חדשות

הפשע בבאר שבע: תחנות הדלק במצור

חדשות15 באוגוסט 2018    8 דקות
0

כיצד קרה שב-17 מתוך 25 תחנות דלק בב"ש התרחשו במהלך השנתיים האחרונות אירועים פליליים חמורים דוגמת מקרי שוד, פריצות לרכבים ועסקאות סמים?

הפשע בבאר שבע: תחנות הדלק במצור
שוד בתחנת הדלק של ליאור בר | צילום: מצלמות אבטחה

תחנות הדלק וחנויות הנוחות באזור הנגב, אשר פתוחות ברובן 24/7, הפכו בשנים האחרונות לטרף קל עבור כנופיות פשע, אשר שודדות את התחנות הללו לרוב תוך הפעלת אלימות קשה כלפי העובדים והשחתת הרכוש. האלימות כוללת בין השאר דהירה עם רכבים לתוך חנות הנוחות תוך זריעת הרס, וכן הכאה, כפיתה ולפעמים אף גרימת חבלות גופניות לעובדים, שנאלצים להתמודד לאחר מכן עם הצלקות הנפשיות בעקבות האירוע הטראומטי.

ב-17 מתוך 25 תחנות הדלק הנמצאות בתחומי העיר באר שבע, התרחשו במהלך השנתיים האחרונות אירועים פליליים חמורים, דוגמת מקרי שוד, פריצות לרכבים ועסקאות סמים.

מנהלי תחנות הדלק משתפים פעולה עם המשטרה בניסיון להתמודד עם התופעה, אך לא פעם מתברר כי גם אם המשטרה מצליחה לשים את ידה על העבריינים, הם זוכים לעונשים קלים בבתי המשפט, דבר שמקשה לייצר הרתעה בעניין.

8 מקרי שוד ב-4 שנים

בתחנת הדלק "פז" ביציאה מבאר שבע לכיוון עומר, בבעלותו של ליאור בר, היו לא פחות משמונה מקרי שוד ואלימות קשה בארבע השנים האחרונות, כאשר המקרה האחרון התרחש לפני כשבועיים. לדבריו של בר, מתוך שמונת המקרים, פעמיים נשדדו רכבים של לקוחות תוך כדי תדלוק, ובפעם אחרת אף פרצו לרכב של לקוח שתדלק וגנבו ממנו אקדח. בנוסף, היו גם עסקאות סמים שתועדו במצלמות האבטחה במקום.

"הגענו למצב שכנופיות מתחלפות". ליאור בר | צילום: "שבע"

בשיחה עם כתב מעריב, אופיר שמיר, ציין בר: "הגענו למצב שכנופיות מתחלפות: מתחיל גל של שודים, וגם אם עוצרים אותם, נכנסות מיד אחריהן כנופיות אחרות. מפעם לפעם, השיטות והעוצמות של המקרים נעשות יותר ויותר אלימות, עם יותר ויותר נזקים, ביניהם כספיים, מאוד גדולים. הסכנות לעובדים רק הולכות וגדלות, ואנחנו צריכים להתמגן יותר, בזמן שחברות הביטוח רק מקשות את התנאים של הפוליסות ומעלות את מחירי הביטוח".

לדברי בר, מכל שמונת המקרים שהיו, רק פעם אחת נתפס העבריין, וגם אז הוא נענש בעבודות שירות בלבד. את הקנס שהוטל על העבריין לשלם כפיצוי לבר בסך 10,000 שקלים, בר לא קיבל מעולם. "בית המשפט רצה להתחשב בו כיוון שהוא התחתן ואשתו בהיריון", מספר בר.

באשר למקרה השוד שהתרחש ב-2 באוגוסט ציין בר: "היה לשודדים תצפיתן שחיכה לראות מתי העובד יפתח את הדלת כדי לזרוק את שקיות האשפה ויתחיל בניקיונות. הם רצו פנימה ברבע לארבע לפנות בוקר, איימו על העובד, ושניים מהם התחילו לרוקן את הסיגריות. לקחו 300 קופסאות בערך. העובד הצליח ללחוץ על לחצן המצוקה ולנעול שניים מהם בתוך החנות. הם נכנסו לפאניקה ולחץ ושברו את הדלת. בסופו של דבר, הם הצליחו לברוח. העובד לחץ על לחצן המצוקה קצת יותר מדקה אחרי שהתחיל השוד, כיוון שאחד השודדים איים עליו במברג, וחברת האבטחה האחראית קראה למשטרה. כל האירוע התרחש פחות מ-3 דקות. לדברי העובד, כשהשודדים נכנסו לרכב הוא רץ אחריהם עם לום שהשאירו על הרצפה, ואחד מהם איים עליו עם אקדח".

בהתייחסות לדבריו של בר, ציינו במשטרה: "משטרת ישראל פועלת כל העת בכדי למנוע אירועי שוד מחד, לאתר ולהעמיד לדין את אותם עבריינים פורעי חוק, מאידך. בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על מקרה שוד שהתרחש בסוף השבוע האחרון, נפתחה חקירה במהלכה המשטרה עצרה חשוד בשוד תוך זמן קצר, מעצרו הוארך בבית המשפט ובהמשך, בהתאם להתקדמות החקירה, צפויים להגיש נגדו כתב אישום".

במשטרה הוסיפו: "בניגוד לנטען, בזכות פעילותה הנחושה של המשטרה בהקשר זה, חלה ירידה של 10% בכמות מקרי השוד באזור מאז תחילת השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת עלייה באפקטיביות האכיפה המתבטאת בגידול של 31% בכמות כתבי האישום שהוגשו נגד עבריינים שהיו מעורבים במעשי שוד בעיר. לצד האכיפה הנחושה, משטרת ישראל מבצעת גם פעילות מניעה מול בעלי העסקים, הכל בכדי למנוע מקרי שוד והתפרצות להרחיק ולהקשות על אותם פורעי חוק ככל שניתן, הן על ידי התקנת אמצעי מיגון ודיווח מידי למשטרה והן על ידי פעילות ממוקדת של משטרת ישראל במישור הגלוי והסמוי".

שוד בתחנת דלק | צילום ארכיון: אריק סולטן, מעריב

הפעם הקודמת שהתחנה של בר נשדדה הייתה ב-8 למרץ השנה. כחודש לאחר השוד, בר קיבל הודעה שמציגה את אזלת ידה של מערכת אכיפת החוק. "אחרי השוד קיבלתי בדואר הודעה שהתיק נסגר מסיבה של 'עבריין לא נודע'", הוא מספר השבוע ל"שבע".

מפרקליטות מחוז דרום נמסר בתגובה בהקשר למקרה: "תיק זה הועבר לפרקליטות על ידי המשטרה עם המלצת סגירה לאחר שלא אותר חשוד בביצוע המעשה. לאור האמור הורתה הפרקליטות על סגירת התיק בעילה של עבריין לא נודע. יובהר כי ככל שימצאו ראיות בעתיד בדבר זהותו של חשוד כזה או אחר – יפתח התיק ויבחן מחדש".

דרוש פתרון משולב

בר טוען שהתריע על התופעה כבר לפני כשנתיים וחצי במפגש בלשכת המסחר בבאר שבע עם נציגי תחנת באר שבע: "הצפתי את הנושא ובאתי מוכן עם הנתונים מהמקרים שהיו אצלי בתחנה. ענו לי שמודעים לבעיה שלי בגלל המיקום הבעייתי של התחנה ובגלל זה צריכים 'לתפור' לי חליפה מיוחדת. מאז, נאדה. הקשר היחיד שלי מאז עם המשטרה, זה כשאני מגיע להגיש את התלונות על המקרים אצלי בתחנה".

אחד ממנהלי תחנת דלק בבאר שבע שנשדדה לפני כשנה וביקש להישאר בעילום שם, סיפר ל"שבע" כי היום קשה יותר ויותר להעסיק עובדים: "עוד לפני השוד היה לי קשה להביא עובדים, בעיקר כאלה שיעבדו בלילה. החבר'ה הצעירים מפחדים לעבוד בלילות בגלל שהם יודעים מה קורה בשעות הלילה הקטנות בתחנות הדלק באזור. אני צריך לשלם הרבה יותר כדי להשאיר את התחנה עובדת בלילות. לא רק 'תעריף לילה', אפילו תוספת. אבל אין לי מה לעשות. אני לא יכול להרשות לעצמי לסגור את התחנה בלילות".

מי אשם במצב הנוכחי?

בר: "האצבע המאשימה שלי היא לא רק כלפי המשטרה, מפני שהיא רק מרכיב אחד בתוך המחדל הזה. אני מצפה שגם הפרקליטות תדע לפעול בהתאם וכמובן שבתי המשפט לא יגנו על עבריינים, אלא יגנו על הקרבנות בסיפור שזה תחנות הדלק". לדבריו, עבריינים שזו אינה ההרשעה הראשונה שלהם, זוכים לחמוק ממאסר באמצעות עונשים קלים, בדמות עבודות שירות ופיצויים מוקטנים לנפגעים, שברוב המקרים אינם משולמים.

"מסוגלת וצריכה לטפל במסלולי הגישה שמסייעים לביצוע השוד" | צילום: "שבע"

בר מפנה גם אצבע מאשימה אל עיריית באר שבע: "היא מסוגלת וצריכה לטפל במסלולי הגישה שמסייעים לביצוע השוד. בכל מקרי השוד שהיו, הגנבים ברחו דרך אזור המוסכים וסוכנויות הרכב בבאר שבע. כביש הגישה לתחנה הוא רחוב בן עמי. הרחוב הזה, אם נוסעים בו עד הסוף זה מוביל לשער האחורי של 'מכתשים'. הוא לא חסום ומגיעים משם בדרך עפר לנחל באר שבע. משם הם מגיעים לכביש העוקף של באר שבע ויכולים לנסוע משם לכיוון עמק שרה, או דימונה או תל אביב, או בחזרה לכיוון ה"ביג". זו דרך חופשית. כל מעשי השוד אצלי בתחנה ומרבית מעשי השוד באזור של הגזרה המזרחית של באר שבע מבוצעים דרך הכביש הזה. בהרבה מאוד אירועים פלילים שמתרחשים בביג, העבריינים משתמשים במסלול הזה כדרך מילוט. עיריית באר שבע לא חוסמת את הנתיבים האלה".

"עבריין לא נודע"

באשר לטענה זו של בר, מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "ראשית נדגיש כי הסמכות והאחריות למניעת פשיעה בערי ישראל היא בידי המשטרה. באשר לחסימת דרך העפר באזור, הנושא ייבחן על ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים".

ישראל דעי, בעלים של תחנת דלק ברמת חובב, מצא פתרון יצירתי לבעיה: "כשהתחילו הדברים האלה, אמרתי שאין לי מה לעשות. לקחתי לעבודה מישהו מפה, בחור בדואי ששייך למשפחה חזקה מאוד, שיהיה עובד לילה. כשהוא נמצא בתחנה, יש שקט. רק פעם אחת התרחש שוד כשהוא היה, ולפי מה שהבנתי העבריינים היו מאזור אחר ולא מהאזור שלנו. במקרה הזה הם התחשבו בו, לא היכו אותו. לקחו לו את הטלפון ואמרו לו לשבת בצד ולא לזוז בזמן שהם מנסים להרים את הכספת".

אין ספק שאם כל הגורמים הרלוונטיים יעבדו בשיתוף פעולה, ניתן יהיה למגר את התופעה, השאלה היא מתי זה יקרה?

הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון סוף השבוע של "עיתון שבע"

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה