חדשות

הורשעו נאשמי פרשת "העוקץ הליטאי"

חדשות11 בפברואר 2019    3 דקות
0

הנאשמים המרכזיים, דימיטרי אנטונוב ודמיטרי קדיוליץ נידונו לעונשי מאסר של 7.5 ו-6.5 שנים, ושילמו פיצוי למתלוננים בסך 200 אלף שקלים כל אחד, לכ-250 הקשישים שנפגעו

הורשעו נאשמי פרשת "העוקץ הליטאי"
צילום אילוסטרציה: חן גלילי, מעריב

הגיעו לסיומם ההליכים המשפטיים בפרשיית ה"עוקץ הליטאי", בה נפגעו כ-250 קשישים (חלקם בני יותר מ-90…) ומתלוננים נוספים, כולם עולי חבר העמים דוברי רוסית מכל רחבי הארץ, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר את דינה של הנאשמת האחרונה בפרשה, יבגניה מוררו. שני הנאשמים המרכזיים בפרשיית העוקץ, דימיטרי אנטונוב ודמיטרי קדיוליץ, נידונו לעונשי מאסר של 7.5 ו-6.5 שנים, ושילמו פיצוי למתלוננים בסך 200 אלף שקלים כל אחד.

פרקליטות מחוז דרום (פלילי), באמצעות עו"ד עפרה לוי ועו"ד רננה לוי, הגישה מפברואר 2016 כתבי אישום נגד 10 נאשמים, שפעלו במקביל במספר חוליות נפרדות עם גורמים עבריינים בליטא, באופן שיטתי ומתוחכם, הטילו אימה ופחד על הקשישים, וסחטו מהם באיומים כ-2 מיליון שקלים. בתיק זה נשמעו הוכחות, וקשישים רבים הובאו למתן עדות בבית המשפט. עדויותיהם של חלק מהקשישים, שמצבם הבריאותי לא איפשר את הגעתם, העידו בווידיאו קונפרנס, באמצעות פרקליט שהגיע לביתם, במטרה להעניק לקשישים אלו את יומם בבית המשפט.

השיטה עבדה כך: בין 2015 ל-2017, פעלו הנאשמים והאחרים להשגת פרטים אישיים של קשישים, ובהם שמות הקשישים, מספרי טלפון נייחים בבתיהם ועיר מגוריהם. לאחר השגת הפרטים, הליטאים, בידיעת הנאשמים, התקשרו לבתיהם של הקשישים, שוחחו איתם בשפה הרוסית, התחזו בכזב כעורכי דין או כרופאים, הציגו בפני הקשישים מצג שווא לפיו אחד מקרובי משפחתם היה מעורב בתאונה בה הוא עצמו נפגע, ושהוא נמצא כעת בבית חולים, מקבל טיפול רפואי, ולכן אינו יכול לדבר באופן ברור. כמו כן, הוצג לקשישים מצג שווא לפיו קרוב משפחתם פגע באדם נוסף (ילד, ילדה, אישה בהריון, תייר או תיירת וכדומה) באופן חמור, ושהאחר זקוק לניתוח בהול שעלותו מסתכמת בעשרות ואף במאות אלפי שקלים או דולרים.

בחלק מהמקרים, נמסר לקשישים שבני משפחתו של הנפגע רוצים להגיש תלונה במשטרה נגד קרובי המשפחה של הקשישים ותביעה אזרחית בסכומי עתק. כדי להגביר את האימה, הם טענו בכזב בפני הקשישים והמתלוננים האחרים, שבעקבות אותה תלונה במשטרה קרוב משפחתם ייאסר למשך מספר שנים. במטרה להניע את הקשישים לתת את כספם, טענו בפניהם בכזב, שהם נמצאים בקשר עם קרובי המשפחה של האדם שנפגע, וכן שהם יכולים לייצג את הקשישים וקרוביהם, וביכולתם של הקשישים להציל את קרוב משפחתם מתלונה במשטרה, מאסר ותשלום סכומי עתק כאמור, אם ימסרו לנציג שישלח אליהם כסף מזומן.

עקב מסכת האיומים והכזבים, מסרו המתלוננים לנאשמים, באמצעות "הנציגים", סכומי כסף גדולים. את כספי הסחיטה חילקו ביניהם הנאשמים והאחרים בחו"ל. הכסף שמסרו המתלוננים לנאשמים, היה לעתים מקצבאות שונות אותם קיבלו הקשישים, ובמקרים אחרים מחסכונות שנאספו בעמל רב במשך שנים ארוכות. חלק מהכסף היה מיועד לקיום יומיומי, ואף הוחזק בידי הקשישים למימון הוצאות קבורתם; במספר מקרים, הלוו הקשישים אלפי שקלים מהשכנים, כדי לשלם לנאשמים. כתוצאה ממעשיהם, נגרמו לקשישים, למתלוננים האחרים ולקרובי משפחתם פגיעה כלכלית, עוגמת נפש ולחץ נפשי שלפעמים החמיר את מצבם הבריאותי, הרעוע ממילא.

התיק נחקר בידי יחידת הונאה דרום במשטרת ישראל. הנאשמים הורשעו, כל אחד לפי חלקו, בביצוע מאות עבירות של סחיטה באיומים. כאמור, 2 הנאשמים המרכזיים בפרשה לעונשי מאסר ופיצוי, ועל שאר הנאשמים הוטלו עונשי מאסר משמעותיים ותשלום פיצוי למתלוננים.

עו"ד רננה לוי, שניהלה את כלל התיקים בבית המשפט, סיכמה: "מדובר בפרשה עגומה של ניצול קשישים חסרי ישע. מעשי הנאשמים פגעו באמונם של הקשישים בבני אדם, וגרמו להם נזקים נפשיים מתמשכים, מהם הם סובלים עד היום. הפרקליטות עמדה על כך, שעל כל הנאשמים בפרשה יוטלו עונשי מאסר בפועל, וכן שיושבו כספים לקשישים בהקדם האפשרי, כך שיזכו לראות את הכסף בעודם בחיים. ואכן, מרבית הנאשמים שילמו סכומי כסף גדולים למתלוננים, במטרה להשיב את דמי הסחיטה".

כתבות נוספות בחדשות

0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות
0

מעל ל3000 שוטרים יאבטחו את הבחירות במחוז...

המחוז הדרומי של משטרת ישראל השלים את ההערכותו לבחירות המקומיות ושוטרי המחוז החלו לפעול בכדי לאפשר קיום בחירות תקין

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה