טורים אישיים

לפני שתחליטו שהקדמה והנאורות נעצרו בגדרה, תנו קפיצה לדרום הפורח

טורים אישיים14 באפריל 2019    3 דקות
0

תמיכתם בליכוד של תושבי הדרום "הנבערים" הרגיזה מאוד את אנשי מדינת תל אביב. אבל מתי בפעם האחרונה הם ביקרו באזור שנהנה מהפריחה הגדולה ביותר שלו

לפני שתחליטו שהקדמה והנאורות נעצרו בגדרה, תנו קפיצה לדרום הפורח
צילום: אבשלום שושני, מעריב

כמו בבחירות 2015, גם הפעם חוקרי הטבע מתל אביב קבעו שכל מצביעי הליכוד בדרום המופגז הם לא יותר מבבונים, ושיש להפסיק מיד את גילויי האמפתיה ותחושת ההזדהות כלפיהם. היו גם שלל הצעות יצירתיות כמו תליית שלטי "מגיע לכם" בכל המקלטים בשדרות, הפסקת פרויקטים ואפילו הצעות לשדרוג בלוני התבערה של חמאס – כך אולי תושבי הדרום הנבער ישלמו על כך שהעזו לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע לפי צו מצפונם, למפלגת הליכוד ולבנימין נתניהו.

בזה אחר זה, מיטב החוקרים והמומחים מהאקדמיה ומחוצה לה, מצוידים בדיבור מהוקצע שלא היה מבייש את חוקרי נשיונל ג'יאוגרפיק, ניסו לנתח את התופעה האנתרופולוגית שהסעירה את המדינה. דיברו על הצבעה שבטית, מזרחיות, "אפקט היד הרועדת", קיפוח, מפא"י, בגין, גנץ שלא נתפס ימני מובהק, ולקינוח שלל מחמאות שהתייחסו לרמתם הקוגניטיבית הנמוכה של "הבבונים" – תושבי שדרות, נתיבות, אשקלון, באר שבע והסביבה.

חלקם של ההסברים נכונים, אך הם אינם מציירים את התמונה המלאה. תרשו לי להציע הסבר אלטרנטיבי משמעותי נוסף, אך בעיקר לדחות בשאט נפש את הגישה המזלזלת והמתנשאת כלפי תושבי הדרום, ולתהות מתי בפעם האחרונה נפרדו אותם "מומחים" מהאספרסו ומהסן פלגרינו שלהם בשדרות רוטשילד והגיעו לביקור בפארק ההייטק בבאר שבע, בירת הסייבר? מתי ראו את הנוף מהמרפסות בבנייני המגורים בשכונות הירוקות בנתיבות, המשקיפות על נחל בוהו שחוצה את העיר המתפתחת? או צפו בהצגה של תיאטרון דימונה המצוין?

רוביק דנילוביץ' וביבי נתניהו

ראש העירייה רוביק דנילוביץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. באר שבע בחרה בהם | צילום: ארכיון "שבע"

כדי להבין את הסיבה לתמיכה הגדולה שלה זכתה מפלגת השלטון בדרום צריך פשוט לבוא לבקר, ולא רק במרבדי הכלניות הקסומים, אלא גם להיכנס לערים ולהיחשף לתנופת הפיתוח. לאלה מכם שעדיין שבויים בקונספציה של ערי פיתוח נחשלות ושכונות מצוקה, מחכה הפתעה נעימה בדמותם של שכונות חדשות, מבני ציבור, שדרוג תשתיות ותחנות רכבת, תוכניות חינוך מתקדמות, פארקי הייטק ותעשייה, מרכזי מסחר שוקקים וחיי תרבות ענפים, ואחרי שנים רבות – גם הגירה חיובית.

נכון שיש עוד הרבה מאוד מה לעשות. עם זאת, הנגב והדרום נמצאים בפריחה הגדולה ביותר שלהם מאז הקמת המדינה. ממשלת נתניהו האחרונה השקיעה משאבים רבים בפיתוח ערי הדרום וחתמה הסכמי גג בגובה של מיליארדי שקלים שכבר זרמו והושקעו ביישובי הדרום. רגע לפני שתטענו ובצדק שכל הפריחה הזאת נובלת ואינה שווה דבר כשהילדים שלך ישנים במקלטים וחלקם חזרו להרטיב במיטה בזמן שהם מאבדים את ילדותם, ומרכזי החוסן אינם עומדים בעומס, אנסה להסביר למה לעזאזל בכל זאת נהרו המצביעים אחר הליכוד. התשובה פשוטה: תושבי הדרום הפעילו מערך שיקולים אחר, פרט לביטחוני, כשעמדו מאחורי הפרגוד. זהו אינו משחק סכום אפס, וזוהי זכותם הדמוקרטית, כשם שתהיה זאת זכותם להמשיך להשמיע את זעקתם הביטחונית במידת הצורך, לבקר ולהתלונן על תפקודה של הממשלה שבה בחרו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו. למפלגות האחרות אין פתרונות קסם | צילום: מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

תושבי הדרום בחרו בממשלה הנוכחית כי לא השתכנעו שלמפלגות האחרות יש פתרונות קסם שיביאו לשקט המיוחל ולסופה של הבעיה הביטחונית. מצד שני, הם כן השתכנעו שהממשלה הנוכחית מוכנה להשקיע בקדמה ובפיתוח, ולהצעיד אותם שלב נוסף באבולוציה המתבקשת ובצמצום הפערים. "הבבונים" הולכים זקופים, בטוחים בצדקת דרכם. למרות הכל, הם מעדיפים לתת הזדמנות נוספת לטפל בבעיה הביטחונית לממשלה שהוכיחה את עצמה והשקיעה בהם בתחומים אחרים.

אז לפני שתחליטו שהקדמה והנאורות נעצרו בגדרה, בואו לראות את הדרום הפורח ותבינו שהבבונים מבינים ומנתחים, ועל פי זה מחליטים החלטות מושכלות מודעות ולא בהכרח רגשיות בגן החיות של המזרח התיכון.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות
0

הגנה על הבית

ד"ר אסתר לוצאטו, יו"ר עמותת 'ישראל למען הנגב': "לאחר שנים של שאננות לאומית וקיבוצית וטמינת הראש בחול, הציבור שלנו חייב להתפקח"

טורים אישיים8 בנובמבר 2023    דקה אחת

כתיבת תגובה