חדשות

תביעה אזרחית נגד זייפן המטבעות

חדשות30 במאי 2019    3 דקות
0

כתב תביעה בסך חצי מיליון שקלים הוגש נגד אליהו במברון, בגין הפרת זכויות יוצרים של בנק ישראל והרווחים שהפיק מזיוף מטבעות של 5 שקלים

תביעה אזרחית נגד זייפן המטבעות
צילום אילוסטרציה: פרטי

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם בנק ישראל, הגישה באחרונה, לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כתב תביעה בסך חצי מיליון שקלים נגד אליהו במברון, בגין הפרת זכויות יוצרים של הבנק והרווחים שהפיק מזיוף מטבעות של 5 שקלים בכמויות מסחריות, בשווי מאות אלפי שקלים, במפעל שהקים לשם כך בערד.

ל"שבע" נמסר, שכתב התביעה הוגש בהמשך להרשעת הנתבע על סמך הודאתו בהליך פלילי, בביצוע עבירות של זיוף מטבע פשוטה. במברון קשר קשר לייצור וזיוף מאות אלפי מטבעות, אותם ייבא מטורקיה, כשהם חלקים וזהים בהרכבם למטבעות 5 שקלים מקוריים של בנק ישראל. הנתבע רכש מכונות וציוד מקצועיים, לצורך הטבעת המטבעות החלקים וזיופם למטבעות 5 שקלים, ושכר שטח במפעל בערד, בו בנה פס לייצור מטבעות 5 שקלים מזויפים, הכל במטרה לסחור בהם. זיוף המטבעות נעשה באיכות מעולה, כך שגם מכונות הבדיקה של הבנק לא זיהו שמדובר במטבעות מזויפים.

במברון נתפס בידי משטרת ישראל, כשברשותו 2,270 מטבעות מזויפים, שהיו זהים לחלוטין למטבעות 5 שקלים מקוריים של בנק ישראל. בנוסף, היו בידיו מטבעות חלקים מוכנים לזיוף בכמות מסחרית. הוא פעל בתחכום רב, כל זאת כשניתן לגביו צו כינוס נכסים. למעשה, הפך הנתבע ל"ספק" של כסף מזויף לצרכי מרמה שונים, תוך שהוא מפר את זכויות היוצרים של הבנק במטבעות הכסף, כדי להפיק רווח כספי עבור עצמו.

המחוזי בבירת הנגב הטיל על במברון עונש מאסר בפועל של 22 חודשים, אותו הוא מרצה בימים אלה, וכן עונשי מאסר על תנאי, קנס ופיצוי. כמו כן, חולטו לאוצר המדינה כל המכונות והציוד, ששימשו את הנתבע לביצוע העבירות וכן ג'יפ מסוג BMW 5X.

התביעה האזרחית הוגשה כתביעת המשך להליך הפלילי, ומטרתה שיפוי בנק ישראל בגין נזקים, שנגרמו עקב מעשיו של במברון. הבנק, באמצעות פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), מבקש  מבית המשפט לחייב את הנתבע בתשלום 500 אלף שקלים, בשל הפרת זכויות יוצרים של בנק ישראל. בכתב התביעה צוטטו דברי מבקר המדינה, מהעת האחרונה, שבחן את תופעת זיופי המטבע בישראל: "בישראל, כמו בשאר העולם, עבירות זיוף מטבע (שטרות ומעות) נעשות בידי גורמי פשיעה שונים, ואף יכולות להתבצע בידי ארגונים עוינים, ולשמש למימון פעולות טרור. מעבר לנזק הכלכלי המשמעותי במישור הלאומי, קיומם של מטבעות מזויפים מביא לפגיעה חמורה בציבור ובאמונו במטבע וכן לפגיעה במוניטין הלאומי. זיופים בהיקפים נרחבים עלולים להוביל לאובדן אמונו של הציבור במטבע ולהפסקת השימוש בחלק מהעריכים".

מפרקליטות המחוז נמסר, לגבי התביעה (שהוגשה באמצעות עוה"ד אנטוניוס מרשי וריקי חדד לנקרי, בליווי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות, המשטרה ובנק ישראל): שפרקליטות המחוז "רואה חשיבות רבה בשימוש בכלים אזרחיים כמשלימים להליך הליבה הפלילי, לצורך הגנה על קשת האינטרסים, בגין הפשעים המבוצעים כלפי" הבנק "והמדינה. רשויות אכיפת החוק יתמידו בשימוש בכלים אלה במקרים דומים בעתיד, כדי לאכוף ולהרתיע גורמים מלפגוע בזכויות היוצרים של בנק ישראל".

מנכ"ל הבנק, חזי כאלו: "בנק ישראל ימשיך לפעול בנחישות נגד זייפני מטבע בכל הכלים העומדים לרשותו, בתיאום עם משטרת ישראל והפרקליטות. התביעה נועדה לשלוח מסר מרתיע מאין כמותו לכל מי שמזייף מטבע או שטר, וצפויה להגן על הציבור, ולצמצם את תופעת הזיופים בעתיד. אני מברך את משטרת ישראל על חשיפת הפרשה החמורה, ובטוח" שפרקליטות המחוז "תדאג למיצוי הדין עם העבריינים המעורבים".

כתבות נוספות בחדשות

0

לילות רמדאן 2024 יוצא לדרך

זו השנה העשירית שמסורת לילות רמאדן יתקיים בעיר רהט

חדשות13 במרץ 2024    2 דקות
0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה