חדשות

ממכללת קיי למרוקו

חדשות26 בפברואר 2019    3 דקות
0

סטודנטים מהמכללה ייצאו למרוקו במסגרת משלחת מיוחדת, וכחלק מיישום מסקנות ועדת ביטון

ממכללת קיי למרוקו
מסע שורשים. חברי המשלחת | צילום: אדיר בנישתי ויעל רוזן

במסגרת יישום מסקנות ועדת ביטון, יצאה באחרונה, משלחת סטודנטים וסטודנטיות מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ומהמכללה האקדמית "ספיר" למסע בעקבות יהדות המזרח במרוקו.

ל"שבע" נמסר, שחפצי שטרית, אסתר פלדמן, עדן קדושים ועידן גריב, ממכללת קיי ייצגו את בירת הנגב בכבוד רב, ונחשפו ליחסי היהודים במרוקו עם שכניהם המוסלמים בעבר ובהווה, ושמעו סיפורים על שכנות טובה וכבוד הדדי, לצד התמודדויות עם פוגרומים קשים. הסטודנטים למדו ופגשו את ההיסטוריה העשירה של יהדות מרוקו, למדו על גדולי הדור המרוקאים ועל התרבות הייחודית שנשתמרה במשך מאות שנים, וביקרו באוניברסיטה העתיקה בעולם, בה נועדו עם סטודנטים ערבים הלומדים בה יהדות.

הרעיון ליציאת המשלחת למרוקו נולד, כאמור, בעקבות המלצות ועדת ביטון, שמינה שר החינוך נפתלי בנט, במטרה לבחון כיצד להעשיר את תוכניות הלימוד בהיסטוריה ובספרות במידע על קהילות יהודים בארצות ערב. משלחת מיועדת להיות מודל פורץ דרך של משלחות סטודנטים ותלמידים למרוקו. חבריה כבר הודיעו, שהם מתכננים להוציא את תלמידיהם בעתיד למשלחות דומות.

צילום: אדיר בנישתי ויעל רוזן

יוזם המשלחת הוא יו"ר אגודת הסטודנטים בקיי ותושב דימונה אבי בוחבוט. לדבריו, "בעקבות המסע למרוקו, גיליתי המון דברים על חיי הקהילה היהודית, התרבות העשירה והענפה שהייתה שם ומשפחתי ועברי". בוחבוט כבר מתכנן מסעות נוספים לתלמידי תיכון ולסטודנטים. בנוסף, הוא קורא למשרד החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה ליישם את המלצות ועדת ביטון, ולחדש את מכוני המחקר.

פלדמן ציינה, ש"בתור מורה להיסטוריה בעתיד, חשוב לי ללמוד כמה שיותר על ההיסטוריה שלנו. הרגשתי שאני לא יודעת מספיק על ההיסטוריה של יהדות המזרח, ולמדתי עליה המון במסע. עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל, ועתידו לוט בערפל. המשפט הזה מלווה אותי תמיד, ואני חושבת שאנחנו חייבים להכיר ולדעת את עברנו, ולא רק את השואה, אלא את העבר של יהודי העולם. אם נצליח להשלים את החלקים החסרים בסיפור של כולנו, נוכל להכיר טוב יותר אחד את השני, נהיה מאוחדים יותר, ואני מאמינה שזה יכול להפחית את הגזענות הקיימת בארץ. מבחינתי, זו אחת הבעיות העיקריות שלנו, ועד שלא נצליח להתאחד באמת, לא נוכל לפתור את הבעיות עם שכנינו".

שטרית הוסיפה: "המסע למרוקו היווה בעבורי פתח לתרבות עתיקה, מלאת פאר ותהפוכות. משפחתי עלתה לארץ ממרוקו. גדלתי על הניחוחות והנעימות משם, והסיפורים והמוזיקה היו שזורים בחיי, והיוו את הפסקול בביתנו. כשיצאה המשלחת, ארזתי מזוודה, ויחד עם הבגדים גם סיפורים עתיקים אודות משפחתי. כאשר הגענו למרוקו ובעיקר לפס, עיר הולדתה של אימי, הרגשתי חיבור אמיתי לאדמה הזו, תחושה של 'הגעתי הביתה'. בפס ביקרנו בבית הקברות היהודי, בו קבורים סבא רבא שלי וסבא שלו, נצר למשפחת הרבנים המפוארת 'אבן צור'. להגיע אל ציונו של סבי, חלק מן המורשת עליה גדלתי, היה עוצמתי ומרגש. התקשרתי לאימי בשיחת וידיאו, ושתינו בכינו מאושר".

נשיאת מכללת קיי, פרופ' לאה קוזמינסקי, סיכמה: "אני גאה בכך שהמכללה יישמה נדבך מהמלצות ועדת ביטון, ועודדה את יציאתה של משלחת הסטודנטים למרוקו. אני מאמינה, שמורים לעתיד, הלומדים על יהדות המזרח, יוכלו להעשיר את תלמידיהם בנושא זה, ולסייע להם להכיר את מורשת יהדות המזרח".

כתבות נוספות בחדשות

0

מעל ל3000 שוטרים יאבטחו את הבחירות במחוז...

המחוז הדרומי של משטרת ישראל השלים את ההערכותו לבחירות המקומיות ושוטרי המחוז החלו לפעול בכדי לאפשר קיום בחירות תקין

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת
0

בחירות 2024 יצאו לדרך

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה