ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

משל לעונה שלמה

ספורט8 בפברואר 2018    10 דקות
0

ההפסד למכבי תל אביב במשחק העונה הסוער השבוע, היה סימפטום לחלק מהחולאים בעונה המקרטעת שעוברת על הפועל באר שבע. האם האלופה בשנתיים האחרונות תצליח לשמור על הכתר בסיום העונה?

משל לעונה שלמה
באר שבע עושה טעויות ומכבי מחכה מאחור כדי לנצל. משל לעונה שלמה | צילום: דני מרון

עם כל הכבוד לגביע המדינה בכדורגל שהתקיים השבוע, המטרה העיקרית של הפועל באר שבע העונה היא לרשום פרק נוסף בהיסטוריה של המועדון ולזכות באליפות שלישית ברציפות – משהו שעוד לא קרה פה בבירת הנגב.

ביום ראשון השבוע, אלופת המדינה בשנתיים האחרונות יצאה למשחק עונה בנתניה, מול הטוענת לכתר וסגניתה בשנתיים אלה, מכבי תל אביב, כשהיא יודעת שניצחון יגדיל את הפער לחמש נקודות והפסד יוריד אותה למקום השני. היה זה הפסדה השלישי של באר שבע העונה בליגה ורק לשם השוואה, מדובר באותה כמות הפסדים כמו בכל אחת משתי העונות האחרונות שהסתיימו באליפות, ואנחנו רק במחזור ה-21.

גם מכבי תל אביב לא הייתה גדולה במשחק הזה, אבל וזה אבל גדול, היא הייתה גדולה על באר שבע ובשלב הזה של העונה, זה אומר הרבה.

על משחק עונה אחד, שסיכם בתוכו את כל החולאים של עונה שלמה: סופגים הרבה ומבקיעים פחות, פציעות, הרחקות, בחירת שחקנים לא נכונה ויועץ מנטאלי אחד שכנראה צריך לעבוד קשה יותר.

הסטטיסטיקה אומרת ש…

מצד אחד, חניכיו של ברק בכר הגיעו למשחק הזה כשהם יודעים שמכבי תל אביב לא הבקיעה יותר משער אחד בעשרת המפגשים האחרונים בין שתי הקבוצות בכל המסגרות, כך ששני שערים אמורים להספיק להם לניצחון. מצד שני, למרות שבאר שבע לפני המשחק, הייתה קבוצת ההגנה הטובה בליגה, יחד עם הפועל חיפה, היא סופגת העונה כמעט בכל משחק וביחס לעונה שעברה גם ממעטת להבקיע (ההתקפה הרביעית בטיבה בליגה), כך ש-1:0 קטן למכבי תל אביב, הייתה התוצאה הצפויה ביותר.

יתרה מכך, אם נשווה את באר שבע של העונה, לזו של השנה שעברה, נגלה כי במחזור המקביל אשתקד, הבקיעה הקבוצה 12 שערים יותר וספגה שישה שערים פחות. בכלל, בכל העונה שעברה, ספגה האלופה רק 18 שערים, כשכבר עתה, היא הוציאה 17 כדורים מהרשת ונותרו עוד 15 משחקים.

כמו כן, לפני המשחק, באר שבע ספגה העונה 5 שערים מבעיטות מחוץ לרחבה, שער נגיחה אחד בלבד ושער עצמי אחד. שאר תשעת השערים היו מתוך הרחבה, כמו גם העשירי ביום ראשון השבוע.

עד כמה היה חשוב המשחק הזה, יעידו כמה נתונים נוספים: ב-4 העונות האחרונות, שתי הקבוצות סיימו את העונה בשני המקומות הראשונים, אך מי שסיימה את העונה הסדירה בראש הטבלה, היא גם זאת שזכתה בתואר בסופו של דבר.

נתון מעניין נוסף הוא שבשמונת משחקי הליגה האחרונים בין שתי הקבוצות שקדמו למשחק השבוע, באר שבע הובילה עם חמישה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו והפסד אחד בלבד.

אחד אפס קטן נוסף. עטר חוגג את השער

אחד אפס קטן נוסף. עטר חוגג את השער | צילום: דני מרון

הדוקטור אומר ש…

רגע אחד בדקה ה-35, אחרי ההרחקה של ג'ון אוגו, מסמל יותר מכל את מה שקורה לבאר שבע העונה. באר שבע בעשרה שחקנים ואחרי שניצלה משער חובה של ריקן, כי שופט הרחבה לא ראה משום מה שהכדור עבר את הקו, יוצאת להתקפה מתפרצת וכדור מדויק של טוני וואקמה מוצא את בן שהר, שאמור למצוא עצמו לבד מול השוער. כמו בכל העונה הזו, דווקא ברגע הזה כשהכל אמור שוב להסתדר לאלופה, שהר נפצע ולא מגיע לכדור. אם לוקחים את המהלך הזה בהקשר של עונה שלמה, זה כבר קרה לשהר מול הונבד ההונגרית, כשהיה לבד מול שוער, אך סיים את המהלך בפריקת הכתף. האלופה חוותה זאת שוב עם מיגל ויטור שחזר וכולם חשבו שההגנה תתייצב, אך הוא שוב נפצע וזה גם קרה לה גם עם מיחאי קורהוט שקיבל חוזה חדש, אך גם פציעה בברך שמשביתה אותו לתקופה ארוכה.

כך גם מוחמד גאדיר שפרח בתחילת העונה וסיים אותה מוקדם, ניב זריהן שכל שני משחקים נפצע, גיא מלמד שהגיע כרכש חם, אך גם פצוע, שיר צדק שהושעה בדיוק אחרי שבקבוצה מצאו פנדליסט ובזמן שאי אפשר לסמוך על ויטור שייפצע, טוני וואקמה שנפצע בקרסול בדיוק כששאיפות אירופה נגוזו להן וצריך אותו לליגה וגם אליניב ברדה שכנראה סיים את העונה, או את הקריירה, בעונה בה האלופה צריכה את המנהיגות שלו יותר מתמיד. הרשימה ארוכה.

ההרחקה של אוגו והפציעה של שהר שינו לברק בכר את כל תכנית המשחק, אך בדיעבד עושה רושם שאפשר היה אחרת – הרי היה חלון העברות.

בן שהר הפצוע עם מליקסון

במקום שער, פציעה של שהר. כשהכל הולך הפוך | צילום: דני מרון

דודו דהאן אומר ש…

החלוץ הפצוע הוחלף בדקה ה-35 דווקא במהראן ראדי, כשעל הספסל יושבים שלושה שחקני התקפה. בזמנו, התוצאה הייתה 0:0, אז לחילוף הזה אין טענות, למרות שבקרב האוהדים עולות השאלות הבאות: אם ברק בכר הביא שלושה שחקנים חדשים בחלון העברות, ואחרי שאמר שיביא רק שחקנים כאלה שיוכלו להשתלב ישר, איך אף אחד מהשחקנים החדשים לא שיחק במשחק הכי חשוב העונה עד כה? איך אף אחד מהם לא שולב כמחליף? ואיך זה שניב זריהן שלא שיחק כמעט כל העונה, נכנס לפני חנן ממן שהיה שחקן מפתח העונה בקבוצת הצמרת של הפועל חיפה ונמצא בכושר שיא?

אם מדברים על כל העונה בהקשר של רכש; גיא מלמד מתחיל להשתלב, אך בינתיים מבקיע רק מול קבוצות מליגות נמוכות יותר בגביע המדינה, דור אלו לא מתקרב להיות אלטרנטיבה לבן ביטון, חאתם עבד אלחמיד שהגיע הקיץ מאשדוד תמורת 1.25 מיליון יורו, הפך לבלם חמישי ברוטציה ומשחק רק כששלושה אחרים פצועים או מורחקים, תומאש פקהארט שחתום לשלוש עונות תמורת כחצי מיליון יורו לעונה, הפך לשחקן ספסל קבוע (כשהוא בריא), איסאק קואנקה, בעל השכר הגבוה בקבוצה שנשאר בסגל רק בכלל שלא הצליחו להגיע איתו להסדר על התרת חוזהו, אפילו לא שם. ושני היחידים שמשחקים בקביעות הם אורן ביטון ודן איינבינדר.

באותו נושא, העונה הזו הייתה אמורה להיות העונה של הצעירים בעלי הפוטנציאל שהגיעו בעונה שעברה, אך מיכאל אוחנה לא עשה את קפיצת המדרגה ונראה יותר שהוא בדרך החוצה מהמועדון, כשניב זריהן, שוב, רק חוזר מפציעה. על אמיר חלאיילה מיותר לדבר, שכן, לא רק שהחלוץ הצעיר לא קיבל הזדמנויות למרות מחסור בחלוצים, הוא הושאל לסכנין בחלון העברות של ינואר.

קבהא

שני שחקנים של נוספים של דודו דהאן הצטרפו. אף אחד מהם לא שיחק במשחק העונה | צילום: הפועל באר שבע

שחקן נוסף שהושאל בחלון העברות הנוכחי הוא הקשר וובה בראון וזו אולי העברה הבלתי צפויה של החורף הזה. בראון שהגיע לבאר שבע כשכל הליגה רדפה אחריו, התקשה לקבל דקות משחק כמחליפו של ג'ון אוגו, אך העונה מעמדו השתנה בעקבות פציעות, הרחקות ועזיבתו של אובידיו הובאן. חצי עונה השקיע ברק בכר בטיפוחו של בראון, ששיחק כקשר וכבלם והיה היחיד העונה שאיפשר למאמן את אותו הגיוון שאיפשר לו הרומני הבינלאומי בעונות הקודמות, אלא שאז הוחלט להביא את מרואן קבהא, ובראון שהיה מבוקש בכל קבוצות הצמרת עד לפני עונה, פתאום מצא עצמו באשדוד. יתרה מכך, בעקבות עזיבתו של בראון, אלחמיד מצא עצמו פותח בהרכב, בקישור, במשחק העונה.

לסיכום: שלושה שחקנים הגיעו בחלון העברות, אף אחד מהם לא שיחק מול מכבי תל אביב. מנגד, עושה רושם שבאר שבע איבדה שלושה נוספים, כשאוחנה וקואנקה ביציע ובראון באשדוד. באר שבע שנכנסה לחלון העברות הנוכחי כשהיא צריכה בלם, קשר באגף ימין וחלוץ, יצאה ממנו בלי מחליף לשיר צדק המושעה או מיגל ויטור הפצוע, בלי מחליף למאור בוזגלו (או לקואנקה) ועם חלוץ רוסי צעיר בשם ואדים מנזון, שיש לגביו יותר סימני שאלה, מאשר קבלות. דווקא לחוליית הקישור, בה לאלופה יש מספיק שחקנים, הגיעו שניים נוספים, כשאף אחד מהם לא יכול להיות המחליף (בראון) של המחליף של הובאן.

בראון במדי אשדוד

אין מחליף למחליף של הובאן. בראון במדי אשדוד | צילום: לירון מולדובן

היועץ המנטאלי אומר ש…

זה הניתוח הכי קשה עד כה, בגלל הנסיבות. מצד אחד, יש משהו בדבריו של ברק בכר שטוען שכל קבוצה אחרת שהייתה עוברת את מה שבאר שבע עברה העונה, הייתה מתפרקת. מצד שני, תמיד טוענים פה שמי שנמצא בסגל, מספיק טוב כדי להחליף את מי שחסר. בנוסף לכך, עולות השאלות: מי אשם בחיסורים הללו? לא ידעו שויטור פציע? ממי צדק קיבל את התוספים? ואיך קורהוט קיבל חוזה חדש למרות שהוא לא ממש מספק את הסחורה העונה (או בכלל משחק)? הרבה רעש חיצוני סובב את הקבוצה ואולי אם ההתנהלות הייתה אחרת, אולי עם שקיפות אמיתית, המשברים היו קטנים יותר.

האדומים של ג'ון אוגו ולואיי טאהא ביום ראשון לא נבעו מבעיות מקצועיות, טעויות על המגרש או מהלך כדורגל של מכבי תל אביב שסחט מהם צהוב שני, הם נבעו מקריסה מנטאלית. בעוד שאצל טאהא זה קרה בסוף המשחק, אוגו איבד את זה כבר מהרגע הראשון שהוא דרך על הדשא ואת הצהוב הראשון שלו היה יכול לקבל הרבה קודם.

"אנחנו יודעים שהוא בחור אמוציונאלי וזה לא היה צריך לקרות", אמרו באלופה. לא בשביל זה בידיוק קיים יועץ מנטאלי?

עובדה נוספת שגורמת לנו לחשוב שהיועץ המנטאלי צריך לעבוד שעות נוספות היא הדברים שבכר אמר ברוב משחקי העונה: "לא באנו עם הגישה הנכונה, זו לא הקבוצה שרציתי לראות". הרי השחקנים ברובם, הם אותם שחקנים מהעונה שעברה, אז מה שונה העונה?

ארבעה שערים מתוך ה-17, ספגה באר שבע העונה בעשר הדקות האחרונות. בשלושה משחקים מתוך ה-4, האלופה לא ניצחה. שלושה שערים הגיעו ב-15 הדקות הראשונות של המשחק. כמו כן, שלושה שערים ספגה באר שבע בהפרש של פחות מחמש דקות לאחר שהבקיעה שער.

תוסיפו לכך את הטעויות בהגנה, כמו של שיר צדק מול לודוגורץ, אלחמיד מול בוקרשט, כל ההגנה-כל העונה, הן טעויות של חוסר ריכוז. כלומר הכל בראש.

יחד עם זאת, ולמרות הכל, המשחק הזה מסמל עונה שלמה כי הטבלה עדיין מראה הפרש של נקודה אחת בלבד (הפרש שערים שווה), כשיש עוד שני מפגשים בדרך.

עזריה עם גאדיר וטאהא

צריך לעבוד קשה יותר. היועץ המנטאלי איתן עזריה עם גאדיר וטאהא | צילום: אודי ציטיאט

הכתבה המלאה בגיליון "שבע" המודפס של סוף השבוע (גיליון 2372)
האזינו לפודקאסט "ספורטקאסט7", העוסק בהפועל באר שבע:

כתבות נוספות

0

צעירים ושערים | חורה מוכנה לרמדאן

נוער: דימונה ניצחה את מ.ס ב"ש. נערים א': חורה וצעירי רהט ניצחו, נתיבות ובני אלסלאם הפסידו. נערים ב': מיתר, נתיבות ודימונה כבשו שלישיות

ספורט7 במרץ 2024    דקה אחת
0

ישחזרו את ההיסטוריה?

"השלושה" ב"ש העפילה לחצי גמר גביע המדינה לנוער אחרי 0:3 על מכבי ביבנה. צמד לנועם שחר. ארי מרנשטיין כבש ראשון מהנקודה הלבנה. גם ילדים ג' של הפועל העפילו לחצי הגמר עם 1:2 בהארכה על הפועל ת"א בוולפסון. ילדים ג' של מכבי ב"ש הפסידו ברבע הגמר למכבי חיפה 4:2

ספורט5 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה