מגזין

עצות זהב

מגזין2 בפברואר 2022    12 דקות
0

מיזם "מומחי הזהב", שיזמה ומנהלת בישראל היזמת החברתית עסקית ישראלה הרבלין, צובר תאוצה בבאר שבע. השנה, יסייעו הגמלאים שהועסקו בתפקידים בכירים בקריירה ארוכת השנים שלהם ללא פחות מ-30 בעלי עסק מקומיים. יו"ר ועדת ההיגוי המקומית של המיזם אשר גרינבאום, שני בכירים בתאגידים עירוניים, "מומחה זהב" ובעל עסק נועץ מספרים איך עושים את זה נכון, ולמה הפרויקט המבורך הזה ממש לא מתאים לכל עסק...

עצות זהב
צילום: באדיבות ישראלה הרבלין

מיזם "מומחי הזהב", שהושק לא מכבר, גם בבאר שבע, פותר בבת אחת שתי בעיות: מצד אחד, עסקים קטנים ובינוניים במצוקה גדולה או קטנה. ומצד שני, גמלאים שמילאו תפקידי מפתח בכירים בחברות ענק, ויושבים בבית בבטלה. החיבור בין שני הצרכים, לסיוע בניהול העסק ולעזרה במציאת תעסוקה התנדבותית לגמלאי, הוא סוד הקסם, אך גם הקושי, של המיזם המבורך.

מייסדת ומנהלת הפרויקט, היזמת החברתית עסקית, ישראלה הרבלין, ייבאה את "מומחי הזהב" ארצה, בעקבות מפגש באוגנדה, ב-2018, עם מומחה הולנדי לתקנים בינלאומיים, שלאחר פרישתו לגמלאות החל לחלוק את הידע והניסיון שלו על בסיס התנדבותי עם עסקים קטנים במדינות מתפתחות.

כדי לאתר את "מומחי הזהב" הישראלים, היא יצרה קשר עם "ארגוני ענק. ותוך שבוע וחצי, נהיו לי 300 'יהלומים', שאני יכולה לומר לך שחלקם ממש 'ויקיפדיות'". כדי לבדוק האם מה שטוב בהולנד טוב גם בארץ, הפעילה הרבלין פיילוט בשלוש ערים: תל אביב, רהט ובאר שבע. בכל עיר, היא הפגישה "מומחה זהב" עם בעל עסק מתאים הזקוק לסיוע, במסגרת של עד 72 שעות ייעוץ: "ובשורה התחתונה, התחוללו שם ניסים. עיריית באר שבע הייתה העירייה הראשונה בארץ, שהשכילה להבין שתפקידה צריך להימתח אל מעבר למתן רישיונות וגביית ארנונה גם להשקעה בחוסן של האקו-סיסטם העסקי בעיר. העירייה ביקשה שאעשה במקום תהליך ייעוץ אחד ב-2019 לא פחות מ-10 תהליכים כאלה. בסופו של דבר, עקב הקורונה, ביצענו 17 תהליכים. והשנה התבקשנו לעשות 30, כאשר ישנם עוד 30 עסקים בקבוצת ביקורת. אז כבר הבנתי שאני צריכה להקים מטה של בעלי תפקידים, שיעשו הרבה יותר ממה שישראלה עושה ב-10 אצבעות".

עד כה, מממנים את עלות המיזם בבאר שבע, ש"מומחי הזהב" פועלים בו בהתנדבות, החברות ICL ו"נטפים" וארגון "רוטרי". והרבלין ואנשיה ממשיכים במאמציהם לגייס לעניין גורמים עסקיים נוספים, כולל בנק: "אנחנו מבטיחים לאורך שנים, שהם ישקיעו גם כסף בפלטפורמה שלנו וגם יספקו לנו מומחים. הדבר הנוסף שמייחד אותנו, שהוא הראשון בארץ, וטוענות החוקרות באוניברסיטת בן גוריון, שהוא הראשון בעולם, זה שבמשך חצי שנה שלוש חוקרות מהאוניברסיטה פיתחו טרמינולוגיה, שאלות מתוקפות של מחקר איכותני וכמותני, המודד את ההשפעה הכפולה החברתית. האם המיזם יוצר באמת ערך לעסקים האלה וגם ל'מומחי הזהב'".

איך מגיעים בכלל לעסקים, במיוחד שלושת הראשונים שדיברת עליהם?

"בתל אביב מצאו לי את העסק הנועץ ההאב לסטארט-אפיסטים 'הרציף', אליו הגעתי באמצעות צוות החדשנות של בלומברג. ברהט איתרתי מפעל הזנה לילדי גנים ובתי ספר של מבשלות בדואיות. ובבאר שבע ניגשתי לאותו צוות חדשנות של בלומברג, המייעץ לעירייה במחקר על מה העיר צריכה בדיוק, והבין שהעסקים הם החוליה החלשה. המודל שלי התאים להם כמו כפפה ליד. פרסמנו 'קול קורא'. ובחרנו את העסק הכי מתאים ובשל למעבר תהליך ייעוץ, לפי הקריטריונים שקבענו. בכלל, המיזם מבוסס על נהלים, סטנדרטים, מצוינות ואיכות. 'מומחי הזהב' האלה יכולים להפליג למקומות שבחיים לא יכולתי לדמיין. זה באמת משהו מפואר. אני מוקפת באנשים מפוארים. והם בשלב הכי טוב של החיים שלהם. כשהאגו במקום יותר נכון. ה-EQ (אינטליגנציה רגשית) שלהם יותר מפותח. הם עשו דרך מדהימה, עם מספיק כישלונות והצלחות".

ישראלה הרבלין. צילום: גיא אנטונובסקי

והרבלין ממשיכה: "השמיים הם הגבול. אנחנו חותרים להוכיח שתנאי המעבדה המשובחים האלה בבאר שבע עובדים. ונביא אותם לערים נוספות בארץ. במקור ובחזון שלו המיזם הוא בוודאי ובוודאי לאומי, אבל גם בינלאומי. נסעתי להולנד, כדי ללמוד איך הוא עובד שם 40 שנה. והם מייעצים לי עד היום, אבל פרויקטים כאלה פועלים בעשרות מדינות בעולם, שהקדימו אותנו. בנוסף, אומרים שהאיש שיגיע לגיל 200 כבר נולד. ולכן, הגיל השלישי בעצם כבר לא מבוגר כל כך".

"המיזם הזה יקר" אומרת הרבלין " כי על כל שעת מומחה בהתנדבות, יש ארבע שעות מאחורי הקלעים. המיזם לא מתאים לכל עסק. ובוודאי ובוודאי לא לכל בעל עסק. עם זאת, אנחנו עובדים עם עסקים מכל הקטגוריות שאתה יכול לחשוב עליהן. אנחנו חולמים על תעשייה זעירה, שעוד לא הגענו אליה, לצערי, אבל אנחנו עובדים עם קוסמטיקאית. ועם אנרגיה מתחדשת. ועם פאב. ועם בית קפה. ועם מסעדה. ועם אסטרטגיה של מנהיגות בקהילה. ויבואן של חלקי חילוף של סלולארי".

יו"ר ועדת ההיגוי המקומית של המיזם, מ"מ מנכ"ל כי"ל והמנכ"ל בפועל לשעבר, אשר גרינבאום, מדגיש את חשיבות "מומחי הזהב" במיוחד "לחבר'ה הפנסיונרים. "80, 90 אחוז מהם פרשו לפנסיה בגיל 67 או פחות, ועבדו כל חייהם. תרמו. צברו הרבה מאוד ניסיון. יש כאלה שבבית מקלפים שום ומטפסים על הקירות. אחד עבד בשיווק אשלג. ושני עבד בלתקן מכונות במסגרייה. יש פה מגוון רחב מאוד של אנשים. באופן טבעי, כולם יוצאים לפנסיה ומפסיקים לעבוד. זה דרכו של עולם. וזה יוצר מחלות וריבים בתוך המשפחה. ופה בעצם אנחנו באים, ואומרים להם: 'חבר'ה, תרימו את הראש. יש לכם עדיין מה לעשות. אתם מוערכים. עשיתם עבודה יפה במשך כל השנים. בואו תתרמו עכשיו לאחרים. יש פה אלמנט מאוד מאוד חשוב, גם מבחינה פסיכולוגית ובכלל, כדי לרתום את האוכלוסייה הזאת, של הגיל השלישי. הצד השני של המטבע, ודאי בתקופה הזו של הקורונה, זה אותם יזמים שפותחים עסק. ואין להם את הניסיון. זה לא רק למכור את הפלאפל. זה גם לגבות את החשבונות, למקם את הפלאפליה במקום מתאים, לשלם ארנונה ולהקפיד על הרגולציה. והרבה פעמים עסקים נכשלים, לא בגלל שהרעיון לא היה טוב או שלא הושקע מספיק כסף, אלא כתוצאה מחוסר ניסיון וניהול כושל. ואז הכספים האלה הולכים לאיבוד".

לדברי גרינבאום, "יש בבאר שבע כ-10,000 עסקים. ואם עסקים נסגרים, זה לא טוב לאף אחד. ולכן שני הצירופים האלה, של אנשים עם ניסיון ועסקים שזקוקים לעצותיהם, זה משהו שהוא מאוד מאוד מתאים. וזה גם נתן לי את המוטיבציה לא רק להצטרף למיזם, אלא לקבל על עצמי תפקיד בכיר. בבאר שבע יש שני גופים בעיקר, שמסייעים לנו: חברת 'כיוונים' שמאתרת את המומחים וחברת 'יעדים' האחראית על פיתוח העסקים. אנחנו מחפשים גם שותפים, כמו אלה שיש לנו: חברת 'נטפים', כי"ל וארגון 'רוטרי' שאני חבר בו ורתמתי אותו לעניין. נקווה שבקרוב נצליח לגייס גם גופים אחרים, כולל בנקים, שיממנו את העלות הכספית של התחזוקה, הפרסום, ההסעות וכו'. מלבד זאת, לשותפים יש מאגר טבעי של פורשים לפנסיה, שהם יכולים לעניין אותם, במסגרת הליכי הפרישה, להצטרף למיזם שלנו".

אשר גרינבאום. צילום: פרטי

עוזר מנכ"ל ומנהל אגף חברה בחברת "כיוונים", נתי מסינג, מציין, שפורשים מתפקידים בכירים נופלים מאיגרא רמא לבירא עמיקתא: "הירידה יכולה להיות מאוד מאוד תלולה. אדם צריך משמעות ומסגרת בכל גיל, אבל כשאתה בעמדות בכירות יותר, הנפילה יכולה להיות חזקה יותר. ולמעשה, במיזם המבורך הזה, אתה נותן לבן אדם להתחבר לקבוצה של שווים. אנשים במעמד בכיר שהיה דומה לשלו. והוא מרגיש שהוא לא לבד, עדיין נחוץ, ושיש לו מה לתרום לאחרים מניסיון החיים והידע והחוכמה שצבר. ואז, אתה מרוויח פעמיים: גם תורם וגם נתרם. יש סיפוק אדיר בנתינה. אתה גם תורם לעסק ספציפי, אבל גם לחברה ולכלכלה המקומית. המסגרת הזאת מאפשרת ל'תותחים' ביותר, אלה שהחזיקו באמת במשרות בכירות, והיו להם חיים מאוד אינטנסיביים, להמשיך לחיות חיים משמעותיים. ולתרום. ולהרגיש סיפוק ונחיצות. וזה מה שכבש ומשך אותי לפרויקט. ובגלל זה אנחנו עושים כל שביכולתנו לתמוך בו ולהמשיך אותו".

מה אתם ב"כיוונים" עושים בעצם בפרויקט?

"אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם 'יעדים'. אם חברת 'יעדים' מקדמת את העסקים עצמם ובוחרת איזה עסקים ייכנסו למיזם, ואיך אפשר לעזור להם, אז אנחנו ב'כיוונים' שמים את הדגש על בני הגיל השלישי. אותם 'מומחי זהב'. זה אומר לאתר אותם. ולגייס אותם. ולרתום אותם. ולהסביר את חשיבות הנושא. ואנחנו עושים את זה באמצעות פרסום 'קול קורא' ובכל מיני פורומים. אנחנו גם עוזרים לייצר קהילה שמפרה ומעשירה אותם. לחבר אותם אחד לשני. שתהיה להם תחושת משמעות. להוקיר אותם. אנחנו עוזרים להם כדי לשפר את המדדים העסקיים של העסקים. וליצור לאותם עסקים הרגלים מנצחים, כך שיפעלו בצורה טובה יותר. ובכך אנחנו תורמים גם בכלל לחברה הבאר שבעית ולכלכלה המקומית. תשמע, זה לא עוד פרויקט. זה פרויקט שאתה נוגע בו באנשים. בן אדם שהחזיק בקריירה רצינית והיה רגיל לקום בבוקר, ואלף אנשים אומרים לו: 'בוקר טוב', וזו האחריות שלו על אלף משפחות, פתאום מוצא את עצמו בריק. אם הוא לא ידע להיערך לזה ולתכנן את תקופת החיים החדשה כמו שצריך, המשבר יכול להיות גדול. ופה הפרויקט הזה נותן להם גם את היכולת לתרום. עם כל הידע וניסיון החיים שצברו. ואין תחושה יותר טובה וסיפוק יותר גדול מלדעת שעזרת למישהו".

ומסינג מסכם: "מהמצד השני, אתה מרגיש נחוץ. נצרך. וחלק מקהילה. שלא סיימת עדיין לתת. שגם בתקופה שאחרי הפרישה, יש הרבה הזדמנויות. ואפשר לראות בזה תקופה שבה אפשר לממש חלומות. והנה, אנשים עדיין צריכים אותך. יש לך המון מה לתת לעולם. המון מה להציע. וזה שסיימת את מסלול הקריירה לא אומר שאין לך מה לתרום לעולם. ואין לך ערך להציע. וזה מה שקורה. ואנחנו רואים את הפידבקים משני הצדדים, הנועצים והיועצים. והם ממליצים לחברים. אתה רואה שחבר מביא חבר. ואז, אתה מבין שאתה בדרך הנכונה. אנחנו רוצים להגדיל את בסיס השותפים האסטרטגיים, כדי להגדיל את תהליכי הייעוץ ושעוד עסקים באר שבעים ייהנו מהדבר המופלא הזה, ולתת עוד ממנו. אנחנו מאמינים בפרויקט הזה, ויודעים שהוא חשוב. וכמובן, מי שמנצחת על המלאכה ומפעילה את כולנו זאת ישראלה. היא היזמת. היא 'המוח'. אנחנו כל אחד בצד שלו מנסה לעזור ככל יכולתו. אנחנו ו'יעדים'".

נתי מסינג. צילום: פרטי

ולסיום, מנהלת מיזמים עסקיים בחברת "יעדים", עופרה בן זקן-מרציאנו, אומרת: "לקחנו את המיזם הזה לא רק כדי לקדם את העסקים בעיר באר שבע, אלא גם בגלל האלמנט החברתי המאוד חשוב שיש בו. לעודד את שיתוף הפעולה בין אנשים שהם לפני או יצאו לפנסיה, מרגישים עדיין חיוניים ונחוצים ורוצים לתרום ולהתנדב ולקחת חלק ולהרגיש שייכים לעסקים שצריכים עזרה. זה מאוד מאוד חשוב. ועיריית באר שבע בעצם שמה לה למטרה לקחת את המיזם הזה, ולהפוך אותו למיזם עירוני. מיזם דגל של העיר. התחלנו למעשה ב-2019, בפיילוט, עם מספר מאוד מאוד קטן של עסקים שליווינו. וזה צבר תאוצה, לאור ההצלחה. השנה, נעמוד על 30 תהליכים. החשיבה היא בעצם לעזור לעסקים בעיר. ולתת להם ליווי איכותי של מנטורים. של אנשים שפורשים מתפקידים מאוד מאוד בכירים בתעשייה".

איך אתם מאתרים את העסקים המתאימים למיזם?

"אנחנו למעשה עושים עבודת שטח, הרבה לפני שאנחנו מפרסמים את המיזם וקוראים ב'קול קורא' לעסקים להצטרף. מנהלי המתחמים שלנו נמצאים בקשר יומיומי מול העסקים. הם פונים אליהם. מציעים להם. מסבירים להם מה זה המיזם הזה. ורותמים אותם אליו. ואנחנו עושים מיפוי צרכים. האם העסקים באמת מעוניינים ורתומים לזה. וכשהמיזם יוצא לדרך, אנחנו פונים אליהם שוב ישירות, ומלווים אותם. בעלי העסקים לפעמים, גם כשהם מביעים נכונות, אין להם את הזמן וכו'. או שהם מחליטים שזה לא מתאים להם. וזה בסדר, כי אנחנו רוצים עסקים שהם יהיו רתומים, כדי שהתהליך באמת יצליח. יש לנו את קבוצות ה'ווטס-אפ' שלנו ואת המתחמים שאנחנו אחראים עליהם, ודרכם אנחנו פונים לעסקים. זה תופס תאוצה, לאט לאט מפה לאוזן. אנחנו גם מאוד תומכים ומקדמים את המיזם הזה להתפתחות. אם זה בוועדות היגוי ובגיוס שותפים חדשים שאנחנו מתאמצים מאוד להביא לשולחן".

מעוניינים להצטרף? כל הפרטים כאן > https://did.li/f1brl

 

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה