה בליגה הלאומית. "חתמתי לשלוש שנים ויצאתי למחנה האימונים. הרגשתי שמשם, הקריירה תתרומם. אבל אחרי חצי שנה הגיע מרקו בלבול וכשמאמן לא רוצה אותך, הכל משתבש. ואני כשמאמן לא רוצה אותי, זה הכי קל בשבילי לצאת משם, לוותר. היה סוכן שאמר לי אם אני הסוכן שלך, אני מחזיר אותך לבאר שבע ואמרתי לו שאני לא רוצה". עאטף היה פגוע ונתן לאגו שלו לשלוט עליו. גם הפעם הוא חזר לשגב שלום.

מאז, אבו בילאל נמצא בליגות הנמוכות ומדי פעם אנחנו תוהים איפה הוא נעלם, שומעים את השם שלו אחת לכמה שנים ולא תמיד בהקשר של כדורגל.

"באחת העונות, אהוד כחילה לקח אותי לנתיבות בליגה א' והיה לנו משחק גביע מול הפועל באר שבע", נזכר אבו בילאל. "באותם ימים עשיתי צחוק מהליגה וגם מול באר שבע", לדבריו. למרות הצטיינותו במגרש, באר שבע ניצחה 1:0 משער של מאור מליקסון ועלתה שלב, אבו בילאל נשאר עם המחמאות.

 

"עשיתי מה שאני רוצה על המגרש ואחרי המשחק התקשר אליי אסי רחמים שאמר לי אנחנו רוצים אותך לשנה הבאה". גם הפעם, במקום להרים את הקריירה בהפועל באר שבע, אבו בילאל שוב עשה לעצמו חיים קלים.

"עזבתי את נתיבות ולא הגעתי לבאר שבע, הלכתי לליגה הפלסטינאית", הוא מספר. "זה היה אחרי ינואר ולא היה לי איפה ללכת. אתה הולך לשם רק בגלל כסף כי אין שם תנאים, אין ביטוח ואם אתה שובר את הרגל, הלכה הקריירה. עשיתי טעות שהלכתי לשם. ברגע הזה בעצם וויתרתי על הקריירה". שלוש שנים הוא "בילה" בליגת העל הפלסטינאית.

"לא יודע מה קרה לי עם אהוד כחילה, אבל עזבתי את נתיבות ולא הגעתי לבאר שבע, הלכתי לליגה הפלסטינאית", הוא מספר. "זה היה אחרי ינואר ולא היה לי איפה ללכת. אתה הולך לשם רק בגלל כסף כי אין שם תנאים, אין ביטוח ואם אתה שובר את הרגל, הלכה הקריירה. עשיתי טעות שהלכתי לשם. ברגע הזה בעצם וויתרתי על הקריירה". שלוש שנים הוא "בילה" בליגת העל הפלסטינאית. והוא לא נהיה צעיר יותר.

"לא האמנתי שאני מסיים עם כדורגל"

אבו בילאל הספיק לקחת אליפות בשבאב א-דאהרייה מחברון, אפילו 12 הופעות בנבחרת פלסטין היו לו. בזמנו, התאימה לו השכונה הזאת. "אני בא, מעביר שעה וחצי ולוקח את המשכורת שלי", הוא מתאר. "שם אני כמו שחקן זר, מה יכולים להגיד לי?".

איך הליגה שם ביחס לליגות בישראל?

"קודם כל אם המשחק בשעה מסוימת, זה לא יתקיים בשעה הזאת בחיים. קבוצה שצריכה לעבור במחסומים, פתאום יכולה להיות מעוכבת לאיזה שעה. לא אנחנו, אלא הם, השחקנים הפלסטינאים. כל נסיעה שם זה שעות. אנחנו התאמנו, אבל זה לא כזה מקצועני. שם יש 5 מגרשים ו-60 קבוצות. כך שאם אתה מתאמן על חצי מגרש, תגיד תודה. אתה גם מגיע עם הבגדים מהבית, בקיצור אין תנאים".

בשלב הזה, בשנת 2014, אבו בילאל החליט לחזור לליגות הנמוכות ולא האמין שזה יעלה לו בהרחקה ל-99 שנים מהכדורגל. הטענה: היה רשום בשתי ההתאחדויות בו זמנית.

"הייתי בהלם, לא האמנתי שאני מסיים עם כדורגל. פתאום זה לא היה מובן מאליו". לטענתו, "שיחקתי שישי שם ושבת פה, זה נכון, אבל אני אמרתי להם שסיימתי שם, שלא התכוונתי לחזור".

זה גם שיא בכדורגל, הראשון שקיבל הרחקה ל-99 שנים!?

"היה עוד שחקן נדמה לי שהורחק לצמיתות", צוחק אבו בילאל. אבל כן, אני הייתי יכול לערער ויורידו לי 40 שנה, אז אני הייתי חוזר בגיל 50".

"הייתי חוזר בגיל 50". אבו בילאל | צילום: ארכיון ווליד אלעוברה

וברצינות, תמיד חשבת שתתפרסם בזכות הכדורגל, אבל בטוח שלא חשבת שזה אחד השיאים שתשבור.

"הגשנו ערעור ואני שמח שהוא התקבל. אחרי זה כל הכתבים רצו לדבר איתי, מאיר איינשטיין וקופמן וזה אפילו הגיע לדובאי. פתאום כשיצאתי לרחוב כולם הכירו אותו. ולא בגלל הכדורגל. זה היה רגע קשה, אבל חזרתי לשגב שלום. מוטי דהאן אימן שם. אחרי זה עברתי לדימונה, מוטי דהאן המאמן מאוד רצה אותי והתחלתי מאוד טוב. סחבתי את כל הקבוצה על הגב שלי ולא יודע מה קרה לה, אחרי שנכנסתי לכלא".

אבו בילאל היה על תנאי של שבעה חודשים בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה, "ואז תפסו אותי בפעם הרביעית". היום, "למדתי לקח", מספר אבו בילאל שהגיע לראיון בבאר שבע עם קרוב משפחה ששימש כנהג שלו.

מה קרה באותו היום?

"לא הרגשתי טוב. הגעתי הביתה אחרי אימון ובשעה 10 בלילה הלכתי לישון. קמתי ב-12 בלילה ורציתי ללכת לקיוסק, כדי שיהיה מה לתת לילדים לבית הספר בבוקר. הלכתי לתדלק וכשהייתי בחזרה לשגב שלום, שמתי לב שיש רכב אחריי. לא היו מכוניות אחרות שם. הוא נעמד לידי ולא אמר כלום, רצה לראות איך אני אגיב. הוא הבהב שאני אפתח את הדלת, אבל אני, ננעל לי הראש אז ברחתי". אבו בילאל מספר שכבר דמיין את הכלא, את הקריירה שנגמרה אם יתפסו אותו. "אם הייתי עוצר, יכול להיות שלא היה עושה לי כלום", הוא אומר.

המרדף נמשך כמה שניות, כמה מאות מטרים, עד שעאטף הבין מה הוא עושה, אבל הכתובת בכלא כבר הייתה על הקיר. פתאום בפעם הראשונה בחיים הוא היה צריך להחליף את צבע המדים למדים שהוא לא מכיר, מדי אסירים.

"בשבוע הראשון והשני, הייתי עם עשרה אנשים וכולם מעשנים חוץ ממני", הוא מספר. "הייתי גמור. שבוע לא התקלחתי, יומיים לא אכלתי, ישבתי במיטה ולא היה לי חשק לכלום. רציתי ללכת הביתה. היו שם אנשים שרצחו והרגשתי שאני לא שייך לשם". במשפט אגב, הוא נשפט לשמונה חודשים בלבד, שזה בעצם הפעלת התנאי וחודש נוסף.

"זה היה הלם, סיוט. הדבר הכי קשה שהיה לי בחיים. המזל שלי שהייתה מחלקה חדשה וכל מי שישב שם זה אנשים שישבו על תעבורה, לא רוצחים. ישבתי איתם חמישה חודשים".

אבו בילאל: "היו שם אנשים שרצחו והרגשתי שאני לא שייך לשם" | צילום ארכיון: שי מוגילבסקי

איך העברת את הזמן?

"הזמן עבר לי שם מהר כי היה לי סדר יום, כמו צבא. למרות שזה קושי וזה לא מובן מאליו. אתה קם בבוקר, מסדרים את המיטה והולכים משמונה עד 12 לחינוך ולומדים. אני לא בן אדם שאוהב ללמוד, אמרתי עזבו אותי. אבל פתאום ראיתי שאני יכול מתמטיקה. בבית הספר זה לא עניין אותי, אבל בכלא, בפעם הראשונה הבנתי שזה מעניין אותי. אולי אני אלך ללמוד במכללת קיי. המורה בכלא נתנה לי את הכוח ותמיד אמרה לי שאני יכול. אחרי הלימודים יש קבוצת תעבורה ואז בערב כולם מספרים איך עבר עליהם היום".

"פספסתי את הכדורגל"

בכלא, אבו בילאל סוף סוף קיבל את הבום שהוא צריך, הבין שהוא צריך להתאפס על עצמו. "הבנתי שזו ההזדמנות שלי", הוא טוען. "השתחררתי ביום חמישי ושיחקתי ביום שישי". כחודש לפני סיום העונה, הוא חזר לדימונה. אבל פתאום זה לא קל לו כמו פעם. "עליתי במשקל וזה קשה לחזור, אז עכשיו אני צריך לעשות טרום עונה כמו שצריך", הוא מספר.

גם ההרחקה מהכדורגל וגם המאסר קרו לך אצל מוטי דהאן. יש מצב שאנחנו מזהים מכנה משותף?

"לא שמתי לב שזה תמיד היה אצל מוטי", צוחק אבו בילאל. "אם אני לא נכנס לכלא, אנחנו עולים ליגה במאה אחוז. נראה לי ששיבשתי לו שם הכל".

איזה עאטף דימונה תקבל העונה?

"זה תלוי רק בי. פעם כשהייתי מגיע לטרום עונה, זה היה קל, עכשיו אני מתכוון להשקיע. אני משחק ואני לא חושב על הגיל שלי, אני בן 35 אבל אני רואה את עצמי ומרגיש כמו בן 27. עכשיו אני צריך להשקיע יותר".

"יכולתי לשחק בשלוש הקבוצות הגדולות בליגת העל, בקלות" | צילום: שי מוגילבסקי

יכולת להגיע גבוה יותר בקריירה, מה המסר שאתה רוצה להעביר לילד בתחילת דרכו?

"אני הייתי יכול לשחק בשלוש הקבוצות הגדולות בליגת העל, בקלות. אלוהים נתן לך משהו, תלך איתו עד הסוף. אם יש לך כישרון ואתה לא משקיע, זה לא ייתן לך כלום בחיים. אלוהים נתן לי את הכדורגל, מפה ועד רומא ולא עשיתי עם זה כלום ואני אצטער על זה עד סוף חיי. אני פספסתי את הכדורגל, אבל אצלנו במגרש יש הרבה כישרונות. הבעיה שהם לא תמיד משקיעים. בשגב שלום יהיה מגרש בקרוב ואם יום אחד כשאהיה מאמן, ואני אלמד בקרוב בעזרת השם, אם אתפוס קבוצה בשגב שלום, אני אספר לשחקנים הכישרוניים את הסיפור שלי. ואני אגיד להם לעשות הפוך. אני מאוד מצטער, אבל הגלגל לא חוזר אחורה. אם היה אפשר להחזיר את הגלגל, אני ישן היום במגרש".

השתתף בהכנת הכתבה: יוסי איטח

כתבות נוספות

0

גרוש ללירה

הפסד בית שביעי להפועל 'אלטשולר שחם' ב"ש/דימונה, שנכנעה 73:67 לבני הרצליה, אותה יפגשו חניכיו של אורן אהרוני גם בשמינית גמר גביע המדינה. 14 נק' לשרפילד

ספורט12 במרץ 2024    דקה אחת
0

הפועל רהט כבשה צמד בתוספת הזמן וניצחה...

ליגה ג': למרות ההפסד, מכבי ב"ש שמרה על המקום הראשון. מ.כ ב"ש עם משחק חסר, יכולה לחלוף על פניה. גם בני כסייפה ומ.כ מיתר בתמונה

ספורט10 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה