חדשות

מעקב "שבע": עיריית באר שבע לא לוקחת ריבית

חדשות10 באוקטובר 2019    2 דקות
0

אושרה יוזמתו של יו"ר סיעת "גשר" במועצה ל"היתר עסקא" לעירייה שמשמעותו (כדברי גזבר הרשות) שהחייבים לעירייה לא משלמים לה ריבית אלא שותפים לעסקה איתה...

מעקב "שבע": עיריית באר שבע לא לוקחת ריבית
שמעון טובול. הביע סיפוק רב | צילום: פרטי

שבוע לאחר פרסום יוזמתו של יו"ר סיעת "גשר" במועצת העיר באר שבע שמעון טובול, בישיבתה של הנהלת העיר, לאשר "היתר עסקא" בעירייה, הסכימו לכך כל חברי ועדת הכספים שנכחו בישיבתה האחרונה של ה-ועדה.

בדברי ההסבר בעניין צוין, שעקב אי קידום הצעת חוק מלפני כמה חודשים, שביקשה לתקן את פקודת העיריות תוך הסמכת שר הפנים לחתום בשם כל הרשויות המקומיות במדינה על "היתר עסקא" בנוסח אחיד, נדרשת המועצה בבירת הנגב לאשר את הנושא. החלק הרלוונטי בדברים קובע, ש"איסור ריבית הוא מהאיסורים החמורים בתורה, והוא חל הן על הלווה והן על המלווה. דא עקא, שבמציאות הכלכלית כיום הריבית היא מכשיר פיננסי בסיסי. כדי לפתור את הבעיה, מקובל להשתמש ב'היתר עסקא', לפיו הלווה אינו משלם למלווה ריבית, אלא משתף אותו ברווחים שכספו הניב. 'היתר עסקא' כולל מנגנון, לפיו יקבל המלווה בפועל סכום זהה לסכום הריבית שבה הוא מעוניין, אם כי קיימת אפשרות תיאורטית שכתוצאה מ'היתר עסקא' יפסיד המלווה חלק מכספו. הבנקים כולם חתומים על 'היתר עסקא', ולפי הפסיקה הוא מחייב מבחינה משפטית".

עוד נכתב: "חלק ניכר מאזרחי המדינה מקיימים מו"מ ותשלומים, הן כנישומים והן כספקים, מול השלטון המקומי, אלא שבשונה מאשר בתחום הבנקאות, רשויות רבות אינן חתומות על 'היתר עסקא'. משמעות הדבר מבחינה הלכתית היא שאדם החייב כסף לרשות מקומית או ספק שהרשות חייבת לו תשלום, עובר לדעת מרבית הפוסקים על איסור הלוואה בריבית. למידע בדבר קיומו של 'היתר עסקא' יש חשיבות, הן לנישום שומר מצוות המחויב בתשלום הריבית והן לספק שומר המצוות המעוניין לקבל את כספו מהרשות בלי חשש הלכתי".

בישיבתה של ועדת הכספים, סיפר יו"ר ה-ועדה ראש הרשות רוביק דנילוביץ', שנוסח 'היתר העסקא' אושר בידי רב העיר הרב יהודה דרעי. גזבר העירייה רו"ח תומר ביטון הוסיף, שהחייבים כאילו "לא משלמים ריבית, אלא הם שותפים לאיזושהי עסקה". טובול הביע סיפוק רב מאישור העניין, בישיבת המועצה בה אושר פרוטוקול ועדת הכספים.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה