מגזין

אוכל, קדימה אוכל

מגזין17 בפברואר 2022    7 דקות
0

הן מעדיפות את הבית על מסעדה, מביאות קונספט אחר ועבורן האוכל הוא רק חלק מהאווירה הקולינרית. סצנת הסדנאות הקולינריות תופסת תאוצה בבאר שבע והמגוון גדול

אוכל, קדימה אוכל
צילום: ניצן רובין

מחליפה היי-טק במטבח

מה שהתחיל מערב עם חברות הפך לסדנה שהובילה לעוד סדנאות ולקהילה של ממש שעוקבת אחרי מה שאדווה רויז מבשלת במטבח. לפני כשלוש שנים, אירחו אדווה רויז (36) ואימה חברות שביקשו ללמוד להכין סוגים שונים של מאפים. ומשם, פתאום, הפכה רויז למשפיענית רשת מובילה בתחום האוכל. היא מספרת: "סדנאות האפייה והאירוח שאני עושה מתבצעות בבית שלי. במטבח הפרטי שלי. יש קבלת פנים למגיעים. עם לחמים שאני אופה ומטבלים מיוחדים שאני מכינה. ואז, מתחילים את החלק המעשי. הסדנה היא ממש מעשית. באים לעבוד אצלי. הכל מתנהל לפי הקונספט, כשנרשמים. יש חמישה קונספטים שונים. מתחילים בהכנה של כמה סוגי מאפים. ממש לומדים את הבסיס של כל העבודה עם שמרים. איך מכינים את הבצק ממש מאפס. וכל התהליכים שלו. ברגע שמסיימים את התהליך של הכנת הבצקים והמאפים, אנחנו עוברים לחלק השני. החלק הזה מתנהל במרפסת שלי. יוצאים לארוחה. עם כל מיני מנות מיוחדות שאני מכינה והמאפים שהכנו ביחד. בתום החלק הזה, מקבלים חוברת מתכונים, עם כל מה שהכנו וכל מיני טיפים שאני שולחת להם".

צילום: snir sòofgi gueta

איך הגעת בעצם לעניין?

"אני בגדול, במטבח מאז שאני זוכרת את עצמי. אימא שלי אומרת שמגיל שמונה, אני איתה במטבח. זה תמיד היה המקום שהכי אהבתי בבית. השתתפתי וזכיתי גם בתוכנית בישול (בערוץ הראשון, 'בואו לאכול איתי'), אבל בגדול, אני מהנדסת מערכות מידע. עשיתי את התואר בבן גוריון. כרגע, אני בחופשת לידה ממשרה שיש לי בהיי-טק.  הסדנאות התחילו ממש ממפגש אחד ואז סדנה הביאה עוד סדנה. ועוד סדנה. ועוד סדנה. כשהגיעה הקורונה, ולא היו מסעדות, ממש הכל כזה התכנס אצלי בבית. כולם היו מגיעים לכל מיני ערבי גיבוש, חגיגות של ימי הולדת, סדנאות פתוחות, סדנאות סגורות, סדנאות זוגיות. אני ממש פתוחה להצעות. לשמוע מה אנשים רוצים".

והיא מסכמת: "אני חיה ונושמת את המטבח. ואני חולמת מתכונים בלילה. אני גם מפתחת מתכונים. יש לי עמוד 'אינסטגרם' מאוד מאוד פעיל. המון אנשים מכינים את המתכונים שלי. ולא אצטנע ואגיד שאנשים ממש מתאהבים במתכונים שלי. וחוזרים אליהם שוב ושוב. יש איזה אמון שנוצר ביני ובין העוקבים שלי. ואנשים באמת מאוד מאוד סומכים עליי ועל התוכן שאני מנגישה. כמשפיענית רשת, אני גם מעבירה סדנאות וגם עושה שיתופי פעולה עם כל מיני חברות גדולות, כמו 'מחלבות גד' והתחנות הגדולות בקמחים. ויש לי עוד כל מיני חברות שאני עובדת איתן באיזשהו שיתוף פעולה. וזה כיף גדול".

מעזה באהבה מג'ולייט

ג'ולייט דהיר, מפעילה מרכז מבקרים ביתי בבאר שבע לאירוח ולמעבר סדנאות בישול עזתי. ויש לה גם קייטרינג על טהרת אותו מטבח. לפני כשש שנים, החלה ג'ולייט דהיר למכור לפרנסתה צנצנות של חמוצים. ומשם, היא רק הלכה והגדילה את פעילותה, עד להקמת מרכז מבקרים לאירוח תיירותי ועריכת סדנאות בישול, על טהרת המטבח העזתי שאותו הכירה כבת רפיח.

היא מספרת: "יש לי מרכז מבקרים בתוך הבית. אני גם מדריכת סיורים, אני נותנת הדרכות בבאר שבע ובכפרים הבדואים בשני נושאים: על החיים הבדואים ואיך חיו התושבים. ועל הסיפור האישי שלי. איך התחלתי לעבוד כאימא לשבעה ילדים. במרכז המבקרים אני מקבלת אורחים, או על הסיפור האישי שלי או לגבי אוכל, תלוי בהם. חוץ מהסדנאות, אני עושה גם קייטרינג וגם מארחת. בקיצור, יש לי בית מארח. המקור שלי הוא עזתי. אז, גם האוכל שאני מכינה הוא עזתי".

צילום: פרטי

ודהיר ממשיכה: "עברתי לארץ לפני 27 שנה, עם ההורים שלי. גדלתי בשכונת נווה נוי, ליד באר אברהם. אחר כך התחתנתי. תקופה מסוימת, במשך 16 שנה, השכרתי דירה ברהט. ולפני כארבע שנים, חזרתי לבאר שבע, וקניתי בית בשכונת רמות. באר שבע זה המקום שלי בארבע השנים האחרונות. החלום שלי היה תמיד לעסוק בתיירות ובהדרכות בתחום".

מה מאפיין אוכל עזתי?

"אוכל עזתי אותנטי, עם המטבלים והכל, דומה לאוכל המצרי. למשל, בדגים אנחנו אוהבים חריף. וגם בבשר. המטבלים עושים את ההבדל. אנחנו אוהבים הל המון. ואוהבים חריף גם המון. יש מאכלים שאנחנו עושים רק בחתונות. ויש מאכלים שעושים במהלך השנה רק לחגים. דברים מסוימים. אגב, כל הקהל שלי יהודי. אם זה מהצפון. ואם זה מהדרום. ואם זה מבאר שבע. הם מגיעים לסדנאות בישול או להתארח. בגלל הקורונה, יש עכשיו פחות קהל שמתארח. לכן, רוב האורחים שמגיעים אליי היום הם מהאזור. בתקופה הזאת של הקורונה, הכל 'מת'. כל העסקים של המאכלים".

והיא מסכמת: "כל העסק הזה התפתח מצנצנת של חמוצים. לפני כשש שנים, התחלתי לעשות חמוצים, ולמכור אותם. ומזה התפתחתי להיות מדריכה, והמשכתי בתיירות. מאוחר יותר, התחלתי לעשות סדנאות ובית מארח. עכשיו, אולי הכל יחזור למה שהיה, כי לאנשים נמאס כבר. והם רוצים לצאת".

 

הארי פוטר על הצלחת

בת עמי בוזגלו מאמינה שאוכל טבעוני לא יועד רק לטבעוניים. בארוחות קונספט היא מצליחה להביא את הארי פוטר או חדי הקרן לארוחה שנותנת עניין לטעמים המוכרים 

בת עמי בוזגלו מבאר שבע עבדה במשך 15 שנה בסצנה הקולינרית בבאר שבע. אחרי שמונה שנים החליטה לצאת לדרך עצמאית. בוזגלו, טבעונית, הבינה שהסצנה הטבעונית באזור צמאה לארוחות שונות ומגוונות: "עבדתי במסעדות 15 שנה ולפני שמונה שנים הפכתי להיות עצמאית. בהתחלה עם קייטרינג כי משם מתפרנסים ולפני 6 שנים התחלתי לעשות ארוחות קונספט טבעוניות בבית. הארוחות מתקיימות 3 פעמים בחודש כשבכל חודש אני מפרסמת תאריך ותפריט אחר לפי העונה או לפי קונספט מיוחד. ארוחה שפתוחה לכולם, משריינים מקום ומגיעים. הארוחות כוללות 4 מנות וקוקטייל אצלנו בגינה של הבית. זה יכול להיות ארוחה איטלקית או ספרדית, או דברים יותר משוגעים כמו ארוחה בקונספט של הארי פוטר, חדי קרן ועוד. ביום האישה עשיתי ארוחה שכולה בהשראת נשים, עשיתי ארוחה שכולה מעגבנייה, כולל הקוקטייל והקינוח".

צילום: הילה מלול יעקובי

למה עשית את המעבר לארוחות הביתיות?

"הילדים שלנו בחינוך ביתי והיה לי חשוב לאזן את החיי המשפחה עם העבודה. בהתחלה הייתי עושה קייטרינג כי שם תמיד יש את הביקוש. הארוחות היו משהו צדדי כי רציתי ליצור ולחשוב, כל תפריט אני עובדת עליו חודשים כדי ללמוד מה צריך. אני לא משתמשת בתחליפים ופעם עבדתי על תפריט שנה וחצי".

היה חשש? בכל זאת מדובר בנישה, בטח בבאר שבע

"היה חשש. כל יועץ עסקי שדיברתי איתו אמר שזו טעות ובגלל זה בהתחלה זה היה צדדי לצד הקייטרינג. בהתחלה זה היה ארוחה אחת בחודש, עכשיו יש לי 3 עם רשימת המתנה. מגיעים הרבה לא טבעונים והרבה לא מבאר שבע. הגיעו אליי מחיפה והקריות, ירושלים, תל אביב וככה זה הפך להיות היום הדבר העיקרי. היום באר שבע הרבה יותר פתוחה לטבעונות. יש מסעדה טבעונית ועוד מקומות על טהרת הטבעונות, כמעט בכל מסעדה הבינו שטבעונות זו לא מילה גסה ויש מנות טבעוניות. אבל היום אנשים שבאים אליי לארוחות ברובם לא טבעוניים הם באים כי הם רוצים לאכול טוב ומעניין".

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה