חדשות

דרמה בערד: צו על תנאי נגד תוכנית הכרייה בשדה בריר

חדשות28 בפברואר 2019    2 דקות
0

המשיבים, בהם חברת "רותם אמפרט נגב בע"מ", נדרשים לנמק מדוע לא תוחזר התוכנית לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה

דרמה בערד: צו על תנאי נגד תוכנית הכרייה בשדה בריר
צילום המחשה: יעקב סער לע''מ

זה לא נגמר עד שזה לא נגמר: המזכירה הראשית של בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ, עידית מלול, הוציאה אתמול (רביעי), צו על תנאי נגד תוכנית הכרייה בשדה בריר, בסמוך לערד. הצו הוצא נגד כמה משיבים (ממשלת ישראל, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, משרדי הבריאות והגנת הסביבה וחברת "רותם אמפרט נגב בע"מ"), במספר עתירות, שהגישו המועצות המקומיות טוראן וכאבול, המועצה האזורית חוף כרמל, עיריית ערד, "עדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל", "האגודה לזכויות האזרח בישראל", "במקום מתכננים לזכויות אדם", "רופאים לזכויות אדם" ועוד 168 עותרים פרטיים). התיק נקבע לדיון בפני השופטים עוזי פוגלמן, מני מזוז ואלכס שטיין.

המזכירה הראשית ציוותה על המשיבים להתייצב ולהסביר מדוע לא תוחזר תוכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה תמ"א 14/ ב' לדיון במועצה הארצית, מהטעם שלא נקבעה בתוכנית מתודולוגיה לבחינת השפעות בריאותיות שייגזרו ממנה, ואף לא הונח בפני המועצה, עובר לאישור התוכנית, מסמך הסוקר את ההשפעה הבריאותית הפוטנציאלית של תוכנית הכרייה. למשיבים ניתנה אפשרות להגיש כתבי תשובה בעניין לבית המשפט וישירות לבעלי הדין, בתוך 90 יום מהמצאת ההחלטה.

ל"שבע" נמסר, שמשמעות החלטת בית המשפט היא שהנטל עובר כעת למדינה, לשכנע מדוע לא שקלה כראוי את עמדת משרד הבריאות, ולא קבעה אמות מידה בריאותיות לתוכנית. אם לא תצליח המדינה לשכנע את בית המשפט שלא היה נכון לעשות זאת, תבוטל התוכנית, ותוחזר לדיון במועצה הארצית.

לדיון בבקשות לביטול תוכנית הכרייה הגיעו מאות מתושבי ערד ואל פורעה, יחד עם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שמשרדו קבע שכריית פוספטים בקרבת העיר ערד תגרום לעלייה בתחלואה ובתמותה של תושבי העיר והאזור. בעתירה טענה העירייה, המיוצגת בידי עוה"ד אפי מיכאלי וד"ר ערן צין מהקליניקה לצדק סביבתי באוניברסיטת תל אביב, שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה "להטיל צל כבד ומסוכן" על יותר מ-50 אלף תושבים, הגרים בערד, במועצה המקומית כסייפה ובכפרים הבדואים הסמוכים, לאחר שבהחלטתה מדצמבר 2015 נעתרה ליוזמת "רותם אמפרט" לכרות פוספטים בשדה בריר, למרות התנגדות משרד הבריאות.

ראש העירייה, ניסן בן חמו: "אני מברך על החלטת בית המשפט העליון. אני קורא לשר האוצר משה כחלון, ולמועצה הארצית לנצל את ההזדמנות, ולהודיע על ביטול התוכנית לכריית פוספטים בשדה בריר. בריאותם וחייהם של 55 אלף תושבי האזור חשובים יותר מרווחים של בעלי הון".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה