חדשות

"ההקלה היתה עצומה"

חדשות11 בנובמבר 2021    8 דקות
0

שביעות רצון בנגב מגזר הדין שהוטל על אריה שיף מערד: תשעה חודשי עבודות שירות. בנו של אריה, בן, לעיתון "שבע": "מבחינתנו אבא שלי הוא זכאי. זו הייתה שנה מאוד קשה"

"ההקלה היתה עצומה"
אריה שיף. צילום: באדיבות המשפחה

סוף הסיפור? בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר השבוע, את דינו של אריה שיף מערד שירה למוות בזמנו בפורץ לביתו, וקבע ששיף יבצע תשעה חודשי עבודות שירות. גזר הדין ניתן לאחר שהפרקליטות דרשה מבית המשפט לגזור עליו ארבע עד שש שנות מאסר בפועל, כך שללא ספק מדובר בגזר דין מקל ביותר.

בנו של שיף, בן, אמר לעיתון "שבע" לאחר קבלת גזר הדין: "התפרקנו רגשית באולם בית המשפט. השנה האחרונה הייתה מאוד קשה, להיות במתח הנוראי הזה ולראות מה יהיה עם אבא שלנו, שאנחנו כל כך אוהבים. וההקלה הייתה עצומה. כמובן, מבחינתנו אבא שלי הוא זכאי; הוא הציל את חייו ואת חייה של אימא שלי באותו לילה, אבל בתוך המדינה שלנו אנו חיים. ואם אנחנו יודעים שיש 97, 98 אחוזי הרשעות במדינה, אז להפיל את הקובייה הזאת על העתיד של אבא שלך, זה יהיה די אווילי. לכן, החלטנו ללכת על עסקת טיעון, שתרחיק ככל הניתן את המאסר בפועל מהשולחן. וזה באמת מה שקרה, למרות הבקשה של הפרקליטות לארבע עד שש שנים (מאסר בפועל). אנו מרגישים שמלבד האמירה הזאת, בהמשך הטיעונים לעונש שלהם, הם המשיכו לסנגר על אבא ולהסביר למה הוא לא צריך לשבת בכלא. כלומר, יש הבנה גם בפרקליטות, גם מהשופטת, לאורך כל התהליך, שנעשה כאן אירוע של סכנת חיים אמיתית. ובסוף, אבא שלנו אומנם יצא אשם, אבל עם המינימום שיכולנו להשיג בשבילו".

"כן. אם אתה קורא את גזר הדין של השופטת, אתה מבין שהיא לגמרי מבינה שהוא עשה פה מה שהוא היה צריך לעשות, ושהסיטואציה נגמרה כפי שהיא הייתה צריכה להיגמר, אבל החוק לא מכסה. ולכן הקירבה לסייג, שהפרקליטות הכניסה לכתב האישום, לא אנחנו. הוגשה הצעת חוק לשינוי העניין, ואנו מקווים שאבא שלי יהיה האחרון שיצטרך לחוות את זה. כל עוד אין פה משילות, והריבון לא לוקח אחריות על חבל הארץ הענק הזה, ואנחנו מופקרים וחיים במצב של 'המערב הפרוע', אז אין ברירה אלא פשוט לשנות את החוק, כדי שהאזרח יוכל לשמור על עצמו, כי אף אחד לא חושב שאנו חיים במדינה שיכולה לשמור עליו, לפחות לא איפה שאנחנו גרים"…

שיף הבן מתקשה להסביר את הדואליות שבעמדת הפרקליטות, שמצד אחד דרשה עונש מאסר כבד יחסית ומצד שני בדיונים המשפטיים דווקא סנגרה, כדבריו, על אריה שיף: "אני לא משפטן, ואני לא מבין מה נעשה שם ומדוע הם החליטו ככה, אחרי שבגישור דובר בשפה אחרת. הם באו לאדם מבוגר, אמרו לו: 'אל תדאג. תחתום כאן וכאן'. ואז אחרי זה, דברים השתנו. תראה, הפרקליטים עצמם שהיו באולם, הם המשיכו אחרי שביקשו את עונש המאסר, לדבר בשבחו של אבא ועל הבלתי אפשריות של כל הסיטואציה. כלומר, הם עשו את כל עבודת הסינגור המשמעותית בטיעונים לעונש, לא הסניגורים שלנו. ולכן יכול להיות, ושוב אני לא משפטן ואני לא מבין בזה, שכנראה יש שם משהו שהוא מעבר; איזו בקשה שנעשתה במטרה לרצות או אולי בקשה שהגיעה מגבוה, והם עצמם פחות האמינו בזה. אני לא יודע".

ומה עומד מאחורי הבקשה הזאת? למי יש אינטרס שאבא שלך יישב סתם בכלא?

"תשאל פרשנים ומשפטנים. אני סך הכל הבן של. אני שמח שהשופטת ראתה מעבר למסכת של הפרקליטות, והבינה שמלבד הבקשה של ארבע עד שש שנים בכלא, הם לא גיבו אותה בשום צורה. אפילו הדוגמאות שהם הביאו מולה בטיעונים לעונש היו דוגמאות שנועדו להקל (על העונש); הם דיברו על שחר מזרחי ושי דרומי, ואנו תמיד האמנו שאבא שלי צריך לקבל הרבה פחות מהם. אני מאוד מעריך את האנשים שציינתי, וחושב שהם עשו מה שהם היו צריכים לעשות, ואני מאוד גאה בהם, אבל הפרקליטות לא יכלה להביא אותם כדוגמאות, ולצפות שהשופטת תבין שאם שוטר קיבל שלוש שנים, אז אזרח צריך לקבל ארבע; אין בזה שום היגיון".

בן שיף. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק כולנו אריה שיף

גם בבוקר הקראת גזר הדין, קיבלה משפחת שיף תמיכה ציבורית מקיר לקיר: "התמיכה הייתה מטורפת. לא זיהינו איזה קהל ספציפי; היו לנו חבר'ה גם מהימין, אבל גם מהשמאל. גם יהודים, אבל גם לא יהודים. כולם רואים את המקרה של אבא שלי כקו פרשת מים, לגבי הזכות שלנו להגן על עצמנו ועל חיינו. ולא מדובר כאן על רכוש; מי שמדבר כאן על רכוש וגנב שברח, זו זילות של כל האירוע. מדובר כאן באדם מבוגר שקם באמצע הלילה, ומולו עמדו שלושה רעולי פנים, כשהוא עם אקדח ביד. כל סיטואציה אחרת הייתה יכולה להיגמר בצורה טראגית לנו. ואני שמח שזה מאחורינו".

על עונש עבודות השירות וההליך שיעבור כעת על אביו, הוא אומר: "אני כבר יכול להגיד לך שבשירות המבחן כשהיו צריכים להכין את הדוח האם אבא מתאים לעבודות שירות, הם כתבו לדעתי את הדוח אולי הכי מדהים שאי פעם יצא מהמשרד שלהם על אבא שלי, כי נכנס אליהם איש משכמו ומעלה, והם צריכים להחליט האם להכניס אותו לכלא ישרת את החברה או לא. והם החליטו כמובן שלא, כי הוא כל החיים שלו מתנדב ללא הפסקה יום אחרי יום. והוא עשה את זה גם אחרי אותו אירוע, והמשיך להתנדב בשנה האחרונה, אפילו בזמן מעצר הבית. אבא יעשה את זה גם אחרי כן, כחלק מעבודות השירות שלו. זו שגרת חייו, לתת לאחרים. אגב, כבר קיבלנו טלפונים מכל מיני גופים שמאוד היו שמחים שאבא שלי יבוא ויתנדב אצלם. אנחנו פעם ראשונה בעניין, ולא מודעים איך התהליך הזה עובד, והאם יש לנו זכות לבקש בכלל להגיע למקום מסוים. מתקשרים לאבא אנשים שרוצים שהוא יבוא להתנדב אצלם, והוא אומר להם: 'תודה, כשנגיע לגשר נראה'. אני מאמין באבא שלי שמה שהוא יעשה, הוא יעשה מכל הלב, כמו שהיה עד היום כל חייו".

ל"שבע" נמסר, שראשי "הפורום לקידום הנגב", "הוועד להצלת הנגב" וארגוני המחנה הלאומי ותושבים בדרום הגיעו ביום שלישי השבוע, להיכל המשפט בבירת הנגב, לקראת מתן גזר הדין של שיף. ראשי "הפורום" באו לתמוך במשפחתו של המורשע בהמתה בקלות דעת מתוך הבנה שהכרעת הדין במשפטו משמעותית ביותר לעתיד הנגב ותושביו.

אל ראשי "הפורום לקידום הנגב", שהגיעו לתמוך בשיף, הצטרף גם סגן ראש עיריית באר שבע הרב שמעון טובול, שאמר: "באתי להזדהות עם אריה שיף, כדי להגיד לו שזה הכאב של עם ישראל, של מדינת ישראל ושל הדרום כולו. הזוי שאדם המגן על הבית שלו ועל רכושו, במקום לקבל צל"ש, הוא נשפט. בעיני רוב הציבור הישראלי, אריה שיף זכאי".

אורטל פרלמן שמואלי וג'ולי קייט (מראשי "הפורום") ציינו מחוץ לבית המשפט, ש"ראשי 'הפורום לקידום הנגב' ותושבי האזור הגיעו להביע את תמיכתנו המלאה באריה שיף. לא ייתכן שפרקליטות מחוז דרום מתעלמת לגמרי מחוק ההגנה העצמית, ובפועל מותירה את תושבי הנגב ללא זכות הגנה על חייהם ורכושם. זעקתו של שיף היא זעקת תושבי הנגב בכללותם. כולנו אריה שיף. גזר  הדין היום הוא ניצחון השכל הישר".

גם ב"וועד להצלת הנגב" הביעו שביעות רצון מגזר הדין, והדגישו שהוועד "מברך את בית המשפט על גזר דין מקל על אריה שיף. אריה הוא אזרח מצוין ואיש שנקלע לסיטואציה בלתי אפשרית שיכולה לקרות רק כאן בנגב. אנו קוראים למחוקק להעביר בהקדם את 'תיקון שיף' (הרחבת חוק דרומי), שייתן לכלל תושבי הנגב, ללא קשר לדת, גזע ומין, ביטחון אישי במרחב הפרטי והציבורי".

עו"ד יוסף אקרמן (מנהל המחלקה המשפטית בארגון "עד כאן") הגיב גם הוא לגזר הדין של שיף: "יש לברך את בית המשפט על ההחלטה שלא להכניס לכלא את מי שביקש להגן על עצמו ועל רכושו. העובדה שאזרחים נתקלים בסיטואציות בהן הם אינם מרגישים מוגנים, היא תעודת עניות למשטרת ישראל. אדם בן 70 לא צריך להתמודד עם פורעים רעולי פנים באמצע הלילה. המקרה המצער של אריה שיף מהווה תמרור אזהרה ועדות לאי המשילות הכללית בכלל רחבי ישראל ובפרט באזור הדרום. יחד עם זאת, תשלום קנס (10,000 שקלים) בידי שיף למשפחתו של מי שבא לפגוע בו וברכושו הינו לעג לרש".

 

 

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה