חדשות

מעקב "שבע": נחתם הסכם להקמת המתקן לייצור חשמל ונפט במישור רותם

חדשות24 בדצמבר 2019    2 דקות
0

המתקן יפעל על בסיס הטכנולוגיה של מתקני ענקית האנרגיה המתחדשת Enefit באירופה

מעקב "שבע": נחתם הסכם להקמת המתקן לייצור חשמל ונפט במישור רותם
ג'אקי סבג. "בהקדם האפשרי" | צילום: אסף לב

צעד משמעותי נוסף בדרך להקמת מתקן להפקת נפט וחשמל מפצלי שמן ופסולת פלסטיק במישור רותם. ל"שבע" נמסר, ששותפות רא"מ (רותם אנרגיה מחצבים) דיווחה באחרונה לבורסה על חתימת הסכם עם ענקית האנרגיה המתחדשת Enefit מאסטוניה, זאת לאחר שבתחילת החודש דיווחה על ניהול מו"מ מתקדם בעניין.

לפי ההסכם, תקבל השותפות רישיון לעשות שימוש בטכנולוגיה של החברה לצורך תכנון, הקמה ותפעול של המתקן לייצור נפט וחשמל מפצלי שמן וחומרים המכילים הידרו-קבונים (כגון פסולת פלסטיק). הקמת המתקן של רא"מ תתבסס על טכנולוגיית מתקני Enefit הפועלים באירופה עם התאמות נדרשות. בין השאר, במקום שילוב של פצלי שמן וצמיגים גרוסים בהם עושה החברה האסטונית שימוש, במתקני רא"מ ייעשה שימוש בפצלי שמן בשילוב כ-200 אלף טון פסולת פלסטיק מדי שנה. בנוסף, בהסכם הרישיון נקבעה תקופת בלעדיות, שבמהלכה ענקית האנרגיה האירופית לא תעניק רישיונות שימוש בטכנולוגיית Enefit לגוף אחר בישראל.

Enefit Outotec Technology נמנית על קבוצת Eesti Energia שבבעלות ממשלת אסטוניה (החברה באיחוד האירופי). למיטב ידיעת השותפות, הקבוצה מעסיקה כ-5,700 עובדים, ונחשבת לאחת ממפיקות האנרגיה המתחדשת הגדולות ביותר במדינות הצפון אירופיות, בכלל זה הפקת אנרגיה מפסולת עירונית, ביו-מסה ורוח, ומחזיקה בתחנות כוח המייצרות חשמל בהיקף של כ-TWH12 בשנה.

תמורת הרישיון, תידרש השותפות לשלם דמי רישיון (License Fee)  בסך מצטבר של 1.7 מיליון יורו. הסכום ישולם, רק לאחר שרא"מ תגיע לסגירה פיננסית עם גורם מימון. Enefit תקבל גם תמלוגים (Royalty Fee) בתקופת ההפקה. עוד סוכם, ש-Eesti Energia תעניק לשותפות מפעם לפעם, לפי דרישה, שירותים מקצועיים שונים במהלך שלב הכנת הבקשה להציע הצעות (RFP) לקבלן ההקמה (EPC Contractor) של מתקן ההפקה ובמהלך שלב הסגירה הפיננסית של פרויקט הקמת מתקן ההפקה.

ג'אק סבג (מנכ"ל רא"מ): "אנו מברכים על כך שענקית האנרגיה המתחדשת Enefit הפועלת באירופה, ארה"ב ובאחרונה גם בירדן, החליטה להיכנס לראשונה לפעילות גם בישראל. מדובר בבשורה ממשית למשק האנרגיה ולסביבה בישראל. אנחנו גאים בכך ש-Enefit בחרה לשתף פעולה עם שותפות רא"מ והחזון אותו היא מציגה. יחד עם ענקית האנרגיות המתחדשות אנו נפעל כדי להוציא לפועל, בהקדם האפשרי, את הפרויקט שייתן מענה לבעיה הסביבתית נטולת הפיתרון של פסולת הפלסטיק בישראל. בדומה למתקן Enefit העושה שימוש בפסולת צמיגים, אנחנו נעשה שימוש בכ-20 אחוזים מפסולת הפלסטיק המיוצרת בישראל מדי שנה, ובכך נחסוך את הנזק הסביבתי שבהטמנתה".

רו"ח ועו"ד רפי דיין (סמנכ"ל הכספים של רא"מ, שיוצגה במו"מ מול Enefit בידי עוה"ד טלי בן ארצי, אמיר פישר וערבה פז סביליה ממשרד שבלת ושות'): "ההסכם שנחתם עם Enefit הוא אבן דרך משמעותית בתוכנית העבודה של רא"מ, ויסייע לקדם את הסגירה הפיננסית וההגעה להסכמי מימון בדרך לעלייתו של הפרויקט לקרקע".

כתבות נוספות בחדשות

0

מעל ל3000 שוטרים יאבטחו את הבחירות במחוז...

המחוז הדרומי של משטרת ישראל השלים את ההערכותו לבחירות המקומיות ושוטרי המחוז החלו לפעול בכדי לאפשר קיום בחירות תקין

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת
0

בחירות 2024 יצאו לדרך

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה