חדשות

"טרור" באוטובוסים

חדשות14 בנובמבר 2019    6 דקות
0

שרשרת מחאה של עשרות אוטובוסים וכלי רכב נערכה השבוע בעקבות אירוע חשד לירי על אוטובוס נוסע של חברת "דן באר שבע" > נציגי הנהגים: "מדובר בטרור לכל דבר, הגיע הזמן לשים סוף ל'מערב הפרוע' בבאר שבע ובכל הארץ"

"טרור" באוטובוסים
שרשרת המחאה | צילום: ארגון נהגי האוטובוס בישראל

האם האלימות בתחבורה הציבורית בבאר שבע חצתה עוד קו אדום? השבוע התברר, שביום שני שעבר בשעות הערב, התרחש אירוע חמור ביותר, שנהגים בחברת "דן באר שבע" מפעילת התחבורה הציבורית בבירת הנגב חושדים שהיה ירי על אוטובוס נוסע, זאת אחרי שב-8 החודשים האחרונים נרשמו לפחות 2 אירועי אלימות קשים אחרים (ראה מסגרת). ל"שבע" נודע, שבאותו לילה פתחה המשטרה בחקירת העניין, ואסרה על עובדי "דן באר שבע" לדבר בנושא בתקשורת.

רק ביום ראשון השבוע, התאפשר לנהגים ולנציגיהם חברי הוועד בראשות ארגון נהגי האוטובוסים בהסתדרות הלאומית להעלות את העניין לדיון ציבורי. למחרת, ערכו נהגים בחברה ואנשי הוועד והארגון שרשרת מחאה של עשרות אוטובוסים וכלי רכב אחרים של "דן באר שבע".

ל"שבע" נמסר, שהמחאה התקיימה לנוכח האירוע שהתרחש בקו 11 של החברה, במסגרתו ספג כנראה האוטובוס ירי תוך כדי נסיעה, כאשר כאמור נמצאים עליו נוסעים. שרשרת המחאה יצאה מהתחנה המרכזית בעיר, עברה לאורך רחובות מרכזיים בבאר שבע, והסתיימה מול בניין העירייה. לפי נתוני ארגון נהגי האוטובוסים ל-2018, מתרחשים מדי שנה כ-600 מקרי אלימות, כ-50 אירועים בחודש, מתוכם 34 אחוזים המוגדרים כמקרי אלימות קשים.

פתח כניסת הקליע לאוטובוס | צילום: ארגון נהגי האוטובוסים בישראל

בארגון הנהגים של ההסתדרות הלאומית ציינו, ש"תופעת האלימות והטרור נגד נוסעי האוטובוסים ונהגי האוטובוסים מרימה ראש, וחצתה כבר כל גבול של היגיון. נהגי האוטובוסים אינם שק החבטות של אף אחד! ראוי שמדינת ישראל תדאג לאבטחה או שהאוטובוסים יישארו בחניונים ללא נהגים! מדובר בטרור לכל דבר, הגיע הזמן לשים סוף ל'מערב הפרוע' בבאר שבע ובכל הארץ נגד הנהגים. רק לפני מספר ימים, קיימנו פגישה, ושמענו מנציגי ארגוני התחבורה מניו יורק איך הם צמצמו את האלימות כלפי הנהגים תוך חיזוק מעמדם והפיכתם לעובדי ציבור. ראוי שהמהפכה שהחלה בניו יורק תגיע גם לכאן, לפני שנהג יירצח חלילה, ויפה שעה אחת קודם".

"זה חור של ירי"

הנהג שהאוטובוס שלו הותקף (שמו שמור במערכת) סיפר לחבריו בשיחות סגורות מה עבר עליו בערב האירוע המדובר: "הייתי בקו 11. בסביבות 8 וחצי בערב שבין יום שני ליום שלישי ב-4 בחודש, הגעתי לשכונת נחל עשן. בכניסה כמעט לכיכר שאליה נכנסתי יש בניין מצד ימין, ופתאום שמעתי את הבום הזה מהכיוון של אותו בניין. אחד מהאנשים (הנוסעים) באוטובוס אמר לי: 'יורים עליך'! והחלון נשבר ממקום הכניסה של הכדור. עצרתי את האוטובוס כמעט ביציאה מהכיכר, אחרי שהמשכתי טיפה בנסיעה. הלכתי לחלון, וראיתי שיש שמה חור. שמעתי את הבום בין 2 הדלתות באוטובוס, ובאותו זמן היו לי 2 נוסעים. אם מישהו מהם היה בעמידה באוטובוס, זה בדיוק היה מגיע לו לראש".

יוצאים לרחובות. מחאת הנהגים | צילום: קובי דהן

 

והוא המשיך: "בהנהלת החברה אומרים שזו הייתה אבן, אבל אבן לא תעשה חור כזה. היו כאלה במשטרה שאמרו בהתחלה שזה היה אולי מרובה אוויר, אבל אני לא יודע אם רובה אוויר יכול לעשות את החור הזה. הרי, אבן הייתה מורידה את כל השמשה, את כל החלון ממש, ולא עושה חור כמו שהיה לי באוטובוס; זה חור של ירי".

והנהג סיכם: "אני מפחד עכשיו לנהוג, ולא רוצה לעשות יותר את הקו הזה. הירי היה בטח מהבניין שליד הכיכר, כי החור היה גבוה באוטובוס, ולא בגובה של אדם שעומד על האדמה. בסופו של דבר, אמרו במשטרה שהם לא מצאו קליע, ושזו הייתה בטח אבן, אבל אבן שעשתה חור צריכה הרי להיות באוטובוס. אז, איך זה שגם את האבן הזו לא מצאו"…

"אנחנו מטפלים בזה מול גורמי האכיפה"

למחרת אירוע החשד לירי, אחרי שכאמור המשטרה אסרה על פרסום האירוע משיקולים חקירתיים, כתב חבר ועד הנהגים אמיל אטיאס להנהלת "דן באר שבע", בשם חבריו: "אנחנו חברי הוועד הגענו היום יחד עם ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית למחות נגד האלימות שכל הזמן קוראת איתנו. הפעם, האלימות חצתה קו אדום, כשירו על חבר שלנו באוטובוס שהיו בו נוסעים. מתי אנשים יתעוררו ויבינו שאנחנו נמצאים רגע לפני שנהג או נוסע יירצחו? זה טרור נגד הנהגים, וצריך להפסיק את זה. הנתונים של ארגון הנהגים מלמדים שדווחו להם ב-2018 600 מקרים של תקיפות נהגים, 34 אחוזים מהם תקיפות קשות. אף אחד לא עושה עם זה כלום. אנחנו יודעים שהנתונים ב-2019 הם הרבה יותר גרועים. למה מחכים? שנהגים יירצחו על הכביש. איפה המשטרה. באר שבע נהייתה המערב הפרוע".

בהמשך העביר ועד הנהגים מכתב נוסף בנושא למנכ"ל "דן באר שבע" טל כהן, בו ציינו ש"מזה 3 שנים, עובדי החברה עובדים תחת אלימות בריונית; יותר מ-25 עובדים הותקפו בידי אזרחים. למצער, הנהלת החברה הקודמת לא פעלה למניעת האלימות. ייאמר לזכותך מר טל כהן, שנלחמת בכל החזיתות, כגון העירייה והמשטרה, אך האלימות לא פסקה, למרות שייאמר לזכותך שפעלת למגר את האלימות, והיא פחתה. עם זאת, המקרה האחרון הגיע לכדי טרור של ממש, ואנו רואים זאת בחומרה רבה. עד כה, כיבדנו אותך ואת בקשותיך, אך כאשר מדובר בביטחון העובדים זהו קו אדום. אנו כוועד עובדים ממונים ואחראים על ביטחונם של כלל עובדי החברה, ומבקשים ממך שביחד נמצא פיתרון, כדי למנוע את 'הפיגוע הבא'".

ואילו כהן עצמו אמר בתגובה לדברים לעיתון "שבע": "אירועי זריקת האבנים על האוטובוסים זה דבר מסוכן מאוד, ועלול לפגוע בביטחון הנוסעים והנהגים. לכן, הנהגים אחרי הרבה מאוד אירועים, החליטו למחות. אנחנו מטפלים בזה מול גורמי האכיפה, המשטרה וכן הלאה, שבסך הכל עושים עבודה טובה, והביאו להפחתת כמות האירועים הללו".

הידרדרות נמשכת באלימות נגד הנהגים

במרץ השנה פרסמנו בלעדית באתר "שבע" את סיפורו של נהג חברת "דן באר שבע" מוריס פרי, שהותקף פעמיים בידי נוסעת אלימה, ויצא בעקבות זאת לחופשת מחלה, תוך שהוא מתקשה להתאושש מהטראומה.

רוסס בגז מדמיע. מוריס פרי בביתו | צילום: פרטי

כ-4 חודשים לאחר מכן פרסמנו (שוב בלעדית…) באתר "שבע" על ניפוץ שמשת אוטובוס קו 3 עליו נהג בשעת ערב נאג'י אבו רביעה, שסיפר ל"שבע": "העליתי בתחנה שלפני קניון 'אביה' בין 10 ל-12 נערים, שהתחילו עם צעקות באוטובוס והשתוללות. עצרתי את האוטובוס כמה פעמים, והם הבטיחו לי להיות בשקט. שאלתי אותם באיזו תחנה הם יורדים, והם ענו לי, ואז עוד פעם המשיכו עם הבלגן שלהם. התקשרתי לבקרה כדי לדווח על מה שקורה, והם הזמינו משטרה. בדיוק כשהנערים הגיעו לתחנה שלהם, כולם ירדו במכה אחת, והתחילו פתאום לזרוק אבנים על האוטובוס".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה