חדשות

לא כולם גאים

חדשות20 ביוני 2019    8 דקות
1

ככל שהשנים עוברות, מצעד הגאווה שיתקיים היום בבאר שבע, הופך לדבר שבשגרה, גדול יותר ומרכזי יותר > "בכל שנה אנחנו עדים ליותר ויותר תמיכה", אומרים בבית הגאה בעיר > מנגד: "הם רוצים לעשות שואה רוחנית?", שואל חבר המועצה וסגן ראש העירייה המיועד

לא כולם גאים
מצעד הגאווה בבאר שבע בעונה שעברה (מימין) והרב גדי מזוז | צילומים: באדיבות הבית הגאה וארכיון "שבע"

הערב (חמישי), יתקיים מצעד הגאווה השלישי במספר. בעוד שעושה רושם שעם כל שנה שעוברת, המצעד הופך לחלק לגיטימי מלוח השנה העירוני. עם זאת, למרות ההרגשה כי ישנם פחות ופחות מתנגדים, עדיין נשמעים קולות הטוענים שאין מקום לכך בעיר כמו באר שבע.

אחד האנשים שמביע את מחאתו לאירוע, הוא יו"ר הבית היהודי בעיר, חבר המועצה הרב גדי מזוז, שמספר בגלוי את אשר על ליבו ואומר ל"שבע": "אין למצעד הזה מקום בתוך באר שבע. המצעד הזה מערער את השלווה ואת השנים הרבות והיפות שחיו פה דתיים, חילוניים ומסורתיים בצורה מכובדת. המצעד הזה גרם לחשיבה אנטי דתית חילונית. אני מתבייש במצעד הזה ומתפלל כאיש ציבור שהקב"ה ימחל לי שאני לא מסוגל לעשות יותר".

לדבריו, "אין ספק שכל הקהילה הדתית והמסורתית, וגם הרבה תושבים מהעיר באר שבע, קשה להם לקבל את המצעד מסיבות רבות. העיר באר שבע מורכבת בגדול מתושבים ומשפחות מסורתיות ואוהבות דת ומסורת בסיסית. לא מחייב שהם יישמרו שבת או חגי ישראל, אבל דברים בסיסיים כמו ברית, ברית נישואים, הכל לפי מסורת ישראל. להרבה מאוד המצעד הזה מפריע. המצעד נמצא ברחובות המרכזיים של באר שבע, וזה פוגע בחינוך הילדים ובאווירה".

מזוז מדגיש: "אני תמיד ביקשתי ואני אומר בקול, אנחנו לא נגד הקהילה, אבל ביקשתי שהם יעשו את זה במקום מכבד ומכובד בשביל הקהילה, כמו בפארק באר שבע או באולם אירועים. יש החלטה עירונית כבר כמה שנים, ועם השנים זה הולך ונהיה הרבה יותר קשה ויותר לגיטימי. הרבה ערים מקבלות את זה גם ירושלים, תל אביב, באר שבע, חיפה ועכשיו גם רעננה ועוד מעט ברחובות. הקהילה הלהט"בית רוצה לעשות את זה בכל עיר ועיר".

והרב מזוז ממשיך, "החוק אומר שהם יכולים לעשות מצעד, כל עוד הם לא מפעילים כוח. גם אנחנו אף פעם לא התנגדנו בכוח, אלא רק לנסות לשנות ולא הצלחנו. בתחילת הדרך נלחמנו באמצעות הליך משפטי והצלחנו לעמוד מול הקהילה. הם היו עקשנים שלא לזוז ובית המשפט פסק לטובתנו. שנה לאחר מכן, הם קיבלו את ההסכמה והפשרה שלנו, שרב העיר באר שבע, הרב יהודה דרעי, חתם עלייה. מצד אחד אי אפשר להתנגד, אבל מצד שני אני כן מרגיש שהם גדלים בצורה של הוולגריות שלהם ולהראות שהם קיימים יותר. חלק מהציבור בבאר שבע נמאס לו שזה קיים".

מזוז מעדכן כי מתוכננת "להיות הפגנה לא קטנה ביום חמישי נגד המצעד, שתהיה בסמוך לקניון הנגב ואמורים להגיע לשם כ-150 אנשים. מי שמארגן את ההפגנה זה חבר'ה צעירים של הנוער הדתי בבאר שבע, שחונכו שמשפחה זה בן ובת. אני מדבר בצורה הכי גלויה, מי שלשיטתם נשוי לאישה, הוא לא מודרני ולא לגיטימי, וחי במאה הקודמת. מבחינתם, גבר וגבר ואישה ואישה, זה המודרני במאה הנוכחית, בשנת 2019 של היום. אני שואל, מה זה קשור למודרני או לא מודרני? אז מחר נתחיל אופנה שגברים ונשים הולכים עם כלבים וחמורים. מבחינתי, משפחה זה זכר ונקבה. כל ההמצאות והקשקושים לא מתאימים בכלל. אני לא רוצה לפגוע בהם ושיעשו מה שהם רוצים, אני לא מתערב, אבל תעשו את זה בשקט שלכם ובמקומות סגורים. הקהילה רוצה לקבל שוויון זכויות של ילדים ושל פוריות, והמדינה לא מסכימה והיא גם לא תסכים. הרבה יהודים שבאים מחו"ל לבאר שבע אומרים, 'מה יש לכם פה, סדום ועמורה'. מה הם רוצים לעשות שואה רוחנית? איך שתי בחורות יכולות להביא ילד, או אבא ואבא? שיסבירו לי. אני לא מבין את זה. אני רוצה לומר את האמת, שאנחנו הנורמליים, אנחנו המודרניים ואנחנו הטבעיים. אני לא מבין מה הם מחפשים לעשות אטרקציות, ולשווק אותם בהמונים. אני חושב שיש בעיה כשנותנים לגיטימציה לעניין. אני לא קורה לזה מצעד הגאווה, אלא מצעד שלא היה ראוי להיות במקום מרכזי בעיר שלי. תנו לציבור הרב בבאר שבע לחיות בשקט. בכל מקרה החוק איתם ולא איתנו, וקשה לנו עם זה חינוכית וערכית. זה בדיוק קשה לי כמו העמותות שצצות, ושהן נגד צה"ל ונגד המדינה".

הרב מזוז הוסיף, "בפעם שעברה כתבתי פוסט בפייסבוק, והקהילה הלכה נגדי ראש בראש מכל הארץ. אני קורא את כל התגובות ברשתות החברתיות, שחושבים שאנחנו מהמאה הקודמת מתקופת האבן וחשוכים. שאני הלא נורמלי והלא מודרני. לא מבין את זה שאנשים רוצים לאבד את הזהות היהודית, על ידי איבוד ערכים של בית ומשפחה. הופכים את הטוב לרע ואת הרע לטוב".

לסיום, הרב מזוז ביקש להבהיר, "אני לא נגד ראש העיר ולא נגד הקהילה. אני לא תוקף את ראש העיר ולא את הקהילה. אני מדבר בצורה אמיתית. אני מדבר באופן אישי כגדי מזוז, כאבא לילדים, כסבא לנכדים, כאיש חינוך ומחנך בישיבה. זאת החלטה של ראש העיר והחוק מאשר, אז אין לי מה לעשות. אני לא אומר לאף אחד לשמור שבת, אבל הזהות הבסיסית שלנו היא נישואים על פי התורה".

הרב גדי מזוז. "אני לא נגד ראש העיר ולא נגד הקהילה" | צילום: תומר וקנין

"ברגע שאתה עושה מצעד במקום כמו באר שבע, יש פה אמירה, תגובה לאנשים שאומרים לך תגור בתל אביב", אומר דובר הבית הגאה בבאר שבע, אנדי זיו. "אנחנו קהילה שבאה ואומרת שאנחנו גרים בדרום, אוהבים את הדרום ואנחנו רוצים לעשות את השינוי כאן. אנחנו נמצאים בכל מקום ולא רק בתל אביב. מותר לנו, זו זכותנו".

לדבריו, "יש נטייה לצייר את זה כאילו שיש התנגחות בין הקהילה הלהט"בית לחברה הדתית, החרדית. לנו חשוב להדגיש, שלפחות מהצד שלנו, אנחנו לא באים להתנגח עם אף אחד, מהסיבה הפשוטה שגם אצלנו יש אנשים דתיים ולחלופין, גם בחברה הדתית, יש אנשים להט"בים. בכל עיר שמתקיימים מצעדי גאווה באופן קבוע, רמת ההומופוביה בהם פוחתת משמעותית".

לטענתו של זיו, "יש אנשים שמנסים לקדם את המסר, שאי אפשר ליישר זהות להט"בית וזהות דתית, אבל זו עמדה אחת ואפשר להתווכח איתה. אנחנו מקדמים את העמדה שלהט"בים יש בכל מקום, גם בחברה הדתית. המצעד הזה לא מסמל רק את היכולת של העיר באר שבע להכיר בכך שיש פה להט"בים, אלא יש לו משמעויות וערכים של שוויון, דמוקרטיה וקבלת האחר. אנחנו רוצים לעודד שיח מקרב, שבא ואומר איך כולנו חלק מאותו מרקם חברתי. זה מאוד מצער אותנו שגורמים חברתיים באים ומייצרים את הקרע הזה שלא הכרחי שיהיה".

מצעד הגאווה בשדרות רגר | צילום ארכיון: "שבע"

זיו מודע לאמירות החוזרות מצד המתנגדים שטוענים איך צריך להיראות תא משפחתי, או במילים אחרות "כל התנועה הזאת של 'חזון', שמנסה להעביר את המסר של אמא ואבא שווה משפחה", לדבריו. "עכשיו עזבו רגע שזה לחלוטין מסר שמוחק על הדרך משפחות חד הוריות ועוד, אבל זה גם מסר שהוא לא נכון. זה לא שאנחנו אומרים שאבא ואמא לא שווה משפחה, אנחנו אומרים שאבא ואמא זה גם משפחה, אבל יש עוד סוגים של משפחות. זה מדהים שהמסר שלנו נחשב פרובוקטיבי. באר שבע היא עיר של הרבה מאוד קהילות וזהויות מגוונות, שכולן חיים יחדיו ומוצאים את עמק השווה. זו עיר שמהווה בית להרבה מאוד אנשים, גם להט"בים".

אתה רואה איזשהו שינוי בקרב היחס של העיר למצעד הגאווה?

"אפשר לשים לב שבכל שנה יש הבדל משמעותי מהבחינה הזאת שבכל שנה אנחנו עדים ליותר ויותר תמיכה. אם בשנה הראשונה עצם קיום המצעד ברחוב ראשי זה היה דבר שהיינו צריכים להיאבק עליו, בשנה השנייה של המצעד כבר היו דגלים שהעירייה תלתה במסלול של המצעד ברגר. השנה, בנוסף לדגלים, יצא פרסום רשמי על המצעד בעמוד הרשמי של עיריית באר שבע. בעיניי לפחות, כל הדברים האלה מעידים בשינוי לטובה ובהכרה, לא רק שיש לנו זכות לצעוד אלא גם בחשיבות שיש למצעד הזה לכל העיר. אני גם חושב שברגע שאנחנו מקבלים יותר תמיכה ונראות, באופן אוטומטי יש קבוצה שמנסה להשוות את עצמה. ככל שתהיה לנו התקדמות, יותר אנשים ישימו לב אלינו".

לסיכום, "היינו רוצים לחיות בעולם שבו לא צריכים מצעדי גאווה ולא צריך להפגין למען שוויון זכויות", אומר זיו.
"אבל קשה לדמיין עולם כזה".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • אמיר פז
    אייכה ?!

    כל הכבוד לרב גדי שמתנגד ומישמיע את הקול השפוי בעיר
    בבאר שבע עירנו המסורתית ושומרת על סטאטוס בן הדתיים לחילוניים תמיד מכבדים אחד את השני המצעד הזה הוא פשוט בושה
    מה גם שכל האוכלוסיה במצעד באה באוטובוסים מהמרכז !!
    מיום הפך לשבוע הפך לחודש גאווה
    איפה כחל שאר במפלגת הדתיות בעיר שיתנגדו וירימו יחדיו קול קורא