חדשות

ברוך החוגים בבאר שבע

חדשות9 בספטמבר 2019    5 דקות
0

מחלקת הגננות בהסתדרות המורים הודיעה לקראת סוף החופש הגדול לעירייה שהגננות לא יטפלו יותר בגביית כספים עבור החוגים בגנים. כתוצאה מכך, החוגים בגנים לא החלו כמתוכנן השבוע, וכ-70 מנחי חוגים נותרו מחוסרי תעסוקה

ברוך החוגים בבאר שבע
סיגל אדריאן בפעילות | צילום: באדיבות סיגל אדריאן

חוגי ההעשרה השונים בגני הילדים בבאר שבע היו אמורים להתחיל כמדי שנת לימודים אתמול (ראשון), אך הורים רבים לילדים הופתעו לשמוע שהשנה כלל לא בטוח שיופעלו חוגים בגנים בבירת הנגב הסיבה: הוראת מחלקת הגננות בהסתדרות המורים לגננות בגנים בעיר שלא לגבות כספים עבור החוגים. כתוצאה מכך, נותרו כ-70 מנחי חוגים בגני ילדים בבאר שבע ללא תעסוקה, זאת לאחר החודשיים הארוכים של החופש הגדול, בהם הגנים סגורים.

סיגל אדריאן, המנחה חוגים בגני טרום חובה עירוניים זה כעשור, סיפרה ל"שבע": "אני מקבלת את שכרי מחברת 'כיוונים' כפרילנסרית; כל חופש גדול אני מקבלת מכתב פיטורים, ובתחילת שנת הלימודים מתחילים את עבודתי מחדש. חלק ממנחי החוגים בגנים הם ספקים ולא פרילנסרים כמוני, אבל העניין הזה פוגע בהם באותו אופן, כי אתה יודע איך לעבוד כל השנה (יש תוכנית שנתית), ולכן לא משנה אם אתה פרלינסר או ספק. כך עבדנו בעשור האחרון, הגננות ו'כיוונים'. אומנם, זה לא היה נוח לגננות, ולכן החליטו להעביר את הגבייה ל'כיוונים'. בחברה בשמחה ואהבה לקחו את זה על עצמם, אבל עדיין לא הוחלט איך עושים את זה".

ואדריאן הוסיפה: "המנחים שרגילים לעבוד בגני העירייה מודעים מתוך בחירה שביולי אוגוסט העבודה שלהם יורדת. ואז, מגיע ספטמבר וחוזרים לעבוד, כי אנחנו חיים לפי הלוח העברי, כאשר חגי תשרי יוצאים לפעמים באוקטובר. כך שאם אין לי עבודה גם בספטמבר, לפעמים אני תקועה ללא תעסוקה עד אוקטובר נובמבר. השנה ספטמבר הוא חודש עבודה, וכל החודש הזה פנוי לתעסוקה. לכן, 'אכלתי אותה' אם מחכים עם התחלת החוגים, כי השנה אוקטובר כולו חגים, ואולי אתחיל לעבוד רק בנובמבר. שתבין, לא ראיתי משכורת מיולי, ודבר כזה אומר שלא תהיה לי הכנסה במשך 5 חודשים".

מנחת החוגים טוענת, שלפחות לה יש חוזה בעל פה, שניתן לאכוף לפי חוק החוזים בבית משפט: "הם פשוט לא יכולים לעצור לי את העבודה בגלל אי הסכמות ביניהם; אותי אל תכניסו לזה. הרי, בכל מקרה תצטרכו לגבות כסף, אלא אם כן לא מתכננים לגבות כסף. נתנו להם פיתרונות, 'כיוונים' והעירייה, שוועדי ההורים יגבו, ויעשו את מה שהגננת עושה תמיד, להגיע ל'כיוונים' ולשלם על הסל לבחירת ההורים. אופציה שנייה היא לפתוח הרשמה פרטנית חופשית לכל הורה, שיגיע באיזה יום שירצה, ויפתחו את המשרדים של החוגים ב'כיוונים' לרישום. לדעתי, עד ינואר תהיה מערכת תשלום וגבייה כמו שהם רוצים מלכתחילה".

צילום: באדיבות סיגל אדריאן

 

והיא מסכמת: "קיבלנו את ההודעה הזו רק בסוף אוגוסט. אם אני וחבריי המנחים האחרים היינו מקבלים את ההודעה בתחילת החופש הגדול, היו לנו חודשיים לסגור איפה לעבוד בספטמבר, אבל עכשיו איפה אוכל לעבוד? הצעות מחיר ניתנות הרי ביולי אוגוסט. אז, לא נתתם לי אפשרות להיערך לקראת המהפך המאוד משמעותי עבורי;  היום היו אמורים להיות לי 6 גנים כל יום. זו פשוט בריונות.

יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים ענת דדון, הסבירה את הצעד החד משמעי: "לפני 15 שנה, קבע מבקר המדינה שגננות לא עוסקות בגביית כספים והחתמת הורים על התחייבויות לגביית כספים. אני נורא מצטערת שלוקח לעיריית באר שבע 15 שנה לקיים את הוראות החוק. אנחנו לא נאפשר שגננות יעברו על החוק! מספיק ודי. חוגים זה דבר חשוב מאוד. אני מבינה שזה נוגע לפרנסה של הרבה מאוד משפחות של אנשים שמקיימים את החוגים האלה, אבל לא על גב הגננות".

בינתיים, הוסיפה דדון: "אנחנו מוזמנים לפגישה ביום שלישי הקרוב, גם עם מנכ"ל 'כיוונים' שלומי נומה. בכל מקרה, יהיו שם גם יועצת משפטית שלנו וגם עובדת שלי מטעם המחלקה לגננות וגם יו"ר סניף באר שבע בהסתדרות המורים. ההנחיה שלי כמו בכל הארץ, ובאר שבע לא שונה בכך, היא שגננות לא יחתימו הורים ויאספו כספים. ומי שצריך לטפל בזה, שיטפל בזה. יכלו להתארגן לזה לפני שנה, שנתיים ושלוש. לא יכול להיות שכל דבר יפילו על הגננות; גננת צריכה לעסוק בפדגוגיה בלבד".

ומה עם עשרות מנחי החוגים שנותרו ללא תעסוקה, אחרי שלטענתם קיבלו רק בסוף אוגוסט הודעה בעניין?

"ליבי איתם; אני מבינה את המצוקה שלהם, אבל מי שצריך לקחת את זה לידיים זו העירייה באמצעות החברה העירונית, לקחת בן אדם שיהיה ייעודי לדבר הזה. כמו שאני משלמת ארנונה, שתהיה לי אפשרות לשלם על החוגים דרך האינטרנט. הודענו לגננות לא לגבות ולא להתעסק עם שום דבר שקשור בגבייה, והוצאנו את ההודעה ב-14 באוגוסט. כמו שאמרתי, אני מאוד מבינה את המצוקה של מפעילי החוגים, אבל בכל זאת אני אומרת שעם כל הכבוד לחוגים ואני בעד חוגים, לא על הגב של הגננות".

דובר העירייה אמנון יוסף, מסר בתגובה: "אכן, הסתדרות הגננות נתנה הנחיה גורפת האוסרת על הגננות לגבות כסף מההורים עבור פעולות העשרה. (ה)הנחיה ניתנה ימים ספורים (26.8) טרם פתיחת שנת הלימודים. בימים הקרובים, תתקיים ישיבה עם כל הגורמים כולל נציגי הסתדרות, כדי למצוא פיתרון ראוי למשבר".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה