חדשות

מלגת ז'בוטינסקי ל-2 באר שבעים

חדשות12 במרץ 2020    3 דקות
0

לוקאס לוסיאנו קולרי וירדן פלג נבחרו להיות חלק מ-11 המדענים הצעירים מישראל, שקיבלו את המלגה לתמיכה במחקרם המדעי

מלגת ז'בוטינסקי ל-2 באר שבעים
על רקע הטיפולים שעברה סבתה. ירדן פלג | צילום: עודד קרני לע"מ

2 תושבי באר שבע קיבלו באחרונה את מלגת ז'בוטינסקי.

ל"שבע" נמסר, שלוקאס לוסיאנו קולרי וירדן פלג נבחרו להיות חלק מ-11 המדענים הצעירים מישראל, שקיבלו את המלגה ע"ש ז'בוטינסקי לתמיכה במחקרם המדעי. משרד המדע העניק זו השנה השנייה את מלגות ז'בוטינסקי בשווי 5 מיליון שקלים, כאשר כל חוקר זכה בכ-460 אלף שקלים לטובת מחקרו בתחומי המדע וההנדסה, זאת לתקופה של 4 שנים.

בטקס (במעמד מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה רן בר ומנכ"ל מכון ז'בוטינסקי גדעון מיטשניק), שנערך במכון ז'בוטינסקי בתל אביב, העניק שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס (שיזם בשנה שעברה את חלוקת המלגות) את המלגות לסטודנטים לתואר שלישי ופוסט-דוקטורט בתחומי הנדסה ומדע יישומי .

פלג היא סטודנטית לתואר שלישי באוניברסיטת בן גוריון, במחלקה להנדסת ביו-טכנולוגיה במחקר משותף עם הנדסה גרעינית. היא מתגוררת בבירת הנגב עם בעלה ו-2 הכלבות שלהם. פלג היא דור שלישי במשפחת כימאים באוניברסיטה: הוריה למדו במחלקה לכימיה וסבה המנוח היה בוגר המחזור הראשון של המחלקה לכימיה והועסק כד"ר לכימיה גרעינית. מחקרה עוסק בטיפולי רדיו-תרפיה מורכבים, המשתמשים בקרינה מייננת, כדי לטפל בגידולים סרטניים

פלג מספרת מדוע בחרה בתחום המחקר הזה: "במהלך אחד הקורסים, נחשפתי לנושא של הקרינה מהגרעין. זה עורר בי עניין. המחקר שלי עוסק בפיתוח דוזי-מטר (גלאי קרינה) תלת ממדי, המבוסס על פולימר צבעוני מצומד, פולי-דיאצטילן שישמש לטיפולי רדיו-תרפיה. נושא המחקר ופיתוח הדוזי-מטר חשובים לי מאוד, מאחר שסבתי ז"ל עברה טיפולים ברדיו-תרפיה במוח. טיפולי הקרינה צלחו בהתחלה, אך לצערנו לאחר 8 שנים, כתוצאה מהנזק המשני, הסרטן חזר עוצמתי, חזק, ומהיר יותר".

ואילו מחקרו של לוסיאנו קולרי עוסק בפיתוח גלאי קרינת נוי-טרונים, המבוססים על ננו חומרים מורכבים. באופן כללי, עוסק המחקר בהקניית תכונות חדשות ושיפור תכונות קיימות של חומרים מרוכבים, ובפרט בשיפור ההולכה התרמית של נוזלי קירור ויצירת גלאי קרינה גרעינית. החוקר הצעיר "חולם לגלות ולפתח משהו שיביא תרומה לעולם. מעניינת אותי היכולת לשלוט בתכונות של חומרים מרוכבים, ולפתח באמצעותם דברים התורמים לאנושות".

"לפתח משהו שיביא תרומה לעולם". לוקאס לוסיאנו קולרי | צילום: עודד קרני לע"מ

 

השר אקוניס: "המלגות שהוצאתי אל הפועל מתאפשרות הודות לתקציבי השיא של משרד המדע והטכנולוגיה בראשותי בשנים האחרונות. אנחנו מסייעים למצטיינים, בדיוק כפי שאנו מנגישים את המדע והטכנולוגיה לכל אזרחי ישראל בכל מקום בארץ. ל-5 המ"מים של ז'בוטינסקי אפשר להוסיף מ' שישית: מלגה"…

מיטשניק: "זו השנה השנייה בה משרד המדע והטכנולוגיה בראשות השר אופיר אקוניס מיישמים באופן מקורי את 'חוק ז'בוטינסקי', ומנציחים את פועלו של אחד מגדולי המנהיגים הציוניים. זאב ז'בוטינסקי היה איש חזון ואיש מעשה, שלצד היותו ראש בית"ר, היה מחולל הגדודים העבריים, איש הגות, משורר, עיתונאי, מתרגם ו'סטארט-אפיסט' בדרכו. מאחר שאנחנו רואים במקבלי המלגה חלק מ'מנהיגי המדע בעתיד' וגורם משפיע וחשוב במדע בהווה, אנו מברכים על יוזמת שר המדע להנצחת ז'בוטינסקי בדרך כה משמעותית תוך 'חיבור' בין דמותו וחזונו של זאב ז'בוטינסקי למדעני ההווה והעתיד".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה