חדשות

חסידות באתר האשפה

חדשות20 במרץ 2019    3 דקות
0

מאות אלפי חסידות לבנות הגיעו לישראל, ופארק "דודאים" הוא אחד ממוקדי המנוחה העיקריים שלהן

חסידות באתר האשפה
"אטרקציה אדירה". צילום: רומן קריס

זמן חסידות: עשרות מבקרים הגיעו, באחרונה, לאתר האשפה (המכונה בידי יחצ"ניו "פארק המיחזור והחינוך הסביבתי") "דודאים" שבמועצה האזורית בני שמעון, כדי לצפות באלפי החסידות שהגיעו לאזור. ל"שבע" נמסר, שהמבקרים הורשו להיכנס לאזורים בתוך המטמנה, הסגורים בדרך כלל לכניסה, במטרה לראות מקרוב את להקות החסידות המרהיבות, שהגיעו לנגב, ועצרו בפארק "דודאים". הם עברו סיור מודרך של אביבית לב שריד (מנהלת מרכז המבקרים בפארק) ודניאל ברקוביץ (צפר חוקר באתר האשפה מטעם אוניברסיטת תל אביב).

אלפי החסידות עוצרות בכל שנה "לתדלק" ב"דודאים", בו הן מוצאות מזון ומקום נוח למנוחה, לפני שימשיכו במסען לאירופה. התופעה משכה, בשנים האחרונות, אלפי מבקרים מרחבי הארץ, המגיעים לטייל באזור הנגב המערבי.

צילום: יוני טחן

ברקוביץ מספר, שהחסידות שעפו לאתר האשפה הן חלק מקבוצה ענקית של מאות אלפי חסידות לבנות, העוברות בישראל מאפריקה לארצות אירופה הקרות: "יש לחסידות 2 נתיבי נדידה אפשריים, האחד עובר דרך ספרד, והשני דרך ישראל. הן מגיעות במרץ, ועתידות לעזוב ולהמשיך במסען בערך בסוף אפריל. בינתיים, ניתן לחזות במופע מרהיב של הציפורים הלבנות המיוחדות האלו בשלל אתרים ברחבי הארץ, ובעיקר בצפון הנגב, פה אצלנו ב'דודאים'. הן יכולות לשהות פה בין שבוע לחודש שלם לעתים, לפני שהן ממשיכות. לפעמים, החסידות נפגשות עם להקות הזרזירים, שמסיימות בדיוק את השהייה שלהן כאן באזור"

בסיור בפארק נתן הצפר החוקר רקע למבקרים על החסידות, ותיאר כיצד גילו לראשונה, ולפני הטכנולוגיה המודרנית, את המסע שלהן: "במאה ה-19, הגיעה לישראל חסידה, שנשאה בבטנה חנית מאפריקה, וכך גילו לראשונה שהחסידות מגיעות משם". דבר מעניין נוסף, שהסביר ברקוביץ הוא, שלחסידות יש חיים ארוכים במיוחד, בהשוואה לשאר הציפורים, ושהחסידה הזקנה ביותר שתועדה אי פעם הייתה בת 39 שנה. "רבע מאוכלוסיית החסידות הלבנות מתרכז בפולין, והשאר מתפרסות ברחבי אירופה הקרה. החסידות המגיעות לישראל נמצאות ברוב חייהן במדינות כמו הונגריה, רומניה וכדומה, וניתן לראות זאת לפי הטבעות של רגליהן. כדי לעקוב אחר תנועת החסידות בעולם, החוקרים במדינות השונות שמים על רגליהן טבעות קטנות, שעליהן קוד של המדינה. כך, כאשר החסידה מגיעה אלינו, אנחנו מסתכלים על הטבעת, ומבינים מאיזו ארץ היא הגיעה".

צילום: רומן קריס

מנכ"ל "דודאים", ניר בר דוד: "אחד הדברים המדהימים בפארק 'דודאים' ובכלל בצפון הנגב זה להקות הציפורים המדהימות, המגיעות לאזור בתקופות שונות בשנה. בעונה הזו בכל שנה אנו זוכים לראות את התופעה המדהימה הזו, שמכסה את שמי הנגב בלהקות הציפורים המדהימות. התופעה היא אטרקציה אדירה עבור חובבי הציפורים מכל הארץ, ומושכת מבקרים בחודשים הללו לאזור. בחודש שעבר, קיימנו סיורים לצפייה בלהקות הזרזירים, והגיעו מאות אנשים שזכו לצפות בריקודי השמיים המדהימים שלהן. מרכז המבקרים של הפארק פתח את שעריו למבקרים, שרצו לראות מקרוב את להקות הציפורים, מהשורה הראשונה, ולקבל מידע רחב וסקירה מחוקר הציפורים שלנו והדרכה ממנהלת מרכז המבקרים. אני מזמין את כל הציבור להגיע לאזור צפון הנגב בתקופה היפיפייה הזו, וליהנות מהטבע".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה