חדשות

בשורה אמיתית לנגב

חדשות9 ביולי 2020    11 דקות
0

המאבק הצליח וקברניטי הנגב יכולים להיות מרוצים אחרי ההחלטה לפתיחת מעטפות המכרז בפרויקט קריית המודיעין. יו"ר ועד הפעולה "ישראל למען הנגב" ד"ר אתי לוצאטו מוחה על האמירה שיוחסה לרמטכ"ל אביב כוכבי לגבי הפיכת "לקסוס" המודיעין ל"סוסיתא" עם העברתו דרומה, ומדגישה: "המציאות טופחת על הפנים באמירה הזאת. הכוכבים מתחילים להסתדר"

בשורה אמיתית לנגב

החלטתו בשבוע שעבר של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ לפתוח השבוע את מעטפות המכרז להקמת קריית המודיעין בצומת ליקית שליד עומר הפיחה רוח חדשה במפרשים של פרנסי הנגב, הנאבקים שנים רבות ליישום החלטת הממשלה בעניין פרויקט הענק, שהיקפו עשרות מיליארדי שקלים.

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' אמר בין היתר: "אני שמח ומודה לשר הביטחון שהדגיש בהודעתו שמדובר 'על מהלך אסטרטגי ברמה הלאומית עבור מערכת הביטחון, צה"ל, אמ"ן ותושבי הנגב ומדינת ישראל, מהלך שיחזק את יכולות אגף המודיעין ויתרום רבות לפיתוח הנגב'. אני רואה בזה רגע היסטורי, שהופך את באר שבע והנגב לאחד ממרכזי הידע והטכנולוגיה המובילים והמתקדמים בעולם"!

ראש מועצת בני שמעון ניר זמיר, שחלק משטח קריית המודיעין העתידית נמצא בתחומה המוניציפלי של המועצה שבראשותו הוסיף: "אני מברך את ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, על שהורה לקדם את העברת צה"ל לנגב והקמת קריית המודיעין בליקית. אלה פעולות בעלות חשיבות לאומית שיתרמו רבות לחיזוק הדרום והנגב, תוך מימוש חזונו של בן גוריון. הממשלה, משרד הביטחון והרשויות המקומיות השקיעו כבר סכומי עתק בתכנון, פיתוח והכנות לקראת המעבר. מדובר בצעד בעל רבדים חברתיים וכלכליים משמעותיים שיביאו לפריחה עצומה ולגישור על פערים דמוגרפיים בין המרכז לדרום. שנים מדברים על אפשרויות להצמחתו של הנגב, לחיזוקו דרך אוכלוסייה בעלת אוריינטציה טכנולוגית, השקעה מסיבית בחינוך, יצירת מקומות עבודה לואו-טק והיי-טק, גיוון אוכלוסייה והעצמת אנשי הדרום.  במעבר צה"ל דרומה כל התחומים האלה יקבלו דחיפה חיובית משמעותית, טהיא שתהפוך את הנגב לבירת הטכנולוגיה והתעשייה. זוהי העת לשים את הנגב במרכז".

יש המציינים את ההחלטה להגיש בג"צ באמצע השבוע שעבר שיורה על פתיחת מעטפות המכרז של פרויקט הענק, כאחד הגורמים המשמעותיים שזירזו את קבלת ההחלטה בעניין. את העתירה הגישו חברי ועד הפעולה "ישראל למען הנגב", בראשות ד"ר אתי לוצאטו.

ד"ר לוצאטו מוצאת קשר בין הגשת הבג"צ להחלטה שהתקבלה כמעט מיד אחרי ההגשה: "תראה, אני חושבת שאין ספק שהאקט הזה היה מאוד מאוד משמעותי ונדבך אחד מתוך מאבק שכבר מתנהל קרוב לשנתיים, של העמותה של 'ישראל למען הנגב'. בסופו של יום, באופן תמוה, פתיחת המעטפות התעכבה ללא שום הצדקה, אבל באופן אמיתי ועובדתי, ממרץ הן לא נפתחו. ואנחנו בנגב שבעי אכזבות. ההחלטה על מעבר צה"ל לנגב התקבלה ב-2002. ראשון החיילים שייכנס לקריית המודיעין יהיה ב-2025, במקרה הטוב. תבין שמאז שממשלה מחליטה ועד שהפרויקט מתבצע ומאכלסים את המקום, זה כמעט שנות דור, 23 שנה. זאת אומרת שאין ספק שמשהו בהתנהלות מבחינת המדינה מתנהל לא נכון. זה מאחורינו כבר, ואנחנו צריכים להיות אופטימיים. סך הכל עברנו דרך ארוכה. קרוב לוודאי שאין נקודת חזרה מפתיחת המעטפות, כך אני רוצה להאמין. אנחנו אופטימיים, אבל מאוד דרוכים. נהיה חייבים להיות עם האצבע על הדופק, שאכן התהליך מתקיים ומתבצע. ולשמחתי אני חושבת שגם הכוכבים מתחילים להסתדר. אני חושבת שקודם כל לזכותו של שר הביטחון גנץ שהוא הרים את הכפפה הזאת והבין את האתגר הזה, וגם בהיותו רמטכ"ל אני חושבת שהוא תמך בזה. וגם השר מיכאל ביטון מירוחם שהוא שר במשרד הביטחון. אני חושבת שנושבת רוח חדשה. גם האלוף במיל' אמיר אשל שהוא היום מנכ"ל משרד הביטחון, העביר בשנים האחרונות הרבה בסיסים של חיל האוויר לנגב. אנחנו מאמינים שזה נכון, זה צודק, זה נכון למדינת ישראל, זה נכון לנגב. ומדינת ישראל תרוויח מזה שהנגב הוא חזק. וזה באמת אחד הפרויקטים באמת מחוללי השינוי, שצריך אותו למדינת ישראל ולנגב. 60 מיליארד שקלים ב-20 שנה ועשרות אלפי מקומות עבודה – הנגב ייראה אחרת".

מה דעתך על האמירה שיוחסה לרמטכ"ל אביב כוכבי בדיון סגור על הפיכת ה"לקסוס" של המודיעין בפי גלילות ל"סוסיתא" בליקית?…

"קודם כל, רמטכ"ל במדינת ישראל הוא מהמנהיגים המובילים את המדינה באתגרים אולי הכי חשובים שלה. אני חושבת שזה לא נכון שרמטכ"ל יתבטא בצורה כזאת, שבעצם הוא לא מאמין בפריפריה. והדימוי הזה של לקסוס בהרצליה לעומת סוסיתא בנגב, זה טעות, זו אמירה שלא הייתה צריכה להיות. אני רוצה להגיד לכוכבי שהמציאות טופחת על הפנים באמירה הזאת שלו, מכיוון שבזמנו בשנות ה-60 הקימו את קמ"ג והקימו את האוניברסיטה והקימו את בית החולים פה בנגב. כל אחד מהמוסדות האלה, הם מהמובילים בעולם, לא רק בישראל. אז, פרויקטים גדולים שנעשו בנגב מוכיחים לכולנו שמדינת ישראל מרוויחה, כי הם הופכים להיות המובילים. לכן, אני חושבת שבוודאי שהוא טועה, ומדינת ישראל תרוויח הרבה יותר, מכיוון שבונים פה עיר מודיעין, שמבחינה טכנולוגית תיתן מענה הרבה יותר טוב מאשר איפה שהם נמצאים היום, בפי גלילות.

דר' אתי לוצאטו. צילום : יורם רשף

ולסיום, ראש מועצת עומר פיני בדש, המנהל שנים רבות את המאבק ליישום כל הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל בנגב, מסכם: "כשפגשתי את בנט, אמרתי לו שהוא איבד את ההזדמנות של החיים שלו, להיזכר בנגב כאחד שהחליט לפתוח את המעטפות, והוא לא עשה את זה. אני בשיחות כל הזמן עם המנכ"ל החדש במשרד הביטחון ועם כולם. לכולם היה ברור שייפתחו המעטפות, ושליקית לא תזוז לשום מקום. לפני שבועיים, נפגשתי עם הרמטכ"ל, הוא היה בעומר, ואמר: 'הכל תלוי ברכבת מהירה'. עכשיו, מנכ"ל משרד הביטחון הקודם אודי אדם, הקצה 20 מיליון שקלים לתכנון רכבת. ישבנו עם משרד התחבורה על העניין הזה, וכרגע החלופה המועדפת שתפתור את כל הבעיה של רכבת מהירה היא רכבת שלא עוברת דרך באר שבע, אלא בצומת גורל בחיבור של הרכבת שמגיעה מאשקלון ושדרות ואופקים, ומההתחברות לרכבת לבאר שבע תהיה רכבת שתמשיך במנהרה של 3.2 ק"מ, מנהרה שתגיע בדיוק לקריית המודיעין, והמסילה תמשיך לכיוון דימונה. זו החלופה המועדפת, זו החלופה של רכבת מהירה, שתביא גם חיילים מאשדוד, אשקלון והנגב המערבי וגם מתל אביב. האומדן הוא 1.2 מיליארד. החלופות האחרות הן בסביבות 400 מיליון. 1.2 מיליארד זה כלום כסף לפרויקט כזה; הרכבת לבית שאן עלתה 4 מיליארד. כלכלית? לא, אבל זה חשוב. הרכבת לכרמיאל עלתה 2.5 מיליארד. כלכלית? לא, אבל חשוב. 1.2 מיליארד זו הרכבת הכי כלכלית שיכולה להיות וזה הכיוון, שיפתור גם את הבעיה לרמטכ"ל, שתהיה רכבת מהירה לקריית המודיעין. וזה יפתור את הבעיה לכולם, ככה שלא תהיה התנגדות באמ"ן ולא התנגדות של הרמטכ"ל ולא של אף אחד".

אתה מאמין באמת שזה יפתור את הבעיה או שזה רק עוד תירוץ לדחות שוב ושוב את מימוש הפרויקט?

"ברגע שאתה כל הזמן מחפש להתחמק, אתה נותן טיעונים. אם הטיעון אמיתי, ואתה פותר אותו, אז זהו טיעון אמיתי. כרגע, הרמטכ"ל חד משמעית אמר: 'הבעיה שלי זה רק רכבת מהירה. אמ"ן בנגב, אין לי שום בעיה'".

בצה"ל אומרים שהמודיעין יאבד כוח אדם איכותי אם יגיע לנגב…

"נכון שהם בכיינים, אבל עובדה שאמיר אשל לא מתרגש מהדבר הזה. אני כשהרמטכ"ל אמר לי שנגיד מפתח תקווה לליקית זה לוקח שעה וחצי נסיעה, מה שגם פחות היום, אמרתי לו: 'וכמה היום לוקח בבוקר מפתח תקווה לגלילות? גם שעה וחצי'. היום בגלל כביש 6, זה יותר מהיר להגיע לליקית מאשר לגלילות. אני אמור לעשות מילואים בעוד שבועיים בגלילות ב-8:30, ואני אומר לעצמי שזה יהיה סיוט להגיע לשם בבוקר"…

בדש בטוח, ש"כולם יישרו קו ויגיעו, לא יעזור לאף אחד כלום. המון חברות היי-טק שהיו אמורות לרדת לפארק עומר ובכלל דרומה, עצרו את המהלך עד שלא ייפתחו המעטפות. ועם פתיחת המעטפות וההכרזה על הזוכה, אני מאמין שכל התנועה של חברות ההיי-טק דרומה תתחיל לחזור חזרה. ליקית קום תקום, וחלק גדול ממנה בשטח השיפוט של עומר".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, ביקר ביום שני השבוע, בליווי השר לנושאים חברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון וראשי רשויות באזור, באתר הבנייה הצפוי של קריית המודיעין בליקית. במסגרת הביקור, הציג ראש מינהלת מעבר דרומה במשרד איציק כהן, את עיקרי הפרויקט. גנץ אמר, בין היתר: "צה"ל, כולל הרמטכ"ל וראש אמ"ן ששוחחתי עימם, אני וכל מערכת הביטחון, רואים בנגב את המקום הנכון להתפתח בו. מקום שבו יהיה לנו את המתקן הטכנולוגי הטוב ביותר, האיכותי ביותר והחשוב ביותר ליצירת זרוע המודיעין החזקה והמובילה ביותר. זוהי סיבת הסיבות למעבר אמ"ן לנגב. בנוסף, אנחנו מסייעים פה לאתגר לאומי של פיתוח הדרום שצה"ל היה הראשון להיענות לו, מכוחות היבשה, דרך בסיסי חיל האוויר ועד מעבר חיל התקשוב וקריית המודיעין. זהו פרויקט ראשון במעלה לביטחון הלאומי ולנגב כולו ברוח חזון בן גוריון".

קריית המודיעין. הדמיה : משרד הביטחון

במקביל, התקיים באותו יום דיון לא פשוט באותו עניין בוועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה. יו"ר הוועדה עפר שלח, אמר בישיבה: "מעבר צה"ל לנגב הוא אחד הפרויקטים החשובים ביותר שעל סדר היום הלאומי, ובה בעת אחת הדוגמאות המחפירות ביותר להחלטה ממשלתית שפשוט לא מתבצעת; 18 שנים חלפו מאז החלטת הממשלה הראשונה בנושא, ואנחנו נמצאים כמעט באותו מקום: צה"ל רוצה אפס סיכונים ביחס למצבו הנוכחי, המשרדים הממשלתיים האחרים, בעיקר האוצר והתחבורה, מתקשים להציג פיתרונות, והכל תקוע. הנציגים נשמעים כמו בדיונים קודמים מלפני 3, 5 או 10 שנים: הם מכירים בחשיבות הנושא, הם דנים עליו, ועדות יתכנסו, ויוצעו פיתרונות. בינתיים, המשרתים קולטים שהצבא לא ממש ממהר, וגם המשרדים האחרים לא יוצאים מגדרם כדי לעזור. ככה זה לא יכול להימשך".

ראש חטיבת התכנון בצה"ל, תת אלוף עודד בסיוק טען בין היתר: "מעבר צה"ל לנגב זה מהלך חשוב מבחינתנו. השאלה אם זה קורה או לא קורה, כלל לא עומדת על הפרק. השאלה היא האם זה יקרה בצורה נכונה. כרגע מדובר על בין 115 ל-130 דקות לכל כיוון. ואם מדובר על מישהו שמתגורר בחדרה, זה ייקח גם 165 דקות לכל כיוון. מה שאומר ש-4 שעות מהיום מבוזבזות על נסיעות. גם כשהמדינה רוצה שיהיו רופאים מומחים מתחום מסוים בבית החולים 'סורוקה', היא יודעת לעודד אותם. אפשר להתעלם מהמציאות, המחיר של האיכות יהיה גבוה. אני מציע שלא לקחת את זה לאזורים של המפונקים עם הכסף. אנחנו כבר היום בתחרות על אותם אנשים. אנחנו מנסים לתת תנאים סבירים והוגנים. להגיד לאנשים האלה לנסוע 4 שעות ביום, נראה לי בעייתי"

ח"כ משה ארבל הוסיף: "יש מוחות טובים בפריפריה שיידעו לעשות סייבר, והם יהיו מסורים ויידעו לעשות את העבודה בצורה מושלמת. יחד עם זאת, צריך לזכור שמדובר בחיילים. התועלת לחייל משירות ב-8200 היא אדירה. היא ההשקעה הכי טובה עבורו. התפישה הזאת שאנחנו צריכים לדאוג ולרפד את אותה אוכלוסייה מאזור תל אביב צפון – רמת אביב עד הרצליה פיתוח, ולדאוג להם שהכל יהיה קרוב להם לבית היא מופרכת מיסודה; לא יקרה כלום אם חייל יעלה על כלי רכב וייסע , ולא יקרה כלום אם יכשירו חיילים תושבי הפריפריה לשירות ב-8200; הם לא פחות חכמים שם".

 

 

 

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה