חדשות

שוק הבנייה בדרום בדרך לקריסה?

חדשות13 בפברואר 2019    2 דקות
0

בעקבות כישלון 19 מכרזים של פרויקט "מחיר למשתכן" בבאר שבע, דורשים קבלני האזור ביצוע רפורמה, לצורך מניעת קריסה של שוק הבנייה למגורים בדרום

שוק הבנייה בדרום בדרך לקריסה?
ראש ארגון הקבלנים אלי אביסרור | צילום ארכיון: ישראל יוסף

כישלון 19 המכרזים בפרויקט "מחיר למשתכן" בבאר שבע, ביום רביעי האחרון (מבלי שאף קבלן ניגש אליהם, לצורך הקמת 2,100 יחידות דיור), הביא את ארגון הקבלנים והבונים בבירת הנגב והאזור, לדרוש ביצוע רפורמה מקיפה בשוק הבנייה למגורים, בטרם יקרוס.

ל"שבע" נמסר, שלטענת הקבלנים, הסיבה לכישלון היא הצפת השוק בעקבות "מחיר למשתכן" והסכם הגג שנחתמו עם העירייה. שוק הנדל"ן בבאר שבע סובל מחוסר איזון בין היקף המכרזים לדירות ובין כמות הרוכשים בשוק, ולכן דירות רבות שנבנו עד כה, לא אוכלסו, ונותרו ריקות. המכרזים שנסגרו היו על קרקעות ב-2 אזורים בעיר: צפונית לשכונת רמות ובשכונת "הפארק" שבדרום העיר, הסמוכה לסניף "איקאה".

ארגון הקבלנים בנגב חזה את כישלון המכרזים, והתריע על כך בפני שר האוצר משה כחלון ושרת השיכון והבינוי יפעת ביטון שאשא, בכנס שערך בים המלח לפני כחודש, בהשתתפות מאות קבלנים. יו"ר הארגון אלי אביסרור, אמר אז: "תוכנית 'מחיר למשתכן' היא תוכנית, שמיטיבה רק עם חלק מהיישובים בארץ. בניגוד לחזון בן גוריון ליישב את הפריפריה, המדינה נותנת הנחות בגובה של מיליון שקלים לזוגות צעירים, שמעוניינים לרכוש דירה במרכז הארץ, בעוד בפריפריה ההנחה היא קטנה ביותר. הצעירים מעדיפים ליהנות מרווחים ותשואה גבוהים יותר. אנו דורשים מהממשלה להתערב בהקדם, לייצר עדיפות לפריפריה ורפורמה, לפני ששוק הנדל"ן בדרום ייפגע בצורה משמעותית".

ואביסרור הוסיף: "קבלנים עושים את החשבון הכלכלי שלהם, ומנתחים את הסיכונים שלהם. העובדה שאף קבלן לא ניגש למכרזים האחרונים מצביעה על רמת הסיכון הגבוהה. במצב זה, גם הבנקים מסתכלים על הסיכון באזור ברמה גבוהה יותר מכפי שהיה בעבר. אני קורא לעיריות בנגב ולמשרד האוצר לקיים דיון סביב שולחן עגול יחד איתנו, ולבחון מחדש את התוכניות, במטרה למצוא פיתרונות חיוביים להמשך בניה מצד אחד, ולנושא הביקושים מהצד השני".

ומנכ"ל ארגון קבלני הנגב צביקה ליבנה, סיכם: "הסכמי הגג יצרו מצב, בו העיריות באזור לקחו על עצמן לבנות מספר יחידות דיור, הגדול פי 3 או פי 4 מכושר הקליטה של השוק. מהיכן יגיעו פי 3 רוכשים? צריך לעודד אותם להגיע ממרכז הארץ, ולגרום גם לזוגות הצעירים בדרום שיישארו ולא יעברו למרכז. עידוד לזוג צעיר, משמעו לתת לו מענק מותנה, בתנאי שיגור בדירה 5 שנים לפחות. מענקים כאלה היו בעבר, והם אכן יצרו מצב של הגירה חיובית, שהביאה אוכלוסייה לנגב".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה