חדשות

מפעל מיחזור ענק יוקם ב"דודאים"

חדשות9 ביולי 2018    6 דקות
0

במהלך טקס הנחת אבן הפינה לפרויקט, חתמו ראשי רשויות בדרום ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה על "אמנת הסביבה" של הנגב

מפעל מיחזור ענק יוקם ב"דודאים"
אמנת הנגב לאיכות הסביבה. ראשי הרשויות ומכובדים באירוע | צילום: יח"צ

מפעל מיחזור ענק, ראשון מסוגו, יוקם באתר "דודאים", בעלות של 50 מיליון שקלים, וישרת את כל אזור הדרום. ל"שבע" נמסר, שביום חמישי האחרון, התקיים טקס הנחת אבן הפינה למפעל המיון והמיחזור "בפארק 'דודאים'", שבתחום המועצה האזורית בני שמעון. באירוע נכחו ראשי רשויות מהנגב, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר, ומכובדים נוספים.

כאמור, אחרי עשרות שנים של הטמנה, ייבנה ב"דודאים" (שבבני שמעון מכנים "פארק המיחזור והחינוך הסביבתי") מפעל מיחזור, שיאובזר בטכנולוגיה בינלאומית חדישה, ימיין וישלח למיחזור אלפי טונות פסולת בכל יום, ויצמצם משמעותית את אחוזי ההטמנה באזור. במאי הבא, עתידים לעלות הדחפורים לשטח, ולהתחיל בהקמת המתקן, שצפי השלמתו הוא בתוך שנה. המפעל, שיתפרס על 6.5 דונם ועתיד לקלוט 1,200 טון אשפה ביום, יהיה עתיר טכנולוגיה ואמצעים, יבצע הפרדה ברמה גבוהה של סוגי פסולת, וימיין אותה למתקנים שונים מתאימים, לטובת שימוש חוזר ומיחזור, וכך יוריד דרסטית את הצורך בהטמנה, יצמצם משמעותית את הפגיעה בסביבה, ויבצע מיחזור מקסימלי של הפסולת בכל יישובי הדרום, דבר שעד היום נעשה בצורה לא מיטבית באזור.

 

במפעל המיחזור החדש (שמועצת בני שמעון תשקיע 55 אחוזים מעלות בנייתו והמשרד להגנת הסביבה את 45 האחוזים הנותרים), תתקבל כלל הפסולת הביתית המעורבת של יישובי הדרום והנגב, וממנה ייאספו החומרים האורגניים, תבוצע הפרדה של כל החומרים הניתנים למחזור (כמו קרטון, פלסטיק, ברזל, נייר וזכוכית), כאשר כ-50 אחוזים מהחומר האורגני ימשיך בתהליך פירוק וקומפוסציה עד שיהפוך למתאים לשימוש בחקלאות, בעיקר לענף המטעים. המפעל יוקם כמבנה סגור, מקורה, מסונן ומאוורר: המשאיות הרבות, העתידות לפרוק בו את הפסולת, יעשו זאת בתוך המבנה הסגור, ובכך ימנעו הפצת ריחות באזור; בתכנון מפעל המיחזור נלקח בחשבון עניין הריח ופליטת האוויר מתוכו, והוא תוכנן בצורה כזו שימזער את הריחות העולים ממנו, כדי למנוע אותם מתושבי האזור.

כמו כן, עצם איסוף הזבל בתוך מפעל סגור יוריד את כמות הציפורים, החונות ב"דדואים" כיום, וימזער את הסיכון, שהן מהוות למטוסי וטייסי חיל האוויר מהבסיסים הסמוכים (אחת הסכנות והבעיות המרכזיות, שהחיל סובל מהן כיום בדרום), "וכל זאת נעשה בשיתוף פעולה והתייעצות עם הדרג המקצועי והפיקודי הבכיר בחיל האוויר, בשיתוף פעולה פורה".

המפעל עתיד ליצור 50 מקומות תעסוקה נוספים, בתפקידים שונים, ביניהם מפעילים, אנשי אחזקה, עובדי שינוע, שוקלים ומנהלי עבודה. מכיוון ששוק המיחזור בארץ מורכב מאוד, ואינו מאפשר פיתוח ראוי, גם עלויות הכניסה למפעל המיחזור יעלו בהתאם, וזאת כחלק מההבנה, שבמטרה להגן על הסביבה, יש לפעמים לעדכן מחירים. המשרד להגנת הסביבה, באמצעות הקרן לניקיון, התומך כאמור משמעותית בבניית המפעל, משקיע ומעורב בתהליך, גם כדי לקיימו, מבלי לגרום לעלויות גבוהות ומיותרות לרשויות המקומיות.

באתר "דודאים" מטפלים כיום בפסולת ביתית אורגנית, פסולת תעשייתית יבשה ופסולת גזם ובניין. באתר מבצעים כבר היום פעולות מיחזור, כמו ייצור קומפוסט, הפרדה ומיחזור של פסולת בניין, הפרדה וקיצוץ ושימוש חוזר בגזם וייצור חשמל "ירוק". עוד נמסר, ש"דודאים" הוא אתר אזורי של הנגב, ומטפל בפסולת האזור בלבד, וכך תורם לצמצום התנועה בכבישים, הפחתת שטחי הטמנה, חיסכון בדלק ומזעור של זיהום אוויר (הנגרמים ממשאיות, שמובילות פסולת מאזור לאזור ברחבי הארץ), שינוי שב"דודאים" מקווים להוביל גם ברמה הלאומית.

"מיישרים קו"

במהלך אירוע הנחת אבן הפינה לפרויקט, חתמו ראשי רשויות מהדרום ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה על "אמנת הסביבה" של הנגב, המביעה התחייבות אזורית לשמירה על הסביבה, פעילות מוגברת לטובת שדרוג מערך איכות הסביבה ברשויות ופעילות אזורית משותפת למימוש המטרות האסטרטגיות של מדינת ישראל בתחום זה. באמנה נכתב, בין היתר: "אנו ראשי הרשויות, מתחייבים לתמוך ביישום טכנולוגיות ושינוי מהותי בדרך החיים של תושבי ישראל", במטרה "לשנות את המציאות הבעייתית, ולמטב את איכות החיים, לשמור על כדור הארץ ועל א"י, לטפח את 'הריאות הירוקות', לפתח ולהשקיע בטיפוח יכולות המיחזור באזור, צמצום הטמנת הפסולת והגברת המודעות בקרבנו. נפעל לחינוך ילדינו לחשיבה 'ירוקה', הבוחנת באופן תמידי את יכולתו של האדם לסייע לסביבה, נרחיב את ידיעותיהם בנושאי ההגנה על הסביבה, נאפשר להם להביא עימם רעיונות וחידושים, ונתמוך ביזמות 'ירוקה' ובקיימות".

דנציגר אמר בטקס: "זה צעד גדול מאוד לתושבי הדרום, אבל גם צעד גדול מאוד לשינויים במדינת ישראל. הסיבה שלא קמו מספיק מתקני קצה בישראל היא אי שיתוף פעולה עם הרשויות. רק ככה, ניתן להבטיח שהמתקנים יקומו. לא נפרסו במדינה מספיק מתקני מיון, מתקני קצה של מיחזור ואנרגיה. הפסולת צריכה להיאסף ולהיות מטופלת כמו שצריך, והיום זה קורה. בקרוב, לא יהיה גרם אחד של פסולת במדינת ישראל, שלא יעבור מיון טכנולוגי. מספיק עם השיטות הישנות; מספיק עם השיטות שמעמיסות טרדה על האזרחים. בסוף, יש טכנולוגיה טובה שתקום כאן, והכל יעבור מיון כמו שצריך. היום, הוא צעד חשוב למדינה, ואתם מוכיחים שהמצגות והדיבורים הופכים בסוף לברזלים, תכל'ס בשטח".

ראש מועצת בני שמעון סיגל מורן, הוסיפה: "מפעל המיחזור הוא עתיד חדש לדרום ולמדינת ישראל. בפעולה זו, אנחנו מיישרים קו עם מדינות המערב, ומשנים את המציאות בישראל. מדובר פה על בשורה, שמביאה איתה את מהפכת המיחזור לנגב. בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, החלטנו להשקיע מאמצים גדולים וכסף רב במהלך לטווח ארוך, כדי שנוכל לחיות עם עצמנו בשלום, כשאנו יודעים שאנחנו מטפלים במחלה, שאת גרורותיה אנו רואים כבר היום ברחבי העולם. המטרה היא להביא את ישראל להיות מהמדינות המובילות בעולם בתחום איכות הסביבה. מפעל המיון והמיחזור של הדרום בפארק 'דודאים' הוא רק נקודת פתיחה לשינוי חברתי מדיני, שישראל צריכה לעבור, כדי להבטיח סביבה נקייה ועתיד לילדים ולנכדים שלנו".

מיחזור ב"דודאים". הדמיית המפעל החדש | צילום: חברת "מושלי אלדר"

ומנכ"ל "דודאים" ניר בר דוד, סיכם: "היום, אנחנו מכריזים, שהדרום מצטרף רשמית למהפכת איכות הסביבה. מדובר על פרויקט בסדר גודל חסר תקדים באזור, שיהווה תרומה משמעותית למאבק למען איכות הסביבה, ברמה העולמית ובפרט בישראל ובדרום. לצערי, מדינת ישראל נמצאת היום במצב לא אופטימלי מבחינת מיחזור; השוק הזה סובל מחוסר באפשרויות, חוסר צמיחה ואי השקעה בו. לאחר שנים רבות של תכנון, גיוס כספים ופעולות מאומצות מול הממשלה והגורמים המקצועיים, הצלחנו להביא בשורה אמיתית לנגב וליישובי הדרום; אחוזים גדולים של פסולת עתידים לעבור מיון ומיחזור, שיפחיתו בצורה משמעותית את הטמנת הפסולת באזור. הנחת היסוד צריכה להיות, שכל אזור בארץ מחויב לטפל בפסולת שלו, ולא לשנע כמויות פסולת ממחוז אחד לאחר. אנו מתחילים תהליך היום, שאמורים להיות בשיאו בפתיחת המפעל בעוד כשנה, תהליך שאני מאמין ומקווה שיביא לשינוי אמיתי".

כתבות נוספות בחדשות

0

מעל ל3000 שוטרים יאבטחו את הבחירות במחוז...

המחוז הדרומי של משטרת ישראל השלים את ההערכותו לבחירות המקומיות ושוטרי המחוז החלו לפעול בכדי לאפשר קיום בחירות תקין

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת
0

בחירות 2024 יצאו לדרך

חדשות27 בפברואר 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה