טורים אישיים

אי אפשר "להרדים" 300 אלף ויותר תושבים

טורים אישיים9 בדצמבר 2019    2 דקות
1

יו"ר עמותת "נגב בר קיימא" בלהה גבעון חזרה פגועה מכנס איכות סביבה שנערך בנאות חובב

אי אפשר "להרדים" 300 אלף ויותר תושבים
"'מנהיגי' התנועה הסביבתית היושבים במרכז הארץ אינם טורחים ללמוד על המהפך שהתחולל בנאות חובב". גבעון בכנס | צילום: sight-film & photography

נפל בחלקי הכבוד להשתתף בפאנל השני והאחרון בכנס "צובעים את הנגב בירוק" שהתקיים באחרונה במועצת נאות חובב. הפאנל נקרא "שמירה על איכות סביבה בתעשייה – דיון באתגרים".

השתתפו בו מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט ששימש בעבר כמנהל מחוז הדרום במשרד, ח"כית לשעבר יעל כהן פארן, אבי ברנמילר (ממשרד האנרגיה) ואנוכי בלהה גבעון. המנחה הייתה קרנית גולדווסר. אגב, הן קרנית והן ח"כית יעל כהן הגיעו אך ורק לפאנל זה, ומיד אחריו נעלמו מהשטח.

כמי שמלווה את רמת חובב שהפכה לנאות חובב כ-40 שנה, ונלחמה על איכות הסביבה בה, נפגעתי בשמם של תושבי הדרום מגישתה של ח"כ כהן פארן, שמהרגע שפצתה את פיה, טענה שנאות חובב היא אחד המקומות המזוהמים ביותר, והתעשייה מוטב שתעלם (בנאות חובב מועסקים יותר מ-11 אלף עובדים, ויש בה כיום כ-40 מפעלים), ושאנחנו כלומר אני, "מרדימים" את תושבי באר שבע.

גישה מתנשאת זו אופיינית לכל מי שאינו בקי במה שהתרחש ב-16 השנים האחרונות כאן, וצר לי ש"מנהיגי" התנועה הסביבתית היושבים במרכז הארץ אינם טורחים ללמוד על המהפך שהתחולל בנאות חובב, שהמשרד להגנת הסביבה רואה בו דוגמה לאזורי תעשייה אחרים בארץ ואולי אף בעולם.

תושבי באר שבע והסביבה יכולים לנשום לרווחה ללא חשש אויר הנקי אלפי מונים מהאוויר בתל אביב ובמקומות רבים אחרים בארץ. אי אפשר "להרדים" 300 אלף ויותר תושבים. אם המקום היה ממשיך לאיים על חייהם, הם לא היו שותקים. אומנם, תושבי הנגב אינם תל אביבים, אבל גם הם רוצים לחיות ללא מפגעים, ויודעים להביע את מחאתם. יבואו אותם מטיפים לנגב מדי פעם, וישתתפו בפורומים הציבוריים שאנו מקיימים בין התושבים ומפעלי התעשייה כבר 18 שנה, ויבינו מה קורה כאן.

כמובן, אין זה מובן מאליו; קדמו לכך שנות מאבק רבות, והדבר לא היה קל, אבל בסופו של דבר גם המפעלים והמועצה הבינו שחיי התושבים בנגב אינם כלי משחק ולא נתונים לוויכוח, השקיעו יותר ממיליארד וחצי שקלים בטכנולוגיות חדשניות לטיפול בשפכים ובפליטות לאוויר, וכיום עומדים בכל החוקים והתקנות.

סמט ציין את ההתקדמות הרבה שחלה בנושא, וחיזק את דבריו מנהל המחוז הנוכחי ברוך ובר, שטען שהשריפות מהשלכת הפסולת הפיראטית מזהמות ומסכנות את חיי התושבים בנגב אלפי מונים יותר מהתעשייה.

עליי להוסיף, שבתקשורת שסיקרה את הכנס, לא נאמרה ולו מילה אחת על הפאנל החשוב הזה לתושבי הנגב.

הכותבת היא בלהה גבעון, יו"ר עמותת "נגב בר קיימא"
הביא לדפוס: יעקב סיטרוק-דהן

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה

  • גדעון

    אין לי אלא לחזק את דברי הגב בלהה גבעון, ואף לברך אותה על פעילותה הברוכה.
    מה שלי הפריע בעיקר ההתנשאות של הגב פארן בכל הקשור למתרחש בנאות חובב , החידושים, הטיפול המעקב והאכיפה בעניין איכות הסביבה, להתלהם על בסיס נתונים שלפני עשרים שנה ויותר מעיד על ההתנשאות הבלתי נסבלת והאדנות של האנשים בעיקר מהמרכז שחושבים שהמונופול על החוכמה נמצא אצלם