חדשות

מהנגב תצא הבשורה: תם עידן ההטמנה

חדשות3 במרץ 2021    4 דקות
0

בטקס בהשתתפות השרה להגנת הסביבה, נחנך מפעל מיון פסולת בדודאים

מהנגב תצא הבשורה: תם עידן ההטמנה
צילום: sight

השבוע התקיים טקס חנוכת מפעל מיון פסולת בדודאים – הפארק למחזור וחינוך סביבתי בנגב בהשתתפות השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי וראשי רשויות בנגב. מפעל המיון החדש הוקם בעלות של כ-100 מיליון ₪ ושותפים לו מועצת בני שמעון, חברת נגב אקולוגיה והחברה הכלכלית למועצה האזורית בני שמעון. המפעל ישנה את מאזן הפסולת בנגב ויטפל בפסולת המעורבת (הביתית) של כלל רשויות הדרום. 80% מהפסולת הביתית תמוחזר.

מפעל המיון, יקלוט מידי יום כ 1,300 טון אשפה ביתית של כ-מיליון מתושבי הדרום והנגב. הפסולת הביתית תעבור מיון בטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם למספר זרמים. הפסולת תטופל במבנה מקורה המנטרל מפגעי סביבה, ציפורים אויר וריח.  תהליך שיוביל בעשור הקרוב להגשמת האסטרטגיה שהציב המשרד להגנת הסביבה: צמצום היקפי ההטמנה והגדלת היקפי המיחזור עד ל  80 אחוז של הפסולת הביתית האורגנית.  החומרים הממוינים יארזו ויישלחו למפעלי מחזור בארץ ובעולם. ומהפסולת האורגנית אתר דודאים יפיק  דשן איכותי לחקלאות ולגינון. מפעל המיון יגדיל משמעותית את היקפי המחזור וישנה לחלוטין את מאזן הפסולת בנגב. במפעל טכנולוגיה מתקדמת וראשונה בארץ של שאיבת שקיות פלסטיק. שואב השקיות יאפשר את הפרדת השקיות מכלל הפסולת וידחוס אותן

לטובת תפעול המפעל, בדודאים יגייסו כ-100 עובדים חדשים מהדרום במגוון של תפקידים והכשרות.  הקמת מפעל המיון הינו ציון דרך משמועתי בשירות שמעניק פארק המיחזור דודאים במגוון סוגי פסולת תחת קורת גג אחת, דבר המייעל את אופן הטיפול בפסולת ותורם לצמצום מפגעים סביבתיים. הרשויות המקומיות אשר יפנו את הפסולת שלהן לדודאים יהיו שותפות מלאות לתהליך המיחזור ויתרמו לסביבה נקייה יותר ומקיימת לכל תושבי הדרום והנגב. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה בטקס "הקמת מתקן המיון החדש בדודאים, היא אבן דרך נוספת בשינוי הדרמטי אותו אנו מבצעים בטיפול בפסולת בישראל. אחרי למעלה משני עשורים שבהם ישראל דרכה במקום בכל הקשור לטיפול בפסולת הגיע הזמן לשינויאני רוצה להודות לכל אחד ואחת מכם ולכל מי שלקח חלק בהקמת מפעל המיון ומי שמצטרפים היום למהפכה של עתיד טוב יותר למדינת ישראל, עתיד ירוק יותר, סביבתי יותר ובריאותי יותר לכלל האוכלוסייה".

המפעל החדש. צילום: חזי נקש

ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון: "שיתופי פעולה הם חלק מהדנ"א של בני שמעון, אנו מאמינים כי ביחד ניתן לעשות דברים גדולים וטובים יותר. בשנים האחרונות הצליחה המועצה לייצר הסכמים ופרויקטים משותפים עם הרשויות השכנות ועם גופים מכל הנגב. הצבנו לעצמנו להיות מובילים בתחום איכות הסביבה בדרום ובכלל, פארק דודאים הוא האופן שמטרה זו באה לידי ביטוי בשטח. מפעל המיון והמיחזור בדודאים מביא עימו בשורה אמיתית לאזור ולמדינה".

רוביק דנילוביץ' ראש עיריית באר שבע "בשורה מאוד גדולה לנגב, כוחנו ואיכות החיים של אזרחיה. יש פה יוזמה של רשות מקומית שלוקח אחראיות על הסביבה על איכות האוויר והחיים של כולנו. ברגע שהמשרד הממשלתי הרלוונטי משחרר תומך ומאפשר כך נוצרת שותפות גדולה וחשובה בין הרשויות המקומיות שאיכות להם לממש כלכלה מקומית מקיימת. המפעל הזה מסמן את העולם החדש, שיתוף הפעולה בין כולנו. על השולחן בימים אלה בוועדת הגבולות המעבר של נאות חובב לעיריית באר שבע. אנחנו לוקחים אחראיות על האוויר שאנחנו נושבים ולנו חשוב לפני הכל שהתושבים שלנו יחיו באיכות חיים טובה. אנחנו רוצים לא רק לטפל בפסולת של עצמו אלא באוויר שלנו ולהביא עוד ועוד מפעלים ותעסוקה."

ניר בר דוד מנכ"ל פארק דודאים "היום אנחנו מציינים התחלה. זו תחילתה של הדרך למימוש החזון, באמצעות המפעל אנחנו נצמצם את כמויות הפסולת המופנות להטמנה. אנו חרטנו על דגלנו לפעול במיטב המקצוענות לטיפול בפסולת של תושבי הנגב. כעת הגיעה ההזדמנות להשפיע על עתיד הסביבה והנגב בכלל. מסביב המפעל יקומו מתקני המשך, אל לנו לנוח אתגרים רבים לפנינו. תם לו עידן ההטמנה אני קורא לשרה להגנת הסביבה וראשי הרשויות להמשיך ולפעול על מנת להגיע ליעד ולסגור את מעגל הטיפול בפסולת. אנחנו שותפים ומחויבים למטרה, עלינו לפעול יחד כאדם פרטי, כאזרח במדינה וכאיש ציבור. צריך לוותר על הרגלים ולהשקיע באידאל הזה שנקרא סביבה".

 

 

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה