מגזין

גיבורת על

מגזין5 באוגוסט 2021    7 דקות
0

דניאל מנוחין תעלה בקרוב על בימת תיאטרון באר שבע במחזה ראפ מקורי "גיבור". בראיון, היא מספרת על הקבוצה הצעירה החדשה, האהבה לתיאטרון וגם איזה כוחות על היא הייתה רוצה לעצמה

גיבורת על
צילום: רוני וילוז'ני

אחת ההצגות ברפרטואר העונה החדשה של תיאטרון באר שבע היא ההצגה "גיבור", מחזה ישראלי חדש מאת עמית אולמן. המחזה מביא את סיפורו של נתי, עובד צעיר במערכת חדשות, בעולם שבו הפושעים תמיד מנצחים, ושומרי החוק איבדו תקווה. בעקבות תאונת עבודה מסתורית, מקבל נתי כוחות על אנושיים, מה שמשנה את חייו המשמימים מקצה לקצה, ומציב בפניו דילמות קשות: מה עליו לעשות עם הכוחות שלו? האם הוא מחויב להשתמש בהם עבור אחרים? למי יוכל לספר? מה צודק? האם למישהו אחד, חזק ומוסרי ככל שיהיה, יש הזכות לדון אחרים? המחזה חוקר ומשחק עם הארכי-טיפים של ז'אנר גיבורי העל, דרך שירה, קצב, הומור, קריצות ומודעות לתרבות עכשווית.

מי שתככב בהצגה החדשה וחברה בקבוצה הצעירה היא דניאל מנוחין (31), בוגרת בית הספר למשחק "גודמן" בבאר שבע. הקבוצה הצעירה היא קבוצה חדשה של תיאטרון עכשווי, מאתגר ובועט. היוצר הרב תחומי (במאי, שחקן וכורי-אוגרף), אריאל נ. וולף, הוא שיוביל את הקבוצה יחד עם שמונה שחקנים ושחקניות בתחילת דרכם, שעושים "רילוקיישן", ועוברים לגור בבאר שבע, במטרה להקים קבוצת תיאטרון חדשה בעלת קול ייחודי, שתמתח את גבולות התיאטרון, ותפעל למען שילוב הקהילה בתוכו. הקבוצה תעסוק בתכנים חברתיים פוליטיים, ברובם מקוריים, בעלי קשר מהותי לזמן ולמקום בהם פועלת הקבוצה.

מנוחין שכאמור מכירה את העיר באר שבע ואת התיאטרון מלימודיה מספרת: "אני מגיעה במקור ממושב ניצני עוז שבשרון, ילדת מושב שגדלה בין הסוסים לפרות. תיאטרון תמיד משך אותי, ואת כל ילדותי ביליתי ב"בוסתן", מרכז לאמנויות הבמה, בהנהלת מיקי וזאביק מרין. אני חושבת שתיאטרון זה משהו שתמיד ידעתי שאני רוצה לעשות, כי זה מאפשר לך להרגיש חי, וזה לאו דווקא החיים שלך; אתה בונה ומספר סיפור על מישהו אחר, ואני אוהבת לספר סיפורים. לפני ארבע וחצי שנים, סיימתי ללמוד, שיחקתי בהצגות של תיאטרון באר שבע תוך כדי הלימודים, עברתי למרכז, ועכשיו אני חוזרת לבאר שבע".

צילום: אילן זכרוב

למרות ש"גדלה לתוך התיאטרון", החליטה מנוחין לקחת פאוזה של שלוש שנים, ולהתגייס לצבא בתור לוחמת בגדוד "קרקל": "זה מגיע מהבית, מהחינוך שגדלתי עליו. זה היה לי מובן מאליו שבצבא ארצה לעשות שירות משמעותי, ולתת את כל כולי למדינה. אני לא מתביישת להגדיר את עצמי כציונית; אני אוהבת את המדינה שלי. היה לי חשוב לעשות תפקיד משמעותי, וזה היה משהו שלקחתי בחשבון מראש, שתהיה פאוזה של שלוש שנים שבהן אתרום למדינה שלי. זה גם תרם לי הרבה כשחקנית, שחוויתי את המציאות הזו, את הסיפורים האלה. גם הבחירה ללמוד משחק לא הייתה מובנת מאליה, למרות שזה משהו שנגעתי בו בגיל צעיר. שמעתי על 'גודמן', באתי לבקר פה, וראיתי שמבחינת התנאים זה מקום מושלם, ושיש פה קפסולה שאתה יכול להתפתח בתוכה. כמו ששמוליק אומר, זה מקום מאפשר ולא מתפשר. מקום להישאב אליו ולהתפתח כפרפורמר וכאדם צעיר שמעצב את עצמו".

השם של הקבוצה החדשה "הקבוצה הצעירה", מעלה מיד קונוטציות לשחקנים צעירים בתחילת הדרך. מנוחין, כאמור בת 31, ששיחקה כבר בתפקידים בתיאטרון הרפרטוארי, מדגישה שעניין הגיל הוא לא פקטור: "יש פער כזה שלעולם בחוץ יש לו ציפיות ממני כאדם מבוגר, ואני מרגישה עדיין צעירה, אבל כולנו באנסמבל שחקנים עובדים שנמצאים בתוך עשייה. אז הגיל הוא לא אישיו".

מנוחין לא רק משחקת, בין תחביביה אפשר למצוא ריקוד, ציור וצילום: "אני רוקדת, מציירת ומצלמת, תחביבים שבועטים אצלי. אני מאוד אוהבת לרקוד. אני זוכרת שבילדות זה היה כלי, הזיכרון התנועתי. כשהייתי לומדת למבחן, הייתי ממציאה ריקוד שיושב על הביט. אני גם מאוד אוהבת לצייר ולצלם בטבע; אני מאוד מחוברת לטבע כמושבניקית, שם אני מרגישה הכי מחוברת לבריאה".

צילום: רוני וילוז'ני

מנוחין מסבירה שהקבוצה הצעירה שהוקמה, כוללת שחקנים שעברו תהליך מיונים ארוך, כשגולת הכותרת היא הקשר הישיר של הקבוצה לעיר: "קודם כל, היו מיונים ארוכים מאוד. גובשה קבוצה של שחקנים שיוצרת בעיר באר שבע, תוך קיום קשר ישיר בין פעולות תיאטרון לקהילה המקומית. זה היה ברור מההתחלה. אנחנו פועלים להביא צורות חדשות של תיאטרון, וזה צעד אמיץ וחשוב בעיניי של שמוליק יפרח, שירי גולדברג ושל הקבוצה בהובלת אריאל וולף. יצא לי לעבוד עם אריאל ב'הפקר' וב'זורבה', והתאהבתי בו ובשפה האמנותית שלו ממבט ראשון. זה דבר מאוד גדול ומשמח שקרה לי בחיים, ואני באמת מאוד מתרגשת, גם מעשייה של זה וגם מההתחדשות ומהבשורה. הכל מתנהל תחת קורת הגג של התיאטרון, ויש שתי הצגות שייכנסו לרפרטואר, אבל אנחנו קבוצה אינדיבידואלית שיוצרת לעצמה ופועלת במרחב הציבורי בעיר. אנו מתעסקים בחומרים מקומיים. גם הרפרטואר של התיאטרון השנה מתעסק במחזאות מקומית, וזו הרוח החדשה שמביא איתו תיאטרון באר שבע; מאוד חשוב לנו להיות חלק מהמקום, וזה אחד התנאים, כדי שהקבוצה תהיה חלק בלתי נפרד מהקהילה, ותכיר אותנו, ונביא תכנים שהם פה. לחוות חוויה אותנטית שמחוברת לרוח של מקום"

מנוחין בהפקר. צילום: מעיין קאופמן

זו קבוצה חדשה, יש תחושה של חלוציות?

"זה מורגש שהעיניים נשואות אלינו, אבל כולנו יודעים ורוצים להביא משהו מאפס. זה נותן לנו להתפתח גם כפרפורמרים וגם להביא משהו חדש, וזה הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לאחל לעצמנו כשחקנים צעירים. היה חשש, למה אני נבחנת ולאן אני מגיעה, אבל כשהגעתי וראיתי את כולם, וידעתי שאני סומכת על אריאל, אז הכל התפוגג".

מנוחין תעלה כאמור, שוב על בימת תיאטרון באר שבע במחזה החדשה "גיבור", אופרת ראפ מקורית: "'גיבור' זו אופרת ראפ מדע בדיוני על עובד צעיר במערכת חדשות, שמקבל כוחות על אנושיים. את המחזה כתב, הלחין וביים עמית אולמן, שהוא כישרון ענק, וזה כבוד גדול לעבוד איתו. הוא היוצר של העיר הזו ושל תיכון 'מגשימים', ומאוד מרגש אותי לעבוד על הדבר הזה. זה גם אתגר וגם נותן לי כלים מדהימים כשחקנית. זה קאסט חלומי שכולל שחקנים, כמו תום אבני, מולי שולמן, תום גרציאני וזוהר מידן. קבוצת נגנים סופר מוכשרת. עבודה מדהימה ששונה בתכלית מכל מה שהכרתי. לקראת התפקיד, אני גם מתכוננת ומעשירה את עצמי. התפקיד שלי הוא כתבת חדשות, אז פקדתי את 'נווה אילן' מספר פעמים. אני לוקחת שיעורי פיתוח קול, ולומדת לקראת התפקיד באהבה גדולה. כל הקאסט מאוד מתרגש מהדבר הזה, ומרגישים שיש לנו משהו סופר מיוחד להביא".

בקרוב על בימת התיאטרון. גיבור. צילום: תום גץ

איזה כוחות על היית רוצה?

"אני חושבת שהייתי רוצה לדעת לעוף, זה החלום שלי. גם לשלוט בזמן יכול להיות דבר מאוד מדליק".

וכמה שנים מהיום, איפה את חושבת שנמצא אותך?

"אני מקווה שהקורונה תהיה זיכרון עבר עמום, ולא תהיה חלק מהחיים שלנו. אני מאחלת לעצמי שאהיה על הבמה מול קהל בהצגה בתפקיד משמעותי. אני לא אומרת לא לכלום, ותמיד מרגישה שהבמה קוראת לי".

 

כתבות נוספות במגזין

0

מסעדה עם ערכים

במסעדת כרמים היו רגילים בשנים האחרונות לסגור את המסעדה בגלל המצב הבטחוני, אבל לאירועי השבעה באוקטובר אף אחד לא ציפה. בחודשים האחרונים בישלו ותרמו לחיילים, לכוחות הביטחון ולפונים ועכשיו חזרו לשגרה עם סדרת ההרצאות כרמים של ידע שהפכה לשם דבר בעיr

מגזין13 בפברואר 2024    10 דקות
0

גיבורה על מדים

רפ"ק מורן טדגי התעוררה בשבת השחורה לקול האזעקות באופקים שם היא גרה. כשהבינה שמדובר ביותר מירי רקטי היא נישקה את משפחתה לשלום ויצאה לחזית הלחימה בעיר. כך, במשך 48 שעות פיקדה על הלוחמים ונלחמה לצד שוטרי משטרת ישראל שהגנו על הבית

מגזין11 בינואר 2024    7 דקות

כתיבת תגובה