ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

עונה שכונה

ספורט12 בינואר 2019    10 דקות
0

"הרגע המסוכן ביותר בא עם הניצחון". המשחק האחרון של האלופה היוצאת מול בני יהודה הוא זה שאלונה ברקת וברק בכר צריכים לנתח, כדי להבין את כל מה שרע העונה בהפועל באר שבע

עונה שכונה
משחק עונה, תרתי משמע | צילום: דני מרון

יום ראשון האחרון, הפועל באר שבע מתארחת אצל בני יהודה תל אביב באצטדיון ה"מושבה" בפתח תקווה, ומפסידה 1:3 לאחר שכבר הוליכה במשחק משער של מרואן קבהא. עוד הפסד לקבוצה מבירת הנגב, הרביעי שלה העונה, ופער של 4 נקודות בטבלה מאותה בני יהודה, הנמצאת במקום השני. על מכבי תל אביב, הניצבת בליגה משלה, אנחנו כבר לא מסתכלים.

לכאורה, זה היה עוד הפסד בעונה ארוכה, לקבוצה הנמצאת מעל הפועל באר שבע. מצד שני, כשאלונה ברקת וברק בכר רוצים להבין מה בדיוק קרה בעונה הזאת, זה המשחק שהם צריכים לנתח. כל מה שהיה רע במשחק הזה, הוא כל מה שרע בעונה הזאת של האלופה.

עונה מוחמצת. סבע ואלחמיד | צילום: דני מרון

מבחן אופי

"לצערי, זה קורה לנו הרבה השנה; זה היה אחד המשחקים היותר טובים שלנו, עד השוויון". הדובר: מאמן הפועל באר שבע, ברק בכר, בסוף המשחק מול בני יהודה, שיותר מהכל, היה מבחן אופי נוסף לחבורה של בכר. מבחן נוסף, שהאלופה כשלה בו.

לאורך העונה, כל יעד שהאלופה הציבה לעצמה, במאני טיים, היא "בעטה בדלי". כל מטרה ששחקני האלופה היו צריכים להתעלות, כדי לעמוד בה, הם "עשו במכנסיים". זה התחיל מאירופה, המשיך ב"אלוף האלופים", וכדור השלג הזה מסרב להסתיים בליגה. בכל מה שבאר שבע הצטיינה בו בשנים האחרונות, כשהראתה אופי של אלופים, זה הדבר הראשון שהאלופה כושלת בו השנה.

ברק בכר | צילום: דני מרון

קחו לדוגמא את שער השוויון של קרלוס קוויאר, כדור קרן, שתי נגיחות בתוך הרחבה וגול. בכל העונה שעברה, באר שבע הצטיינה במצבים נייחים ופתאום שכחו שם איך לעשות הגנה?

נכון, אף אחד לא ציפה שבאר שבע תהיה אלופה לעד, שתהיה בכדורגל מה שמכבי תל אביב הייתה בכדורסל, אבל גם אף אחד לא ציפה שכל השחקנים האלה, הכוכבים האלה, ייכשלו דווקא באופי. הרי, זה הדבר הראשון שבהפועל באר שבע מחפשים כשהם רוכשים שחקנים. אופי. כמה פשוט, ככה קשה.

"אם בעבר קיבלנו גול והיינו חוזרים, השנה זה הולך יותר קשה", אמר המאמן בסיום, וזו בדיוק הבעיה שלו ושל הקבוצה שלו, שהם לא רואים את הבעיה. הרי, לא חזרה מפיגור זו הבעיה של הפועל באר שבע, אלא ה"קילר אינסטינקט", שהיה לה בעונות הקודמות, ואבד השנה לגמרי.

מה עם האופי? דיע סבע | צילום: דני מרון

נכון שבכמה משחקים היא ספגה, ולא ידעה לחזור מזה, אבל ברוב המשחקים העונה הבעיה של באר שבע היא שלא רק שהיא לא מגדילה את היתרון, כשהיא ביתרון, אלא שהיא גם לא יודעת לשמור עליו.

"שיחקנו מול קבוצה חזקה, אחת הקבוצות הטובות בליגה, ועשינו את הדברים כל כך נכון וכל כך מדויק", סיפר ברק בכר בסיום. "במקום להבקיע את השני והשלישי, ואפילו את הרביעי, אנחנו מחמיצים ונענשים".

מול בני יהודה, זו לא הייתה הפעם הראשונה ששמענו את הניתוח הזה; האלופה איבדה יתרון מול קריית שמונה במחזור הראשון, מול מכבי תל אביב בשני, מול חדרה פעמיים (מחזור 11) יתרון של שני שערים, פעמיים מול הפועל חיפה (12) ובני סכנין (13). בסך הכל, שישה משחקים שבהם היא עלתה ליתרון, שמונה פעמים כאלה, והיא לא ניצחה אותם. לכל אותם משחקים אפשר להוסיף את המשחקים מול בית"ר ירושלים ב'טדי' ואשדוד ב'טרנר', בהם האלופה עשתה הכל, כדי לא לנצח את המשחק. אגב, גם מול דינמו זאגרב היא הובילה בשני שערים במחצית, וירדה עם תיקו, וגם ב"אלוף האלופים" זה קרה לה. השאלה למה זה קורה?

לא יודעים לשמור על יתרון | צילום: דני מרון

בכר והטעויות

הכובש הגדול, נפוליאון בונפרטה, אמר פעם: "הרגע המסוכן ביותר בא עם הניצחון". זה בדיוק מה שקורה להפועל באר שבע; היא ניצחה וניצחה ולא הפסיקה לנצח, עד שמישהו שם, כולם, האמינו שהפועל באר שבע בלתי מנוצחת. שלא משנה את מי ישחררו, את מי יביאו, מי ישחק, ומי ייכנס כמחליף – בסוף הניצחון יגיע. עד שהוא לא מגיע. ואז, מפסיקים להאמין.

"ככל שאתה מנצח פחות, גם הביטחון יורד", הסביר בכר בסיום. השאלה למי הוא התכוון? האם לעצמו? לשחקנים? ואיפה היועץ המנטאלי, שדיבר על ווינריות, וקטף מחמאות כשהיו בבאר שבע ווינרים ועכשיו צריך לטפל בביטחון שירד? ואולי זאת הבעיה – אין ווינרים ואין מנהיגים.

בן שהר, בן ביטון, ג'ון אוגו, לואיי טאהא ומאור מליקסון, הם השרידים היחידים בהרכב האלופה, שהיו פה גם בעונת האליפות הראשונה של בכר. על שהר לא סומכים, וניסו להיפטר ממנו. לביטון אין תחרות אמיתית על העמדה שלו. אוגו כבר עם רגל וחצי ביעד הבא. טאהא אף פעם לא הרגיש באנקר בהרכב. ומליקסון לא נהיה צעיר יותר.

רק כדי לסבר את האוזן, למאור בוזגלו יש העונה כבר 3 שערים ו-4 בישולים ב-578 דקות בליגה, שזה קצת יותר מ-6 משחקים. בוזגלו שחזר מפציעה קשה, לקבוצה שלא הולך לה, מראה יכולת ומנהיגות, ומגבה את זה גם במספרים. וכמה זה חסר בבאר שבע. לבוזגלו לבד, יש יותר שערים ובישולים העונה, מבן בסט, עזרא, זריהן וממן – ביחד. ווינר אמיתי.

לבוזגלו, אז היה גם את מליקסון, את אובידיו הובאן, טוני וואקמה, שיר צדק ואליניב ברדה הגדול. העונה, מליקסון לבד במערכה.

מאור בוזגלו. חסר | צילום: מאור אלקסלסי

העונה, "הרגע המסוכן ביותר בא עם הניצחון" בעונות האחרונות. עדיין חיים כאן בעבר, במקום להתאים את עצמם להווה. מסרבים לראות את המציאות כמו שהיא. זה שעדיין בונים על מיגל ויטור שלא ייפצע, זו רק דוגמה אחת לכל מה שקרה במשחק הזה, ומשקף את העונה כולה.

בכר והטעויות (בסגל)

ומה עם שאר השחקנים? מי מהם יכול להיות ווינר אמיתי? נייג'ל האסלביינק? דיע סבע? אולי בכלל בכר טועה לגבי חנן ממן, שהוא כן ווינר, אבל לא משולב מספיק במשחקים? ועדן בן בסט? ומה עם ניב זריהן? חן עזרא? אריק סאבו? עם מי ברק בכר יכול לצאת למלחמה, בידיעה שלא יאכזב אותו?

לבד. מאור מליקסון | צילום: דני מרון

"אני, את הניתוחים שלי עושה, ומי שמגיע לו לשחק ישחק. מי שאני חושב שנכנס לא טוב או לא מגיע לו, לא ישחק", קבע ברק בכר, שכבר מזמן הוציא מהמשוואה את חן עזרא ועדן בן בסט, כשגם מיעוט הדקות של חנן ממן מראה, שהוא בדרך להצטרף אליהם.

יחד עם זאת, ההתעקשות על ניב זריהן אינה מובנת, וגם הפרשנים האופטימיים ביותר לא הבינו את החילוף של שהר בזריהן, בזמן שבאר שבע צריכה שערים, כמו גם את העובדה שהאסלביינק יצא כדי לפנות מקום לממן. מצד אחד, אולי זה מה שיש העונה לברק בכר, ועם זה הוא צריך להתמודד. מצד שני, הסטטיסטיקה אומרת אחרת.

24 שערים כבשה באר שבע העונה, ל-16 מהם היו אחראים ישירות שהר והאסלביינק (שהר כבש 7 ובישל אחד, ההולנדי עם 4 שערים ו-4 בישולים). כמה שערים ובישולים תרמו ממן וזריהן העונה בליגה? 0 במצטבר. זו לא הייתה הפעם הראשונה, שבכר שלח את זריהן להציל את המולדת האדומה; 10 הופעות יש לו כבר, 8 פעמים כמחליף. לפני ממן, לפני בן בסט, במקרה של המשחק האחרון על חשבון שהר. אז, איך באר שבע אמורה להשוות?

מבט על הספסל מלמד, שעם הכלים שיש לה, לבאר שבע יהיה קשה מאוד העונה, כי באר שבע הימרה על השחקנים הלא נכונים. יחד עם זאת, ברק בכר של העונות הקודמות, היה הופך את יובל שבתאי לקוסם שמבשל באירופה, את אמיר חלאיילה ל"אס" מהספסל (זוכרים אותו?) ואת גיא חיימוב לשוער העונה. בקיצור, כל מה שאבוקסיס עשה בשנים האחרונות, עם שמות כמו מאור קנדיל, שי קונסטנטין, יובל אשכנזי ומתן בלטקסה ועוד, והשבוע עם שון מלכה ושי מזור. לכל בעיה הוא היה מוצא פיתרון. העונה, הטעויות שנעשו בקיץ, כנראה היו בעיה גדולה מדיי. אפילו לבכר.

עד מתי ימשיכו לבנות עליו? מיגל ויטור | צילום: דני מרון

העונה, "אין לנו מקום להוריד את הראש", מסכם המאמן, אחרי כל משחק, אך השבוע הוא כבר נשמע כמו אלישע לוי: "כל משחק הוא קרב חזק מאוד על הפלייאוף, ממקום שני ועד מקום תשיעי או עשירי – הכל מאוד פתוח". האם זאת הפועל באר שבע? האם ככה נשמע ברק בכר?

הרי, מה שייחד את ברק בכר מקודמיו, הוא שהוא היה המאמן שלא מפחד להצהיר – המאמן הראשון שבא ואמר "המטרה: אליפות", מהרגע הראשון. עכשיו, בכר מביט למצלמות, ומדבר על קרב להיכנס לפלייאוף העליון?

"לא הרגשתי שנשברנו", הסביר בכר, "הרגשתי שהיינו במשחק לאורך רוב הדקות. נכון שה-1:2 היה קצת מתסכל, כי היינו צריכים להוביל כבר. וזה מתחבר לכל מה שקורה לנו השנה, אבל אני בוחר לקחת את הדברים הטובים, ולא להוריד את הראש". השאלה, איזה דברים טובים אפשר לקחת ממשחק כזה? כנראה שגם המאמן נמצא בתקופה פחות טובה.

"אני חושב שצריך להסתכל לא רק על התוצאות, אלא על רוב המשחק, ורוב המשחק היה טוב מבחינתי", סיכם ברק בכר בסיום. עכשיו באמת, כמה מכם מסכימים איתו? והאם המאמן ראה משחק אחר? או אולי עונה אחרת?

אגדת הכדורסל לארי בירד, אמר פעם ש"ווינר" הוא אדם ש"מזהה את הכישרונות שנתן לו האל, עובד בפרך כדי לפתחם ליכולות, ואז משתמש ביכולות אלה, כדי להשיג את מטרותיו". בכר הוא ווינר אמיתי, הרכש שהוא הביא בקיץ פחות מתאים להגדרה. השאלה, מתי בכר יראה את זה?

משחק עונה, תרתי משמע | צילום: דני מרון

כתבות נוספות

0

התחלקו בנקודות: תיקו בין נתיבות לירוחם

ליגה ב': חניכיו של מוטי עטר כבר הוליכה 1:3, אבל מושיקו אביטן עם צמד, אמר את המילה האחרונה

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות
0

300 הופעות וניצחון

מ.ס דימונה ציינה לפני משחק הליגה מול א.ס נורדיה, 300 הופעות של משה אסולין בקבוצה הבוגרת. הקפטן הוותיק נכנס כמחליף בדקה ה-78, כשקבוצתו בפיגור 3:1. את הסוף, כולם יודעים... במחזור הבא: מאבק על יתרון הביתיות בפלייאוף

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות

כתיבת תגובה