חדשות

"חרסה" באר שבע בפני סגירה?

חדשות17 במרץ 2019    3 דקות
0

על רקע פרסום בעניין הבוקר, יוצאת ההסתדרות במרחב הנגב להגן על העובדים, המאוגדים תחת הסכם קיבוצי

"חרסה" באר שבע בפני סגירה?
מאיר שלום בביוף. כנס חירום עם עובדי "חרסה" | צילום: ארכיון "שבע"

האם אחד המפעלים הוותיקים בבאר שבע יסגור, בקרוב, את שעריו? העיתון הכלכלי "דה מרקר" פרסם, הבוקר, שבכוונת בעל השליטה בחברת "חמת" המחזיקה בבעלות מלאה על מפעל "חרסה" בבירת הנגב (בו הועסקו נכון לסוף 2017 לא פחות מ-115 עובדים), יואב גולן, לנעול את שערי המפעל בעיר, המייצר כלים סניטריים מחרס כמו כיורים ואסלות, ולהקים מפעל דומה בטורקיה.

לפי הפרסום של יואב גביזון, כבר לפני 8 שנים, איים גולן לסגור את "חרסה" (אחרי שרכש 47 אחוזים ממניות "חמת" מקרן "פימי", תמורת 147 מיליון שקלים), זאת בשל העיכוב בחיבורו לתשתיות הולכת הגז הטבעי ודרישת העירייה לתשלום ארנונה בסך 115 אלף שקלים בחודש. הוא נסוג מאיומיו, אבל מאז התרחשו אירועים נוספים, שהעמידו בספק את עתידו של המפעל; הרווחיות של פעילות ייצור הכלים הסניטריים נמצאת במגמה עקבית של הרעה, ובינואר – ספטמבר 2018 אף הציגה הפסד תפעולי של 2.3 מיליון שקלים, עקב ירידה של 4.7 אחוזים במכירות לעומת התקופה המקבילה ב-2017.

קושי אפשרי בסגירת "חרסה" צפוי להגיע מהרשות להשקעות, המנהלת כבר 7 שנים דיונים עם "חמת" לגבי תביעה להחזר מענקי השקעות, שניתנו למפעל "חרסה" ב–1998, בסך 7.2 מיליון שקלים. הרקע לתביעת הרשות הוא אי עמידה, לכאורה, של "חרסה" בהתחייבויותיה לרשות ההשקעות בנוגע להיקף התעסוקה במפעל. בסוף השבוע החולף, דיווחה "חמת", שוועדת הערר של הרשות דחתה את הערר, שהגישו המפעל ו"חמת" בעניין.

מ"חמת" נמסר בתגובה ל"דה מרקר", ש"סגירת מפעל מחייבת דיון מעמיק ומפורט בידי דירקטוריון הקבוצה והנהלתה. דיון כזה לא התקיים, נכון להיום".

בתגובה מהירה לפרסום, שיגר היום, היועץ המשפטי להסתדרות מרחב הנגב, עו"ד גיא בלאס, מכתב למנכ"ל "חרסה", עידו שפר, תחת הכותרת "פרסומים בדבר סגירת מפעל 'חרסה' בבאר שבע", עם העתקים ליו"ר ההסתדרות במרחב הנגב מאיר בביוף, מ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הכללית ארנון בר דוד, ראש הלשכה המשפטית של האגף בתל אביב עו"ד חנה שניצר, מנהל האגף לאיגוד מקצועי במרחב הנגב איציק ששון, מזכיר האיגוד המקצועי במרחב יקיר אוקנין וועד עובדי "חרסה".

עו"ד בלאס כתב, שלהסתדרות במרחב "הגיעו פרסומים, לפיהם בכוונת הנהלת מפעל 'חרסה' לסגור את מפעל החברה, הנמצא בבאר שבע. לפי הפרסומים ב'דה מרקר', בעלי המפעל יואב גולן, מתכנן להעתיק את המפעל לטורקיה. ככל שיש אמת בפרסומים, הרי שמדובר בהחלטה חסרת אחריות, הפוגעת ברגל גסה בעובדים, שימצאו עצמם נזרקים לשוק העבודה. מערכת יחסי העבודה במפעל מוסדרת באמצעות הסכמים קיבוציים מיוחדים, הקיימים בחברה מזה עשרות שנים, וראוי היה להגיע לעובדים, ולשוחח עימם בעניין, טרם מסירת הודעה לתקשורת. סגירת המפעל הינה החלטה בעלת משמעות מרחיקת לכת עבור העובדים. לפיכך, חלה על החברה חובת היוועצות עם נציגות העובדים", ה"מחייבת אף לפי ההסכמים הקיבוציים המיוחדים, הקיימים במפעל 'חרסה'".

והוא סיכם: "הסתדרות העובדים, המשמשת כארגון היציג במפעל, אינה מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים נוכח הפרסומים, ותשתמש במלוא זכויותיה לפי כל דין, כדי להגן על העובדים. אשר על כן, אבקש למסור בהקדם האפשרי הודעת הבהרה, באשר לפרסומים בדבר סגירת המפעל".

בהסתדרות נערכים לקיים, כבר מחר בבוקר, כנס חירום עם עובדי "חרסה" באולם היציקה.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה